Nyt, kun taas jo kohta perinteeksi muodostunut kisan jälkeinen vitutus alkaa laskea niin on aika analysoida mitä paskaa alkukaudessa on ollut Räikkösen kohdalla (okei, jotain hyvääkin kisassa oli, kun Bottas kyykytti Massaa). Malesia meni Kimin kohdalla vielä pahemmin vihkoon kuin Australia, sillä vaikka Vettel mielestäni on ihan ok tyyppi ja suon hänelle menestystä, on totuus kuitenkin se, että paremmuus mitataan eroina muihin ja varsinkin erona tallikaveriin. Tästä syystä toivon Vettelille epäonnea ja Kimille menestystä, eikä lohduta se, jos tallikaveri voittaa ja Kimi on neljäs. Nyt Vettel on pisteissä niskan päällä ja nauttii kunnioitusta sekä pahimmassa tapauksessa vahvistaa ykköskuskiasemaansa, jolloin alkaa saada uusia osia ensimmäisenä autoonsa ja näin syö Kimin mahdollisuuksia entisestään voittaa Vetteliä. Tämä taas pahimmassa tapauksessa johtaa siihen, että Kimin maine menee ja ei saa uutta sopimusta vaikka vielä ajohaluja riittäisi.
Paskinta tässä on se, että paremmalla tuurilla Kimi johtaisi Vetteliä, joten kyseessä ei ole Vettelin ylivoimaisuus, ei missään nimessä. Tilanne ei harmittaisi, jos kyseessä olisi Kovalainen-Hamilton -tyylinen tilanne, jossa tallikaverin voittamiseen ei vain paukut riitä. Tai edes se, että jos auton kanssa olisi selkeitä vaikeuksia, kuten aikanaan Alonson kanssa. Nyt kuitenkin Kimi olisi puhtaalla viikonlopulla mielestäni ollut podiumilla Australiassa kisavauhdin ollessa Vetteliä parempaa ja kilpailuun miehet lähtivät rinta rinnan Vettelin ollessa aika-ajoissa vain muutaman tuhannesosan edellä. Malesiassa Kimin vauhti oli harjoitusten perusteella Vetteliä nopeampaa myös yhdellä kierroksella, joten uskon että "normaalissa" aika-ajossa Kimi olisi lähtenyt Vettelin edeltä ja kasvattanut eroa vielä kisassa.
Mikä tekee tästä vielä paskempaa (if possible), on se, että juuri kuumat kisat näyttäisivät olevan Ferrallisonille suosiollisia (kuten Kimikin haastattelussaan sanoi), jolloin Ferrari pystyy parhaiten haastamaan kärkisijoista. Juuri silloin pitäisi olla puhtaita viikonloppuja ja vähän tuuria. Samoin kuumat kilpailut ovat Kimille suosiollisia Vetteliin nähden, jolloin Kimillä on parhaat saumat lyödä tallikaverinsa. Eikö juuri näihin kilpailuihin sitten tule sadetta, varikkokämmäilyjä, rookiekuljettajien peräänajoja ja muuta scheissea Kimin osalta. Vielä, kun juuri siihen Kimille ehkä parhaiten sopivaan, kuumimpaan kisaan, eli Karjun (Malesian) osakilpailuun Mersu tekee taktiikkamokan, mikä mahdollistaa kamppailun voitosta niin juuri Kimillä on paskaa tuuria ja tallikaveri voittaa pytyn Kimin nenän edestä. Nyt ollaan tilanteessa, jossa Ferrarille ja Kimille suosiollisten osakilpailujen jälkeen Kimillä on kasassa 12 pistettä, vaikka tilanne voisi olla 40 pistettä ilman vastoinkäymisiä.
Mielestäni Vettel pääsee siis paistattelemaan parrasvaloissa Räikkösen kustannuksella ilman, että hän olisi suoriutunut ylivoimaisesti kuljettajana. Ferrari on ollut alkukauden kilpailuissa suorituskykyinen ja tallikaverille on tullut kaikenlaista ohjelmaa samalla, kun Vettelille ei ole tullut edes pikkuriikkistä ongelmaa. Vielä, kun Mersu mokasi taktiikkansa Malesiassa niin Vettel on kutakuinkin poiminut ne sijoitukset mitä puhtaalla ajolla oli poimittavissa ilman hurjaa taistelua sijoituksista. Ei siinä... on Vettel ajanut hyvin, eikä Kimin huono tai hänen hyvä tuurinsa hänen vikansa ole, mutta vituttaa se silti, että Kimi olisi yhtä hyvin voinut olla se, joka palkinnot kerää ja puhtaan nopeutensa puolesta olisi ansainnutkin. Vielä kun Arrivabene vaikuttaa sellaiselta tyypiltä, joka nostaa Vetteliä jalustalle ja suhtautuu vähän tympeästi Kimiin, vaikka mediassa väittääkin toista niin jotenkin tuntuu, että kohta alkaa savustaminen tiimistä (toki toivon toista).
Tässä on vielä sekin, että uskon Vettelin olevan viileammissä Euroopan kisoissa vauhdillisesti niskan päällä siinä missä Räikkönen on kuumissa kisoissa niskan päällä, joten kuitenkin molemmille tulee puhtaita kisoja vasta viileässä kelissä, joita sitten pidetään miesten välisen taitotason mittarina. Oletuksena siis, että Kiinassa Stevens ajaa lähtöruudukossa päin ja Bahrainissa sataa lunta. On muuten kisojen katsomisesta tullut Kimin osalta sellaista, että jokaiseen varikkokäyntiin ja tilanteeseen suhtautuu siten, että mitäköhän ihmettä kohta tapahtuu. Onneksi Kimi kestää tällaiset vastoinkäymiset suhteellisen hyvin ja mahdollisesti saadaan nähdä vielä sekin päivä, kun Kimi kyykyttää Vetteliä ja se poikamainen hymynkare hyytyy. Muuten tätä touhua pitää alkaa katsoa komediana.
Joskohan se tästä... on tuolla kaapissa vielä yksi olut. :alppu: