Viikon kulutttua ollaan jo Virossa paikan päällä rallin alkua odottamassa. Pari viikkoa lisää ja vuorossa on Suur.. eikun Secto Rally.
Katsoin molempien rallien Spectators -sivuja. Virossa joka pätkän katselupaikoille useampi vaihtoehto, kuvat, videot ja selkeät ajo-ohjeet jokaiselle katselupaikalle. Tämä testattiin viime vuonna EM-rallissa hyvin toimivaksi. Sen lisäksi oli hyvät opasteet maastossa.
Sectossa Spectators sivulla on kolme "areenaa"... Kenties KSML:n ralliliite avaa tilannetta paremmin, mutta jos homma on samalla tasolla kuin aikaisemmin niin ei oikein hurraa-huutoja nostata. Itse olin eka kerran katsomassa Jyskälässä 1969, joten paikat ja reitit on niin sanotusti (Fermin termi) selkäytimessä. Mutta, kun se ulkomaan tai kotimaan ensikertalainen tulee paikalle niin mihin hänet ohjataan? Jyskälästä saa vähän väärän kuvan jos ainoa kokemus on Kakariston VIP/pölkkypää/känniläis -alue. Joo, olen ollut sielläkin.
Minusta tuntuu, että Jyväskylän rallin järjestäjä (Mahosen ajoista alkaen) on pitänyt maksavaa yleisöä, ja kotimaan kilpailijoita, ikään kuin itsestään selvyytenä. Kyllä ne sinne tulee vaikka ei tehdä mitään. Ei ralli niin hyvässä hapessä ole, että homman maksuhenkilöt voidaan kokonaan unohtaa. Ne maksuhenkilöt ovat kotimaan harrastajat, maksu-TV:n pakettien ostajat ja paikalliset kylähenkilöt, jotka maksavat pääsymaksun siitä ilosta että "kerran vuodessa meidänkin kylällä tapahtuu jotakin",
Toivon kovasti että olen (jälleen kerran) turhan pessimistinen.