Scuderia Ferrari kaudella 2011

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Nuo kaksi edellistä Ferraria olivat kyllä lieviä pettymyksiä muotoilun saralla. Hoikkia, solakoita ja kurvikkaita juu, mutta jotain tehokkuutta jäi puuttumaan. Tämä jatkuu tavallaan siitä mihin jäätiin, ja tuo vertailu McLareniin oli ihan hyvä myös. Tässä autossa ei kuitenkaan omaan silmään päällisin puolin ole mitään ihmeellistä eikä dramaattista. Hyvältä näyttää, mutta kun nähdään uudet Red Bullit ja McLarenit, voi olla että näyttää jo vuoden tai pari vanhalta :p
Joku mua hämää tuolla peräpäässä, kun sinne on jätetty niin paljon "tyhjää", ja diffuusori näyttää niin onnettoman matalalta ja pieneltä(luonnollisesti). Mutta joku jippohan siellä on oltava tai tultava, jotta saadaan sitä downforssia..
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Craig Scarborough kertoo ensinäkemyksensä autosta.
http://scarbsf1.wordpress.com/2011/01/28/ferrari-f150-launch-detail-analysis/

Jutun skuuppi liittyy auton jousitukseen, jossa etu- ja takapään huhutaan olevan yhteydessä toisiinsa, mikä mahdollistaa kohtauskulman (pitch angle) hallinnan ja auton pitämisen näin aerodynaamisesti optimaalisessa asennossa.
Kyllä sitä vaan paljon saa tekstiä irti esittelystäkin näemmä. Hyvä juttu kyllä.

Tuo jousitus juttu oli kuulemma käytössä jo viime kaudella ja sitä on Williams ja Toyota kokeillut aiemmin kans, mutta ilman menestystä. Liekö Ferrari saanut sen siis toimimaan. Systeemi kait parantaa pohjan aero toimivuutta, kun kulma pysyy optimaalisena koko ajan.... tms. jne. tai jotain...
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Nää alkaa taas.. :)
No kyllähän sen näkee, että kun oltais vaan lätkäisty tuo nykyinen keula ja vähän viilattu sen myötä peräosastoa, niin se ois ollu sen 0,3s kierrosajoista pois. :D Ilmeisesti Alonso on ollut samoilla linjoilla ja lyönyt nyrkkiä pöytään kilpaa Montezemolon kanssa, kun katsoo tätä uutta autoa. :)
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Aika pliisu. Keula on korkealla kuin viime vuoden Sauberissa. Onko muuten tuo nenä tötterö (nose cone) osa törmäysrakennetta, jonka takia sitä ei saa kauden aikana muokata?
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Mielestäni tötteröä saa muutella, muttei siitä taaksepäin(missä tötterö on kiinni). Ainakin tuolla live-esittelyssä mainittiin, että tässä on vielä viime vuoden tötterö.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Systeemi kait parantaa pohjan aero toimivuutta, kun kulma pysyy optimaalisena koko ajan.... tms. jne. tai jotain...
Vaikka F1-auto tasapohjainen onkin, niin pohja muodostaa venturi-tunnelin edestä taakse, ja tämän tunnelin toimintaa diffuusori vahvistaa. Tuon tunnelin toimivuus on riippuvainen kohtauskulmasta, etupään tulee olla jonkin verran takapäätä alempana, jotta vaikutus on toivottu. Kärjistäen aggressiivisempi suunnitelma on herkempi kohtauskulman muutokselle (esim. kiihdytys tai jarrutus), eli jos kohtauskulmaa pystyy kontrolloimaan, saa downforcen tuoton ensinnäkin maksimoita ja toisekseen pystyy mahdollisesti käyttämään radikaalimpaa ratkaisua aerodynamiikassa. Ääriesimerkki tällaisesta autosta on vuoden 2007 Honda, joka tuotti suorilla valtavat määrät downforcea, mutta menetti kaiken pidon heti jarrutuksen alkaessa.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Onko muuten tuo nenä tötterö (nose cone) osa törmäysrakennetta, jonka takia sitä ei saa kauden aikana muokata?
On. Eikä vain osa, vaan koko "crash box". Luonnollisesti monokokinkin pitää selvitä törmäystestistä, mutta nokkapalan funktio on sitoa murskautuessaan törmäysenergiaa ja monokokin taas pysyä vaurioitumattomana.
 

Capello

Well-known member
Liittynyt
25.8.2010
Viestit
352
On paremmankin näkösiä F1-autoja tullu nähtyä... Kyllähän noi vielä kuitenkin muuttuu aika paljon ennen kauden alkua.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Vaikka F1-auto tasapohjainen onkin, niin pohja muodostaa venturi-tunnelin edestä taakse, ja tämän tunnelin toimintaa diffuusori vahvistaa. Tuon tunnelin toimivuus on riippuvainen kohtauskulmasta, etupään tulee olla jonkin verran takapäätä alempana, jotta vaikutus on toivottu.
Mua vähän häiritsee, kun F1-autoista puhutaan tasapohjaisina (vastakohtana maaefektiautoille, kaiketi). Tasapohjaisiahan nuo ovat olleet viimeksi 90-luvun alussa. Nopeuksien hillitsemiseksi autot muutettiin "steppipohjaisiksi", eli pohja on reunoista korkeammalla kuin keskeltä (step plane ja reference plane säännöissä). Sittemmin pohjaan on vielä lisätty keskelle kulutuspala.

No oli miten oli. Sikäli kun mitään fysiikasta ymmärrän, ei tuo pohja voi mitenkään muodostaa venturitunnelia. Olet ihan oikeassa, että auton alle jäävä "kiila" on tässä se avaintekijä. Perästään korkeamman auton pohja muodostaa tosiaan nostetta alaspäin, mutta ilmiö lienee paremminkin sama kuin diffuusorissa, eikä niinkään venturitunnelissa.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Jos viime vuonna terveysviranomaiset vaativat Ferraria luopumaan Malluun viittaavasta viivakoodista moottorikatteeessa, niin mitäköhän tällä kaudella sanovat tuosta Philip Morrisille mittatilauksena tehdystä Scuderia Ferrari-logosta samassa paikassa. :doubtful:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
No oli miten oli. Sikäli kun mitään fysiikasta ymmärrän, ei tuo pohja voi mitenkään muodostaa venturitunnelia. Olet ihan oikeassa, että auton alle jäävä "kiila" on tässä se avaintekijä. Perästään korkeamman auton pohja muodostaa tosiaan nostetta alaspäin, mutta ilmiö lienee paremminkin sama kuin diffuusorissa, eikä niinkään venturitunnelissa.
Venturi-ilmiöönhän tuo diffuusorikin (osin) perustuu. Mutta joo, termi on varmasti sikäli väärä, että venturi-tunneli siitä tulisi vasta, jos pohja todella olisi tasainen ja autossa helmat.
 

Porttilan Laki

Well-known member
Liittynyt
27.2.2006
Viestit
555
Jos viime vuonna terveysviranomaiset vaativat Ferraria luopumaan Malluun viittaavasta viivakoodista moottorikatteeessa, niin mitäköhän tällä kaudella sanovat tuosta Philip Morrisille mittatilauksena tehdystä Scuderia Ferrari-logosta samassa paikassa. :doubtful:
Tähän sama. Ainakin itselle tuo uusi logo enemmän mieleen Marlboron kuin viime kausien viivakoodit.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Jos viime vuonna terveysviranomaiset vaativat Ferraria luopumaan Malluun viittaavasta viivakoodista moottorikatteeessa, niin mitäköhän tällä kaudella sanovat tuosta Philip Morrisille mittatilauksena tehdystä Scuderia Ferrari-logosta samassa paikassa. :doubtful:
Minkäs sille teet? Ferkku on aiemminkin todennut, että se "mallua" muistuttava logo nyt vain sattuu oleen heidän logonsa. Nyt kun siihen liitetään vielä Ferrarin logo, niin minkäs teet. Ovat tehneet siitä vielä enemmän tiimin logon...

Mulle kyllä ihan sama. Jos joku ei saa nukuttua tai jotkut ihmiset menee pilalle siitä, että Ferrarilla on Malboron logon näköiset kuvatukset autossa tai siitä, että Renun väritys muistuttaa tupakkiaskia, niin olkoon sitten niin! Vähästä on elämä kiinni taas siinäkin.
 

Ironsteele

Well-known member
Liittynyt
11.7.2009
Viestit
259
Paremman näköinen kun viime kauden auto, mutta keula ei kyllä vieläkään ole hieno.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Ainoa asia mikä tässä ketjussa herättää huomiota tai tunteita on Formulastara ja hänen kommenttinsa. Ainakin mun osalta kaveri pilaa tän ketjun, kun ei vaan pysty lukemaan ketjua ilman verenpaineen nuousua ja myötähäpeää.

Kiitos ja anteeksi... ei vaan voi olla avautumatta...
 
Viimeksi muokattu:

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Mulle kyllä ihan sama. Jos joku ei saa nukuttua tai jotkut ihmiset menee pilalle siitä, että Ferrarilla on Malboron logon näköiset kuvatukset autossa tai siitä, että Renun väritys muistuttaa tupakkiaskia, niin olkoon sitten niin! Vähästä on elämä kiinni taas siinäkin.
Olen samaa mieltä. Marlboron mainostoimistovekkuleilta kuitenkin innovoivaa markkinointia tämä piilomainonnan kehittäminen. Ei ihan yhtä hauskaa kuin Jordanin be on edget ja buzzin hornetsit, mutta luovaa.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Eipä taaskaan ollu Ferrarissa mitään nähtävää, samaa romua.

Ja kyllä kai se vauhti on siellä jossain muualla kuin ponttoonissa tai etusiiven päätypaloissa. Semppiä vaan Ferkulle, mutta ei mua nappaa toi pirssi..
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Oiskohan joku EU:n instanssi mihin tosta piilomainonnasta vois valittaa. Mua ainakin vituttaa toi.
Eipä ollu mitään piilomainontaa kun streamin alalaidassa oli logo ja linkki Philip Morrisin sivuille.

Auto oli hieno viime vuonna kun ei ollut mitään kuvaa tossa katteessa, mutta kai ne Morrisin pojat jotain vastinetta haluavat rahoilleen
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös