Sebastien Bourdais - liian hyvä ykkösiin?

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Mtv3.fi sanoi:
23.12.2006

F1-sarjassa kilpailevan Toro Rosso -tallin autoa testannut Sebastien Bourdais uskoo mahdollisuuksiinsa päästä vielä kilpailemaan formula ykkösissä.

Bourdais kertoo kaikesta huolimatta puolustavansa ensi kaudella Champ Car -sarjan mestaruutta Yhdysvalloissa. Ranskalainen kertoo Toro Rosson tarjoaman testitilaisuuden tulleen täytenä yllätyksenä.

- Formula yksi on täynnä yllätyksiä. En todellakaan enää uskonut mahdollisuuksiini, kunnes Nicolas Todt yllättäen soitti minulle. Toro Rosson kolme testipäivää Jerezissä on paras minulle tarjottu tilaisuus viimeisen neljän vuoden aikana, kertoi Bourdais F1-sarjan virallisilla kotisivuilla.

Champ Car -sarjassa Bourdais jahtaa ensi kaudella Newman Haas -tallissa jo sarjan neljättä peräkkäistä mestaruuttaan. Ranskalaisen on harmissaan siitä, että meriitit muissa sarjoissa eivät ole vakuuttaneet F1-pomoja hänen taidoistaan.

- Kun voitin vuonna 1999 Ranskan F3-sarjan mestaruuden, kukaan ei välittänyt siitä. F3000-sarjan mestaruuteni nosti jo laajalti mielenkiintoa, mutta ei kuitenkaan F1-sarjan avainhenkilöiden keskuudessa. Kolmen peräkkäisen Champ Car -sarjan mestaruuteni jälkeen hiljaista oli aina siihen saakka, kunnes Nicolas sai aikaiseksi testitilaisuuden Toro Rosson kanssa, sanoi Bourdais.

Ranskalainen toivoo saavansa paikan kisakuljettajana F1-sarjassa kaudella 2008.

- Mikäli tavoitteeni formula ykkösissä eivät koskaan toteudu, olen kuitenkin tehnyt asian eteen kaiken mahdollisen. En kadu mitään. Toivon asioiden loksahtavan kohdalleen kaudella 2008. Kokemus puhuu puolestani, koska nykyään pelkkä nopeus ja luotettavuus ei riitä, summasi Bourdais tavoitteitaan.
On kumma jollei noilla meriiteillä heru paikkaa keskitason tai huipputason tiimeistä. Esim. Fisichella olisi omalla liipaisimellani samantien mikäli olisin Briatoren saappaissa..

Sopimus tietenkin sitoo Bourdaisin vielä vuodeksi rapakon taakse mutta jo aiemmin mies oli voittanut mestaruuksia pikkuluokissa eikä kelvannut kenellekään.. Luulisi Ranskalaisella kuskilla olevan kysyntää, varsinkaan kun sieltäpäin sarjassa ei Panisin lisäksi muita vakikuskeja ole viime vuosina ollut. Montagny ajoi sarjan hitaimmalla autolla muutaman kisan varakuskina viimevuonna..

Ranskahan on moottoriurheilussa ollut kautta historian erittäin merkittävässä asemassa..
 

Lisko

Well-known member
Liittynyt
10.5.2006
Viestit
666
Sijainti
Liskola
Niin on se kumma kun ajatetaan vuosi toisensa jälkeen jotai Halffeja hirveillä palkoilla ja monet kunnon ratinvääntäjät, kuten Bourdais joutuvat ajelemaan joissain "alasarjoissa", omasta mielestä F300-mestari ja kolminkertainen Champ Car-mestari ansaitsisi mahdollisuuden F1:sissä , mutta kun ei niin ei :jaska: :jaska:
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Tuo Montagny ihmetyttää. Onkhan se jotenkin vaikea luonne vai miksi se ei aja ykkösissä. Sehän pieksi Kovalaisen mennentullen aikoinaan samassa tallissa.
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
Siinä olis huippukuski Bourdaisissa, ei mikään moottoriturpa.
L4z! sanoi:
Tuo Montagny ihmetyttää. Onkhan se jotenkin vaikea luonne vai miksi se ei aja ykkösissä. Sehän pieksi Kovalaisen mennentullen aikoinaan samassa tallissa.
Ilmeisesti ei ole hyväksi olla ranskalainen kansainvälisessä ranskalaistallissa. Italialaisia se Ferrarikin karttaa vaikka hyvin olis voinut ottaa niitä kakkoskuskeiksi.
 

forti

custom user
Liittynyt
2.10.2006
Viestit
1026
Sijainti
strosmobylschtok
on se nyt kumma että noilla meriiteillä ei pääse edes toro rossolle. antaisivat vaikka potkut speedille ja ostaisivat rahalla bourdaisin cart sopimuksen ulos varmasti hintansa väärti:ahem:
 

Törni

Well-known member
Liittynyt
5.11.2004
Viestit
11306
Kaikista uskomattominta on se, että F1-tallien headhunterit ovat pelkkiä käsiä ja että todellinen asiantuntemus lepää käyttämättömänä jossain aivan muualla.... :rolleyes:

No joo, onhan sekin tietysti totta, että pelkkä lahjakkuus ei riitä. Pitää olla suhteita ja manageri joka osaa vetää oikeista naruista ja jolla on jotain muutakin hihassa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
L4z! sanoi:
Tuo Montagny ihmetyttää. Onkhan se jotenkin vaikea luonne vai miksi se ei aja ykkösissä. Sehän pieksi Kovalaisen mennentullen aikoinaan samassa tallissa.
Niinhän sitä huhutaan, että Montagny olisi jotenkin liian "boheemi". F1 on nykyään niin bisnestä, ettei omapäiset tapaukset ole mukavia työkumppaneita tallipäälliköille jos sponsoreillekaan.

Mitä tuohon Kovalaisen pieksämiseen tulee, Franck oli tallin ykköskuski, eikä kohtelu ainakaan Kovalaisen mukaan ollut täysin tasavertaista. Talli oli kuitenkin muutenkin sarjan parhaimmistoa, joten kyllä sillä kalustolla pitikin pärjätä. Seuraavalla kaudella talli "vaihtui", mutta henkilöstö käytännössä oli sama kuin edellisvuonna ja silloin Kovalainen puolestaan hallitsi sarjaa ykköskuskina Montagnyn tavoin.
Törni sanoi:
No joo, onhan sekin tietysti totta, että pelkkä lahjakkuus ei riitä. Pitää olla suhteita ja manageri joka osaa vetää oikeista naruista ja jolla on jotain muutakin hihassa.
Manageripuoli Bourdaisilla on kyllä kunnossa. Nimenomaan manageri Nicholas Todt hänet Toro Rossonkin testiin hommasi. Ferraripomon poika, Massan manageri ja Toro Rossolla Ferrarin koneet. Kontaktit ainakin olivat kunnossa. ;)

Bourdaisin ongelma lienee se, ettei F1 ole (pääosin) niin lyhytjännitteistä hommaa, että yht'äkkiä voitaisiin istuttaa kaveri kisakuskiksi. Sponsorien kanssa tehdään markkinointisuunnitelmia ja -strategioita. Jos Sebastienilla olisi tuoda omaa sponsorirahaa, tilanne olisi toinen, mutta ilmeisesti hänellä ei ole (vaikkapa Monteiroon verrattuna).

Vaikkei F1:ssä ole huonoja kuskeja, ei siellä koskaan ole ollut eikä tule olemaan myöskään kaikkia parhaita.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Jos mulla olisi valtaa antaa jollekulle näyttöpaikka F1:ssä, valitsisin Bourdaisin.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Noo, ehkä surkeampi asia Bourdaisin kannalta on se, että ChampCar ei ole siinä vedossa kuin aikanaan. Elikkä sarjan mestaruus ei ole niin kova juttu kuin joskus 90-luvulla ja vielä vuosituhannen alkupuolella. Gil deFerran oli pitkälti saman tyyppinen tapaus. Eikä tietysti tuon tason kuskien pidäkkään mennä Pacifille sponssi-rahalla. Pitää sitä tietty ylpeys olla.
 

R.Rosset

Well-known member
Liittynyt
1.2.2006
Viestit
1048
Ehdottomasti pitäisi saada Bourdais ykkösiin. Uskon, että olisi ollut Heikkiä parempi vaihtoehto Renaultille.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
R.Rosset sanoi:
Ehdottomasti pitäisi saada Bourdais ykkösiin. Uskon, että olisi ollut Heikkiä parempi vaihtoehto Renaultille.
Kyllä, Bourde pitäisi saada ykkösiin. Ei, ei missään nimessä Heikkiä parempi.
 

hurjapäätön

formulat kulkee kovaa
Liittynyt
20.10.2006
Viestit
218
Sijainti
MONACO!!!
Oberfeldwebel sanoi:
Kyllä, Bourde pitäisi saada ykkösiin. Ei, ei missään nimessä Heikkiä parempi.
Tietenkin toivon että Heikki on parempi, mutta kun kumpaakan ei olla nähty radalla tositoimissa kisaamassa niin whoknows?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Kyllähän Bourdais on kerta toisensa jälkeen osoittanut kuuluvansa moottoriurheilun kuninkuusluokkaan.
Saavutuksia on enemmän kuin puolella ensi vuoden F1-lähtoruudukossa istuvista nuorista:
Kolme Champ Car -mestaruutta, F3000- ja Ranskan F3-mestaruus ei riittänyt kenellekään muulle kuin nuoremmalle Todtille, joka ilmeisesti näkee tässä miehessä jotain erikoista. Silmää Todtilla on, kuten Massan kohdalla nähtiin.
SeaBass oli ehtinyt jo luopumaan haaveestaan, kunnes Nicolas Todt soitti hänelle. Bourdais'n paras askel kohti F1-pestiä tuli siis vain kaksi kuukautta sitten! :rolleyes:

Bourdais saattaisi olla Renaultilla tällä hetkellä mikäli hän olisi vuonna 2002 suostunut Briatoren suojatiksi. Hän halusi pitää "vapautensa" ja sanoi ei. Briatore kiinnitti sitten Alonson tallin kisakuljettajaksi kaudelle 2003.
Toisaalta Bourdais olisi voinut kokea Montagnyn kohtalon...
Kuten todettua: Ei ole helppoa olla ranskalainen ranskalaisessa tiimissä Flavio Briatoren alaisena :dunno:
 

R.Rosset

Well-known member
Liittynyt
1.2.2006
Viestit
1048
Oberfeldwebel sanoi:
Ei, ei missään nimessä Heikkiä parempi.
En nyt sanoisi ainakaan, että ei missään nimessä. Heikki hävisi Montagnylle ja Rosbergille. Mielestäni Bourdaisin saavutukset ovat aika vakuuttavat.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
R.Rosset sanoi:
En nyt sanoisi ainakaan, että ei missään nimessä. Heikki hävisi Montagnylle ja Rosbergille. Mielestäni Bourdaisin saavutukset ovat aika vakuuttavat.
Eipä ne tainnu olla häävit meriitit Kimilläkään. Jospa nähtäs molemmat joskus ykkösissä..
 

Ukyo Katayama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
1339
F1:ssä on vähän se ongelma, että ei loppujen lopuksi ole kovin paljon vapaita paikkoja uusille kuskeille, jotka menisi puhtaasti ajomeriiteillä. Suurin osa menee joko rahalla tai siihen liittyvilla suhteilla, tai sitten sillä että sattuu olemaan jonkun kovan luokan ratinkääntäjän sukulainen. Mutta eiköhän se Bourdais'kin sinne saada ennen pitkää. Ei pitäisi haitata vaikka aloittaisi paskassa tallissa, kyllä jostain ruputallista huippukyvyt nostetaan vauhdikkaammin huipulle Alonson tapaan kuin pienempiä Formula-sarjoja voittamalla.
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Bourdaisillehan voitais erikoisjärjestelyin varata paikka jokaiseen talliin. Saisi ajaa mielialan mukaan missä tallissa kulloinkin. On se vaan niin kova jätkä.
 

R.Rosset

Well-known member
Liittynyt
1.2.2006
Viestit
1048
Oberfeldwebel sanoi:
Eipä ne tainnu olla häävit meriitit Kimilläkään. Jospa nähtäs molemmat joskus ykkösissä..
Räikkönen dominoi miten lystäsi Formula Renaulttia.
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Onhan siellä muitakin

Sebastien Bourdaisilla on vielä vuosi sopparia jäljellä ja Paul Newman ja Carl Haas pitävät varmasti kultakimpaleestaan kynsinhampain kiinni. Sen sijaan Bourdaisin pariksi (Junqueiran loukkaannuttua) 2005 nostettu Espanjalainen Oriol Servia on vapaana. Oli Servia meinaan sen verta kilpailukykyinen Bourdaisia vastaan että jos nyt kyseessä ei ole aivan Alonso niin ainakin toinen De la Rosa!

Mitä tulee siihen että Bourdais ei aja F1-sarjassa, se on tietenkin tallipäälliköiden/tallejen omistajien oma häpeä.
Muistaakseni joskus spekuloitiin että onko Sebastien Bourdaisilla sellaista karismaa jota F1-sarjan sponsorit haluaisivat ja tulos oli että ei ole. Minustakin miehessä ei vieläkään, mestaruuksien jälkeenkään ole minkäänlaista särmää, enkä ole ainoa.
Mutta taitoa on. Väitän että Bourdais olisi voinut voittaa mestaruutensa vähän heikoimmassakin tallissa. Forsythellä nyt tietty. Ehkä viime kaudella RuSportilla. Totta tosin on että näille kahdelle tiimille on ollut vaikea lyödä kapuloita rattaisiin koko Bourdaisin Champ Car uralla. (no ehkä ei 2003 mutta silloinhan Tracy vei mestaruuden) Kenties Herdez-HVM-CTE-tiimissä Bourdais olisi voinut ainakin taistella mestaruudesta. Mutta jos Bourdais olisi olisi solminut sopimuksen vaikkapa Bobby Rahalin (tai Adrian Fernadezin) kanssa saattaisi hän nyt olla sekä CART että IRL-mestari, olisiko sieltä kenties päässyt helpompaa tietä fykkösiin? -Mutta ovatko Tony Kanaan, Scott Dixon (pääsi testaamaan Williamssia) tai Sam Hornish jr joka sentään on amerikkalainen ja kolminkertainen IRL-mestari, sen enempää F1-maailman tallipäälliköitä kiinnostaneet kuin Bourdaiskaan?

Bourdais varmasti noteerattiin jo F3-mestaruuden jälkeen, olihan ranskan sarja arvostetuin heti brittien ja saksan jälkeen. Alain Prost taisi vain katsoa silloin enemmän Stephane Sarrazinin perään (eikä suotta). Mutta jo debyytti kausi F3000-sarjassa oli sen verran kova ettei lajia seuraaville jäänyt epäilystäkään Bourdaisin taidoista. Paalu ja kisassa kakkostila Magny-Courssilla oli mielettömän kova suoritus sarjassa jossa tuloksia tehdään yleensä vasta kolmantena vuotena. Jo tuolloin olisi Alain Prostin pitänyt tajuta minkälainen lahjakkuus hänellä oli käsissään. Ehkä Prost tajusikin mutta kauden 2000 jälkeen rahat olivat sen verran loppu että Prost joutui palkkaamaan F3000-tiimiinkin rahamiehiä ja antamaan Bourdaisille (muistaakseni joululahjaksi) potkut.
Seuraavalla kaudella tuli muistaakseni voitto suvantonssa olevan DAMSsin riveissä ja se oli jo kova saavutus (verrattuna esim ent. F3-tallikaveriin Montagyn epäonniseen taivallukseen edellisinä kausina DAMSsilla).
Toki voidaan sanoa että eihän 2002 F3000-mestaruus olisi Bourdaisille kuulunut vaan Tomas Engelle mutta kyllä jo viimeistään 2003 kausi Newman-Haassilla todisti minulle että kyse on miehessä on ainesta fykkösiin.

Kenties Bourdaisin olisi kannattanut miettiä ennenkun menee mukaan Arrowssin hautaamiseen 2002. Ne testit nimittäin eivät antaneet kovin mairittelevaa kuvaa Bourdaisin taidoista vaikka Tom Walkinshaw kehuikin, mutta sehän onkin Briatoren kaveri. Tomppahan kuitenkin meni lupaamaan jo julkisuudessakin Bourdaisille paikan Arrowssilla kaudeksi 2003 ja lisää testejä 2002 mut loppuko Bourdaisilla sitte rahat vai kaatuko koko Arrows ensi...?

-Jokatapauksessa. Kolme tallipäällikköä olisivat tehneet Bourdaisin kanssa sopimuksen mutta yhden ehdot olivat liian huonot ja kaksi tekivät konkurssin.
Jos mietitään olisiko Bourdaisin pitänyt ottaa Briatoren tarjous vastaan vai ei...vastaus on vaikea. Ura olisi voinut lähteä lentoon kuten Alonsolla ja Kovalaisella nyt. Toisaalta Bourdaisin F1-kokemukset olisivat voineet jäädä Renaultin testaamiseen ja puoleen kauteen sarjan huonoimmalla autolla (SA05 eli sama Arrows jote hän testasi 2002!:D ) ja nyt jatkua Toyotan kolmoskuskina.
-Minä olisin valinnut Champ Caarin parhaan tiimin tarjouksen.
 
Ylös