Scuderia Ferrari 2015: Räikkönen & Vettel

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Pekuloivat että Kimi ottaisi moottorin, jossa kaikki tämän vuoden poletit käytössä kauden loppuun ja siitä 'ränkin' 10 sijaa. Ihan vain siksi, ettei keväällä tule ylläreitä testeissä.

http://www.iltasanomat.fi/formula1/art-1444354309773.html

Sotshin kilpailuun valmistautuva Kimi Räikkönen saattaa saada lähtöruuturangaistuksen loppukaudella.

Mahdollinen rangaistus liittyy Ferrarin moottorisuunnitelmiin.

FIA:n Charlie Whiting on ilmoittanut talleille ja moottorinvalmistajille, että tässä vaiheessa jäljellä olevia moottorien kehityspoletteja ei ole pakko käyttää loppukauden kilpailuissa. Riittää, kun ne käytetään testipenkissä.

Italialaislähteiden mukaan Ferrarilla mietitään nyt, kannattaako poleteilla muutettua uutta moottoriversiota sittenkään ottaa käyttöön kahden viikon kuluttua ajettavassa USA:n osakilpailussa, kuten talli on tähän asti suunnitellut. Kauden viides moottori toisi kymmenen lähtöruudun rangaistuksen Kimi Räikköselle ja Sebastian Vettelille.

Ferrarin moottoripäällikön Mattia Binotton mielestä uutta moottoriversiota kannattaisi kokeilla ainakin Räikkösen autossa lähtöruuturangaistuksesta huolimatta sitten, kun talli on varmistanut toisen sijan valmistajien MM-sarjassa.

Binotton mielestä olisi tärkeää päästä testaamaan uusia osia radalla ennen kauden päättymistä, jotta talvitesteissä ei tulisi ikäviä yllätyksiä.
Ehdottomasti kannattaa, koska Räksyllä ei mitään isoa hävittävää enää.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Kimi testaamaan ensi kauden pattia?

Ferrari testaa Kimi Räikkösen autossa ensi kauden moottoriin suunniteltua uudistusta jo seuraavassa kisassa, arvioi F1.comin tekninen asiantuntija Giorgio Piola.

Ferrari on kehittänyt kauden 2016 voimayksikkönsä moottorilohkon uusiksi. Pakettiin kuuluu myös uusittu vaihdelaatikko.

Piolan piirrustuksessa öljysäiliö on siirretty voimayksikön etuosaan ja jarrutusenergiaa kierrättävä MGU-K takaa moottorilohkon viereen vasemmalle, kuten muidenkin moottorivalmistajien koneissa.

Koko uudistuksen tarkoituksena on kaventaa auton perää aerodynamiikan parantamiseksi. Raportin mukaan Ferrari suunnittelee käyttävänsä loput moottorikehitykseen annetuista poleteistaan ja testaavansa uutta voimayksikköä Räikkösen autossa jo kahden viikon kuluttua ajettavassa Yhdysvaltain GP:ssä.

Räikkönen ei kamppaile enää kuljettajien maailmanmestaruudesta tallikaverinsa Sebastian Vettelin tavoin, joten Ferrari pystyy testaamaan ensi kauden moottoriaan neljässä loppukauden kisassa.

Suomalaiskuski on kuitenkin käyttänyt jo kaikki kauden neljä voimayksikköään, joten moottorinvaihto tarkoittaisi Räikköselle reilua lähtöruuturangaistusta Austiniin.
http://www.mtv.fi/sport/f1/uutinen/artikkeli/raikkosen-autoon-mullistava-kokeilu-seuraava-kisa-pilalla/5368898

 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
No kylläpä se voi olla enskaudenkin moottori, jos uutta eivät ekoihin kisoihin ota :)
En näe mitään järkeä siinä, että Ferrari ajaisi ensi kauden vanhalla moottorilla. Niitä kehityspisteitä ei voi lykätä seuraavallekaan kaudelle, joten sitten ne jäisivät käyttämättä.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4392
En näe mitään järkeä siinä, että Ferrari ajaisi ensi kauden vanhalla moottorilla. Niitä kehityspisteitä ei voi lykätä seuraavallekaan kaudelle, joten sitten ne jäisivät käyttämättä.
FIA on vahvistanut että tämän kauden jäljellä olevat pisteet voi käyttää testipenkissä ennen kauden loppua, luokittelu riittää. Tällöin ei ole välttämättä tarvetta tuode osia kisoihin, mutta toisaalta tällöin käytännön kokemukset kisa olosuhteista jää saamatta.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5725
FIA on vahvistanut että tämän kauden jäljellä olevat pisteet voi käyttää testipenkissä ennen kauden loppua, luokittelu riittää. Tällöin ei ole välttämättä tarvetta tuode osia kisoihin, mutta toisaalta tällöin käytännön kokemukset kisa olosuhteista jää saamatta.
Puhuin ensi kautta koskevista kehityspisteistä, jotka tulee käyttää ennen kauden alkua. Moottorit täytyy homologoida ennen kilpakauden alkua ja sen jälkeen niihin ei voi muutoksia tehdä kuin erityisluvalla.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4392
Puhuin ensi kautta koskevista kehityspisteistä, jotka tulee käyttää ennen kauden alkua. Moottorit täytyy homologoida ennen kilpakauden alkua ja sen jälkeen niihin ei voi muutoksia tehdä kuin erityisluvalla.
Moottorinkehitys poletit on käytössä ensikaudellakin, kehittäminen on sallittua kauden aikana näiden puitteissa.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ferrari jälleen mennyt kopiointipohjalta uuden etusiiven kanssa. Mersulta on löydetty taas ideoita.

Telineessä ylempi on uusi malli.


uusi


vanha


Mersu
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4392
Mitä tuo Saari on höpissyt koko viikonlopu uudesta moottorista ja tehon lisäyksestä? Ferrarihan nimenomaan ilmoitti ennen viikonloppua että ottavat vanhan version käyttöö(Monza versio) ja jättävät uuden kokeilun myöhempään ajankohtaan luotettavuus ongelmien takia.
 

Masi-

Well-known member
Liittynyt
26.2.2014
Viestit
153
Mitä tuo Saari on höpissyt koko viikonlopu uudesta moottorista ja tehon lisäyksestä? Ferrarihan nimenomaan ilmoitti ennen viikonloppua että ottavat vanhan version käyttöö(Monza versio) ja jättävät uuden kokeilun myöhempään ajankohtaan luotettavuus ongelmien takia.
Eikä ole ensimmäinen kerta kun selostajatiimi on aivan pihalla mitä tuolla varikolla ja tiimeissä tapahtuu. Ei varmaan kiinnosta tarpeeksi että ottaisivat selvän. Luulisi Oikarisen edes olevan kiinnostunut noista tekniikka-asioista mutta eipä ukko tiennyt myöskään mitään tästä asiasta.

EDIT: Jopa mtv:n uutiset kertoi jo torstaina ettei ferrari käytä mitään uutta moottorissaan :D
 
Viimeksi muokattu:

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Eikä ole ensimmäinen kerta kun selostajatiimi on aivan pihalla mitä tuolla varikolla ja tiimeissä tapahtuu. Ei varmaan kiinnosta tarpeeksi että ottaisivat selvän. Luulisi Oikarisen edes olevan kiinnostunut noista tekniikka-asioista mutta eipä ukko tiennyt myöskään mitään tästä asiasta.

EDIT: Jopa mtv:n uutiset kertoi jo torstaina ettei ferrari käytä mitään uutta moottorissaan :D
Ainakin myös Skyllä puhuivat koko kisan ajan Ferrarin uudesta tehokkaammasta moottorista...
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Ainakin myös Skyllä puhuivat koko kisan ajan Ferrarin uudesta tehokkaammasta moottorista...
Mun mielestä puhuivat vaan tuoreesta moottorista, että tehoja on enemmän koska muilla on ehkä käytetympi kone.
 

skvi

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
2056
Eikä ole ensimmäinen kerta kun selostajatiimi on aivan pihalla mitä tuolla varikolla ja tiimeissä tapahtuu. Ei varmaan kiinnosta tarpeeksi että ottaisivat selvän. Luulisi Oikarisen edes olevan kiinnostunut noista tekniikka-asioista mutta eipä ukko tiennyt myöskään mitään tästä asiasta.

EDIT: Jopa mtv:n uutiset kertoi jo torstaina ettei ferrari käytä mitään uutta moottorissaan :D
Ossi ei ehtinyt kun oli päivällä potkupallo pelissä ;)
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ainakin myös Skyllä puhuivat koko kisan ajan Ferrarin uudesta tehokkaammasta moottorista...
Uusi moottori on tehokkaampi vaikka onkin vanha versio tai ainakin voidaan käyttää suurempia tehoja. Puhuivatko uudesta versioista?

Autosport ainakin ymmärsi Vettelin puheet väärin ja luulivat Ferrarin päivittäneen moottorinsa. Ehkä muille käynyt samalla tavalla.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/121451
US Grand Prix: Ferrari's Vettel and Raikkonen get engine penalties
By Lawrence Barretto Thursday, October 22nd 2015, 17:36 GMT

Sebastian Vettel, Ferrari, Russian GP 2015, Sochi Sebastian Vettel and Kimi Raikkonen will take 10-place grid penalties for Sunday's United States Grand Prix after their Ferrari Formula 1 team chose to introduce an updated power unit.

It is understood Ferrari always planned to introduce a new engine for Austin as it will allow the Scuderia fresh engines for the remaining four races while working on development for its 2016 power unit as it bids to catch rival Mercedes.

As Vettel and Raikkonen have both used up their allocation of four engines this season, following an update at Monza last month, they will incur a penalty for taking the fifth.

"We will have the hit of 10 places penalty for a new engine at this event, but it has always been the plan," said Vettel.

"It's not a big secret, no surprise for us.

"The story is that this was always the plan for us to have the strongest engine available at every single point of the season.

"I think our engine guys have done a massive job, so this should not be understood as a downside. If anything this is very positive."

The decision over whether or not to take the new engine was complicated by the fact Vettel is still mathematically in with a chance of winning this year's drivers' championship.

The German is second in the standings, behind championship leader Lewis Hamilton, but is 66 points adrift with a maximum of 100 remaining.

But Vettel said the priority is improving the power unit, rather than focusing on his slim title chance.

"If you look at just this race isolated, it's not great news, but you have to look at the whole project, the whole season, and it was always the plan to have a fresh engine here until the end of the season," he added.

"The priority was always to have maximum power at every single race.

"That has been our plan and I think it worked very well so far.

"Obviously we have to take the hit here but we should take the positive which is that we were able to make big steps, rather than just [look at] the penalty."
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4392
Uuden moottorin rakenne poikkeaa merkittävästi vanhasta (imuturbiini moottorin etupuolelle kuten Hondassa ja Mercedeksessä) jotenasiaa voi olla huomaamatta kuvista jos vaihto olisi tehty.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Uuden moottorin rakenne poikkeaa merkittävästi vanhasta (imuturbiini moottorin etupuolelle kuten Hondassa ja Mercedeksessä) jotenasiaa voi olla huomaamatta kuvista jos vaihto olisi tehty.
Onko Honda muuttanut sijoitteluaan uudessa päivityksessä ? Ainakaan aiemmin turbiini ei ole ollut moottorin etupuolella, vaan se on ollut keskellä moottoria.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös