Kisarapo Kemora 1.7.2007 a'la Zep
Doh diin...
Kemoran rata-SM -päivässähän on pari tällaista "varmaa tapausta":
1. Jokaisessa luokassa 1-2 kuljettajaa kokee jossain vaiheessa kisalähtöänsä radan ensimmäisen mutkan hieman vaikeaksi...
2. Legendseissä ja Formula Fordeissa on "säpinää" paluusuoran jarrutuksessa eli karusselliin saavuttaessa. Tämä joko johtaa useamman keskeytykseen tai vaikuttaa huomattavasti lähdön lopputuloksiin.
3. Yleensä myös jossain luokassa joku kärkihemmoista spinnaa suolenkillä ja/tai viimeisessä mutkassa.
Lauantaista ei ole juuri kerrottavaa, koska kisan seuraamista ajatellen "työpaikkani" ei ole sieltä radan parhaasta päästä. Paremmin tilanteet saatte haltuun virallisesta raportista. -Ai niin, paitsi maailman suurimman silinterihatun nosto Jari Koivistolle -harva sen varmaan huomas, mutta se oli miehen ajo!! Ilmeisesti varikon portti sulkeutui miehelle liian aikaisin (kuten myös Suvannolle), joten seuraamuksena oli lähtö varikolta. Tästä sisuuntuneena per*eleen moinen takaa-ajo ja ilmeisesti joukko erittäin hyviä kierrosaikoja hieman jo altavastaavalla autolla.
Sunnuntaihin sitten ja Formula Fordeihin:
Autoja oli yhdeksän kipaletta eli ei liikaa, mutta saahan tuolla määrällä Foordeja jo kisan aikaiseksi. Kuten sanottua, yleensä karuselliin saavuttaessa sattuu ja tapahtuu -vielä yleensä ekalla kierroksella- niin kävi taas. Viime vuodelta on "taidekuva" lähes vastaavasta tapauksesta. MTV3 oli saanut muistaakseni tilanteen hyvin havainnollistettua, joten se siitä. Se mitä tapahtui sen jälkeen, oli sitten hieman outoa, eikä allekirjoittaneelle oikein avautunut. Safety Car ja "full course yellow" oli päivän sana ja tästä se lähti. Ei siinä mitään, pikkasen vaan ihmetytti milloin kisa oli käynnissä ja milloin ei -kuten ilmeisesti oli myös asia kilpailijoiden suhteen. Välillä keltaiset muuttui vihreiksi ja sitten taas keltaisiksi... :doubtful:
Kuten sanottua Isohella otti hienon kirin ja meni hetkeksi kärkeen, jouduttuaan taas kuitatuksi viimeisellä kierroksella. En tiedä kaikkia taustoja, mutta Isohellan kokemukseen nähden ehkä pikkasen liian helpon näköisesti.
Jostain se on aloitettava mutta monasti tuntuu, että tallipäälliköt säästäisivät paljon rahaa, jos teroittaisivat junnuille pari päivää noita radan pahoja paikkoja. -Tai sitten AKK:n kartingryhmä seuraamaan SM-kisaviikonloppuja ja ottamaan tipsejä...
Honda Civic Typerä Russian Cup:
Venäläiset olivat ilmeisesti perjantain ja lauantain aikana saaneet pahimmat höyryt päästänsä ja meno oli sitten jo hieman sivistyneempää. Lauantain tapahtumista ei hirveesti ole näköhavaintoja, mutta uusia uskomattomia parkkeerauspaikkoja onnistuivat itänaapurit löytämään. Sunnuntain lähtö oli hieman tylsä, mutta enemmänkin kysymys kuuluu, missä nämä olivat 2-3 vuotta sitten kun Honda Cup vielä oli jossain voimissaan? Perjantaina oli huvittavaa nähdä kuinka hyvin kokeneet Mini -kuskit pysyivät näiden Hondien ja Xtreme Bemareiden vauhdissa. Ehkä sitä kuuluisaa kuutiotuumien merkitystä voisi vähän ajatella uudestaan...
GT:
Sanomattakin on selvää, että neljä autoa on liian vähän 25 kierrokseen kisaan. Vaikka kuinka pitää itseään nopeiden koppiautojen fanaatikkona, niin rajansa kaikella. Eli mukana oli Indrek Sepp Viperillä, Markku Hietamäki DTM Audi A4:lla, Janne Laitinen Porsche Boxterilla ja John K. Westman Sierra RS 500 Cosworthilla. Poissaolollaan loistivat siis molemmat Ferrarit... :eek!:
Seppiä ei juuri radalla näkynyt perjantaina ja lauantainakin vähän nihkeästi ennen kisalähtöä. Tämä siksi, että Viperi oli sanonut perjantaina poks(?) ja tämän jälkeen autoa laitettiin kiivaasti kuntoon. Noh virolainen kuitenkin tuli, näki ja voitti molempina päivinä. Lauantain kisa ratkesi varsin nopeassa vaiheessa. Radalla tihutti ja suolenkillä ilmeisesti hieman enemmän. Sepp otti lähdön ja Hietamäki seurasi vahvasti tuntumassa...kunnes...A4 spinnaili tyylikkäästi suolenkillä. Sepp meni menojaan, mutta Hietamäki pääsi jatkamaan. Tämän jälkeen seurasi suvantovaihe. Audin keula vihersi kummasti :doubtful: ja jarrutuksissa soravana seurasi kivasti. Laitisen hienosti mouruava, mutta alustaltaan (ja tehoiltaan?) ilmeisesti keskeneräinen Porsche oli jo jäänyt karusellimutkiin. Puolivälissä Westman laittoi Sierralla tuulemaan ja paukutti (kirjaimellisesti) sellaisia kierrosaikoja, ettei Cossulla ole taidettu Kemoraa monesti nopeampaa kiertää edes 20 vuotta sitten. Moni olisi voinut ehkä sanoa, että siinä anettiin muille pieni opetus Kemoran ajolinjoista ja jarrupaikoista... Vieläköhän Jonne Asconan voisi tuoda Super Touring -lähtöön?
Hietamäki oli hetken helisemässä, mutta realiteetit lopulta voittivat. Sepp siis kuitenkin voittajana maaliin.
F3:
Taisi olla aika hyvin dokumentoitu MTV3:n lähetyksessä, vaikka olivatkin onnistuneet kadottamaan kaiken toiminnan kameroista. Mutta tästä jo riittävästi edellä ja virallisissa tiedoitteista. Safety Car ja "full course yellow". Summa summarum, uudempaa kalustoa Suvannolle, Koivistolle ja muille vanhoille patuille sekä lisää nuoria kuskeja. Tällä se Suomen rata-autoilu lähtee nousuun, jos lähtee. -Eikä taida edes muualla pohjoismaissa tai Balttian maissa löytyä yhtä tasokasta F3-sarjaan. :wink:
Super Touring:
Luonnollisesti oli varsin mallikkaasti raportoitu joka mediassa. Taas vaan MTV3 oli saanut tapahtumat missattua vaikka kamera oli oikeassa paikassa. ELI ensimmäisessä kaarteessa, kisan puolivälin paikkeilla, Merisaaren Civicille kävi "Lähteenmäet" ja sisäkurvin puolen eturipustus petti mutkassa. Auto jäi vähän rumasti asfaltille; safety car ja full course yellow. Laivola veti miehekkäästi kisan lopun.
Legends:
Aina sattuu ja tapahtuu. Kaikkea en varmasti huomannut. HIENO luokka, hieno luokka.
Lauantaina Johan Ahokkaan auto sylki öljyt radalle ja kärähti bunkkereiden kohdalla. Sunnuntaina sama otettiin pikkasen aikasemmin ja hieman isommilla liekeillä ja vielä pikkasen isommalla öljyvanalla. Tähän se kisa sitten käytännössä loppui. Safety Car - full course yellow - paloauto - hinureita - paloautoa vetämään hinuri...
Kun alkaa sattua, niin sitten sattuu. Keltaisilla maaliin. Rataa putsattiin hetken aikaa ja samalla hankittiin korvaava paloauto paikalle.
Mini 1000:
Hieno luokka edelleen, vaikka automäärä onkin jo hieman hiipunut legendsien nostaessa päätään. Tapahtumia ja tiukkaa kisailua. Ovatko tulokset jo virallisia? Kuten katsomossa moni huomasi, ohituksia sattui keltaisilla yksi - kaksi - kolme - neljä - ? Ja kaikki samassa paikassa, lähes samoilla kierroksilla. Nooh, ehkä niitä sijoituksia viilataan syssymmällä?
Kuorma-autot:
Isot autot vetivät OK show'n, vaikka ihan paras tatsi ei viime vuosina ole ollut. Kalusto hieman epätasaista ja enemmänkin radalle mahtuisi.
Kyllä tätä paranee taas viimeistään ensi kesänä lisää katsoa ja uskokaa pois, on näissä Rata SM-viikonlopuissa moninkertaisesti katsomista johonkin F1-viikonloppuun verrattuna.