Scuderia Ferrari 2017: Räikkönen #7 & Vettel #5

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8395
Sijainti
Vantaa
Eilen aika-ajossa jarrut tulessa sun muuta hankaluutta ja mies voittaa Vettelin. Sekö huonoa? Tänään toki olisi pitänyt olla yhtä sijaa korkeammalla, mutta aika lailla maksimi tuo oli ottaen huomioon autosta ja renkaista johtuvan nopeuseron Ricciardoon.
Ajettiinko aika-ajo tänään? Kimi oli surkea tänään.
 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Eilen aika-ajossa jarrut tulessa sun muuta hankaluutta ja mies voittaa Vettelin. Sekö huonoa? Tänään toki olisi pitänyt olla yhtä sijaa korkeammalla, mutta aika lailla maksimi tuo oli ottaen huomioon autosta ja renkaista johtuvan nopeuseron Ricciardoon.
Eikä tallikaverikaan paljoa Ricciardoa edellä ollut, vaikka sai pitkälti koko kisan painella vapaalla radalla.
 

Crumb

Well-known member
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
274
Eikä tallikaverikaan paljoa Ricciardoa edellä ollut, vaikka sai pitkälti koko kisan painella vapaalla radalla.
Verstappen olisi tiputtanut tallikaverin podiumilta, jos Massa ei olisi töninyt.

Vetteli sukaisi noin kierroksen aikana Oconin ohi, kun Kimi pörräsi saman kaverin perässä viitisen kierrosta. Tuollainen kyrsii. Samoin se Ricciardon easyway-ohitus.
 

Henkaboy

Well-known member
Liittynyt
6.1.2011
Viestit
393
Onko Kimillä ja Vettelillä autossa samat vaihdevälitykset? Niitähän ei saa tällä kaudella muuttaa.
 

Bleach

Well-known member
Liittynyt
3.2.2017
Viestit
92
Onko Kimillä ja Vettelillä autossa samat vaihdevälitykset? Niitähän ei saa tällä kaudella muuttaa.
No on varmasti. Nuo vaihdevälitykset ei liity enää mitenkään kuljettajan ajotyyliin vaan on täysin radasta riippuvaisia. Eiköhän jokainen talli käytä autoissaan samaa välitystä. Varsinkin kun nykyään noissa on 8-vaihdetta, niin varmasti ajotyylistä riippumatta sopiva vaihde löytyy joka mutkaan.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Tuli seurattua tarkkaan tänään ykkösmutkan jarrutuksia kun vieressä olin. Kimiltä lähtee keula alta ja Vetteliltä irtoaa perä. Silloin kun autoa menettää jarrutuksessa hallittavuuden.

Melkoista hommaa muutenkin pienellä downforcella jarruttaa auto yli 300 vauhdeista reiluun kuuteenkymppiin. Autot hakivat melkoisesti, vaikka renkaat olivat suorassa.
 

Bleach

Well-known member
Liittynyt
3.2.2017
Viestit
92
Kyllähän Kimin aika F1 alkaa vaan väkisin olemaan takanapäin. Ihailen ja kunnioitan kaveria enemmän kun ketään toista kuljettajaa ikinä, muttei näitä Ferrarilla (14-17) vuosina ajettuja suorituksia voi millään puollustella. Okei viime kausi oli ihan ok, muttei mitään McLaren -vuosien tasoa. Ylipäänsä slicksi renkaiden aikana Kimi ei ole ollut oma itsensä. Pidän Kimiä nopeimpana kuljettajana aikana jolloin käytössä oli luistonesto ja urarenkaat, tuo on myös se Kimi minkä moni muu, ulkomaalaisia toimittajia myöten varmasti muistaa.

Nykyään tuo Kimin radio on vain pelkkää valitusta, kyllä tuon tason kaverin pitäisi tilanne hanskalla paikata vaikkei auto ja tilanne aivan optimi aina olisi. Muista gridin kuljettajista ainoastaa Grosjean valittaa samaa tahtia milloin mistäkin autoon liittyvästä ongelmasta, liekkö sattumaa kun pari kautta ajoi Kimin kanssa. Toki laji on herkkä ja hyvä kuljettaja huomaa pienimmätkin muutokset autossa, mutta esimerkiksi 2008 ja 2013 kaudet kääntyivät aivan päälaelleen, kun autoon tuli päivityksiä, jotka kenties sopivat tallikaverin hanskaan paremmin. Esimerkkinä tuo 2014-kauden ruma tappio Alonsoa vastaan. Tuntuu vain että tuo Kimin jatkosopimus tulevalle kaudelle on täysin Vettelin ansiota. Ricciardo tai Verstappen on varmasti houkutteleva kuski Ferrarille 2019 muttei Vettelille.
 

Formunaattor

Well-known member
Liittynyt
8.4.2014
Viestit
593
Itse väitän edelleen että Kimin suurin ongelma on renkaat ja niiden toimimaan saaminen. Kaudella 2013 kun niitä seoksia muutettiin kauden puolivälissä, niin Kimin suoritustaso tipahti. Ja nykyään tuntuu, että jos on poikkeuksellisen kuuma ja/tai nuo Pirellin määräämät minimipaineet ovat tavallista alempana, niin silloin Kimillä tuntuu kulkevan ihan OK.

Mutta samahan se tilanne on muillekkin. Mistä sitten löytyisi Kimille se ratkaisu, en tiedä.
 

Bleach

Well-known member
Liittynyt
3.2.2017
Viestit
92
Mutta samahan se tilanne on muillekkin. Mistä sitten löytyisi Kimille se ratkaisu, en tiedä.
Tuohan se todellinen ongelma onkin. Ei jää oikein mitään seliteltävää, mutta eipä Kimi kyllä paljon ole selitellytkään.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Hyvänä viikonloppuna on toinen ja huonona viides?
Ei kai siinä ihan kauhea ero.
Yleensä normaalina niskanhierontaviinonloppuna on neljäs.
On siinä iso ero kun Mersu ja Ferkku ajavat omassa sarjassaan, johon RB korkeintaan pääsee välillä kuokkimaan. Neljäs sija on Ferrari/MB-sarjassa viimeinen sija. 5. ja 6. sija on yhtä kuin täydellinen epäonnistuminen.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7514
Uudet tiukemmat moottorikatteet. Evän pinta-alaa saatu samalla suuremmaksi.

Uusi


Vanha
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
704
Austinissa Ferrareissa oli käytössä toisistaan poikkeavia aero-osia. Vettelillä uudempaa sarjaa, Kimillä vanhempaa. Kilpailussa kuljettajien suorituskyvyissä oli merkittäviä eroavuuksia. Olisipa hauska tietää mihin päätelmiin Ferrarilla ollaan jälkianalyyseissä päätytty.

Saa nähdä jatkuuko osien rinnakkaintestaus Meksikon osakilpailussa ja vaihtuvatko osa-sarjat nyt eri kuljettajalle.

Ei tästä kauaa ole, kun Mersullakin oli suuria vaikeuksia analysoida omien uusien osiensa toimintaa tai ainakin saada niistä tarpeeksi suorituskykyä irti viikonlopun nopeassa aikataulussa.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Austinissa Ferrareissa oli käytössä toisistaan poikkeavia aero-osia. Vettelillä uudempaa sarjaa, Kimillä vanhempaa. Kilpailussa kuljettajien suorituskyvyissä oli merkittäviä eroavuuksia. Olisipa hauska tietää mihin päätelmiin Ferrarilla ollaan jälkianalyyseissä päätytty.

Saa nähdä jatkuuko osien rinnakkaintestaus Meksikon osakilpailussa ja vaihtuvatko osa-sarjat nyt eri kuljettajalle.

Ei tästä kauaa ole, kun Mersullakin oli suuria vaikeuksia analysoida omien uusien osiensa toimintaa tai ainakin saada niistä tarpeeksi suorituskykyä irti viikonlopun nopeassa aikataulussa.
Molemmilla oli uusi etusiipi, Vettelilä myös lattia ja diffuusorit.

McLaren teki erikoisimman siiven Austiniin.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Ferrarin pääjohtaja antoi tuiman varoituksen suomalaiselle: ”Olisi sääli, jos hänen uransa loppuisi”

Marchionne puhui tapahtumassa varsin avoimesti kuljettajistaan, etenkin Kimi Räikkösestä.

Italopomon mukaan tallin johdon täytyy lukea Räikköstä tarkasti, jotta tämä saadaan pidettyä varpaillaan.
Toisin sanoen suomalaista täytyy välillä potkia hereille keskittymään työhönsä täysipainoisesti.

- Meidän täytyy vääntää ruuvi oikeaan asentoon, jotta saamme hänet täyteen iskuun ja tuomaan Monacon paalupaikan kaltaisia tuloksia.
Olisi sääli, jos hänen uransa loppuisi tulevaan vuoteen ilman mitään tuloksia.

Marchionnen mukaan Räikkösen on pakko parantaa otteitaan jatkaakseen formulauraansa Ferrarilla ensi kauden jälkeen.

- Hän on mahtava kuljettaja ja lahjakkuutta löytyy, mutta jos sitä ei saada esiin, niin sitten nuorempi kuljettaja korvaa hänet.
On olemassa upeita lupauksia kuten Charles Leclerc, Max Verstappen ja Antonio Giovinazzi, Marchionne luetteli.
Aika erikoinen tapa kannustaa kuljettajaansa. Liekö potkut jo tulossa?
Voi olla myös, että Kimi lähtee itse, ei välttämättä kovin pitkään tuollaista kuuntele.
 
Viimeksi muokattu:

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Tuo on taas Iltalehden näkemys asiasta, josta muut mediat kirjoitti ihan eri tavalla. En ihan parhaimpana lähteenä ole pitänyt Iltalehden juttuja.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Onkohan koskaan ollut vuotta jolloin Kimi ei olisi ollut saamassa potkuja ennen kautta tai vähintään kauden aikana vuoden 2008 jälkeen? :eek:
 

joa_s

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
296
Viimeksi muokannut moderaattori:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8395
Sijainti
Vantaa
Onkohan koskaan ollut vuotta jolloin Kimi ei olisi ollut saamassa potkuja ennen kautta tai vähintään kauden aikana vuoden 2008 jälkeen? :eek:
Lotus-vuosina ei huhumyllyä ollut, koska ajoi kelvollisesti. Jälkimmäinen Ferrari-jakso on kyllä 2017- kautta lukuunottamatta ollut varsin surullista katseltavaa kokonaisuudessaan, joten potkupuheet ovat sikäli ansaittuja. 2017 kausi oli varsin tyydyttävää tasoa Kimilta, paikka paikoin jopa hyvää ajamista.
 

Antsa Rieppo

Well-known member
Liittynyt
1.1.2015
Viestit
46299
Sijainti
Purukiellossa
Aika huonosti ovat toimittajat osuneet oikeaan. No klikkejähän noilla otsikoilla haetaan ja joku noita jaksaa jakaakin.
 
Ylös