Secto Rally Finland 2025

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
375
Tulikohan tuo pölvästi lainkaan miettineeksi sitä, että tuollaisen toiminnan seurauksena maanomistaja tulee vaatimaan korvauksia aiheutetusta vahingosta ja mikäli kyseinen EK on ensi vuonna mukana saattaa kyseinen paikka olla katselukieltoalue silloin.
Alati lisääntyvät rajoitukset siihen missä saa katsella vievät typistyvän lähtöluettelon ohessa hyvin tehokkasti isoimman mielenkiinnon penkalla notkumisesta. Toki takavuosinakin tuli useinmiten skipattua kuumimman kärjen jälkeen tulijat. Ei vaan riittäny mielenkiinto DDRn Trabi-kuskeja ja kotimsisia N1 luokan autokuntia kohtaan.
Ysärin puolella kiellettyjä katselualueita oli varsin hintsusti ja ne oli joko selkeesti vaarallisia tai sit kotirauhan piiriin kuuluvia yksityisalueita. Pari kertaa pääsi tekeen tontin haltijan kans diilin et sai psrkkeerata reissubussin hyvään paikkaan vaikka muutoin olikin "kielletty" katselualue...
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
375
Eiköhä Latvala tiedä oman roolinsa paremmin kuin ulkopuolelta huutelijat :D "luulee olevansa tallipäällikkö". Aikuinen normaalijärkinen suomalainen mies Latvala on.
No jaa. Normijärkinen mies ois oysyny turvallisen etäisyyden päässä Maisasta. Mut JML on normaali suomalainen mies joka laittaa aivot narikkaan ja menee "suuntaviitta" edellä....
 
  • Like
Reaktiot: jjx

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
17035
Sijainti
Tampereen lenkki

Tässä kohtaa Joonas Lönnin mielipide Ounintaista ja sen huonoudesta. Mitä mieltä olette täällä?

Omasta mielestä Ounintai oli kova veto järjestäjiltä ja selvästi kuskit tykkäsi, Tänak kehui haastattelussa erikseen. Sunnuntai ei ollut yhtään lyhyempi pätkäkilsoissa kuin aiemmat sunnuntait, ja varmasti monin kerroin haastavampi kuin Moksi/Laajavuori tai Laukaa/Ruuhimäki neljättä kertaa peräkkäin.

Olisiko sitten Ounin lisäksi pitänyt olla toinen pätkä? Turisti Kakaristossa olisi joutunut odottamaan pidempään kahden vedon välillä, rallin järjestäjä olisi joutunut raapimaan jostain kasaan järkkärit toiselle pätkälle samalta alueelta jossa oli jo edellisenäkin päivänä ajettu rallia, ja samalla lipputulot olisi jakautuneet kahden pätkän välille, eikä se toinen pätkä olisi välttämättä tuonut yhtään ylimääräistä rallinseuraajaa tuohon sunnuntaiaamuun. Okei, rally.tv:n seuraajat olisi saaneet kaksi pätkää enemmän katsottavaksi, mutta ainakin itsellä nuo sunnuntaipätkät ennen poweria on muutenkin yleensä tylsintä katsottavaa. Varsinaisen TV:n puolellahan sunnuntaina lähetetään muutenkin aina vain poweri ja sen eka veto mahdollisesti myös.

Joonas myös paheksuu sitä, ettei voinut vaihtaa paikkaa Ounin vetojen välillä. Itse en siis ollut sunnuntaina penkalla, mutta olisin varmaan vaan nauttinut jostain laatupaikasta kahteen kertaan tai vähän eri kulmasta, mutta olisihan kunnon spectatorPRO-haaste ollut keksiä paikkapari, joiden välillä pystyy vaihtamaan noin tiukalla aikataululla (noin tunti ekan vedon vikasta autosta tokan vedon ekaan autoon). Vaikka jostain Volvo-hypystä Kakaristoon tai jotain metsäreittiä pitkin kahden Ouninpohjantien paikan välillä.
 

rallikiinnostaa

Well-known member
Liittynyt
2.6.2017
Viestit
111

Tässä kohtaa Joonas Lönnin mielipide Ounintaista ja sen huonoudesta. Mitä mieltä olette täällä?

Omasta mielestä Ounintai oli kova veto järjestäjiltä ja selvästi kuskit tykkäsi, Tänak kehui haastattelussa erikseen. Sunnuntai ei ollut yhtään lyhyempi pätkäkilsoissa kuin aiemmat sunnuntait, ja varmasti monin kerroin haastavampi kuin Moksi/Laajavuori tai Laukaa/Ruuhimäki neljättä kertaa peräkkäin.

Olisiko sitten Ounin lisäksi pitänyt olla toinen pätkä? Turisti Kakaristossa olisi joutunut odottamaan pidempään kahden vedon välillä, rallin järjestäjä olisi joutunut raapimaan jostain kasaan järkkärit toiselle pätkälle samalta alueelta jossa oli jo edellisenäkin päivänä ajettu rallia, ja samalla lipputulot olisi jakautuneet kahden pätkän välille, eikä se toinen pätkä olisi välttämättä tuonut yhtään ylimääräistä rallinseuraajaa tuohon sunnuntaiaamuun. Okei, rally.tv:n seuraajat olisi saaneet kaksi pätkää enemmän katsottavaksi, mutta ainakin itsellä nuo sunnuntaipätkät ennen poweria on muutenkin yleensä tylsintä katsottavaa. Varsinaisen TV:n puolellahan sunnuntaina lähetetään muutenkin aina vain poweri ja sen eka veto mahdollisesti myös.

Joonas myös paheksuu sitä, ettei voinut vaihtaa paikkaa Ounin vetojen välillä. Itse en siis ollut sunnuntaina penkalla, mutta olisin varmaan vaan nauttinut jostain laatupaikasta kahteen kertaan tai vähän eri kulmasta, mutta olisihan kunnon spectatorPRO-haaste ollut keksiä paikkapari, joiden välillä pystyy vaihtamaan noin tiukalla aikataululla (noin tunti ekan vedon vikasta autosta tokan vedon ekaan autoon). Vaikka jostain Volvo-hypystä Kakaristoon tai jotain metsäreittiä pitkin kahden Ouninpohjantien paikan välillä.
Evans oli valitellut, että sunnuntaista sai nyt liikaa pisteitä verrattuna ajettuihin kilometreihin. Taidan olla hänen kanssaan samaa mieltä. Ehkä Ounin seuraksi voisi sen toisenkin erikoiskokeen mahduttaa Jämsä - Jyväskylä väliltä, joka myös voisi tasata yleisömääriä. Myös ensi vuonna maaliintulo maistuu kyllä Kakaristossa, hieno konsepti! Laatupaikaksi katseluun valikoitui tällä kertaa Mutasen risteys, jossa pystyi katsomaan ekalla kierroksella risteykseen tuloa ja kävellä sitten 200m tulosuuntaan alamäkihypyille. Palvelutkin pelasi :)
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2666
Evans oli valitellut, että sunnuntaista sai nyt liikaa pisteitä verrattuna ajettuihin kilometreihin. Taidan olla hänen kanssaan samaa mieltä. Ehkä Ounin seuraksi voisi sen toisenkin erikoiskokeen mahduttaa Jämsä - Jyväskylä väliltä, joka myös voisi tasata yleisömääriä
Sinänsä toki totta että sunnuntai-kilometrejä oli vähemmän kuin muissa sora-ralleissa tänä vuonna, mutta toisaalta en viimevuodelta muista vastaavaa kommentointia kuskeilta, jolloin kilometrejä oli vielä muutama vähemmän.

Siinä mielessä tämä konsepti toimi tähän vuoteen, että kierrosten välillä ei ollut pitkää odotusta. Sunnuntaisin kun on yleensä jo pientä kisaväsymystä ilmassa niin tuo odottaminenkin käy jo työstä.
 

JuuZa

Kulttuurispesialisti
Liittynyt
22.4.2006
Viestit
2237
Vertailun vuoksi tuleva Paraguayn ralli on 30km pidempi kuin mennyt Suomen ralli ja ne lisäkilometrit on isketty sunnuntaille. Eli Paraguayssa ajetaan sunnuntaina neljä pätkää ja yli 80 kilometriä vs Ounintain kaksi pätkää ja alle 50 km.
 

HHS

New member
Liittynyt
7.1.2019
Viestit
4
Joonas myös paheksuu sitä, ettei voinut vaihtaa paikkaa Ounin vetojen välillä. Itse en siis ollut sunnuntaina penkalla, mutta olisin varmaan vaan nauttinut jostain laatupaikasta kahteen kertaan tai vähän eri kulmasta, mutta olisihan kunnon spectatorPRO-haaste ollut keksiä paikkapari, joiden välillä pystyy vaihtamaan noin tiukalla aikataululla (noin tunti ekan vedon vikasta autosta tokan vedon ekaan autoon). Vaikka jostain Volvo-hypystä Kakaristoon tai jotain metsäreittiä pitkin kahden Ouninpohjantien paikan välillä.
Eka veto Mutasen alamäkihypyillä (hieno ja pitkä näkemä), toinen kierros Konivuoren risteyksen jälkeinen peltohyppy. Molemmat näyttäviä paikkoja ja välimatkaa n. 1km. Helposti onnistui rauhassa kävellen vaihto tuossa ajassa. Toimi itselleni ainakin hienosti.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
17035
Sijainti
Tampereen lenkki
Vertailun vuoksi tuleva Paraguayn ralli on 30km pidempi kuin mennyt Suomen ralli ja ne lisäkilometrit on isketty sunnuntaille. Eli Paraguayssa ajetaan sunnuntaina neljä pätkää ja yli 80 kilometriä vs Ounintain kaksi pätkää ja alle 50 km.
Rallit on erilaisia. Paraguayssa voi olla myös erilaiset kulurakenteet, en usko että Jyskälässä olisi kannattavaa järjestää toinen pätkä Ounin kaltaisen yleisömagneetin ja toisaalta kymmeniä järkkäreitä vaativan pätkän oheen.

En myöskään osta sitä että pisteiden määrän pitäisi tulla jotenkin ajettujen kilometrien funktiona, yhtä vaikeaa, ellei vaikeampaa, on voittaa kaksi vetoa Ounia kuin 80 km Paraguayn teitä
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
17035
Sijainti
Tampereen lenkki
Toimiskohan tohon Ouni-hommaan sellanen että eka veto olis täydet 33 kilsaa, siitä tultais regrouppiin Kakaristoon ja toka veto sit päättyis Tommin hyppyyn? 57 kilsaa yhteensä, 9 km enemmän kuin tänä vuonna. Toi pikkutien osuus tuskin vaatisi kovin montaa ylimääräistä järkkäriä tai pelastuskalustoa?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
17035
Sijainti
Tampereen lenkki
KSML:ssä myös puhutaan että Ounintaita kehitetään ensi vuodelle

EDIT: ilmeisesti tiedotteessa puhuttiin vaan sunnuntaikonseptista, ei erityisesti Ounista
 
Viimeksi muokattu:

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8305
Jyväskylän MM-ralli keräsi 81 000 yksittäistä yli 12-vuotiasta katsojaa, mikä on enemmän kuin kertaakaan aiemmin tällä vuosikymmenellä, kerrotaan tiedotteessa.

Kokonaiskäyntimäärä eri tapahtuma-alueilla nousi 267 000:een. Harjun erikoiskoetta seurasi 27 500 yksittäistä yli 12-vuotiasta katsojaa, ja Lutakon huoltoparkissa kävijöitä oli 64 000.

Alkuviikolla Secto Rally Finlandin lehdistöpäällikkö Terhi Heloaho sanoi Keskisuomalaiselle rallien kokonaiskatsojamäärän näyttävän "ihan kohtuulliselta". Tarkka lukema todennäköisesti ylitti odotukset.

KSML (maksumuurin takana loput)
 

Arskarally

Well-known member
Liittynyt
23.8.2022
Viestit
534
Jyväskylän MM-ralli keräsi 81 000 yksittäistä yli 12-vuotiasta katsojaa, mikä on enemmän kuin kertaakaan aiemmin tällä vuosikymmenellä, kerrotaan tiedotteessa.

Kokonaiskäyntimäärä eri tapahtuma-alueilla nousi 267 000:een. Harjun erikoiskoetta seurasi 27 500 yksittäistä yli 12-vuotiasta katsojaa, ja Lutakon huoltoparkissa kävijöitä oli 64 000.

Alkuviikolla Secto Rally Finlandin lehdistöpäällikkö Terhi Heloaho sanoi Keskisuomalaiselle rallien kokonaiskatsojamäärän näyttävän "ihan kohtuulliselta". Tarkka lukema todennäköisesti ylitti odotukset.

KSML (maksumuurin takana loput)
Vaikea sanoa mikä tähän on johtanut, kun ainakaan tapahtuma itsessään ei palvele katsojia kovin hyvin (mutta siitä olen tällä foorumilla jauhanut jo riittämiin.) Ehkäpä sitten esim. känniörveltäjien poissaolo ja JML Hussin kera vetävät porukkaa paikalle.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1837
Vaikea sanoa mikä tähän on johtanut, kun ainakaan tapahtuma itsessään ei palvele katsojia kovin hyvin (mutta siitä olen tällä foorumilla jauhanut jo riittämiin.) Ehkäpä sitten esim. känniörveltäjien poissaolo ja JML Hussin kera vetävät porukkaa paikalle.
Helppo sanoa mistä tämä johtuu. Kyllä se on vain ainoastaan K.Rovanperän ansiota. Hän on nuori ja puhuttelee nuorisoa. Samaa ei välttämättä voi sanoa muista edellisistä härmäläisistä menestyvistä kuskeista, vaikka useimmat olivat legendaarisia persoonia, mutta vetosivat enemmän ehkä varttuneempaan katsojakuntaan. Olisko tuolla somellakin jotain osuutta, nyt satunnainen junnu saattaa kiinnostua rallista jos on Tiktokissa vahingossa nähnyt vaikka jonkun ralliclipin ja saattaa hinkua vanhempien mukaan penkalle....
 
Ylös