Sebastien Bourdais - liian hyvä ykkösiin?

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Mielestäni turha puhua ChampCar meriiteistä tullessa ykkösiin, enemmänhän ne pikkuformula saavutukset puhuvat.

Arvostan toki ChampCaria, mutta kyse on todella eri lajista. Ovaalikisoissa ei todellakaan ole sitä fyysistä rasitusta mitä on formuloissa. Ovaalikisat ovat pitkiä ja tarkkana saa olla, mutta F1 on aivan jotain muuta. Mielestäni Alonso on monesti kertonut hyvin F1:n vaikeudesta.

Alleviivaan, että kyse on hyvin erilaisista lajeista.
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Ois kyllä kiva kun tulis joku kova jenkki ykkösiin. Mutta ehdottoman mielenkiintoinen on myös tämä sepastien puardai.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
L4z! sanoi:
Mielestäni turha puhua ChampCar meriiteistä tullessa ykkösiin, enemmänhän ne pikkuformula saavutukset puhuvat.

Arvostan toki ChampCaria, mutta kyse on todella eri lajista. Ovaalikisoissa ei todellakaan ole sitä fyysistä rasitusta mitä on formuloissa. Ovaalikisat ovat pitkiä ja tarkkana saa olla, mutta F1 on aivan jotain muuta. Mielestäni Alonso on monesti kertonut hyvin F1:n vaikeudesta.

Alleviivaan, että kyse on hyvin erilaisista lajeista.
Ei taida olla enää kovin montaa ovaalirataa siellä Champ Careissa...
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Jason Voorhees sanoi:
Ei taida olla enää kovin montaa ovaalirataa siellä Champ Careissa...
Ei ole itseasiassa enää yhtään tämän tai ensi vuoden kalenterissa. Bourdais'lla on tosin aiemmilta vuosilta neljä voittoa ovaaliradoilta. Yhteensä voittoja ranskalaisella on Champ Car -sarjassa 30 kappaletta, mikä on toiseksi eniten moottoriurheilun huipputasolla viimeisen viiden vuoden aikana. Vain hänen maanmiehensä Sebastien Loeb on edellä. Loebillä voittoja rallin MM-sarjassa on 33.

Champ Car yrittää kovasti päästä eroon ovaalileimastaan ja tavoitella F1:tä sen omilla aseilla, mutta ilmeisesti amerikkalainen formula-autoilu edelleen mielletään vain vasemmalle kääntymiseksi. Verrattuna F1-ratoihin ja kisoihin, Edmontonin lentokenttärata, Assenin moottorirata ja Surfers Paradisen katurata ovat kuitenkin "aivan jotain muuta."
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Empä ole näköjään enää ajantasalla. Hienoa jos amerikassakin voi ajaa erisuuntiin.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
CARTer sanoi:
Ei ole itseasiassa enää yhtään tämän tai ensi vuoden kalenterissa. Bourdais'lla on tosin aiemmilta vuosilta neljä voittoa ovaaliradoilta. Yhteensä voittoja ranskalaisella on Champ Car -sarjassa 30 kappaletta, mikä on toiseksi eniten moottoriurheilun huipputasolla viimeisen viiden vuoden aikana. Vain hänen maanmiehensä Sebastien Loeb on edellä. Loebillä voittoja rallin MM-sarjassa on 33.

Champ Car yrittää kovasti päästä eroon ovaalileimastaan ja tavoitella F1:tä sen omilla aseilla, mutta ilmeisesti amerikkalainen formula-autoilu edelleen mielletään vain vasemmalle kääntymiseksi. Verrattuna F1-ratoihin ja kisoihin, Edmontonin lentokenttärata, Assenin moottorirata ja Surfers Paradisen katurata ovat kuitenkin "aivan jotain muuta."
Juttelin Turkin GP:ssä yhden aussin kanssa, joka oli eka kertaa F1:iä katsomassa. Sanoi kaljamuki tukevasti kädessään, että onhan tämä hienoa, mutta tunnelma ei ole oikein ylhäällä (oli treenipäivä). Gold Coastilla pääsee kuulemma katsomaan ChampCar -menoa ihan vierestä tai autot menevät "alta", tunnelma ja meteli on kuulemma mieletön. Uskoin kyllä.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
CARTer sanoi:
Ei ole itseasiassa enää yhtään tämän tai ensi vuoden kalenterissa. Bourdais'lla on tosin aiemmilta vuosilta neljä voittoa ovaaliradoilta. Yhteensä voittoja ranskalaisella on Champ Car -sarjassa 30 kappaletta, mikä on toiseksi eniten moottoriurheilun huipputasolla viimeisen viiden vuoden aikana. Vain hänen maanmiehensä Sebastien Loeb on edellä. Loebillä voittoja rallin MM-sarjassa on 33.

Champ Car yrittää kovasti päästä eroon ovaalileimastaan ja tavoitella F1:tä sen omilla aseilla, mutta ilmeisesti amerikkalainen formula-autoilu edelleen mielletään vain vasemmalle kääntymiseksi. Verrattuna F1-ratoihin ja kisoihin, Edmontonin lentokenttärata, Assenin moottorirata ja Surfers Paradisen katurata ovat kuitenkin "aivan jotain muuta."
Champ Car kärsii autopulasta. Kuskeja pitäis olla ainakin päälle 20 kpl/kilpailu.

Bourdaisin voittomäärä on kova kun Loebilla taitaa olla MM-ralleja jotain 20 enemmän kuin tällä ratamestarillamme on CART-startteja.
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Jason Voorhees sanoi:
Champ Car kärsii autopulasta. Kuskeja pitäis olla ainakin päälle 20 kpl/kilpailu.

Bourdaisin voittomäärä on kova kun Loebilla taitaa olla MM-ralleja jotain 20 enemmän kuin tällä ratamestarillamme on CART-startteja.
Kylläpä Loebin arvostus meitsillä menee jopa Formula ykkösten mestaruuksien yli.
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Bobakki sanoi:
Hyvä, ettei se kuitenkaan estänyt vahvan mielipiteen muodostamista.
Niin olisinhan voinut vain todeta samat asiat kuin muutkin, mutta silloinhan ei olisi tarvinnut todeta yhtään mitään.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
L4z! sanoi:
Kylläpä Loebin arvostus meitsillä menee jopa Formula ykkösten mestaruuksien yli.
No menee kyllä minullakin. Tarkoitin vain että Purdööllä on niin kova voittoprosentti siihen nähden kauanko on ChampCareja ajanut.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Jason Voorhees sanoi:
Champ Car kärsii autopulasta. Kuskeja pitäis olla ainakin päälle 20 kpl/kilpailu.
Jason Voorhees sanoi:
L4z! sanoi:
Kylläpä Loebin arvostus meitsillä menee jopa Formula ykkösten mestaruuksien yli.
No menee kyllä minullakin.
Mutta juuri rallin MM-sarjahan kärsii autopulasta. Japanin MM-ralliin ilmottautui neljätoista WRC-autoa. Loebin kanssa mestaruudesta tänä vuonna taistelemaan ilmottautui kaksitoista autoa. Kun kaikki kerran on autojen määrästä kiinni niin merkityksettömiähän nuo Loebin ja Bourdais'n voitot ovat... :rolleyes:
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
CARTer sanoi:
Mutta juuri rallin MM-sarjahan kärsii autopulasta. Japanin MM-ralliin ilmottautui neljätoista WRC-autoa. Loebin kanssa mestaruudesta tänä vuonna taistelemaan ilmottautui kaksitoista autoa. Kun kaikki kerran on autojen määrästä kiinni niin merkityksettömiähän nuo Loebin ja Bourdais'n voitot ovat... :rolleyes:
Niin, mutta MM-ralleihin osallistuu toki muitakin kuin WRC-autoja. Ongelma on vain siinä etteivät autot kamppaile tasaväkisesti yleiskilpailun voitosta.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Jason Voorhees sanoi:
Niin, mutta MM-ralleihin osallistuu toki muitakin kuin WRC-autoja. Ongelma on vain siinä etteivät autot kamppaile tasaväkisesti yleiskilpailun voitosta.
Eli Bourdais'n voittojen merkitys nousisi ja Champ Carin "autopula" ratkeaisi sillä, että 25 Atlantic-autoa laitettaisiin samaan lähtöön isojen autojen kanssa? Toimiihan se toki kestävyyskilpailuissa, joissa prototyyppien sekaan on laitettu hitaampia autoja...
Muut kuin WRC-autot taistelevat omista mestaruuksistaan ja voitoistaan. Ne eivät kilpaile Loebin kanssa millään lailla.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
CARTer sanoi:
Eli Bourdais'n voittojen merkitys nousisi ja Champ Carin "autopula" ratkeaisi sillä, että 25 Atlantic-autoa laitettaisiin samaan lähtöön isojen autojen kanssa?
Ei. WRC on lajinsa (=ralliautoilun) kuninkuusluokka, Champ Car ei ole (rata-autoilun). Bourdaisia on erittäin hankala verrata F1-sarjan kuljettajiin, koska hän ei ole ajanut näiden kanssa yhtään kilpailua samassa luokassa niin ei siksi voi tietää sitä tarkkaa tasoa. En kiistä kuitenkaan Bourdaisin saavutuksia. Loebia arvostaa enemmän koska hän ajaa sarjassa jossa on rallimaailman parhaat kuljettajat.

En ole puhunut millä tavalla Champ Carin autopula ratkeaisi, koska siihen en osaa vastata. :rolleyes:

Muut kuin WRC-autot taistelevat omista mestaruuksistaan ja voitoistaan. Ne eivät kilpaile Loebin kanssa millään lailla.
Rallin MM-sarjassa pisteet jaetaan yleiskilpailun sijoitusten mukaan. Eli saisit MM-pisteitä jos sijoittuisit 8. parhaan joukkoon, vaikka ajaisit polkuautolla (jos sillä osallistuminen olisi sääntöjen mukaan sallittua).:eek:
 

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Polkuautolla ois voitettu Grönholm Japanissa.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ylempänä kirjoitin ranskalaiskuljettajien voittomääristä viimeisen viiden vuoden aikana ja siihen vastauksesi ensimmäinen lause oli että "Champ Car kärsii autopulasta. Kuskeja pitäis olla ainakin päälle 20 kpl/kilpailu." Koska se ei liittynyt varsinaisesti siihen mitä yritin sanoa ja muussa tapauksessa olisi ollut täysin irrallinen muusta viestistä, niin arvelin sinun tarkoittaneen, ettei Bourdais'lla ole ollut haastajia sarjan kärsiessä autopulasta ja hänen voittonsa ovat siksi merkityksettömiä. Nyt en enää tiedä mitä vastauksellasi tarkoitit.

Ja Bourdais on kyllä ajanut F1-kuljettajia vastaan kuten Astraali tuossa osoitti. Viime vuonna Meksikossa renkaat osuivat yhteen entisen Minardi- ja Jaguar-kuljettaja Justin Wilsonin kanssa. Champ Car -sarjassa Robert Doornbosilla on F1-startteja. Myös GP2-mestaruuden voittanut Timo Glock on ajanut häntä Amerikassa vastaan. Brassi Antonio Pizzonia ja testikuskeista Neel Jani, sekä Ryan Briscoe ovat hävinneet hänelle samalla radalla viimeisen viiden vuoden aikana.
Jason Voorhees sanoi:
Loebia arvostaa enemmän koska hän ajaa sarjassa jossa on rallimaailman parhaat kuljettajat.
Niin, ne kaikki viisi :D

Itse arvostan kyllä myös Sebastien Loebin todella korkealle. Kovin moni lajinsa huipulla oleva moottoriurheilija ei nimittäin lähde ajamaan esimerkiksi Le Mansiin. Loeb ei pelkästään ajanut, vaan oli siellä myös nopea. Mielestäni kuitenkin ralli- ja ratakuljettajien vertaaminen ei ole kaikkein tärkein asia moottoriurheilussa.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24278
Sijainti
lappeen Ranta
Noissa Amerikan sarjoissa (siis siellä ovaalimmassa ja vähemmän ovaalissa) taitaa autot olla tasavahvempia keskenään. Tällöin autojen pienempi lukumäärä ei helpota voittamista. Jos ajatellaan kuinka monta autoa F-ykkösissä tai rallin MM-sarjassa realistisesti taistelee voitosta niin kyllä taidetaan alle kymmenen jäädä.

Minunkin mielestä F1 on kovempi sarja kuin Amerikan vastaavat, en ole asiaa tosin mitenkään perustellut edes itselleni, niin vain jostain syystä on.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Astraali sanoi:
Älä viitsi Jason jauhaa paskaa. Kyllä se Seb on koetellut vauhtiaan samassa luokassa nykyisten ja entisten F1-kuskien kanssa.
En ole kiistänyt Bourdais'n saavutuksia. Ensi kaudella sitten nähdään viimein onko Champ Car todella niin tasokas (mikäli hän saa hyvän pistepotin) vai onko vielä heikompi kuin Superbike suhteessa MotoGP:seen.
 
Ylös