Sekalaisia uutisia kotimaasta...

Jani Joensuu

Well-known member
Liittynyt
15.5.2001
Viestit
179
Sijainti
Tampere
Don Vito sanoi:
Mutta jos Challenge-kuntoisena jää noin 5 sekuntia per kierros SuperTouringin kärjelle, niin tuosta erosta saa paljon pois jo pelkästään renkailla.
Ehkä ratkaisevin asia on ettei Super Touringissa ei saa ajaa Challenge kuntoisena vaan yhtä sun toista investointia se vaatis.

Njoo, mitkäs renkaat sun mielestä muuten parantaa aikaa verrattuna Challengessa käytettyihin 15" Miseliineihin? No ei ainakaan ne 15" Dunlopit. (ja ne 17" Dunlopit vaatis sitte taas korityöt ettei pyörät roiku kovin kaukana korin ulkopuolella)

Ettei se nyt IHAN niin simppeliä ole miltä saat sen kuulostamaan.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Jani Joensuu sanoi:
Ehkä ratkaisevin asia on ettei Super Touringissa ei saa ajaa Challenge kuntoisena vaan yhtä sun toista investointia se vaatis.

Njoo, mitkäs renkaat sun mielestä muuten parantaa aikaa verrattuna Challengessa käytettyihin 15" Miseliineihin? No ei ainakaan ne 15" Dunlopit. (ja ne 17" Dunlopit vaatis sitte taas korityöt ettei pyörät roiku kovin kaukana korin ulkopuolella)

Ettei se nyt IHAN niin simppeliä ole miltä saat sen kuulostamaan.
Juurikin ajattelin noita 17" Slicksejä - merkistä riippumatta. Miten Challenge-Sivikki eroaa sitten SPORT2000 luokitteluista ? Esim. se E36 Bemu, jolla J.Helpi kruisaili joukon jatkona Botnialla, ei ole kyllä Super2000/-touring luokituksia nähnytkään, vaan on tasan tarkkaan Sportti. Samoin Team Laivolan Integraali on tekniikaltaan kokolailla Sporttisääntöjen mukainen. Superia on lähinnä vain 17" pyörät ja takasiipi, kuten heidän vt. "kilpailuinsinöörinsä" totes.
 

Jani Joensuu

Well-known member
Liittynyt
15.5.2001
Viestit
179
Sijainti
Tampere
Don Vito sanoi:
Miten Challenge-Sivikki eroaa sitten SPORT2000 luokitteluista ?
-Fia tankki
-VTEC kielletty Sport2000-luokituksessa (tässähän on tietenkin vaihtoehto ajaa myös N-ryhmän koneella, jolloin VTEC saa olla, mutta euro/JDM sekasikiö Challenge-auto pitäisi muuttaa jompaan kumpaan luokitukseen)
-Kuskin ikkunan suojaverkko + muissa kalvot
-Penkin kiinnitysrautojen muutos
-Jarrupaineensäätimen muutostyö
-Rattilukon poisto
-Jos niillä 17" pyörillä ajais niin vanteita!
Edit: -levityslokarit eteen ja taakse ja mahdollisesti etupuskuri jos etulokarit erilaisen vaatii

Varmaan unohdin jotain, mutta noi lienee ihan minimivaatimukset.

Sivikin vakiovanteet on liian kapeita niille 17" Dunlopeille (eikä kestä kilvanajoa).

Noilla muutoksilla saa jo melkosen kasan tuhateurosia hukkuun ja silti auto on vielä hidas kärkeen verrattuna.

Sitten vielä tarvittais varikkomiehistö johonkin älyttömään show-renkaanvaihtoon (Challengekisoissahan pärjäs vaikka yksin)

Sanoin järjestävän firman päällikölle jo kun eka versio säännöistä julkaistiin, että Challenge-autolla tulis saada ajaa sellasenaan, kun se nyt joka tapauksessa on hitaampi, mutta eipä se näköjään mitään auttanut.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
No näyttää kyllä varsin väkevästi siltä, että HC-autojen tulevaisuus on avoimessa lähdössä Ladillacien ja muutaman Endurance-Hondan ja satunnaisten muiden säätäjien seassa. Siellä voisi jopa jotenkin pärjätäkin kun Idän Ihmeistä lähinnä "Danny" Lipsanen menee karkuun muiden ollessa selvästi hitaampia...
 

Zeiar

Well-known member
Liittynyt
24.4.2004
Viestit
185
Sijainti
Tre
Käväisin Jurvassa avauskisoissa ja tässä muutamia mietteitä:

- Automäärä todella säälittävä. Äkkiä sellainen sääntömuutos, jolla saadaan vanhat SS-autot Super GT -luokkaan mukaan. Samoin Super Touring-luokalle pitäisi tehdä jotain, jotta saataisiin edes 10 autoa viivalle. Todella "mielenkiintoista" katsella 5-8 auton lähtöjä, joista maksimissaan kahdella on realistiset voittomahdollisuudet.

- Show-renkaidenvaihto aivan älytön. Esim. Super Touringissa sillä saatiin Lähteenmäen ja Laivolan kisa pilattua hyvin tehokkaasti, kun Laivolan vaihto kesti useita sekunteja kauemmin. Muutenkin todella typerän näköistä, kun nostetaan auto ylös, otetaan yksi rengas pois ja laitetaan sama takaisin.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Zeiar sanoi:
Käväisin Jurvassa avauskisoissa ja tässä muutamia mietteitä:

- Automäärä todella säälittävä. Äkkiä sellainen sääntömuutos, jolla saadaan vanhat SS-autot Super GT -luokkaan mukaan. Samoin Super Touring-luokalle pitäisi tehdä jotain, jotta saataisiin edes 10 autoa viivalle. Todella "mielenkiintoista" katsella 5-8 auton lähtöjä, joista maksimissaan kahdella on realistiset voittomahdollisuudet.
Niin pitkään kun AKK:ssa vaikuttavat nykyiset päättävät henkilöt, niin vanhoilla SS-autoilla ei ole mitään asiaa SM-kisoihin. Periaatteessa ne kävisivät tuon FIA NEZ GT (ex Baltic GT & Nordic Supercar) luokan kortilla, mutta AKK:n lisämääräys sulkee pois vanhemmat kuin '95 korimallin autot sekä kaikki nelivedot.... S2K luokkaan sallitaan nykyään N-ryhmän spekseillä olevat turbo-autot, mutta jälleen kerran nelivetoiset rajattiin pois, joten eipä ole asiaa radalle Pitsimisulla tai Imprezalla tms. Notta kriittisten/pettyneiden katsojien on syytä lähettää kirjallinen reklamaatio AKK:n suuntaan (Mara ja PolePosition Oy eivät ota kantaa teknisiin säännöksiin).

- Show-renkaidenvaihto aivan älytön. Esim. Super Touringissa sillä saatiin Lähteenmäen ja Laivolan kisa pilattua hyvin tehokkaasti, kun Laivolan vaihto kesti useita sekunteja kauemmin. Muutenkin todella typerän näköistä, kun nostetaan auto ylös, otetaan yksi rengas pois ja laitetaan sama takaisin.
Niinhän se nykyisellään onkin. Jos edes olisi pakollinen renkaan VAIHTO, niin olis jotain tolkkua tuossa yrityksessä... Viime syksynä/talvena, kun kauden uusia jippoja alettiin hahmottelemaan oli jopa puhetta, että tietyissä autoissa olevat paineilmatunkit olisi kielletty ja pakotettu tiimit käyttämään manuaalisia tunkkeja. Ehkä se olisi vähän tasoittanut hommaa, mutta syvältä tuo show nykyisellään joka tapauksessa on, käytettiin sitten millaisia tunkkeja tahansa.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ai Laivolalla kesti kauemmin renkaan "vaihto"? Jos näin, niin syy ei ainakaan ole tunkeissa... Seat kun nousee ilmaan pneumaattisesti ja Civic ihan mekaanisesti elikkä noin niinku tunkilla.
 

Zeiar

Well-known member
Liittynyt
24.4.2004
Viestit
185
Sijainti
Tre
Otto Hokkanen sanoi:
Ai Laivolalla kesti kauemmin renkaan "vaihto"? Jos näin, niin syy ei ainakaan ole tunkeissa... Seat kun nousee ilmaan pneumaattisesti ja Civic ihan mekaanisesti elikkä noin niinku tunkilla.
En tiedä itse renkaan"vaihdosta", mutta varikkopysähdys kokonaisuutena kesti kauemmin. Huvittavaa oli vielä se, että selostaja hehkutti, kuinka paljon tämä uusi systeemi tuo väriä ja mielenkiintoa kisoihin. Todellakin, jos pitää jonoajelusta reiluilla turvaväleillä. Varikkokäynti on määrätty kestämään vähintään 30 s, joten ainoa jännittämisen aihe on, että jääkö mekaanikko alle tai pettääkö kenties tunkki.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kemorassa kisat tänään ja huomenna, onkos joku nähnyt mainoksia..?

Tuskimpa yleisöjuhlaa näemme, kun samaan aikaan Virroilla on suuri Karting-häppening, West Coast Street Cup Kauhajoella ja Alahärmässä taitaa olla Tractor Pullingia. Mikä erottaa nämä kisat Rata-SM:stä, niin mainontaakin on...
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Zep sanoi:
Kemorassa kisat tänään ja huomenna, onkos joku nähnyt mainoksia..?

Tuskimpa yleisöjuhlaa näemme, kun samaan aikaan Virroilla on suuri Karting-häppening, West Coast Street Cup Kauhajoella ja Alahärmässä taitaa olla Tractor Pullingia. Mikä erottaa nämä kisat Rata-SM:stä, niin mainontaakin on...
Mihnä itte menet? Kysyy nimim "vain kuustoistatuntinen työpäivä lauantaina"
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kyllä kesäloman viimeiset päivät pitää/saa tuolla Kemoralla viettää.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
JJ !

Valistaos vähän mitä teknisiä vapauksia russakoiden riisikipoissa oli kotimaisiin vastaaviin nähden kun, huolimatta ratatuntemuksen puutteesta, niiden parhaat karkasivat yli sekunti per kierros.
 

Jani Joensuu

Well-known member
Liittynyt
15.5.2001
Viestit
179
Sijainti
Tampere
Veli venäläisillä oli uudet alustat: öhlärit ja säädettävät takavakaajat ainakin. Ajoivat myöskin nyt samalla michelinin renkaalla kun suomipojat, kun normaalisti venakoilla on ollut hiukan hitaammat matadorin gummit.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Pikkasen kuvamateriaalia Kemorasta part 1

Otetaan tällainen testing testing.

Elikkö tässä viestissä pitäisi pian näkyä jonkinmoista kuvamateriaalia Kemoran tokasta F3 -lähdöstä. Kemoran ensimmäinen mutka ja F3 tuntuu olevan aika varma yhdistelmä (mutta niinhän tuo mutka on vähän luokassa kuin luokassa..)

Tapahtumaketju saa alkunsa numeron 77 moottorin petettyä ensimmäiseen mutkaan. Kierros taisi olla ensimmäinen tai toinen. Samaan syssyyn pyörähtää numero 91 perinteisen harmittomasti, mutta jää pohjastaan kiinni. Jostain inhimillisestä syystä lippumies ei osaa epäillä mutkassa olevan vettä, öljyä, kiviä, what ever, eikä näytä punakeltaista lippua seuraavalla kierroksella. Keltaiset luonnollisesti on kuitenkin heilumassa. Kilpailua johtava Anssi Kela saa kiittää nopeita käsiään ja uskomatonta tuuriaan, ettei päädy 91:n viereen hiekalle, vaan selviään vain pienellä vauhdin hidastumisella. Johtopaikan Kela kuitenkin menettää.

Perässä alkaa tapahtua. En tiedä kuka teki seuraavan liikun, mutta joku näemmä nostaa kiviä radalle ulkokurvista. Ensimmäisenä spinnaa Taimi sisämutkan soralle, hieman 91:n editse. Seuraavaksi spinnaa ulkokurvin hiekoille Risto Tonteri. Heidän välistään taisi Krohn suorittaa maansiirtotöitä katsomon loppupuolelle päästen kuitenkin jatkamaan. Myös Taimi jatkoi kokemuksen turvin, nostamalla kierrokset tappiin ja hyppyyttämällä Dallaran takaisin radalle. Seuraavaksi tulikin sitten safety car...


Pienensin kuvia huomattavasti, eikä välttämättä ole ihan sarjojen tarkimmasta päästä, mutta parhaita tilannekuvia.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Ja lisää...

Väriprofiilien kanssa on hiukan vielä tappelua, toivottavasti ei ihan päin prinkkulaa ole...
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Pikkasen isompaa kuvaa Krohnista

Sekä Räikkönen että Krohn suorittivat perinteiset rookie-F3 pöllyytykset vielä loppukisan aikana. Krohnin etusiivessä vielä heinää ensimmäisten kierrosten ruohonleikkuusta.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Kiitos kuvista! Mitä tuolla Kemorassa muuten tapahtui? Ei ole kisa paljon ainakaan täällä maan alakerrassa uutiskynnystä ylittänyt.

Huomenna Maikkarilta sentään näyttää tulevan jokin kooste klo14, taidan ajastaa nauhoituksen samantie ettei tyystin pääse unohtumaan.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Valitan, mutta en taida ennättää vastaamaan ennen tuota lähetystä... Laitan privana tarkempaa selontekoa. :cool:
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kisarapo Kemora 1.7.2007 a'la Zep

Doh diin...

Kemoran rata-SM -päivässähän on pari tällaista "varmaa tapausta":
1. Jokaisessa luokassa 1-2 kuljettajaa kokee jossain vaiheessa kisalähtöänsä radan ensimmäisen mutkan hieman vaikeaksi...
2. Legendseissä ja Formula Fordeissa on "säpinää" paluusuoran jarrutuksessa eli karusselliin saavuttaessa. Tämä joko johtaa useamman keskeytykseen tai vaikuttaa huomattavasti lähdön lopputuloksiin.
3. Yleensä myös jossain luokassa joku kärkihemmoista spinnaa suolenkillä ja/tai viimeisessä mutkassa.

Lauantaista ei ole juuri kerrottavaa, koska kisan seuraamista ajatellen "työpaikkani" ei ole sieltä radan parhaasta päästä. Paremmin tilanteet saatte haltuun virallisesta raportista. -Ai niin, paitsi maailman suurimman silinterihatun nosto Jari Koivistolle -harva sen varmaan huomas, mutta se oli miehen ajo!! Ilmeisesti varikon portti sulkeutui miehelle liian aikaisin (kuten myös Suvannolle), joten seuraamuksena oli lähtö varikolta. Tästä sisuuntuneena per*eleen moinen takaa-ajo ja ilmeisesti joukko erittäin hyviä kierrosaikoja hieman jo altavastaavalla autolla.

Sunnuntaihin sitten ja Formula Fordeihin:
Autoja oli yhdeksän kipaletta eli ei liikaa, mutta saahan tuolla määrällä Foordeja jo kisan aikaiseksi. Kuten sanottua, yleensä karuselliin saavuttaessa sattuu ja tapahtuu -vielä yleensä ekalla kierroksella- niin kävi taas. Viime vuodelta on "taidekuva" lähes vastaavasta tapauksesta. MTV3 oli saanut muistaakseni tilanteen hyvin havainnollistettua, joten se siitä. Se mitä tapahtui sen jälkeen, oli sitten hieman outoa, eikä allekirjoittaneelle oikein avautunut. Safety Car ja "full course yellow" oli päivän sana ja tästä se lähti. Ei siinä mitään, pikkasen vaan ihmetytti milloin kisa oli käynnissä ja milloin ei -kuten ilmeisesti oli myös asia kilpailijoiden suhteen. Välillä keltaiset muuttui vihreiksi ja sitten taas keltaisiksi... :doubtful:
Kuten sanottua Isohella otti hienon kirin ja meni hetkeksi kärkeen, jouduttuaan taas kuitatuksi viimeisellä kierroksella. En tiedä kaikkia taustoja, mutta Isohellan kokemukseen nähden ehkä pikkasen liian helpon näköisesti.
Jostain se on aloitettava mutta monasti tuntuu, että tallipäälliköt säästäisivät paljon rahaa, jos teroittaisivat junnuille pari päivää noita radan pahoja paikkoja. -Tai sitten AKK:n kartingryhmä seuraamaan SM-kisaviikonloppuja ja ottamaan tipsejä...


Honda Civic Typerä Russian Cup:
Venäläiset olivat ilmeisesti perjantain ja lauantain aikana saaneet pahimmat höyryt päästänsä ja meno oli sitten jo hieman sivistyneempää. Lauantain tapahtumista ei hirveesti ole näköhavaintoja, mutta uusia uskomattomia parkkeerauspaikkoja onnistuivat itänaapurit löytämään. Sunnuntain lähtö oli hieman tylsä, mutta enemmänkin kysymys kuuluu, missä nämä olivat 2-3 vuotta sitten kun Honda Cup vielä oli jossain voimissaan? Perjantaina oli huvittavaa nähdä kuinka hyvin kokeneet Mini -kuskit pysyivät näiden Hondien ja Xtreme Bemareiden vauhdissa. Ehkä sitä kuuluisaa kuutiotuumien merkitystä voisi vähän ajatella uudestaan...


GT:
Sanomattakin on selvää, että neljä autoa on liian vähän 25 kierrokseen kisaan. Vaikka kuinka pitää itseään nopeiden koppiautojen fanaatikkona, niin rajansa kaikella. Eli mukana oli Indrek Sepp Viperillä, Markku Hietamäki DTM Audi A4:lla, Janne Laitinen Porsche Boxterilla ja John K. Westman Sierra RS 500 Cosworthilla. Poissaolollaan loistivat siis molemmat Ferrarit... :eek!:
Seppiä ei juuri radalla näkynyt perjantaina ja lauantainakin vähän nihkeästi ennen kisalähtöä. Tämä siksi, että Viperi oli sanonut perjantaina poks(?) ja tämän jälkeen autoa laitettiin kiivaasti kuntoon. Noh virolainen kuitenkin tuli, näki ja voitti molempina päivinä. Lauantain kisa ratkesi varsin nopeassa vaiheessa. Radalla tihutti ja suolenkillä ilmeisesti hieman enemmän. Sepp otti lähdön ja Hietamäki seurasi vahvasti tuntumassa...kunnes...A4 spinnaili tyylikkäästi suolenkillä. Sepp meni menojaan, mutta Hietamäki pääsi jatkamaan. Tämän jälkeen seurasi suvantovaihe. Audin keula vihersi kummasti :doubtful: ja jarrutuksissa soravana seurasi kivasti. Laitisen hienosti mouruava, mutta alustaltaan (ja tehoiltaan?) ilmeisesti keskeneräinen Porsche oli jo jäänyt karusellimutkiin. Puolivälissä Westman laittoi Sierralla tuulemaan ja paukutti (kirjaimellisesti) sellaisia kierrosaikoja, ettei Cossulla ole taidettu Kemoraa monesti nopeampaa kiertää edes 20 vuotta sitten. Moni olisi voinut ehkä sanoa, että siinä anettiin muille pieni opetus Kemoran ajolinjoista ja jarrupaikoista... Vieläköhän Jonne Asconan voisi tuoda Super Touring -lähtöön? :D Hietamäki oli hetken helisemässä, mutta realiteetit lopulta voittivat. Sepp siis kuitenkin voittajana maaliin.

F3:
Taisi olla aika hyvin dokumentoitu MTV3:n lähetyksessä, vaikka olivatkin onnistuneet kadottamaan kaiken toiminnan kameroista. Mutta tästä jo riittävästi edellä ja virallisissa tiedoitteista. Safety Car ja "full course yellow". Summa summarum, uudempaa kalustoa Suvannolle, Koivistolle ja muille vanhoille patuille sekä lisää nuoria kuskeja. Tällä se Suomen rata-autoilu lähtee nousuun, jos lähtee. -Eikä taida edes muualla pohjoismaissa tai Balttian maissa löytyä yhtä tasokasta F3-sarjaan. :wink:

Super Touring:
Luonnollisesti oli varsin mallikkaasti raportoitu joka mediassa. Taas vaan MTV3 oli saanut tapahtumat missattua vaikka kamera oli oikeassa paikassa. ELI ensimmäisessä kaarteessa, kisan puolivälin paikkeilla, Merisaaren Civicille kävi "Lähteenmäet" ja sisäkurvin puolen eturipustus petti mutkassa. Auto jäi vähän rumasti asfaltille; safety car ja full course yellow. Laivola veti miehekkäästi kisan lopun.

Legends:
Aina sattuu ja tapahtuu. Kaikkea en varmasti huomannut. HIENO luokka, hieno luokka.
Lauantaina Johan Ahokkaan auto sylki öljyt radalle ja kärähti bunkkereiden kohdalla. Sunnuntaina sama otettiin pikkasen aikasemmin ja hieman isommilla liekeillä ja vielä pikkasen isommalla öljyvanalla. Tähän se kisa sitten käytännössä loppui. Safety Car - full course yellow - paloauto - hinureita - paloautoa vetämään hinuri... :D Kun alkaa sattua, niin sitten sattuu. Keltaisilla maaliin. Rataa putsattiin hetken aikaa ja samalla hankittiin korvaava paloauto paikalle.

Mini 1000:
Hieno luokka edelleen, vaikka automäärä onkin jo hieman hiipunut legendsien nostaessa päätään. Tapahtumia ja tiukkaa kisailua. Ovatko tulokset jo virallisia? Kuten katsomossa moni huomasi, ohituksia sattui keltaisilla yksi - kaksi - kolme - neljä - ? Ja kaikki samassa paikassa, lähes samoilla kierroksilla. Nooh, ehkä niitä sijoituksia viilataan syssymmällä?

Kuorma-autot:
Isot autot vetivät OK show'n, vaikka ihan paras tatsi ei viime vuosina ole ollut. Kalusto hieman epätasaista ja enemmänkin radalle mahtuisi.

Kyllä tätä paranee taas viimeistään ensi kesänä lisää katsoa ja uskokaa pois, on näissä Rata SM-viikonlopuissa moninkertaisesti katsomista johonkin F1-viikonloppuun verrattuna.
 
Ylös