Secto Rally Finland 2023

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
Vetomieheen jo 100 ilmoittautunutta ja niistä suurin osa 2 päiväiseen. Ainoastaan 13 kilpailijaa on ilmoittautunut yhden päivän kilpailuun...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki

Alku tuttua vuodelta 2019, sitten viime vuoden pätkää eri suuntaan, pieni pala ihan uutta ja vielä vähän viime vuoden pätkän lähtöä
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1280
Kieltämättä nauratti melkein ääneen "moderni erikoiskoe moderneille ralliautoille". :D Suora ja ysikymppi taitaa olla siis moderni erikoiskoe moderneille ralliautoille.

Mutta tuo sivuuttaen, niin reittihän on kokonaisuudessaan mainio ja peukkua aina uusille erikoiskokeille. Myhinpää on kyllä ehdoton klassikko, johon mielellään ihmiset varamasti vähän käveleekin tien varteen..
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3829
Mitäs mieltä ekspertit, kai perjantaina pitäisi ehtiä neljä pätkää näkemään suht kivuttomasti jos jaksaa vaihtaa pätkää Laukaan ja Halttulan väliä? Viime vuonna Laukaalla oli järkyttävästi porukkaa mutta kai ne uusvanhoille pätkille keskittyy tänä vuonna.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Mitäs mieltä ekspertit, kai perjantaina pitäisi ehtiä neljä pätkää näkemään suht kivuttomasti jos jaksaa vaihtaa pätkää Laukaan ja Halttulan väliä? Viime vuonna Laukaalla oli järkyttävästi porukkaa mutta kai ne uusvanhoille pätkille keskittyy tänä vuonna.
Pitäisi ehtiä, Laukaan ja Halttulan välissä 3,5 tuntia ja Halttula 1 --> Laukaa 2 välissäkin 3 tuntia. Ruuhkat on nyt erilaiset kun porukka jakautuu neljän eikä kahden pätkän välille, ja vetomiehet voi vielä houkutella pysymään koko päivä samassa paikassa. Ja kuten aiemmin sanoin niin Laukaa ja Halttula "tylsempinä" pätkinä mahdollistaa kahden pätkän suhaamisen mutta Lankamaa ja Myhinpää on sitten itsessään suurempia vetonauloja.
 

paali

Well-known member
Liittynyt
9.10.2021
Viestit
134
Pitäisi ehtiä, Laukaan ja Halttulan välissä 3,5 tuntia ja Halttula 1 --> Laukaa 2 välissäkin 3 tuntia. Ruuhkat on nyt erilaiset kun porukka jakautuu neljän eikä kahden pätkän välille, ja vetomiehet voi vielä houkutella pysymään koko päivä samassa paikassa. Ja kuten aiemmin sanoin niin Laukaa ja Halttula "tylsempinä" pätkinä mahdollistaa kahden pätkän suhaamisen mutta Lankamaa ja Myhinpää on sitten itsessään suurempia vetonauloja.
Halttulaan itse olen aikonut ja pitää tosiaan sinne mennä, jos se on "tylsä". Pienempi vaara, että pätkä perutaan, jos ei yli-innokkaita katsojia eksy. Enkä omasta puolestani noita välttämättä tylsinä pidä. Laukaasta voi kysyä vaikka Meekeltä, Lapilta tai Solbergilta. Laukaa viime vuonna oli oiva aloitus rallille ensimmäisenä metsäpätkänä, vaikka sinnekin ainakin yksi autokunta jäi. Kuitenkin mielestäni parempi, ettei ensimmäisen "varsinaisen" EK:n jälkeen ole kärki karussa malliin Tänak muutama vuosi sitten. Ja kun videoesityksestä katsoo Halttulaa, niin onhan tuossa paljon enemmän kuin vaikka Ässämäessä. Vielä kun muistaa, että kamera tappaa korkeuserot ja mutkien kääntymisasteen.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Ja kun videoesityksestä katsoo Halttulaa, niin onhan tuossa paljon enemmän kuin vaikka Ässämäessä. Vielä kun muistaa, että kamera tappaa korkeuserot ja mutkien kääntymisasteen.
Ässämäen suhteen olen eri mieltä, siellä on enemmän nyppy-mutka-yhdistelmää, Halttula on enemmän Pohjanmaarallia. Mutkia nypyn yli tai hyppyjä ei yksinkertaisesti ole. Vaikka kamerat usein tosiaan latistaa niin väittäisin että Joonaksen kameraan on silmä kalibroitu kun olen siitä katsonut tuttujakin pätkiä ja teitä joissa olen itse ajanut. Kyllä Halttulassakin on tiukkoja mutkia, monta ysikymppiä, mutta ne ei silti ole mitenkään erityisen haastavia, tai sitten katsoja näkee vain yhden mutkan kerrallaan (vrt. Laukaa jossa voi nähdä kolme peltoysikymppiä kerralla).

Tässä muuten vielä Alenin kommentit Halttulasta 1991

1686305726101.png

Mutta voinhan mää olla väärässäkin! Ainakin Halttula erottuu erilaisuudellaan. Ja joka tapauksessa omassa suunnitelmassakin Halttula on mukana, että näkee autot useamman kerran :D

Ja se on totta että Laukassa sitä runkia on tullut, mutta ehkä silti vähän "omissa paikoissa", ainakin Meeken ja Solbergin osalta. Ja kyllä Laukaa uudella alulla on nyt oikeasti kiinnostava pätkä, vaikkei sitä nyt voikaan nostaa mitenkään Lankamaan ja Myhinpään legendaarisuuden rinnalle.
 
Viimeksi muokattu:

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1280
Ässämäen suhteen olen eri mieltä, siellä on enemmän nyppy-mutka-yhdistelmää, Halttula on enemmän Pohjanmaarallia. Mutkia nypyn yli tai hyppyjä ei yksinkertaisesti ole. Vaikka kamerat usein tosiaan latistaa niin väittäisin että Joonaksen kameraan on silmä kalibroitu kun olen siitä katsonut tuttujakin pätkiä ja teitä joissa olen itse ajanut. Kyllä Halttulassakin on tiukkoja mutkia, monta ysikymppiä, mutta ne ei silti ole mitenkään erityisen haastavia, tai sitten katsoja näkee vain yhden mutkan kerrallaan (vrt. Laukaa jossa voi nähdä kolme peltoysikymppiä kerralla).

Tässä muuten vielä Alenin kommentit Halttulasta 1991

Näytä liitetiedosto 3638

Mutta voinhan mää olla väärässäkin! Ainakin Halttula erottuu erilaisuudellaan. Ja joka tapauksessa omassa suunnitelmassakin Halttula on mukana, että näkee autot useamman kerran :D

Ja se on totta että Laukassa sitä runkia on tullut, mutta ehkä silti vähän "omissa paikoissa", ainakin Meeken ja Solbergin osalta. Ja kyllä Laukaa uudella alulla on nyt oikeasti kiinnostava pätkä, vaikkei sitä nyt voikaan nostaa mitenkään Lankamaan ja Myhinpään legendaarisuuden rinnalle.
Juu, ja vaikka Halttula ehkä erikoiskoekokonaisuutena lattea, niin se ei tarkoita, ettei siellä olisi ehkä jotain rypöpaikan tynkää..
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Juu, ja vaikka Halttula ehkä erikoiskoekokonaisuutena lattea, niin se ei tarkoita, ettei siellä olisi ehkä jotain rypöpaikan tynkää..
Ja hyvä myös muistaa että vaikka pätkä olisi kokonaisuutena tylsä, voi sillä silti olla yksi hyvä paikka, mikä taas riittää katsojalle. Kuskin taas on ajettava ne tylsätkin kohdat läpi.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1530
Sijainti
Porvoo
Juu, ja vaikka Halttula ehkä erikoiskoekokonaisuutena lattea, niin se ei tarkoita, ettei siellä olisi ehkä jotain rypöpaikan tynkää..
Onhan siel. Kyllä se itselläkin on Laukaa ja Halttula ekalta kierrokselta ajatuksena. Myhinpää toimii hyvänä yleisön ”siirtäjänä” jolloin ruuhkaa ei ole välttämättä samalla lailla. Lähinnä huono kun Laukaan uudelle osauudelle ei ole mitään väliteitä. Aikamoinen kävely jos aikoo alun pikkuhypylle mennä. 🤷‍♂️
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2021
Ja hyvä myös muistaa että vaikka pätkä olisi kokonaisuutena tylsä, voi sillä silti olla yksi hyvä paikka, mikä taas riittää katsojalle. Kuskin taas on ajettava ne tylsätkin kohdat läpi.
Harmittaa kyllä kuskien puolesta, jos tylsistyvät erikoiskokeilla, kuka minkäkinlaisella kamppeella matkassa 😅
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1280
Tylsä on toki vahva sana, mutta aivan varmasti nyt ilmoittautui kuskeja viivalle, erityisesti 2 päivän vetomieheen, pelkästää sanan "Myhinpää" takia. Ei sinne kukaan Halttulan takia ilmoittautunut.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki

Astetta erikoisempi poweri, tai ainakin rallin hitain metsäpätkä. Pari tosi kiperää paikkaa uudella alkuosuudella, joka on jotenkin tosi oudon luonteista
 
Viimeksi muokattu:

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
501
Kerran katsoneena, sen erikoisemmin analysoiden, tykkäsin tuosta alkuosuudesta ja melkein koko eksta. Sopivasti rytmin muutoksia ja loppu on semihuima
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3535
Sijainti
JKL
Kerran tuolle loppuosalle keskeyttäneenä voinen sanoa eriavän mielipiteen... Ainakin 2013 se oli aivan karseassa kunnossa ja tuo alamäki oli yhtä helvettiä. Johonkin kallion kulmaan hajosi öljypohja ja moottorin korva... Kun tuolla tiellä ei normaalisti ajeta niin se ei tamppaannu ja painu joten voi mennä tosi pehmeäksi. Toki ei se noille kärki autoille tunnu missään mutta noin muuten yleiseen tienkuntoon verraten varsin kuraa... Kunnossa ollessaan toki alamäkeen on makea laskea mutta jotenkin en usko että tuo osuus tulee pysymään kovinkaan nautinnollisena...
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2021
Joko 2013 tai 2014 joutuivat lanaan hissikopille tulleita kraateriuria matalemmiksi vetojen välissä. Se on harvinaista toimintaa Jyskälässä.
 
Ylös