Secto Rally Finland 2023

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
648
Onko sähköpyöristä hyötyä eli en ole katsellut vielä reittejä, pääsisikö pyörillä lähemmäs nopeammin?
No, jos sun sijaintina on esmes. välitien tienvarsiparkki pari kilsaa pätkästä, niin tokihan sä silloin oot ripeämmin siimalla kuin kävelemällä. Mikäli taas pientä erähenkistä reippailua mietit, niin Karttaselaimen tai Trailmapin tyylisistä, polut näyttävissä sovelluksista, voi löytyä ahaa-elämyksiä ja pätkän varteen pääsy helpottua kummasti. On sitä itsekin tullut viime vuosina palloteltua ajatuksella maasturin pakkaamisesta takaluukkuun, mutta toistaiseks omat paikkavalinnat on osuneet kohtuu helposti saavutettaviin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14805
Sijainti
Tampereen lenkki
En ole käynyt 20v MM-rallissa. Monta EK:tai ennättää päivän aikaan katsomaan?
neljä metsäpätkää on maksimi pe ja la, mutta netissä asiasta kysyvälle ehkä suosittelisin maltillisemmin yhtä pätkää aamupäivän lenkillä ja toista iltapäivällä, Vetomiehet välissä.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4972
Sijainti
Parc Fermé
neljä metsäpätkää on maksimi pe ja la, mutta netissä asiasta kysyvälle ehkä suosittelisin maltillisemmin yhtä pätkää aamupäivän lenkillä ja toista iltapäivällä, Vetomiehet välissä.
Komppaan Anttia. Voihan se pätkänvaihto onnistua mutta siinä pitää olla vähän tähdetkin kohdallaan, tietää mitä tekee, tai jos ei tiedä niin pitää olla aika hyvin etupeltoon jo suunnitelmat tehtynä. + ei auta jäädä katsomaan WRC2:ia kovinkaan pitkäksi aikaa.

Itsekin ehkä enemmän olen tuohon hc-katselijaosastoon itseni laskevaa joka saattaa kävellä sen katselupaikan takia sen pari kilometriä/suunta, mutta kun aikataulutusta katsoo niin ei oo mitään järkeä ees yrittää kikkailla itseään useampaan paikkaan. Kun tietää nuo ruuhkat yms ongelmatapaukset pätkien välillä, niin on paljon helpompi ottaa lunkisti ja katsoo saman pätkän kahdesti, välissä ehkä paikkaa vaihtaen ja eväistä nautiskellen. Ja silti tälläkin metodilla saa itsensä piippuun ihan riittävän tehokkaasti.

Hommaa helpottaisi muuten aivan pirusti jos erään nimeltämainitsemattoman akkukäyttöisten työkalujen valmistajalla löytyisi mallistostaan akkukäyttöinen sähköskootti. (tuntomerkkeinä sellainen mintunvihreään kallellaan oleva väri, alkaa M-kirjaimella ja päättyy A:han)
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3548
Meinaako porukka koittaa lauantaina ehtiä enempää kuin yhtä ek:ta pariin kertaan? Nopealla tutkiskelulla en nähnyt itse kovin realistisena? Ainahan tuolla Jämsän suunnilla sen verran ruuhkaa että "teoriassa ehtii" menee ihan 50-50 osastolle. Plus se stressi ja edestakaisin hinkkaaminen.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2372
Se on nykyään jo aika monesta tekijästä kiinni että mikä on se paras setup pätkien suhteen juuri itselle.

Jos tavoitteena on hyvä katselupaikka, niin silloin täytyy yleensä vähän tinkiä määrästä. Näillä tuplapätkillä on nykyään niin paljon jengiä molemmat kierrokset, että parhaat paikat miehitetään tosi aikaisin, varsinkin yleisillä katselualueilla.

Jos tavoitteena on mahdollisimman monta pätkää ja katselupaikat kohdistuu katsojaoppaan paikkoihin, on syytä varautua siihen että edessä on jo iso ihmismuuri, josta lyhyempi ihminen pääsee vain haistelemaan ja kuuntelemaan tunnnelmaa, sekä näkemään palaneita niskoja. Siirtymissä maalaisjärki riittää myös useimmiten - kartan mukaan se lyhyin reitti esim. Jämsän liikenneympyrän läpi EI ole se nopein. Vaihtoehtoja on, ja niitä kannattaa käyttää.

Jos taas on enemmänkin erähenkeä ja metsäpolut on tuttua kauraa ja alta parhaassa tapauksessa alla on moottoripyörä auton sijaan, niin mikä jottei useampikin pätkä hyvillä paikoilla onnistuisi.

Itselläni on jo useampi vuosikymmen Jyskälää takana erilaisilla kombinaatioilla, nykyisellään seurailen jo vähän rennommin hyvillä paikoilla, hyvästä seurasta ja hyvistä eväistä nauttien ja jätän minuuttiaikataulut muille.
 

Tomboe

Well-known member
Liittynyt
15.2.2022
Viestit
183
Joo hyvä varmaan mainita ja myös muistuttaa että kannattaa jättää turha kiirehtiminen ja väsyneenä/päissään ajaminen ihan kokonaan pois. Voi käydä itselle huonosti ja pahimmassa tapauksessa muutkin kärsii :) Paljon väkeä liikenteessä niin raivoaminenkaan ei yleensä auta
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7515
Oma taktiikka on yrittää panostaa laatuun eikä määrään. Kaksi pätkää/vetoa per päivä riittää hyvin, kun on laadukasta nähtävää tarjolla eikä tarvi stressata ehtimisestä seuraavalle pätkälle. Ainakin itselläni vie nautintoa pois, jos keskittyminen menee oman aikataulun, ruuhkien ja parkkitilanteiden kyttäämiseen.

Suunnitelmana on to: shake ja Harju, pe: Laukaa 1 ja Myhinpää 2, la: Vekkula 1 ja 2 tai Rapsula 2, su: Moksi 1 ja 2.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5290
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tämä on kyllä surkeaa. Joo, ymmärrän kyllä, että halutaan Viron tulokset mukana jne. mutta ei se nyt 2020-luvulla voi olla enää niin, että koko oppaan sisältämää - katsojan kannalta elintärkeää - tietoa pantataan tällaisen syyn takia ja opus saadaan ulos vasta viikko ennen h-hetkeä. 80/90-luvuillakin opas tuli lehtihyllyihin 2-3 viikkoa ennen rallia ja silloin se oli sentään sidoksissa erään aikakausilehden julkaisuaikataulun kanssa.

Katselu- ja P-alueet ovat kuitenkin niin olennainen osa reissun suunnittelua, että hirveästi ei tarvitse liioitella, jos väittää tämän tiedon panttaamisen heijastuvan myös itse kisaviikonloppuun, kun jo tehtyjä suunnitelmia ei haluta muuttaa siksi, että "virallinen P-alue onkin tuolla eikä tuolla niin kuin kuviteltiin".
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14805
Sijainti
Tampereen lenkki
Tämä on kyllä surkeaa. Joo, ymmärrän kyllä, että halutaan Viron tulokset mukana jne. mutta ei se nyt 2020-luvulla voi olla enää niin, että koko oppaan sisältämää - katsojan kannalta elintärkeää - tietoa pantataan tällaisen syyn takia ja opus saadaan ulos vasta viikko ennen h-hetkeä. 80/90-luvuillakin opas tuli lehtihyllyihin 2-3 viikkoa ennen rallia ja silloin se oli sentään sidoksissa erään aikakausilehden julkaisuaikataulun kanssa.

Katselu- ja P-alueet ovat kuitenkin niin olennainen osa reissun suunnittelua, että hirveästi ei tarvitse liioitella, jos väittää tämän tiedon panttaamisen heijastuvan myös itse kisaviikonloppuun, kun jo tehtyjä suunnitelmia ei haluta muuttaa siksi, että "virallinen P-alue onkin tuolla eikä tuolla niin kuin kuviteltiin".
No, eiköhän se viikko riitä useimmille suunnitteluun :D
 

Bullet Tooth Tony

Well-known member
Liittynyt
24.9.2016
Viestit
292

Pätkäesittelyn pituusennätys, melkein kaksi tuntia tavaraa. Siimat ja aidat osittain jo paikoillaan, ikävästi puskassa paikoitellen

Vilken Pankaka Show. Eihän tuolla ole mitään muuta nähtävää kuin sieniä. Iso pettymys!

Taitaa mennä Päijälä 1 - Rapsula 2 dumboksi.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14805
Sijainti
Tampereen lenkki
Vilken Pankaka Show. Eihän tuolla ole mitään muuta nähtävää kuin sieniä. Iso pettymys!

Taitaa mennä Päijälä 1 - Rapsula 2 dumboksi.
noh noh, Joonas ehkä vähän liiotteli reaktiotaan, mutta ikävästi nykyään tienvarsien vesakot haittaa rallin katselua. On tuolla silti paikkoja. Mutta toisaalta on muillakin pätkillä!
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3548
Ai perhana kun aloin katselemaan noita aikatauluja lauantaille. Mitä kaikkia luokkia tuolla esim aamulla jo ajaa? Västilä kyllä kiinnostaa vaikka kahteen kertaan, mutta tuo yli 7h tauko ajokertojen välillä ei sitten pätkääkään 😀
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
648
Västilä kyllä kiinnostaa vaikka kahteen kertaan, mutta tuo yli 7h tauko ajokertojen välillä ei sitten pätkääkään 😀
Hoidat homman niin että etsit molemmilta kierroksilta mahdollisimman vaikeasti tavoiteltavan katselupaikan, joita Västilässä kyllä riittää, ja käytät väliin jäävät tunnit siirtymiseen paikkojen välillä. Tulee parhaassa tapauksessa jopa vähän kiire, ja kiireen tuntu jos joku on aina mukava olla näissä hommissa 😎
 
Ylös