Scuderia Ferrari kaudella 2012

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
MADRID - Fernando Alonso rompe il silenzio stampa imposto dalla Ferrari e confessa la sua preoccupazione in vista dell'inizio del Mondiale di F1. L'asturiano, ieri presente al Camp Nou per assistere alla sfida di Liga fra il Barcellona e lo Sporting, ha parlato con due emittenti spagnole e si è lasciato scappare anche qualche considerazione sulla situazione in casa Maranello.

"MOLTE COSE DA MIGLIORARE" - La Ferrari è a Montmelò per gli ultimi test prima della gara d'esordio in Australia in programma fra due settimane esatte. I collaudi sul circuito catalano hanno evidenziato il ritardo della 'rossa' rispetto agli altri 'top team'. "Stiamo bene, anche se ci sono molte cose da migliorare", ha ammesso il due volte campione del mondo, secondo quanto riporta As, parlando con Canal + Liga. "Ora siamo agli ultimi giorni di prove e vogliamo vedere a che punto siamo. Resta del lavoro da fare, dobbiamo stringere i denti e migliore poco alla volta", ma vaffanculo Alonso.

"PEGGIO DI MESSI O INIESTA" - Con Barca Tv, il canale tematico del club 'blaugrana', Alonso è stato ancora più chiaro: "La Ferrari va peggio di Messi o Iniesta, nelle prime gare soffriremo perché ancora non stiamo al cento per cento", ha ammesso Alonso. Il 'driver' di Oviedo, tifoso del Real Madrid, ha parlato anche di calcio. "Il Barcellona e Guardiola sono fatti l'uno per l'altro", ha affermato. "Mi piace il calcio e a volte ho l'opportunità
per venire a vederlo. Io sono dell'Oviedo ma un po' più del Real Madrid. Lo spettacolo del calcio è grandioso". In particolare, secondo Alonso, quello del Barcellona: "Gioca così bene, è divertimento puro", ha ammesso il pilota.

http://www.repubblica.it/sport/formulauno/2012/03/04/news/alonso_ferrari_problemi-30920741/
Onkohan tuo Ferrarin tilanne nyt ihan niin huono? Jos eivät ole 100% siitä mitä tuleman pitää, ni saattaa ne silti kilpailukykyisiä olla.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Onkohan tuo Ferrarin tilanne nyt ihan niin huono? Jos eivät ole 100% siitä mitä tuleman pitää, ni saattaa ne silti kilpailukykyisiä olla.
Melbournessa näemme vasta oikean tilanteen, tai joidenkin mielestä kenties vasta ehkä kun päästään euroopan kisoihin, mut aika näyttää missä Ferrari on. Jos on suossa, niin se on sillon siellä tai vastaavasti toisinpäin.
 

Raitaponi

Well-known member
Liittynyt
3.11.2008
Viestit
821
Aina hämmentää nämä kommentit että lisää latinoverta, no kuskit ovat aluelta joissa veri kiehahtaa, mutta Ferrari tiimissä työskentelevistä henkilöistä tiedän vain yhden jolla on tuon alueen verta suonissa.
Käytin oikoreittiä ja niputin myös italialaiset tuon latinoryhmän alle. Kyllähän sielläkin toisaalta puhutaan latinasta periytyvää kieltä ja temperamenttikin on yhtä kultainen.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Toki muutkin saa lehdistön edessä kommentoida Ferrarilta esim vaikka urheilujohtaja/tiimimanageri Massimo Rivola sun muut. Mut joo Domenicali on yks huuhaa mies siellä tallipäällikkö pallilla ja ei ollut silloin aikoinaan oikea mies tuohon hommaan.
Hyvin on Ferrarilla mennyt Domen astuttua puikkoihin. Tulee hieman mieleen Costa Concordia.. Italiaanot -jees, "vastuu kannetaan" ja sit mennään äipälle syömään spaghettia satana.
 
Viimeksi muokattu:

kalporek

Well-known member
Liittynyt
18.6.2011
Viestit
80
Kyllähän se vaan on tosiasia, että ferrarilla kaikki on mennyt päin persettä sen jälkeen kun schumin ja kimin aikakausi oli siellä ohitse.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Noh, ei nyt ihan näinkään... 2010 hyvä kausi ferrarilta. 2011 toki vaatimattomampi (muttei yhtä katastrofi kuin 2009).
2012 kaudesta ei ole ajettu vielä metriäkään.
Edelleen Ferrari on huipputalli jolta voi odottaa kisojen voittoa joten en sanoisi että kaikki on mennyt perseelleen. Toki Schumimainen dominointi puuttuu, mutta se taisi loppua jo 2004.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kyllähän se vaan on tosiasia, että ferrarilla kaikki on mennyt päin persettä sen jälkeen kun schumin ja kimin aikakausi oli siellä ohitse.
[wanhoja]Dominointihan loppui jo 2005, joka oli huono vuosi. 2006 talli-MM olisi ollut otettavissa ja Schumillakin teoreettinen mahdollisuus viimeisessä kisassa.

2007 henkilökohtainen ja tallimestaruus tulivat paljon paremman McLarenin sössimisestä. 2008 oli sekin viimeiseen mutkaan asti ihan hyvä vuosi ja tallimestaruus tuli. 2009 oli huono.

2010 meni taas viimeiseen kisaan, eli oli hyvä vuosi. Viime vuosi taas meni surkeasti, varsinkin toisen kuskin osalta eikä se toinenkaan mestaruudesta taistellut. Mutta ei taistellut Vetteliä lukuunottamatta kukaan muukaan.

Eli aika vuoristorataa tuo on ollut sekä Schumacherin viimeisten vuosien, Kimin vuosien, että näiden jälkeisten vuosien aikana.[/wanhoja]
 
Viimeksi muokattu:

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Kyllähän se vaan on tosiasia, että ferrarilla kaikki on mennyt päin persettä sen jälkeen kun schumin ja kimin aikakausi oli siellä ohitse.
Enemmän johtuu varmaan Brawnin ja Todtin lähdöstä, etenkin Todt:n. Hän sai vielä pidettyä pakan kasassa ja keskityttiin oikeisiin asioihin kun ei mennytkään putkeen, Domenicali olisi varmaan keskeyttänyt auton kehityksen 2007 kesällä ja mestaruudet olisi menetetty silloinkin.

2007 ja 2008 autot olivat vielä jokseenkin samanlaisia kuin 2000-luvun alussa. 2009 tuli isot muutokset ja Red Bull pääsi karkuun vanhoilta kärkitalleilta, Brawn tosin vei vielä 2009 tittelin heiltä, mutta sen jälkeen McLarenilla ja Ferrarilla on ollut vaikeaa hyödyntää uusia sääntöjä yhtä hyvin kuin Red Bullin. Ilman Red Bullia Ferrari olisi voittanut 2010 mestaruudet ja viime vuonna ollut kakkonen, tänä vuonna ei olisi välttämättä tarvinnut ottaa samanlaista riskiä kuin nyt.

Tämä nykytilanne johtuu varmaan suunnittelusta, mutta myös johtotasolla on kämmäilty aika huolella viimeiset neljä vuotta eli Domenicalin aikana. Mieleen tulee 2009 jolloin keskityttiin liikaa KERS:n ja oltiinkin yht äkkiä 5 tai 6 paras talli kauden alussa, siitä lähtien Ferrarilla on painettu paniikkinappulaa aina kauden puolivälissä, mutta jostain syystä se väkisinyrittäminen ei ole tuottanut tulosta. Taktinen osaaminen on myös ollut aika surkeaa viimeiset vuoden johon kaatui myös 2010 maailmanmestaruus Abu Dhabissa.

Tänä vuonna Ferrari uskalsi ottaa riskin, joka sinänsä on ihan hieno asia, mutta kun autossa on niin monta uutta osa-aluetta, joita ei ymmärretä niin pannukakkuhan tästäkin on taas tulossa ja kommenteista päätellen usko on menetty ennen ensimmäistä kisaakaan. Saa nähdä milloin Alonso alkaa esittää vähän rajumpaa kritiikkiä työnantajaa kohtaan ja alkaa katsella muihin suuntiin. Domenicalin saama luottamus kyllä ihmetyttää.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Minä olen Jan1n kanssa samaa mieltä.

Kyllä muutoksia pitäisi nyt rohjeta Montezemolon tehdä.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Gazzetta dello Sport uutisoi jo tänään että Nicolas Tombazisille annetaan fudut, jos voittoja ei tule.
Kyllä muutoksia pitäisi nyt rohjeta Montezemolon tehdä.
Sen verran on ainakin tehty että Costan paikalle tuli jo aiemmin Pat Fry, joka on tuonut entisen työnantajan Mclarenin riveistä kuusi muutakin työntekijää Maranelloon. Fry on nopeasti muuttanut Ferrarilla olleessaan työskentelytapoja insinööri osastoilla uskoen, että Schumacherin aikakaudella junnaaminen ei enää riitä tuomaan voittoja/mestaruuksia, kertoi italialainen omnicorse.it sivusto.
 
Viimeksi muokattu:

Lycanthrope

Well-known member
Liittynyt
18.2.2012
Viestit
154
Gazzetta dello Sport uutisoi jo tänään että Nicolas Tombazisille annetaan fudut, jos voittoja ei tule.
Sen verran on ainakin tehty että Costan paikalle tuli jo aiemmin Pat Fry, joka on tuonut entisen työnantajan Mclarenin riveistä kuusi muutakin työntekijää Maranelloon.
Juuri tuon takia epäilen että saavat rivit ja yhteishengen kasattua. Jos on pelko työpaikan menettämisestä niin voi olla vaikeata puhaltaa yhteen hiileen.

Tiedä sitten, kovasti rummuttivat talvella että heiltä tulee jotakin radikaalia. Mistä sitä tietää vaikka auto alkaisi kulkemaan jahka kaikki palaset loksahtavat kohdalleen?

Jos Mersu/Alda Costa pärjää paremmin kun Ferrari niin en haluaisi olla Ferrarin riveissä, se on varma!
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Juuri tuon takia epäilen että saavat rivit ja yhteishengen kasattua. Jos on pelko työpaikan menettämisestä niin voi olla vaikeata puhaltaa yhteen hiileen.
Fry joka tuli kauden 2010 aikana Ferrarille, on tuonut ainakin uskoa ja uudenlaisen näkökulman insinööriosastoille, mutta aika näyttää tuottaako se tulosta ja muutamat hänen perässä tulleet työntekijät eivät ole vielä tämän kauden auton kimpussa olleet kun ovat tulleet vasta talven aikana, mm Martin Budkowski.
Jos Mersu/Alda Costa pärjää paremmin kun Ferrari niin en haluaisi olla Ferrarin riveissä, se on varma!
No joo, mutta Mersulle tuntuu yleensä ehkä "Schumin/Brawnin" takia menevän ne työntekijät jotka ovat joutuneet pois Ferrarilta. Tombazisia on sinne jo kertaalleen viety huhuissa.
 
Viimeksi muokattu:

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Enemmän johtuu varmaan Brawnin ja Todtin lähdöstä, etenkin Todt:n. Hän sai vielä pidettyä pakan kasassa ja keskityttiin oikeisiin asioihin kun ei mennytkään putkeen, Domenicali olisi varmaan keskeyttänyt auton kehityksen 2007 kesällä ja mestaruudet olisi menetetty silloinkin.

2007 ja 2008 autot olivat vielä jokseenkin samanlaisia kuin 2000-luvun alussa. 2009 tuli isot muutokset ja Red Bull pääsi karkuun vanhoilta kärkitalleilta, Brawn tosin vei vielä 2009 tittelin heiltä, mutta sen jälkeen McLarenilla ja Ferrarilla on ollut vaikeaa hyödyntää uusia sääntöjä yhtä hyvin kuin Red Bullin. Ilman Red Bullia Ferrari olisi voittanut 2010 mestaruudet ja viime vuonna ollut kakkonen, tänä vuonna ei olisi välttämättä tarvinnut ottaa samanlaista riskiä kuin nyt.
Ensimmäinen kappale täyttä asiaa. Todt piti Kimin puolia, koska tiesi tämän aidoksi huippukuljettajaksi vaikka oma poika manageroi Felipe Massaa.

Toisessa unohdat McLarenin. McLaren oli MM-hopealla 2010 ja 2011. Ferrari ei ollut lähelläkään McLarenia valmistajien sarjassa kumpanakaan kautena. Alonso olisi varmasti henkilökohtaisen tittelin saattanut voittaa, mutta ei Massa ole paluunsa jälkeen ollut mies, jonka kanssa valmistajien kruunuja otetaan. Sijoitukset MM-sarjassa kolmena edelliskautena 4-3-3. Kyllä siitä edestä pitäisi vielä McLaren ottaa pois. McLaren on mielestäni adaptoitunut uusiin sääntöihin ihan mukiinmenevästi, kun 2009-2011 voitot ovat 12-7 Ferraria vastaan.
 

kalporek

Well-known member
Liittynyt
18.6.2011
Viestit
80
Enemmän johtuu varmaan Brawnin ja Todtin lähdöstä, etenkin Todt:n. Hän sai vielä pidettyä pakan kasassa ja keskityttiin oikeisiin asioihin kun ei mennytkään putkeen, Domenicali olisi varmaan keskeyttänyt auton kehityksen 2007 kesällä ja mestaruudet olisi menetetty silloinkin.

2007 ja 2008 autot olivat vielä jokseenkin samanlaisia kuin 2000-luvun alussa. 2009 tuli isot muutokset ja Red Bull pääsi karkuun vanhoilta kärkitalleilta, Brawn tosin vei vielä 2009 tittelin heiltä, mutta sen jälkeen McLarenilla ja Ferrarilla on ollut vaikeaa hyödyntää uusia sääntöjä yhtä hyvin kuin Red Bullin. Ilman Red Bullia Ferrari olisi voittanut 2010 mestaruudet ja viime vuonna ollut kakkonen, tänä vuonna ei olisi välttämättä tarvinnut ottaa samanlaista riskiä kuin nyt.

Tämä nykytilanne johtuu varmaan suunnittelusta, mutta myös johtotasolla on kämmäilty aika huolella viimeiset neljä vuotta eli Domenicalin aikana. Mieleen tulee 2009 jolloin keskityttiin liikaa KERS:n ja oltiinkin yht äkkiä 5 tai 6 paras talli kauden alussa, siitä lähtien Ferrarilla on painettu paniikkinappulaa aina kauden puolivälissä, mutta jostain syystä se väkisinyrittäminen ei ole tuottanut tulosta. Taktinen osaaminen on myös ollut aika surkeaa viimeiset vuoden johon kaatui myös 2010 maailmanmestaruus Abu Dhabissa.

Tänä vuonna Ferrari uskalsi ottaa riskin, joka sinänsä on ihan hieno asia, mutta kun autossa on niin monta uutta osa-aluetta, joita ei ymmärretä niin pannukakkuhan tästäkin on taas tulossa ja kommenteista päätellen usko on menetty ennen ensimmäistä kisaakaan. Saa nähdä milloin Alonso alkaa esittää vähän rajumpaa kritiikkiä työnantajaa kohtaan ja alkaa katsella muihin suuntiin. Domenicalin saama luottamus kyllä ihmetyttää.
Kyllähän tämä paikkaa pitää, mutta lisäisin vielä tuohon, että kuskivalinnat ovat olleet myös aika radikaali virhe. Onko Alonso loppu peleissä mikään "ihme kuski"? Kaveri voitti pari pokaalia täysin ylivoimaisella autolla ja sen jälkeen kaveri on enemmän tai vähemmän säheltänyt. Ja ei ulosantikaan medialle ole kovin kummoista.
Massa taas oli luuseri jo tullessaan. Kaverilla ei ollut minkäänlaisia saavutuksia kun tuli eikä muuten ole sieltä lähtiessäkään. Toki Massa toi sievosen summan euroja tullessaan. Eli tiivistettynä: Jos on tallin johtoportaassakin vikaa niin on kyllä kuskeissakin.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18438
Enemmän johtuu varmaan Brawnin ja Todtin lähdöstä, etenkin Todt:n. Hän sai vielä pidettyä pakan kasassa ja keskityttiin oikeisiin asioihin kun ei mennytkään putkeen, Domenicali olisi varmaan keskeyttänyt auton kehityksen 2007 kesällä ja mestaruudet olisi menetetty silloinkin.
Jolloin Brawn/Byrne/Stepney/Todt lähtivät tiimistä, niin tiimi oli aiempina vuosina menestynyt todella hyvin, mutta sitä ihmettelin aikoinaan miksi turvautuivat tiimin sisällä oleviin italialaisiin ns "kakkosmiehistöön", ja eivätkä yrittäneet edes hankkia muista tiimeistä väkeä, vaikka silloin ehkä tulijoita olisi ollut jopa "helpompi" saada tiimiin kuin nykyään. Nykyään toki Fry:n tulon myötä uutta verta on tullut hieman.
Eli tiivistettynä: Jos on tallin johtoportaassakin vikaa niin on kyllä kuskeissakin.
Toki noin, mutta Ferrari on osannut vaihtaa jo kuski ja insinöörijohtoportailta ihmisiä, mutta ei ihan ylimmästä johtoportaasta missä Monte ja hänen "alaisenaan" koirana oleva tallipäällikkönä Dome, heitä ei ole vaihdettu vaikka kovasti niitäkin media "mustamaalaa" että ulos tiimistä. Ferrarilla muutenkin noita muutoksia ei tehdä ihan yhdessä vuodessa vaan mietitään ja mietitään kunnes ratkaisu tulee. Mut listan kärkipäässä pois lähtijöissä ovat olleet Tombazis, Domenicali ja joltain osin Montezemolo.
 
Viimeksi muokattu:

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Kyllähän tämä paikkaa pitää, mutta lisäisin vielä tuohon, että kuskivalinnat ovat olleet myös aika radikaali virhe. Onko Alonso loppu peleissä mikään "ihme kuski"? Kaveri voitti pari pokaalia täysin ylivoimaisella autolla ja sen jälkeen kaveri on enemmän tai vähemmän säheltänyt. Ja ei ulosantikaan medialle ole kovin kummoista.
Massa taas oli luuseri jo tullessaan. Kaverilla ei ollut minkäänlaisia saavutuksia kun tuli eikä muuten ole sieltä lähtiessäkään. Toki Massa toi sievosen summan euroja tullessaan. Eli tiivistettynä: Jos on tallin johtoportaassakin vikaa niin on kyllä kuskeissakin.
Kyllähän Alonso on tehnyt autolla sen minkä sillä voi tehdä. Sen sijaan Massa olisi pitänyt kylmästi dumpata loukkaantumisensa jälkeen (tai sysätä jonnekin Sauberille) ja antaa Kimin jatkaa tallissa Fernandon kanssa, uskon että olisivat jopa tulleet toimeen koska Alonso aina puhui hyvin kunnioittavaan sävyyn Kimistä.
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Toisessa unohdat McLarenin. McLaren oli MM-hopealla 2010 ja 2011. Ferrari ei ollut lähelläkään McLarenia valmistajien sarjassa kumpanakaan kautena. Alonso olisi varmasti henkilökohtaisen tittelin saattanut voittaa, mutta ei Massa ole paluunsa jälkeen ollut mies, jonka kanssa valmistajien kruunuja otetaan. Sijoitukset MM-sarjassa kolmena edelliskautena 4-3-3. Kyllä siitä edestä pitäisi vielä McLaren ottaa pois. McLaren on mielestäni adaptoitunut uusiin sääntöihin ihan mukiinmenevästi, kun 2009-2011 voitot ovat 12-7 Ferraria vastaan.
Totta. En ruvennut McLarenia tarkemmin analysoimaan, mutta kyllä he ovat selvästi paremmin suoriutuneet kuin Ferrari viime vuosina. Ovat olleet myös kolme kertaa peräikkäin valmistajien sarjassa Ferrarin edellä. Massa tietysti pitäisi vaihtaa jos aikoo valmistajien mestaruuksista taistella, tänä vuonna sillä ei tosin taida olla merkitystä niin Ferrari ei juuri menetä paljon. Ellei Massa sitten yllätä ja pysy Alonson vauhdissa tulevalla kaudella mitä tuskin tulee tapahtumaan.
 

Rentta

Well-known member
Liittynyt
22.7.2010
Viestit
6760
Sijainti
Täällähä mä
Kyllähän tämä paikkaa pitää, mutta lisäisin vielä tuohon, että kuskivalinnat ovat olleet myös aika radikaali virhe. Onko Alonso loppu peleissä mikään "ihme kuski"? Kaveri voitti pari pokaalia täysin ylivoimaisella autolla ja sen jälkeen kaveri on enemmän tai vähemmän säheltänyt. Ja ei ulosantikaan medialle ole kovin kummoista.
Kyllähän Alonsoa on monelta taholta kehuttu yhdeksi sarjan kokonaisuutena parhaimmaksi kuskiksi . Ihan kuskienkin suusta moisia lausuntoja on tullut . Vaikka en persoonana monesta syystä pidäkkään hepusta en kuitenkaan kehtaa väitttää ,että olisi keskiverto ratinkääntäjä . Toki Massan nykyinen huonous + kakkoskuskin asema korostaa Alonsoa , mutta noh...
 
Ylös