Se ei ole niin yksinkertaista että ..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Racer21_90
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Racer21_90

Well-known member
Sijainti
Asun nykyään Ruotsissa ..
Se ei siis ole ollenkaan yksinkertaista voittaa maailmanmestaruutta ei edes F1:ssä.

Se mikä minua on aina ihmetyttänyt on se että (monet?) suomalaiset eivät tunnu kannustavan oman maansa edustajaa (esimerkiksi Kimiä). Olen kierrelleyt tätä meidän maapalloamme vähän siellä sun täällä ja harvoin jos koskaan olen kohdannut niin kummallista omien survomista kuin suomalsisten keskuudessa. Mistä moinen johtuu ?? :confused: Syytä moiseen käyttäytymiseen täytyy luullakseni hakea enemmänkin meidän katsojien puolelta.. Esimerkiksi sellaiset selitykset että suomalaiset urheilijat olisivat jollain lailla moraalisesti huonompia kuin muut ovat mielestäni täyttä puppua. Olisiko tässä kysymyksessä itsetunnopsta (mä vaan kysyn) vai mistä ?? :(

Meidän pitää olla ylen tyytyväisiä joka kerta kun joku suomalainen urheilija ( minkä vaan lajin) pärjää kovilla kansallisilla markkinoilla ja varmaan ollaankin - mutta ennenkuin joku pärjää pitäisi antaa enemmän kannustusta (satoi tai paistoi) mielestäni :thumbup:

Tuolla rallipuolella haukuttiin Toni Gardemeisteria auttamattoman hitaaksi sen jälkeen kun hän oli noussut MM-sarjan johtoon. :eek!:

Se on kyse vain silkasta kateudesta kun ei suomalaisia kannusteta :D
Itse kyllä liputan jokaisen menestyvän suomalaisurheilijan puolesta.

Racer21_90 sanoi:
Se mikä minua on aina ihmetyttänyt on se että (monet?) suomalaiset eivät tunnu kannustavan oman maansa edustajaa (esimerkiksi Kimiä).

Pidän itseäni isänmaallisena, mutta sitä en ymmärrä, miksi minun pitäisi kannattaa juuri suomalaista. Kannatan sitä urheilijaa, jonka persoonallisuus miellyttää minua, isänmaalla ei ole väliä. Niin ikään kannatan usein urheilijoita, jotka ovat nousseet vaikeuksien kautta voittoon.

Hieno ja jalo kilpa on päämäärä, ei sotaisat vastakkainasettelut.

EDIT: Kannatan esimerkiksi vilpittömästi Tanja Poutiaista, mutta Palander nostaa niskavillat pystyyn.

Racer21_90 sanoi:
Se ei siis ole ollenkaan yksinkertaista voittaa maailmanmestaruutta ei edes F1:ssä.

Se mikä minua on aina ihmetyttänyt on se että (monet?) suomalaiset eivät tunnu kannustavan oman maansa edustajaa (esimerkiksi Kimiä). Olen kierrelleyt tätä meidän maapalloamme vähän siellä sun täällä ja harvoin jos koskaan olen kohdannut niin kummallista omien survomista kuin suomalsisten keskuudessa. Mistä moinen johtuu ?? :confused: Syytä moiseen käyttäytymiseen täytyy luullakseni hakea enemmänkin meidän katsojien puolelta.. Esimerkiksi sellaiset selitykset että suomalaiset urheilijat olisivat jollain lailla moraalisesti huonompia kuin muut ovat mielestäni täyttä puppua. Olisiko tässä kysymyksessä itsetunnopsta (mä vaan kysyn) vai mistä ?? :(

Meidän pitää olla ylen tyytyväisiä joka kerta kun joku suomalainen urheilija ( minkä vaan lajin) pärjää kovilla kansallisilla markkinoilla ja varmaan ollaankin - mutta ennenkuin joku pärjää pitäisi antaa enemmän kannustusta (satoi tai paistoi) mielestäni :thumbup:

Minä kannatan persoonia, en niinkään lipun väriä. Minua kiehtoo kuskien urat ja erityisesti minua kiehtoo sellaiset ihmiset, jotka eivät koskaan luovuta vaan taistelelevat viimeiseen veripisaraan saakka siitä, mikä on heille tärkeätä. Mika Häkkinen oli juuri tällainen soturien soturi, joka nousi sieltä tunkkaisesta haudasta, jossa kärpäset pyörivät ympärillä, kohti aurinkoista maailmanmestaruutta....Kimi Räikkönen...öööööh...No, se onkin jo sitten ihan toinen juttu. :D

Viimeksi muokattu:
Racer21_90 sanoi:

Olen täysin samaa mieltä.

Ajattelin tällaisen keskustelun esiintuomista jossain keskustelupalstalla, asia on mielestäni laajempi kuin pelkästään muutamaa urheilijaa koskeva. Onhan vuosittain julkaistavat verotiedot niin mielenkiintoista luettavaa että lehtiä myydään sillä vaikka kuin.

Mikään ei tunnu riittävän suomalaisille, Räikkönen puhuu narisemmalla ja alkoholinkäyttökin tuntuu olevan huonoa... Entäs sitten? Kaveri on kiistatta yksi maailman paras autonkuljettaja, pitäisi olla miesmalli ja vaikka mitä muuta samalla. Hävettää lukea vaikkapa Keken elämäkertakirjaa, jossa on aina näitä Suomen laatulehdistön mustamaalauksia.

Kai me suomalaiset jotenkin pelkäämme sitä mitä muut meistä ajattelevat, pitää aina itse nuijia tähdet niin huonoiksi ettei muiden mahdollinen kritiikki tunnu niin pahalta. Vai olisikohan takana perisuomalainen kateus? Eräs henkilö sanoi asian jotankin näin: On kahdenlaista kateutta: 1. Amerikkalainen kateus jossa heppu ottaa kolmannen työn ja raataa ilman unta jotta voisi ostaa samalaisen auton kuin naapuri. 2. Suomalainen kateus jossa soitetaan poliisille joka kerta kun naapuri on liikenteessa, koitetaan myrkyttää naapurin kissa, kaadetaan orapihlaja-aita ja soitetaan kanteluita verottajalle. Häirinnästä kannattaa myös ilmoittaa säännöllisesti, silloin tällöin pitää jättää nimettömiä valituslappuja autonikkunaan ja tyhjentää renkaat...

Noh, kai se pitää jättää valitus. Olisi vain niin hienoa jos suomalaiset tajuaisivat olla ylpeitä maanmiehistään.

Re: Re: Se ei ole niin yksinkertaista että ..

Toni_V sanoi:
Kai me suomalaiset jotenkin pelkäämme sitä mitä muut meistä ajattelevat, pitää aina itse nuijia tähdet niin huonoiksi ettei muiden mahdollinen kritiikki tunnu niin pahalta.

Paskat. Ihan samanlaista se touhu on ulkomaillakin.

Tottakai kansallisuus merkitsee urheilijan kannattamisessa, mutta ei se ole ainoa tekijä.Yksilölajissa juttu on muutenkin kyseenalaista.Ensisijaisesti tässä tapauksessa urheilija edustaa itseään ja vasta toisena maataan.Joukkuelajeissa asia on selviö-> Suomi voittoon :thumbup: Vai myöntääkö joku kannattavansa esim, jääkiekossa Ruotsia..!? :doubtful: :D

Mainittakoon että kaikkia Suomen edustajia esim kuninkuusluokassa on kannatettu aina täysillä ja varauksetta.Miellyttävän erilaisia persoonia joukkoon mahtuukin

mä en kyllä ymmärrä et miksi pitäisi kannattaa Suomalaisia vain siksi kun ollaan Suomesta..jokaisella on mielestäni oikeus kannattaa ketä tahtoo..mä olen kyllä vilpittömästi iloinen jos räikkönen esim. voittaisi mm. mutta en kyllä alkais sen takia hoilottaa maamme laulua kaduilla..enemmänkin minua kiinnostaa esim. formuloissa tallit kokonaisuutena, historia+ se,mitä radalla tapahtuu nykään. koitan katsoo kisat tarkkaan läpi enkä huuda koko ajan televisiolle että räikkönen tai joku muu kuski heti kuviin tai muuten tuun sinne kirveen kanssa...ja:eek!:

Itse kyllä valitsen kannatettavani enemmän persoonan, kuin kansallisuuden vuoksi. Täytyy kyllä myöntää, että suomalaisilla on lajissa kuin lajissa sellainen "peruskannustus", mutta siihen se monen kohdalla kyllä jää.

En kyllä ikinä ole saanut tarpeeksi hyvää vastausta siihen, että miksi suomalaisten pitää automaattisesti kannattaa suomalaisia. Miksi pitäisi kannattaa jotain kusipäätä suomalaista (ei ole viittaus kehenkään), jos vaihtoehtona on joku itseäni miellyttävä italialainen esimerkiksi.

Ei kai kyse olekaan siitä että kannatetaanko vai siitä että kannustetaanko. Tuntuu siltä että suomalaiset ovat ensimmäisenä mollaamassa omia tähtiään.

En itsekään pidä kaikista urheilutähdistämme, mutten silti ole ensimmäisenä haukkumassa jos ko. henkilöt mokailevat.

Toinen äärilaita olisi kai tifosius jonka perusteella Ferrari(Shumi) on aina paras, hienoin ja kaunein riippumatta mitä tekevät radalla tai sen ulkopuolella.

Mollaaminen varmasti johtyy hyvin usein kateudesta. Mutta tässä todellakinen on tehtävä se ero kannattamisen ja kannustamisen välille.

Suomalainen junttiluonne ei hyväksy kenenkään kehumista.

Enrique sanoi:
Mollaaminen varmasti johtyy hyvin usein kateudesta. Mutta tässä todellakinen on tehtävä se ero kannattamisen ja kannustamisen välille.
Omien suosikkien reilu kannustaminen on ok, mutta ei-suomalaisten tallien ja kuljettajien mollaaminen johtuu ilmeisesti siis myös kateudesta?

Mahdollisesti, mutta onhan se niin, että esimerkiksi oman paikkakunnan rikkaita kadehditaan paljon enemmän kuin jotain ulkomaalaisia. Oletan saman pätevän myös menestyneisiin urheilijoihin.

Jokainen saa tietenkin kannattaa ketä vain haluaa kunhan on tietoinen että jokainen suomalainen teko joka tulee maailmankuuluksi mainitaan juuri suomalaisena tekona. Se joka on usein ulkomailla on sen kyllä oppinut huomaamaan . .

Jos joku suomalainen tekee töppäilyjä niin se jotenkin heijastuu kaikkien suomalaisten yli ja sama asia päinvastoin.
Joten tässä mielessä ei tässä kannatus-asiassa kyllä ole valinnan varaa. Eihän ketään voi tai edes haluta kannattamaan ketään tai mitään jos ei kerran haluata - mutta joskus tuntuu siltä että joillain tahoilla omia "pannaan jopa enemmän halvalla" kuin muunmaalaisia.

Maailmalla Suomi on suomalaisten maa hyvässä ja pahassa - Siis se on jotenkin yhteinen asia kuitenkin - tämä urheilukin - mielestäni. :D

Hyvä aihe, olen suunnilleen samaa mieltä topicin aloittajan kanssa:thumbup: Mutta jos lähtökohdaksi asetetaan sellainen asia kuin että vuonna 1939 marraskuun lopulla oli Suomessa myös sellaisia ihmisiä jotka kannattivat 'vastapuolta':mad_old: niitä jotka ajattelivat että 'olen itsenäinen ajattelija(siis parempi kuin muut), oma ajatusmaailmani menee kansallistunteen ja maan edun ohi':eek!: Nämä 'itsenäiset asiantuntijat' saavat edelleenkin tuta sen vihamielisyyden, syystä, ja aivan oikein, ei heitä tarvitse ymmärtää...............kuten ei heitä ymmärretty vuonna 1939 :dunno: Tälläkin foorumilla sellaiset tyypit jotka eivät suomalaisia urheilijoita tue, pitävät itseään jotenkin parempina asiantuntijoina, 'koska ajattelen asioita maailman laajuisesti'.........tai jotain siihen suuntaan:tongue:

Nasu sanoi:
Hyvä aihe, olen suunnilleen samaa mieltä topicin aloittajan kanssa:thumbup: Mutta jos lähtökohdaksi asetetaan sellainen asia kuin että vuonna 1939 marraskuun lopulla oli Suomessa myös sellaisia ihmisiä jotka kannattivat 'vastapuolta':mad_old: niitä jotka ajattelivat että 'olen itsenäinen ajattelija(siis parempi kuin muut), oma ajatusmaailmani menee kansallistunteen ja maan edun ohi':eek!: Nämä 'itsenäiset asiantuntijat' saavat edelleenkin tuta sen vihamielisyyden, syystä, ja aivan oikein, ei heitä tarvitse ymmärtää...............kuten ei heitä ymmärretty vuonna 1939 :dunno: Tälläkin foorumilla sellaiset tyypit jotka eivät suomalaisia urheilijoita tue, pitävät itseään jotenkin parempina asiantuntijoina, 'koska ajattelen asioita maailman laajuisesti'.........tai jotain siihen suuntaan :tongue:

Uhhhuh - en mä nyt oikein totakaan tarkoittanut (vaikka iso-isä kuolikin kannaksella - talvisodassa) :rolleyes:
Yritetään olla kavereita vaan ;) ja kannatetaan omiamme (ehdotan että aloitetaan vaikka Kimin kannatuksella) :thumbup:

Nasu sanoi:
Hyvä aihe, olen suunnilleen samaa mieltä topicin aloittajan kanssa:thumbup: Mutta jos lähtökohdaksi asetetaan sellainen asia kuin että vuonna 1939 marraskuun lopulla oli Suomessa myös sellaisia ihmisiä jotka kannattivat 'vastapuolta':

Vastapuolen ymmärtäminen on kaikkein varmin tie rauhaan ja sopuisaan yhteiseloon. Kansallistunteen lietsonta kohtuuttomissa määrin (mm. urheilussa ja kilpailuissa se on aivan ymmärrettävää ja yleisesti hyväksyttyä) johtaa ainoastaan selkkauksiin. Skinitkin saattavat kokea olevansa oikealla asialla, oikeiden ihmisten puolella. onko se kuitenkaan hyvä? Olisiko neuvottelevampi asenne hedelmällisempi?

Joillekin ihmisille urheilukin - Häkkisineen ja Schumeineen - näyttää rinnastuvat sotaan tai rakkauteen, joissa kaikki keinot ovat sallittuja. Tällöin kuitenkin mielestäni menetetään urheilun perimmäinen idea, jalo ja rehti kilpa.