markot
Well-known member
- Liittynyt
- 20.5.2005
- Viestit
- 4392
Se tietäisi Mauriziolle reilua 60km taivalta, long way to...Jaahas jullit, se olisi Vettelin neljäs voitto tänä vuonna sitten Sotsista.
Se tietäisi Mauriziolle reilua 60km taivalta, long way to...Jaahas jullit, se olisi Vettelin neljäs voitto tänä vuonna sitten Sotsista.
Ehkä siinä jalat ruvella patikoidessa kypsyy päätös potkuistakin Vettelille.Se tietäisi Mauriziolle reilua 60km taivalta, long way to...
Ehdottomasti kannattaa, koska Räksyllä ei mitään isoa hävittävää enää.Sotshin kilpailuun valmistautuva Kimi Räikkönen saattaa saada lähtöruuturangaistuksen loppukaudella.
Mahdollinen rangaistus liittyy Ferrarin moottorisuunnitelmiin.
FIA:n Charlie Whiting on ilmoittanut talleille ja moottorinvalmistajille, että tässä vaiheessa jäljellä olevia moottorien kehityspoletteja ei ole pakko käyttää loppukauden kilpailuissa. Riittää, kun ne käytetään testipenkissä.
Italialaislähteiden mukaan Ferrarilla mietitään nyt, kannattaako poleteilla muutettua uutta moottoriversiota sittenkään ottaa käyttöön kahden viikon kuluttua ajettavassa USA:n osakilpailussa, kuten talli on tähän asti suunnitellut. Kauden viides moottori toisi kymmenen lähtöruudun rangaistuksen Kimi Räikköselle ja Sebastian Vettelille.
Ferrarin moottoripäällikön Mattia Binotton mielestä uutta moottoriversiota kannattaisi kokeilla ainakin Räikkösen autossa lähtöruuturangaistuksesta huolimatta sitten, kun talli on varmistanut toisen sijan valmistajien MM-sarjassa.
Binotton mielestä olisi tärkeää päästä testaamaan uusia osia radalla ennen kauden päättymistä, jotta talvitesteissä ei tulisi ikäviä yllätyksiä.
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/raikkosen-autoon-mullistava-kokeilu-seuraava-kisa-pilalla/5368898Ferrari testaa Kimi Räikkösen autossa ensi kauden moottoriin suunniteltua uudistusta jo seuraavassa kisassa, arvioi F1.comin tekninen asiantuntija Giorgio Piola.
Ferrari on kehittänyt kauden 2016 voimayksikkönsä moottorilohkon uusiksi. Pakettiin kuuluu myös uusittu vaihdelaatikko.
Piolan piirrustuksessa öljysäiliö on siirretty voimayksikön etuosaan ja jarrutusenergiaa kierrättävä MGU-K takaa moottorilohkon viereen vasemmalle, kuten muidenkin moottorivalmistajien koneissa.
Koko uudistuksen tarkoituksena on kaventaa auton perää aerodynamiikan parantamiseksi. Raportin mukaan Ferrari suunnittelee käyttävänsä loput moottorikehitykseen annetuista poleteistaan ja testaavansa uutta voimayksikköä Räikkösen autossa jo kahden viikon kuluttua ajettavassa Yhdysvaltain GP:ssä.
Räikkönen ei kamppaile enää kuljettajien maailmanmestaruudesta tallikaverinsa Sebastian Vettelin tavoin, joten Ferrari pystyy testaamaan ensi kauden moottoriaan neljässä loppukauden kisassa.
Suomalaiskuski on kuitenkin käyttänyt jo kaikki kauden neljä voimayksikköään, joten moottorinvaihto tarkoittaisi Räikköselle reilua lähtöruuturangaistusta Austiniin.
Se on tämän kauden moottori. Ensi kauden moottoreita ei saa edes käyttää tällä kaudella.Kimi testaamaan ensi kauden pattia?
No kylläpä se voi olla enskaudenkin moottori, jos uutta eivät ekoihin kisoihin otaSe on tämän kauden moottori. Ensi kauden moottoreita ei saa edes käyttää tällä kaudella.
En näe mitään järkeä siinä, että Ferrari ajaisi ensi kauden vanhalla moottorilla. Niitä kehityspisteitä ei voi lykätä seuraavallekaan kaudelle, joten sitten ne jäisivät käyttämättä.No kylläpä se voi olla enskaudenkin moottori, jos uutta eivät ekoihin kisoihin ota
FIA on vahvistanut että tämän kauden jäljellä olevat pisteet voi käyttää testipenkissä ennen kauden loppua, luokittelu riittää. Tällöin ei ole välttämättä tarvetta tuode osia kisoihin, mutta toisaalta tällöin käytännön kokemukset kisa olosuhteista jää saamatta.En näe mitään järkeä siinä, että Ferrari ajaisi ensi kauden vanhalla moottorilla. Niitä kehityspisteitä ei voi lykätä seuraavallekaan kaudelle, joten sitten ne jäisivät käyttämättä.
Puhuin ensi kautta koskevista kehityspisteistä, jotka tulee käyttää ennen kauden alkua. Moottorit täytyy homologoida ennen kilpakauden alkua ja sen jälkeen niihin ei voi muutoksia tehdä kuin erityisluvalla.FIA on vahvistanut että tämän kauden jäljellä olevat pisteet voi käyttää testipenkissä ennen kauden loppua, luokittelu riittää. Tällöin ei ole välttämättä tarvetta tuode osia kisoihin, mutta toisaalta tällöin käytännön kokemukset kisa olosuhteista jää saamatta.
Moottorinkehitys poletit on käytössä ensikaudellakin, kehittäminen on sallittua kauden aikana näiden puitteissa.Puhuin ensi kautta koskevista kehityspisteistä, jotka tulee käyttää ennen kauden alkua. Moottorit täytyy homologoida ennen kilpakauden alkua ja sen jälkeen niihin ei voi muutoksia tehdä kuin erityisluvalla.
Onko jossain vahvistettu, että näin tulee olemaan ?Moottorinkehitys poletit on käytössä ensikaudellakin, kehittäminen on sallittua kauden aikana näiden puitteissa.
Eikä ole ensimmäinen kerta kun selostajatiimi on aivan pihalla mitä tuolla varikolla ja tiimeissä tapahtuu. Ei varmaan kiinnosta tarpeeksi että ottaisivat selvän. Luulisi Oikarisen edes olevan kiinnostunut noista tekniikka-asioista mutta eipä ukko tiennyt myöskään mitään tästä asiasta.Mitä tuo Saari on höpissyt koko viikonlopu uudesta moottorista ja tehon lisäyksestä? Ferrarihan nimenomaan ilmoitti ennen viikonloppua että ottavat vanhan version käyttöö(Monza versio) ja jättävät uuden kokeilun myöhempään ajankohtaan luotettavuus ongelmien takia.
Ainakin myös Skyllä puhuivat koko kisan ajan Ferrarin uudesta tehokkaammasta moottorista...Eikä ole ensimmäinen kerta kun selostajatiimi on aivan pihalla mitä tuolla varikolla ja tiimeissä tapahtuu. Ei varmaan kiinnosta tarpeeksi että ottaisivat selvän. Luulisi Oikarisen edes olevan kiinnostunut noista tekniikka-asioista mutta eipä ukko tiennyt myöskään mitään tästä asiasta.
EDIT: Jopa mtv:n uutiset kertoi jo torstaina ettei ferrari käytä mitään uutta moottorissaan
Mun mielestä puhuivat vaan tuoreesta moottorista, että tehoja on enemmän koska muilla on ehkä käytetympi kone.Ainakin myös Skyllä puhuivat koko kisan ajan Ferrarin uudesta tehokkaammasta moottorista...
Ossi ei ehtinyt kun oli päivällä potkupallo pelissäEikä ole ensimmäinen kerta kun selostajatiimi on aivan pihalla mitä tuolla varikolla ja tiimeissä tapahtuu. Ei varmaan kiinnosta tarpeeksi että ottaisivat selvän. Luulisi Oikarisen edes olevan kiinnostunut noista tekniikka-asioista mutta eipä ukko tiennyt myöskään mitään tästä asiasta.
EDIT: Jopa mtv:n uutiset kertoi jo torstaina ettei ferrari käytä mitään uutta moottorissaan
Uusi moottori on tehokkaampi vaikka onkin vanha versio tai ainakin voidaan käyttää suurempia tehoja. Puhuivatko uudesta versioista?Ainakin myös Skyllä puhuivat koko kisan ajan Ferrarin uudesta tehokkaammasta moottorista...
US Grand Prix: Ferrari's Vettel and Raikkonen get engine penalties
By Lawrence Barretto Thursday, October 22nd 2015, 17:36 GMT
Sebastian Vettel, Ferrari, Russian GP 2015, Sochi Sebastian Vettel and Kimi Raikkonen will take 10-place grid penalties for Sunday's United States Grand Prix after their Ferrari Formula 1 team chose to introduce an updated power unit.
It is understood Ferrari always planned to introduce a new engine for Austin as it will allow the Scuderia fresh engines for the remaining four races while working on development for its 2016 power unit as it bids to catch rival Mercedes.
As Vettel and Raikkonen have both used up their allocation of four engines this season, following an update at Monza last month, they will incur a penalty for taking the fifth.
"We will have the hit of 10 places penalty for a new engine at this event, but it has always been the plan," said Vettel.
"It's not a big secret, no surprise for us.
"The story is that this was always the plan for us to have the strongest engine available at every single point of the season.
"I think our engine guys have done a massive job, so this should not be understood as a downside. If anything this is very positive."
The decision over whether or not to take the new engine was complicated by the fact Vettel is still mathematically in with a chance of winning this year's drivers' championship.
The German is second in the standings, behind championship leader Lewis Hamilton, but is 66 points adrift with a maximum of 100 remaining.
But Vettel said the priority is improving the power unit, rather than focusing on his slim title chance.
"If you look at just this race isolated, it's not great news, but you have to look at the whole project, the whole season, and it was always the plan to have a fresh engine here until the end of the season," he added.
"The priority was always to have maximum power at every single race.
"That has been our plan and I think it worked very well so far.
"Obviously we have to take the hit here but we should take the positive which is that we were able to make big steps, rather than just [look at] the penalty."
Onko Honda muuttanut sijoitteluaan uudessa päivityksessä ? Ainakaan aiemmin turbiini ei ole ollut moottorin etupuolella, vaan se on ollut keskellä moottoria.Uuden moottorin rakenne poikkeaa merkittävästi vanhasta (imuturbiini moottorin etupuolelle kuten Hondassa ja Mercedeksessä) jotenasiaa voi olla huomaamatta kuvista jos vaihto olisi tehty.