Sebastien Bourdais - liian hyvä ykkösiin?

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Teemu-84 sanoi:
Mitä otsikkoon tulee..

Liian hyvä ja liian hyvä. Niinhän se Zanardikin jyräsi jenkkiformuloissa kuten myös Michael Andrettikin on pärjännyt siellä mainiosti.
Kummankin kuskin taival ykösissä alkoi ihmeelisen poliittisen väännön alla ja tuloksia piti tulla heti...(vähän niinkuin Kovalaisella) ei olut mitään syytä etteivät olisi pärjäneet kun olisi olut normaalit olosuhteet ja useampi kausi ajaa ja testata itsennsä sisään.

Eli rima ja odotukset oli väännetty liian koviksi heti alkuun ja kun ei edes Andrettin kolmossija Italiassa ollut muka mikään tulos. (Kekehän tietenkin väänsi sopimusta Häkkiselle)

Eli poislukien Hamilton (jolla on jo 10v kokemus F1 talista, toimintatavoista sekä sisäpiirintiedot ja tuki + yksi kauden parhaista ja luotettavimista autoista) ykkösiin sisäänmeno vaatii 2-3 kautta enenkuin on täysin kilpailukykyinen.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
talakem sanoi:
Eli poislukien Hamilton (jolla on jo 10v kokemus F1 talista, toimintatavoista sekä sisäpiirintiedot ja tuki + yksi kauden parhaista ja luotettavimista autoista) ykkösiin sisäänmeno vaatii 2-3 kautta enenkuin on täysin kilpailukykyinen.
Ehkä tietyssä mielessä totta. Mutta eipä Montosellakaan kestänyt kuin muutama kisa kun oli voittajavauhdissa kisoissa.. Kimi ajoi puoli kautta ja Heidi oli paperia sen jälkeen. M. Schumacher sijoittui MM-3:ksi ensimmäisellä täydellä kaudellaan, kaluston puolesta ei ollut juuri parempaan mahdollisuuksia.

Hamilton ehkä tuli hyvään aikaan ykkösiin, kun tuli niin paljon muutoksia samaan aikaan eikä vanhat tottumukset vaivanneet. Mikään ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että Hamilton on jo ylittänyt kaikki odotukset ja sopeutui historiallisen nopeasti autourheilun kuninkuusluokkaan. Legenda on syntynyt?

Edellinen super-debyytti Jacques Villeneuven toimesta oli siinä mielessä täysin erilainen, että Williams oli selvästi edellä muita talleja koko kauden. Siltikään Jaska ei saanut kuin 4 voittoa sillä kaudella. Nyt 2 tallia kilpailee tasapäisesti MM:stä ja Hamiltonilla on jo 3 voittoa plus palkintopallisijat 7:stä muusta kisasta.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Mielestäni Andrettin ja Zanardin lähtökohdat ykkösissä oli heistä riippumattomista syistä paljon huonommat kuin Hamiltonilla. (ja tässä ei puhuta kaluston kilpailukyvystä tai kuljettajien lahjakkuudesta vielä mitään)

Molemmat joutuivat poliittiseen myllytykseen jo ennenkuin olivat ajaneet
yhtään kisaa. Negatiivinen mylly jauhoi kummankin uran piloille ja ennenkuin kunnon näytönpaikkaa oikeastaan olikaan.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sue_me sanoi:
Kimi ajoi puoli kautta ja Heidi oli paperia sen jälkeen.
Tälle illuusiolle ei ole perusteita. Kimi ja Nick olivat jokseenkin tasaväkisiä koko kauden, joten "paperista" puhuminen on vääristelyä. Kimi ei missään vaiheessa ollut säännönmukaisesti Nickiä parempi.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
WebSlave sanoi:
Tälle illuusiolle ei ole perusteita. Kimi ja Nick olivat jokseenkin tasaväkisiä koko kauden, joten "paperista" puhuminen on vääristelyä. Kimi ei missään vaiheessa ollut säännönmukaisesti Nickiä parempi.
Näinpä juuri:
Aika-ajot:
Nick 10 - Kimi 7
Pisteet:
Nick 12 - Kimi 9
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
WebSlave sanoi:
Tälle illuusiolle ei ole perusteita. Kimi ja Nick olivat jokseenkin tasaväkisiä koko kauden, joten "paperista" puhuminen on vääristelyä. Kimi ei missään vaiheessa ollut säännönmukaisesti Nickiä parempi.
Hmm. kun rahat Dennisiltä olivat varmat Nick sai tiimin ehdottoman ykköskuskin aseman. Räikkönen jätettiin omanonnensa nojaan.

(Sauber teki saman myös Järvilehdolle, vaikka JJ oli yleensä Wendlingeriä nopeampi).

Sauberin menestymättömyyden syy oli loppujenlopuksi Peter Sauber.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
kouvotsvoni sanoi:
Näinpä juuri:
Aika-ajot:
Nick 10 - Kimi 7
Pisteet:
Nick 12 - Kimi 9
Kannatti katsoa ne kisatapahtumat myös.:rolleyes:

Nick menetti niissä Mercedeksen tuen ja mahdollisen tallipaikan Mäkillä:D
Ja Mersuhan oli nostanut homsun ykkösiin... (vieläpä lupaavana kuskina Quck Nikinä:thumbup: ) 23 autokisaa ajanut noviisi vei tallipaikan nenän edestä...

Nick vois mennä myös parturiin, pestä tukkansa ja ajaa partansa. Jos saa uuden sopimuksen Bemulle, hänellä on vihdoinkin siihen varaa...
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
talakem sanoi:
Nick menetti niissä Mercedeksen tuen ja mahdollisen tallipaikan Mäkillä:D
Ja Mersuhan oli nostanut homsun ykkösiin... (vieläpä lupaavana kuskina Quck Nikinä:thumbup: ) 23 autokisaa ajanut noviisi vei tallipaikan nenän edestä...
Ehkä se oli se syy, miksi Räikkönen otettiin Larenille Heidin sijasta. Räikkönen teki hyvää työtä ratissa, vaikka oli ajanut aikaisemmin vain F-Relluja, kun vastassa on vuoden F1-sarjaa kiertänyt tallikaveri, joka on ollut jo McLarenin testikuljettajana, Räikkösen ajaessa vielä kartingia.

Nick vois mennä myös parturiin, pestä tukkansa ja ajaa partansa. Jos saa uuden sopimuksen Bemulle, hänellä on vihdoinkin siihen varaa...
Ehkä on parempi että Nick pitää partansa. Hän näytttää ihan pikkulapselta ilman sitä. :eek:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
talakem sanoi:
Hmm. kun rahat Dennisiltä olivat varmat Nick sai tiimin ehdottoman ykköskuskin aseman. Räikkönen jätettiin omanonnensa nojaan.
Niinhän sitä silloin puhuttiin, mutta ei silläkään verukkeella voida sanoa Nickin olleen paperia. Ideahan on yhtä looginen, kuin että Schumi oli Rubensin rinnalla paperia, koska Ferrari suosi häntä eikä Barrichelloa. ;)
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
WebSlave sanoi:
Niinhän sitä silloin puhuttiin, mutta ei silläkään verukkeella voida sanoa Nickin olleen paperia. Ideahan on yhtä looginen, kuin että Schumi oli Rubensin rinnalla paperia, koska Ferrari suosi häntä eikä Barrichelloa. ;)
Quick Nikihän oli germaanien uusi toivo. F3000 mestari, ym. 5000 testikilometriä F1 Mäkillä jo vuonna 1997 senjälkeen vielä 2 vuotta Mäkkärin testikuskina... (kunnes Kimi tuli)

Kilpauraa formuloilla takana seitsemän vuotta siinävaiheessa... 22 vuotiaana F1 debyytanttina..

Ei siis paperia, mutta tulokset eivät riittäneet 23 kisaa ajaneeseen noviisiin nähden joka ajoi vielä germaani tallissa... ja jolla ei ollut penniäkään omia rahoja:thumbup:

Saati Mersun juniori-tiimin tukia...:D

http://www.adrivo.com/nickheidfeld/en/private/career.php




Nekin kisat kannatti katsoa. No kyllä niitä järjestyksiä vaihdettiin selvästi jopa niin että joskus jopa katsojat sen tajusivat...:wink:

Varikolla taktiikalla (bensamäärä, stintin kesto, ym.) tehtiin sitten yleensä ne ratkasut ja mestaruus leualle...
 
Viimeksi muokattu:

Racemaster

Well-known member
Liittynyt
5.7.2007
Viestit
113
Jason Voorhees sanoi:
Ehkä se oli se syy, miksi Räikkönen otettiin Larenille Heidin sijasta. Räikkönen teki hyvää työtä ratissa, vaikka oli ajanut aikaisemmin vain F-Relluja, kun vastassa on vuoden F1-sarjaa kiertänyt tallikaveri, joka on ollut jo McLarenin testikuljettajana, Räikkösen ajaessa vielä kartingia.
Hmmm... Mitenkäs nyt muistaisin sellaisen kummalisen jutun....

Niin tosiaan joo niinhän se tais ollakin juu...

Eikös Häkkisen lähtiessä "välivuodelle" asetettiin sellainen "ehto", että Räikkösen olisi tuurattava Mikaa vuoden verran jonka jälkeen Kimi olisi mahdollisesti saanut DC:n paikan Mikan mahdollisesti palatessa??? Jäljet johtavat syltty ei kun siis Keke tehtaalle... Mika varmaan lähtiessään sapattivapaalle tiesi, ettei paluuta huipulle enää ollut, eikä köröttely enää kaksinkertaista mestaria kiinnostanut... Mika varmasti lojaalina auttoi lupaavaa maanmiestä tallipaikka neuvotteluissa... Käsittääkseni Kimillä ei ihan hirveesti itselläänkään ollut tota rahaa minnekkään viedä... Näin se onnistui näppärästi...

Ja kun Kimin siirtoa McLarenille povattiin Kimin ensimmäisen kauden alussa seuraavaksi kaudeksi Dennis sanoi selvästi, ettei ota keltanokkia vaivoikseen... Siis edellytti vähintää 2-3 kauden kokemusta F1 sarjasta... Eikä Dennis varmaan Kimin Sauber meriittien vuoksi mieltään muuttanut. Varsinkaan kun oli juuri painanut ämpärikaupalla puntia Nick nimiseen lupaukseen... Ja kun niitä meriittejä nyt ei ihan hirveesti ainakaan vielä silloin ollut...
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
sportti.com sanoi:
Ranska saa jälleen edustajan F1-sarjaan 11.8.2007,12:45:39

Sebastien Bourdaisin sopimus Toro Rosso-tallin kanssa kaudelle 2008 on otettu Ranskassa ilolla vastaan. Tällä kaudella F1-sarjassa ei aja yhtään ranskalaisajajaa, mitä maan lehdistössä on kuvailtu suoranaiseksi katastrofiksi. Ranskalaisilla on Formula ykkösissä pitkät perinteet.

Ranskan kaikkien aikojen menestyksekkäin F1-ajaja Alain Prost voitti vuodet 1980-93 käsittäneellä urallaan neljä mestaruutta sekä 51 osakilpailua, mutta hänen lopettamisensa jälkeen ranskalaiset ovat saavuttaneet vain kaksi voittoa. Jean Alesi voitti Ferrarilla Montrealissa 1995 ja Olivier Panis Ligierillä Monacossa 1996. Panis lopetti uransa 2004 ja sen jälkeen ranskalaisista on ajanut F1:ssä vain Franck Montagny, joka kilpaili muutamassa kisassa Super Agurilla 2006.
Alkaa patonkienkin kiinnostus kasvaa kun saatiin kunnon kuski sarjaan.

Itse vieläkin ihmettelen miksei Montagny saanut paikkaa Renaultilla 2004 lopulla kun Trulli sai fudut. Eikö Alonso suostunut ottamaan tiimikaverikseen nopeaksi tunnettua ranskista vai mikä oli?
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
talakem sanoi:
Nick vois mennä myös parturiin, pestä tukkansa ja ajaa partansa. Jos saa uuden sopimuksen Bemulle, hänellä on vihdoinkin siihen varaa...
Toivottavasti ei, tuo Nickille sopivaa jyyrämäisyyttä, Kiminkin olisin suonut pitävän Keke-takatukan, näyttää muuten liian junnulta.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Racemaster sanoi:
Hmmm... Mitenkäs nyt muistaisin sellaisen kummalisen jutun....

Niin tosiaan joo niinhän se tais ollakin juu...

Eikös Häkkisen lähtiessä "välivuodelle" asetettiin sellainen "ehto", että Räikkösen olisi tuurattava Mikaa vuoden verran jonka jälkeen Kimi olisi mahdollisesti saanut DC:n paikan Mikan mahdollisesti palatessa??? Jäljet johtavat syltty ei kun siis Keke tehtaalle... Mika varmaan lähtiessään sapattivapaalle tiesi, ettei paluuta huipulle enää ollut, eikä köröttely enää kaksinkertaista mestaria kiinnostanut... Mika varmasti lojaalina auttoi lupaavaa maanmiestä tallipaikka neuvotteluissa... Käsittääkseni Kimillä ei ihan hirveesti itselläänkään ollut tota rahaa minnekkään viedä... Näin se onnistui näppärästi...

Ja kun Kimin siirtoa McLarenille povattiin Kimin ensimmäisen kauden alussa seuraavaksi kaudeksi Dennis sanoi selvästi, ettei ota keltanokkia vaivoikseen... Siis edellytti vähintää 2-3 kauden kokemusta F1 sarjasta... Eikä Dennis varmaan Kimin Sauber meriittien vuoksi mieltään muuttanut. Varsinkaan kun oli juuri painanut ämpärikaupalla puntia Nick nimiseen lupaukseen... Ja kun niitä meriittejä nyt ei ihan hirveesti ainakaan vielä silloin ollut...
Valetta. Mersu tuki Heidfeldiä saksalaisena, ei Mäkki tai varsinkaan Dennis. Mäkillä oli oma juniori tiimi jo tuolloin sekä palkinot hyvin menestyneille...

Totta. Ilman Kekeä monikaan suomalainen ei olisi ajanut/ajaisi ykkösissä. Mutta tässä Keke ei ollut mukana muuten kuin hämmästeli busineksen muutosta (Minkä Robertsonit saivat aikaan). (ennen piti olla 3-5 vuotta tuloksia että pääsi top tiimiin... Sumilla kävi onni Benettonin kanssa ja Sennan poistumisen myötä)

Väärin. Häkkinen paloi lopuun ja melkein henki meni. Ei jaksanut jatkuvasti riskeerata. Ja vaimokin tunki kuvioihin. Mitään ehtoja ei olut. Häkkinen halusi ehdottomasti lopettaa Dennis ei päästänyt irti vaan ehdotti välivuotta... kunnes oli liian myöhäistä molempien kannalta. (naurettava Barseloonan testi 2006 ja Bemun vetäytyminen 2005)

Totta. Sekä Salo että Häkkinen suosittelivat Räikköstä. Ensin Sauberille (Salo)(debyytti kun muita mahdollisuuksia ei ollut) Ja Häkkinen (Mäkille, ajoi jopa yhdessä kisassa pitkään Kimin edellä ennenkuin meni varikolle) (Ferrari (niillä oli kimin data Sauberilta koneiden takia) oli varteenotettava vaihtoehto jo silloin mutta Sumi oli uransa huipulla joten Mäkki näytti siinä vaiheessa hukuttelevammalta varsinkin kun Kuti olisi tiimikaveri)

Kun Kimi ei Ferkulle mennyt Todt löi kättä päälle Alonson kanssa sopimuksesta. Alonso taustajoukkoineen petti kättäpäälle sopimuksen ja meni sen sijaan Rellulle.
No voitti 2 MM:ää mutta ei ikinä pääse enään Ferrarille niin kauankuin Todt on siellä...

Ja sitten miten kaikki kävi. Managerit Robertsonit (isä/poika) sioittivat omia rahoja muiden mielestä mielettömään uhkayritykseen. Tuntemattomaan karting kuskiin joka pärjäsi itse viritetyillä (muiden mielestä surkeilla) vehkeillä parhaita tiimejä vastaan... Ulkohuussissa käymään tottunut Kimi sai hyvät managerit jotka sioittivat omia rahojaan suojattiinsa. (Nuorempi Robertsonhan ajoi F3:sta sekä Saloa että Häkkistä vastaan joten he tiesivät mitä tekivät)

Loppu on historiaa.. Neljä kisaa Rellu talvisarjassa mutta huono tiimi, joten Robertsonit päättivät että vetäytyminen sarjasta ja armeian loppuun käyminen oli järkevämpää. Sitten koko kausi Formula Renaultia...Veni, vidi, vici. Ylivoimainen sarjan voitto. F1 testi, lisenssi mm. Sumin suositelujen jälkeen.

Mäkillä 9 voittoa, 36 palkintopallia, 19 nopeinta kierrosta. Mutta ei vielä MM:ää. Pienellä onnella se olisi jo tullut mutta niin Mersu kuin Mäkki myöntävät ettei syy ollut Kimissä. (vaikka on nyt kilpailijan leivissä)
 
Viimeksi muokattu:

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Sue_me sanoi:
Alkaa patonkienkin kiinnostus kasvaa kun saatiin kunnon kuski sarjaan.

Itse vieläkin ihmettelen miksei Montagny saanut paikkaa Renaultilla 2004 lopulla kun Trulli sai fudut. Eikö Alonso suostunut ottamaan tiimikaverikseen nopeaksi tunnettua ranskista vai mikä oli?
Kysymys oli henkilökohtaisista ominaisuuksista. Tukiat mm. Briatore ei halunnut laittaa enempää rahoja "häneen".
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
talakem sanoi:
Kysymys oli henkilökohtaisista ominaisuuksista. Tukiat mm. Briatore ei halunnut laittaa enempää rahoja "häneen".
Joten kehäraakki-Ville oli sitten hyvä ratkaisu? Vuoden sapattivapaalta vieraan auton puikkoihin.. siitä ei yleensä ole hyvää seurannut.

Mikäli tulokset olisivat kiinnostaneet, Montagny olisi ollut ainoa todellinen vaihtoehto.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sue_me sanoi:
Joten kehäraakki-Ville oli sitten hyvä ratkaisu? Vuoden sapattivapaalta vieraan auton puikkoihin.. siitä ei yleensä ole hyvää seurannut.

Mikäli tulokset olisivat kiinnostaneet, Montagny olisi ollut ainoa todellinen vaihtoehto.
Briatoren motiivejahan me emme tiedä. Varmasti hänellä oli Villeneuven palkkaamiseen jokin hyvä syy. Esim. markkina-arvo? Montagny ei myöskään ollut ajanut jäljellä olevilla radoilla.
 

de rong

Banned
Liittynyt
17.1.2005
Viestit
3194
Uskoisin et sekä Bourdais että Vettel pääsevät Toro Rossolta myöhemmin parempiin talleihin. Vaihtoehtoja esim.BMW,Renault,Honda,Williams.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Toivon todella, että Toron Rosson auto olisi ensi vuonna kilpailukykyinen, jotta päästäisiin näkemään Bourdaisin taso. Oli ChampCarin tasosta sitten mitä mieltä tahansa, niin kyllä neljä peräkkäistä mestaruutta viiden kauden ajalta on kivikova meriitti. Kyllä pitäisi olla kovan tason kaverista kyse. Ja kun ensi kaudelle poistuu TC niin siitähän pitäisi olla Sebastienille hyötyä kun sitä ei ole myöskään ChampCareissa... Näin sanoi myös itse ITV-F1:llä. Saa nähdä. Odottaisin kyllä, että etenkin pisteissä pesee Vettelin kauden päätteeksi. Aika-ajot voivat olla aika tasaisia.
 
Ylös