Secto Rally Finland 2023

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5083
Sijainti
Parc Fermé
Sellainen rallireissu se. Kieltämättä vähän jäi paskan maku suuhun tästä viikonlopusta. Suomalaisilla ei ollut sitä vähääkään onnea matkassa ja säävastaavakin näytti karvaista haitariaan. Olisin vähemmälläkin vesisateella pärjännyt tämän kisan.

Yleensä nää reissut aiheuttaa sellaasta fiilistä et on väsähtänyt ja aivan fiiliksissä, mutta nyt jotenkin se positiivinen fiba tuntuu puuttuvan. On vähän sellainen väliinpudonnut olotila.

Alempien luokkien ja Latvalan lisäksi mainittava Suninen vs. Katsuta - taisto, tasaista vääntöä ja vaikka kummallekin toivoo pelkkää hyvää, niin ehkä kuitenkin Takamotolle tän podiumsijoituksen suo ennemmin kun alkukausi mennyt ihan vihkoon.
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
501
Hiukan haastava ralli muodostui tunnelman luomisen osalta, mutta hyvää settiä tuli radiolla koko porukalta. Iso kunnia oli olla osana tätä ryhmää, ja hyviä muutoksia saatiin lähetykseen että kuulijoille tuli kokonaisvaltaisempi kokemus🤌
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3829
Onpa kaksijakoinen fiilis. Tavallaan mahtava kisa, tavallaan huikea pettymys.

Ralli on huikea laji, etenkin paikan päällä nähtynä. Mutta jotenkin koko laji tuntui koko viikonlopun todella hauraalta, kolmasosa pääluokassa olevista autoista jäi heti alussa pois. Lisänä tuo elokapinan sekoilu vituttaa. Protestit protestina, mutta tuo että vaikeutetaan muiden hommia, tapahtumia ja normaali elämää ei ole mistään kotosin. Puhumattakaan niistä vahingonteon valmisteluista.

Noh jos jatketaan miinuksista vielä, keli oli aivan hirveä ja piti tehdä plan b ja c joihinkin paikkoihin.

Positiivista, niin Laukaassa oli paljon porukkaa pääasiassa hyvällä mielellä. Todella paljon ulkomaalaisia (virolaisia, saksalaisia, ruotsalaisia ja jotain tsekki/slovakia/ynm.) ja lisänä paljon selkeästi uusia katselijoita sekä lapsia joista suurin osa näytti tykästyneen lajiin. Ne vähät kuskit jäljellä veti kovalla yrkällä ja hyvää kisaa etenkin lauantaina. Tuli myös huomattua miten "hyvä paikka" voi olla aivan surkea sitten hitaammilla autoilla. Päijälän ja Västilän järjestäjille isot peukut. Kaikki pelasi niinkuin piti, yleisölle hoidettu palvelut kuntoon.

Tuo 30 min sääntö oli hyvä, helpotti elämää paljon. Tosin tänään penkalla järkkäri huusi aivan naama punaisena joillekin yli tunti ennen autoja??? Sitten meille ei sanonut mitään kun mentiin järjestäjien ohjeen mukaan ja käytös oli ok. Herätti kysymyksen että oliko taustalla muutakin. Ekan vedon aikana porukkaa oli tiellä hetken kun oikaisivat autojen välissä (oli kyllä tyhmää, metsästä pääsi siinä helposti), uhkailivat pätkän keskeytyksellä ja puhuivat että poliisi oli juuri tulossa hakemaan heitä pois tms. En tiedä, tuntui olevan pata aivan jumissa. En tosin ota muuten kantaa asiaan, mutta tuntui tyhmältä että miksi ei voida noudattaa yhteisiä sääntöjä.

Tunnelma tänään penkalla Sahloisissa oli vaisu, tosin paikalla ehkä alle 100 ihmistä. Hyacenterissä oli enemmän väkeä Savon pätkällä.

Noh tosiaan 50/50 fiilis tästä kisasta. Pitää jäsennellä ajatuksia reissurapsassa vielä. Nyt takaisin nukkumaan.
 

Kivisisälläheittää

Active member
Liittynyt
20.5.2022
Viestit
30
Mitä porukka mieltä tosta Kallen ulosajosta? Tuo olisi ollut otettavissa kiinni jos ei olisi yrittänyt hanskalla paikata menettämättä aikaa vaan olisi antanut oikealle kääntyvän mutkan jälkeen ”spinnata” tai liukua kylki edellä keskellä tietä. Kallehan piti lapun lattiassa ja auto meni ulos vasemmalle kääntyvän mutkan entryssä ei leveäksi menneen oikean ulostulossa 🤔 vauhtiakaan ei ollut kovin paljoa kun perä roikkui niin pitkään edellisessä mutkassa.
Jäi fiilis että Kalle vähän nukkui tuossa tilanteessa tai liian luottavainen että kyllä se taittuu, ei taittunu.
Ei jumalauta. Perä lipeää hiukka niin ei se nyt sillai ratkea että poljetaan jarru pohjaan.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Paljon asiaa tullut, voisi quotata kaikkia tai sitten ei ketään.. Oikeasti, kaikki kolme merkkiä lähtivät ajamaan pääluokan voitosta klassikkopätkillä ja melkein puolet niiden kuskeista olivat kotimaisia. Ja lopulta Takamoto vetää jäljet selkään. Vastaavia odotusten ja toteuman suhteita pitää varmaan hakea naisseikkailuista puolet nuorempana..

Ainoa järkkäriongelmat tosiaan tuolla Moksissa, jossa olivat ihan pihalla uusista ohjeista ja menettivät sitä kautta porukan kontrollin. Muualla sitten, ei uusi vaan FIA:n ohjeistuksen mukainen käytäntö näyttää olevan turboahtimeen tai nelivetoon verrattava edistysaskel.

Ulkomaalaisia oli todella paljon! Virolaisia vähän, Latvia-Puola akseli oli ilmeisesti satsannut Viron kisaan, Saksalaisia enemmän mitä olen näynyt kaikkina aikaisempina vuosina yhteensä. Varmaan jotenkin sidoksissa heidän tulevaan kisaansa kun ei oikein kisassa edustusta ollut? Digitaalinen passi näyttäs jääneen selvään vähemmistöön?

Tuli kisan aikana mieleen, että olisko Esupilla hyötyä mentaalivalmentajasta, kuten JML:ällä aikoinaan? Thierry omi Esupin jipot eikä nopeat sorakisat enää olekkaan myrkkyä, voi olla paha sauma. Olisi mielenkiintoista tietää onko tiedonvaihto ollut sellaista mihin tarvitaan jatkossa Esuppia vai pärjääkö Thierry jatkossa omillaan? Hyundailta emämunaus olla menemättä Hyacenteriin?

Seuraavat Rally1 kuskit alkaa varmaan selvitä, kotimaasta tarvittais superlupaus, Pajari vois olla. Fourmauxin vois nähdä uudestaan, alkaa suoritukset R5 Fiestalla olla kohdallaan.

Oliko tietoa Louetin koneensäästön taustoista? Varmaan samaa mitä ollut liikkeellä?
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5530
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Kun tuli penkalla vietettyä viikonloppu, niin nyt vasta pääsee kunnolla purkamaan rallilähetyksiä. Niille, joilla on CMore, niin suosittelen perjantain EK4-5 -lähetyksestä Kari Nuutisen haastattelua ajasta 1.08.45 eteenpäin. Hyvää juttua reitin tekemisestä. Ei nyt mitään mullistavaa, mutta erinomainen kertaus vallitsevista lainalaisuuksista, joiden puitteissa reittiä tehdään ja jonka voisi hyvin lisätä ralliautoilun peruskoulun opetussuunnitelmaan. Lyhyesti referoituna:

- Suomessa ollaan "sen verran hulluja", että reitille pyritään tekemään vuosi vuodelta muutoksia "vähän liikaakin"
- "Ammattikatsojilta saadaan kauheesti huutoa" jos joitain pätkiä ajetaan useampi vuosi putkeen samanlaisina - ollaan kuitenkin "pyritty uudistumaan ja uudistutaan"
- "TV-juttu" (oletan Nuutisen viittaavan All Liveen ja sen tuomiin formaatin mukaisiin vaatimuksiin) on tehnyt reitin suunnittelusta "haastavaa" kun "autoja ei voi teleportata" ja kun siirtymilläkin omat rajoitteensa (keskinopeus, onko tankkausta jne.)
- väliteiden merkitys pätkien valinnassa (kärjistäen: jos ei ole kunnon väliteitä, niin ei jatkoon)
- edellä mainitut huomioon ottaen, Nuutisen mukaan ideaalierikoiskoe olisi 20 kilometriä pitkä ja sisältäisi paljon väliteitä
- "keskinopeuksista puhutaan tänä päivänä ehkä vähän liikaakin"
- risteysten tärkeys, jotta saadaan "rytmi katkeamaan kuljettajalta ja nopeuden taju taas takaisin"
- ensimmäinen "ajastettu" ja promoottorin vaatimuksiin soveltuva versio tämän vuoden reitistä oli valmis marraskuussa 2022 - "ehkä 15. versio on se lopullinen"
- lupien hakeminen erittäin byrokraattista, on yksityistietä, valtiontietä ja kaupungintietä ja jokaiselle on oma prosessinsa
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1083
Ei jumalauta. Perä lipeää hiukka niin ei se nyt sillai ratkea että poljetaan jarru pohjaan.
Kirjoitinko, että olisi pitänyt polkea jarru pohjaan? Incarista ja katsojan videosta saa käsityksen, että aikalailla nostamatta yritti tilanteesta selvitä. Vauhti olisi aika hyvin hidastunut nostamalla oikean jälkeen / jarrulla sitomalla. Pointtina, että omaan silmään näytti että kun ei nostanut käytännössä ollenkaan niin meni hieman erikoisesti seuraavaa mutkaa ennen ulos. Vauhtia ei ollut niin paljoa edellisen mutkan jälkeen, että olisi seuraava mennyt pitkäksi.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
713
Sijainti
Full send
Tilanne tulee sen verran nopeasti ettei tuossa kyllä reagoida muuten kuin selkärangalla. Perä lähtee yllättäen alta ja minusta Kalle tekee ihan oikein - pitää kaasun päällä. Ainoa ongelma mikä aiheutuu on että auton linja muuttuu suunnitellusta minkä johdosta ollaan seuraavaksi ihan muualla kuin piti. Tyypillisesti kun neliveto lähtee kirjoittamaan ilman ennakoitua suunnitelmaa ollaan siinä hetkittäin ihan matkustaja.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2503
Vähän kieltämättä sekavat fiilikset myös täällä kun rallista kotiuduttu. Hienoahan se ralli paikan päältä on, mutta kaikkien kolmen isoimman ennakkosuosikin aikainen poistuminen väkisinkin lässäytti tunnelmaa ja nosti vahvasti esiin sen tosiasian että huippuautoja on auttamatta liian vähän. Rally2 -autoja oli toki viivalla hieno määrä, mutta melkoinen Skoda-showhan sekin oli muutamalla Hyundailla ja parilla muulla yksittäisellä muun merkin edustajalla höystettynä. Lisähuomiona tuoreimman painoksen Rally2 -Skodissa aika vaisut äänet. Formaux / Munster -Fordeissa puolestaan yllättävänkin hyvää pauketta Rally2 -autoksi.
 

Tomboe

Well-known member
Liittynyt
15.2.2022
Viestit
183
Paikkavalintoihin tuli kyllä pettymyksiä, Rally 1 ja nopeimmat Rally 2 kuskit tuli hienosti… muut tulivatkin sitten lähinnä jonopyörää. Muutama vetomies tuli mukavaa kyytiä
 

Makinpo

Well-known member
Liittynyt
25.7.2015
Viestit
81
Muutama viikko sitten tuli täällä mainittua, että toiveissa olisi ongelmaton valmistautuminen kaksipäiväisiä vetomiehiä varten viitaten parin vuoden takaisiin ongelmiin juuri ennen kisaa. Tämä toive ei kuitenkaan toteutunut vaan kisaan valmistautuminen ja itse kisakin oli vähintäänkin tapahtumarikas ja ongelmallinen.

Kaikki alkoi tasan kaksi viikkoa sitten uuden moottorin ensitesteistä, jossa bensanpaineet katosivat. Vikaa oli hankala paikallistaa, joten siirtopumppu ja bensapumppu päätettiin uusia. Uudet pumput saatiin asennettua saman viikon aikana ja vuorossa oli uudet testit kisaviikkoa edeltävänä sunnuntaina. Siellä testit päättyivät heti ensi alkuun, sillä ensimmäisellä vedolla kardaani napsahti poikki. Onneksi hallustamme löytyi toinen kardaani ja auto saatiin kuntoon heti seuraavaksi päiväksi, jolloin vuorossa olivat taas uudet testit. Tällä kertaa päästiin ajamaan muutama veto, kunnes laturi hajosi. Jälleen kerran auto takaisin talliin ja laturin vaihtoon. Taas kerran tarvittavat osat olivat jo valmiina varalaturin muodossa, joka oli joskus saatu jossakin, osta kaksi maksa yksi moottori kaupan yhteydessä. Harmi vain, että tämä varalaturi ei toiminut vaan edessä oli uuden laturin etsintä. Onneksi sellainen lopulta löytyi lainaksi saman kylän kilpakumppanilta, joka pitää pientä taukoa kilpailuista. Tässä vaiheessa elettiin tiistai iltaa ja nuotituksen oli määrä alkaa keskiviikko aamuna. Testit olivat jääneet olemattomiin ja autokaan ei ollut kaikilta osin valmis kisaa varten. Tässä vaiheessa ei voinut kuitenkaan enää luovuttaa ja niinpä sitten keskiviikkoisen nuotitusjakson jälkeen illalla takaisin talliin valmistelemaan auto kuntoon torstain katsastusta varten. Vaikka tallissa saikin iltamyöhään asti touhuta kaikki tuli lopulta kuntoon, ainakin suurin piirtein. Vaikka paperilla kaikki pitäisi nyt olla kunnossa auton ympärillä leijui kuitenkin useampi kysymysmerkki.

Torstain nuotituksen jälkeen olikin jo vuorossa kilpailuun lähtö perjantai aamuna. Lisää tummia pilviä ilmaantui välittömästi lähdettäessä Hippoksen pihasta kohti Laukaata, kun peräpäästä alkoi kuulua aina liikkeelle lähdettäessä ylimääräistä kolinaa. Tässä vaiheessa mielessä oli vain, että päästäänkö edes Vaajakosken liikenneympyrään asti vai jäädäänkö jo Paviljongin viereen. Jotenkin kuitenkin selvittiin Laukaalle asti, mutta At-jonossa auto sammui eikä suostunut enää starttaamaan. Kuitenkin kilpakumppaneiden työntöavun turvin auto saatiin taas käymään ja päästiin starttaamaan pätkälle. Itse Ek meni miten meni. Testien vähäisyys ja paikoittain huono nuotti näkyi ajamisessa ja kellossa. Myöskin kyntäminen ojassa verotti aikaa jonkin verran. Auto kuitenkin kesti hajoamatta ja päästiin myös starttaamaan Lankamaalle, joka sujuikin hieman paremmin. Kuski kuitenkin valitteli auton vikuroivaa käytöstä ja vetopidon puutetta. Peräpäästä kuuluneet äänet eivät olleet myöskään kadonneet minnekään vaan pikemmin ne tuntuivat voimistuvan. Konnevedellä olleessa huollossa ei ollut aikaa tehdä taikatemppuja autolle, mutta sen sijaan siellä huomattiin uusia ongelmia auton syödessä öljyä normaalia enemmän. Tämä ongelma ei kuitenkaan lopulta osoittautunut vakavaksi. Akuutimpana ongelmana oli sen sijaan auton käynnistyminen ja peräpään kolina. Huoltoalueelta lähdettäessä auto ei suostunut lähtemään käyntiin edes työntämällä ja samalla alkoi myös kuulumaan uusia ihmeellisiä ääniä. Olimme jo heittämässä pyyhettä kehään, kunnes päätimme työntää neljännen ja viimeisen kerran, jolloin auto lopulta starttasi. Päätimme lähteä kohti Myhinpäätä vaikka mielessä oli että tuskin siellä maalia nähdään. Ek menikin sitten siirtymäksi vetomiesten osalta ja se oli varmaankin meidän kannaltamme ihan hyvä juttu. Vaikkakin pätkä meni siirtymäksi ja muuttui vaihtoehtoiselle reitille, oli aikakorttiin haettava kuittaus normaalisti oikeaan aikaan. Auto kuitenkin sammahti jälleen At-jonoon, mutta onneksi saimme työnnettyä auton käyntiin perässä lähteneen kilpakumppanin avustukselle ja sisään At-alueelle juuri oikealla minuutilla. Halttulaan asti selvittiin ja siellä oli taas kerran työntökeikka, mutta ennen lähtöä ollut alamäki teki työntämisestä tällä kertaa helppoa. Pätkäkin selvitettiin läpi jotenkuten liukkaudesta huolimatta. Tämän jälkeen edessä olikin pitkä huolto Hippoksella ennen Harjua. Harjulle lähdettäessä auto starttasi oikein mainiosti, kun se oli jäähtynyt riittävästi, mutta samalla peräpään kolina oli saavuttanut todella häiritsevän tason ja olimme kuskin kanssa varmoja, että Harjua emme pääse läpi. Harjun At-asemalle saavuttaessa auto sammui jälleen eikä tietenkään käynnistynyt starttaamalla. Ilmoitin At-henkilöstölle, että tästä emme liiku minnekään ilman työntöapua ja niinpä hetken tuumailun jälkeen At:n porukka työnsi meidät käyntiin kohti lähtöä. En tiedä menikö tuo toiminta ihan kaikkien sääntöjen mukaan, mutta Harjulle päästiin kuitenkin starttaamaan ja suureksi yllätykseksemme auto kesti ja itse ajosuorituskin oli kuskia tyydyttävä, vaikkakin soralle mäkeen kiihdyttäessä auto ei tuntunut etenevän mihinkään.

Koska autoa ei tarvinnut säilyttää Hippoksella yön yli veimme auton tallille ja aloimme selvittää peräpään äänten lähdettä. Syyksi löytyi hajonnut lukko, joka saatiin vaihdettua ja kuntoon. Auton startti ongelmien selvittämiseen aika ei kuitenkaan riittänyt, joten niinpä jouduimme jatkossa yrittämään pitämään auton käynnissä keinolla millä hyvänsä.

Västilään selvittiin ilman ongelmia, vaikka itse pätkä ei kummoisesti sujunutkaan useiden nuottiepäselvyyksien takia. Auto kuitenkin toimi hyvin ja ajettavuus oli kuskin mukaan kuin toiselta planeetalta verrattuna edelliseen päivään. Västilän ja Päijälän välisellä siirtymällä huomasimme ensin bensanpaineiden laskevan ja sitten virran vähenevän, joten edessä oli pakollinen pysähtyminen. Syyksi virran hiipumiselle paljastui irronnut laturin johto, johon käsiksi pääseminen oli erittäin haastavaa ilman pohjapanssarin irrottamista. Kuuma kone myös lisäsi haastekerrointa ja vähensi vaihtoehtoja, kuinka päästä käsiksi irrallaan roikkuvaan piuhaan. Ehdin jo soittaa huollolle, että tämä oli tässä, voitte lähteä hakemaan traileria. Kuitenkin auton alle kömmittyään onnistui kuski sokkona, tuurilla ja taidolla saamaan irronneen piuhan takaisin kiinni paikalleen ja niinpä matka pääsisi taas jatkumaan. Ongelmana oli vain se, että auto ei käynnistynyt ilman työntämistä ja molempiin suuntiin edessä oli ylämäki. Aikamme heiluttua tien varressa saimme pysäytettyä muutaman auton, josta saimme työntöapua ja auton taas käymään. Päijälän lähdöstä myöhästyttiin muutama minuutti, mutta päästiin starttaamaan pätkälle kuitenkin. Ek:lle lähdettiinkin sitten melkoisella kiukulla ja ajollisesti sekä ajallisesti pätkä onnistuikin selvästi parhaiten kaikista ajetuista pikiksistä.

Tämän jälkeen vuorossa oli lyhyt huolto Hämepohjassa, jossa paljastui uusi ongelma, nimittäin bensatankin vuotaminen. Ongelmaa ei ollut mahdollista korjata annetussa ajassa ja niinpä päätimme van jatkaa matkaa kohti Rapsulaa. Rapsulassa ajo sujui vähintäänkin yhtä mallikkaasti kuin Päijälässä noin puolen pätkän verran, kunnes veto kirjaimellisesti loppui ja edessä oli keskeytys. Melko pitkälle selvittiin, kun ottaa huomioon ongelmien määrän ennen kisaa ja kisan aikana.

Jos jotain positiivista kisasta hakee näiden ongelmien keskeltä niin auton moottori toimi hienosti, kuten myöskin alusta. Hypyistä voi laskea menemään melko surutta ja silti auto tulee alas kuin kissa. Vaikka tällä kertaa oli mukana paljon huonoa onnea teknisten vikojen muodossa, mahtui joukkoon myös hyvääkin tuuria sillä niin moneen kiveen ja leikkausesteeseen tuli osuttua kahden päivän aikana, että oli suoranainen ihme, miten selvittiin ilman rengasrikkoa tai muita vaurioita.
 

Arskarally

Well-known member
Liittynyt
23.8.2022
Viestit
367
Tän vuoden Jyskälästä ei tapahtumia puuttunut, vaikkakin osa niistä olisi saanut jäädä tapahtumatta (Kallen ja EP:n keskeytykset). Keli oli myös hyvin arvaamaton ja vaihteleva koko viikonlopun.

Keskiviikkona tuli tsekkailtua katsastusta, vierailtua huoltoparkissa sateisella kelillä ja katsottua myös seremonialähtö. Kalle sai raikuvat aplodit yleisöltä niinkuin myös monet muut Rally1-kuskitkin. Herranen ihmetytti kävelyllään lavalle, mutta syykin selvisi myöhemmin: auto ei ollut suostunut käynnistymään. Omasta mielestä tällainen seremonialähtö oli rallin suosiolle hyvä juttu, tapahtuma sytytti varmasti rallin kipinän monella sitä seuranneella ja se, että tapahtumaa pääsi katsomaan ilmaiseksi, vetosi varmasti moneen.

Torstaina piti alunperin mennä kaverin kanssa Rannankylään, mutta kaksi edellistä huonosti nukuttua yötä "pakottivat" kuittaamaan mieluummin univelat pois, tiedossa kun olisi lisää valvottuja öitä rallin takia. Ystävä meni kuitenkin paikan päälle ja kertoi, että pari spinnausta ja muutamia leveitä linjoja testierikoiskokeelle mahtui. Illalla sitten mentiin yhdessä Harjulle ja oli yllätys miten nopeasti jonotus sujui, vaikka muutama katsoja etuilikin. Viime vuonna parjaamani tuplakierros-ajelu tuntui nyt luontevammalta ja oli oikeastaan aika mukava lisä kun autojen ajoa näki tuplasti enemmän. Tosin kannatan edelleen pätkän jatkamista Sepänkadulle asti...

Perjantaina tuli sitten käytyä Laukaan suunnan pätkillä, kun aamusta valikoitiin paikaksi Lankamaan harjuosuudelle siirtyminen. Oli yllätys miten paljon epäonnea fordilaisilla tänä vuonna oli, radion kautta saatiin kuulla Loubetin ajaneen puuhun ja Tänak taas rullaili omien silmien edessä risteyksessä sivuun. Kelikin suosi suurimman osan ajasta, vasta pätkältä pois lähtiessä vetomiesten jälkeen tuli suurempi sadekuuro mutta onneksi olin varustautunut sadetakilla 😀

Tämän jälkeen menimme Laukaaseen samaan paikkaan, jossa olimme olleet vuonna 2018, eli Kuhankoskentien ja Norolantien risteykseen. Mutaliejussa kävely ei paljonkaan napannut, mutta auton sai onneksi hyvin parkkiin ison tien varteen. Täällä yllätti, miten nopeasti keli vaihtui kuuman aurinkoisesta rankkasateiseksi, mutta jälleen kerran sadetakki pelasti. Tapahtumia ei valitettavasti ollut, mutta katsottiin kaikki autot, jonka jälkeen suuntasimme Harjulle.

Harjulla sitten olikin vähän enemmän tapahtumia, kun Zaldivar ja muutama muu törmäilivät rengaspinojen kanssa. Aluksi vallinnut sadekeli söi vähän tunnelmaa, mutta lopulta sade lakkasi ja pätkä onnistui oikein hyvin, + viimeisten autojen kohdalla käyttöön otettu katuvalaistus toi hyvin tunnelmaa 😄

Lauantaina lähdettiin Rapsulaan ja rallitunnelmaan päästiin jo matkalla ajamalla Rapsulan- ja Okskulmantien risteykseen Ouninpohjaa pitkin, tosin sallitulla nopeudella 😉
Täällä riittikin sitten enemmän ohjelmaa, Latvala pyyhkäisi betoniesteen mennessään ensimmäisellä ajokerralla, Huttunen ja B. Bulacia meinasivat jäädä jumiin ojaan ja Paciorkowski kaatoikin auton tullessaan mutkaan liian ulkoa. Ihmeteltiin kun ralliradiossa kerrottiin katselupaikalle olevan pitkän matkan kävellä, mutta meille kävelyä tuli vain parisen kilometriä.

Letkan jälkeen päätettiin lähteä Västilään, jossa katsottiin noin kymmenen autoa. Paikaksi valikoitui alun nopea kaareva vasen, jossa pääsi ihan tien viereen. Oli paahtava kesäpäivä ja hikeä pukkasi, joskin helle oli tervetullut vieras kaatosateiden jälkeen. Jälleen kerran matka erikoiskokeen varteen autolta ei ollut pitkä, ja erään puron yli oli kekseliäästi keksitty sijoittaa pitkospuut, jotta yli pääsisi kastumatta 😀

Tultiin takaisin samaan paikkaan Rapsulan toiselle vedolle, jonka aikana nähtiin jälleen muutamia hienoja liippejä. McErlean tuli mutkaan liian kovaa, vetäisi auton katolleen ulkomutkaan ja meinasi jäädäkin sinne, mutta onneksi mutkaan aiemmin keskeyttänyt vetomies Ämmälä tarjosi omaa hinausköyttään lainaksi ja näin saatiin irlantilaispari takaisin reitille. Tähän paikkaan voisi tulla taas ensi vuonna jos Rapsula ajetaan nykyisessä muodossaan. Sivuutettiin hienosti Jämsän ruuhkat ajamalla Jämsänkosken ja Petäjäveden halki. Päätin lähteä vielä käymään iltahuollossa, jossa ei juurikaan ollut enää äksöniä.

Sunnuntaina katsottiin molemmat Moksi-Sahloisen vedot, ensin Koirajärvien välisellä osuudella jossa kuitenkin meinattiin saada kivet silmään, joten siirryttiin Koirasalmentien ja Moksintien risteykseen, jossa katsottiin eka veto loppuun. Toiselle vedolle siirryttiin Koiramäentien risteykseen, jossa ei ollut juurikaan ohjelmaa, ainoastaan Gryazin siirsi ulkomutkassa odottavaa heinäpaalia.

Isompi osallistujamäärä piti fiiliksen hyvänä koko viikonlopun ajan, eivätkä känniset katsojatkaan tuntuneet olevan juurikaan häiriöksi. Miinuspuolena olivat Rally1-autojen pieni määrä, monen fanin Suomi-keskeisyys (Kallen ja EP:n keskeytysten jälkeen ei sitten enää kiinnostanutkaan lähteä penkalle seuraamaan muita kuskeja) ja Elokapinalaisten tämänkertainen toiminta (suunnitelmat rallikuskien vahingoittamisesta!)

Ehkä suurin yllätys viikonloppuna oli Halttulan haastavuus, itse manailin aiemmin tasapaksuutta ja tylsyyttä, mutta EK:han tarjosi lopulta runsaasti tapahtumaa ja saattoi jopa olla yksi rallin ratkaisupätkistä. Tämän perusteella EK olisi minusta oikein tervetullut myös ensi vuoden pätkätarjontaan. Tuli seurattua tarkemmalla silmällä myös parin #45 Jylhä - Nevanpää otteita ja nekin yllättivät positiivisesti. En odottanut siskoni teiniaikojen kaverilta Tommilta kovin hyvää vauhtia aiempien suoritusten ja vähäisen kokemuksen perusteella, mutta 31. sija maalissa oli oikein nappisuoritus 💪🏼

Tämän vuoden Jyskälä jätti sään arvaamattomuutta lukuunottamatta oikein hyvän maun suuhun ja penkalle tulee ehdottomasti lähdettyä myös ensi vuonna 👍🏼
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15867
Sijainti
Tampereen lenkki
Myönnän kyllä että Halttula ja Himos näytti hyvältä telkkarista. Halttulassa vielä hämää pitkien suorien määrä, mutta siinä ekasta peltoysikympistä sillalle asti on tosi kiva rytmi kun aina muutaman sekunnin välein jarrutetaan kunnolla. Tosi samantyylinen pätkä kuin Laukaa, mutta ajetaan suurilta osin kapeammalla tiellä.
 

Runkipaikan metsästäjä

Well-known member
Liittynyt
16.8.2022
Viestit
137
Myönnän kyllä että Halttula ja Himos näytti hyvältä telkkarista. Halttulassa vielä hämää pitkien suorien määrä, mutta siinä ekasta peltoysikympistä sillalle asti on tosi kiva rytmi kun aina muutaman sekunnin välein jarrutetaan kunnolla. Tosi samantyylinen pätkä kuin Laukaa, mutta ajetaan suurilta osin kapeammalla tiellä.
Itsekin tuota Himosta powerina ihmettelin ennen rallia, mutta olihan se ainakin hyvää vaihtelua niihin Ruuhimäen hyppyihin joihin oli jo monta vuotta rallit lopetettu. Tärkeintä ehkä juuri se, että uudistutaan eikä vaan lyödä edellisvuoden karttoihin uutta vuosilukua.
 

MVRX

Well-known member
Liittynyt
28.10.2017
Viestit
951
Sijainti
Manselainen syrjäisellä etelärannikolla
Lähtikö joku Himokselta heti ku ”kuuma ryhmä” tuli maaliin? Kuinka liikenne veti? Ite katoin kaikki ja ajoin kylätietä pitkin Jämsän keskustaan ja siitä Shellille, yllätyin kuinka hyvin pääsi ajamaan etelää kohti jonossa ilman ruuhkaa.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1530
Sijainti
Porvoo
Lähtikö joku Himokselta heti ku ”kuuma ryhmä” tuli maaliin? Kuinka liikenne veti? Ite katoin kaikki ja ajoin kylätietä pitkin Jämsän keskustaan ja siitä Shellille, yllätyin kuinka hyvin pääsi ajamaan etelää kohti jonossa ilman ruuhkaa.
Lähdettiin, tosin P2:sesta josta pääsi hyvin suoraan pätkän eteläpuolelle Lukkoilan liittymään eikä liikenneympyrään ollut kovin pitkä jono ja veti hienosti.

Samaiseen parkkiin tultiin myös Juokslahden kautta vanhalle tielle ja sieltä ohi Himoksen jonojen. CM kohdalta kohti P2.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2021
Lähtikö joku Himokselta heti ku ”kuuma ryhmä” tuli maaliin? Kuinka liikenne veti? Ite katoin kaikki ja ajoin kylätietä pitkin Jämsän keskustaan ja siitä Shellille, yllätyin kuinka hyvin pääsi ajamaan etelää kohti jonossa ilman ruuhkaa.
Me lähdettiin lähes heti P2-alueelta. Erehdyttiin ajamaan ysitielle, mutta liikenne veti yhtäkymppiä. Joen ylityksen jälkeen Kaipolan risteykseen, Jämsään, Hallintielle ja sitä kautta ohitettiin Sirkan ympyrä.
 
Ylös