Sekalaisia uutisia kotimaasta...

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Zep sanoi:
Doh diin...

Kemoran rata-SM -päivässähän on pari tällaista "varmaa tapausta":
1. Jokaisessa luokassa 1-2 kuljettajaa kokee jossain vaiheessa kisalähtöänsä radan ensimmäisen mutkan hieman vaikeaksi...
Kun ei ole itse autolla (tuota) rataa kiertänyt (ei kisa eikä edes mummovauhtia) niin on vaikea arvioida tuon varikkosuoran päässä olevan mutkan vaikeutta, mutta ilmeisesti se ajolinja on sovitettava sentilleen oikeille raiteille tai rengasvalli kutsuu.... Liikaa sisältä niin kanttari heittää kahdelle pyörälle (ja sitten tarvitaankin jo Nyqvistiä / Uuskoskea) ja jos et ota riittävän sisältä niin sitten ei ulostulossa rata riitä.

2. Legendseissä ja Formula Fordeissa on "säpinää" paluusuoran jarrutuksessa eli karusselliin saavuttaessa. Tämä joko johtaa useamman keskeytykseen tai vaikuttaa huomattavasti lähdön lopputuloksiin.
Pakko mahtua kun on maksettu...vai miten se meni. Open wheelerit ei hirveästi siedä kontaktia ennenkuin ovat hiekoilla. Mutta kaikissa merkkiluokissa siinä takakireässä vasurissa tuntuu olevan usein ahdasta.

Honda Civic Typerä Russian Cup:
Venäläiset olivat ilmeisesti perjantain ja lauantain aikana saaneet pahimmat höyryt päästänsä ja meno oli sitten jo hieman sivistyneempää. Lauantain tapahtumista ei hirveesti ole näköhavaintoja, mutta uusia uskomattomia parkkeerauspaikkoja onnistuivat itänaapurit löytämään. Sunnuntain lähtö oli hieman tylsä, mutta enemmänkin kysymys kuuluu, missä nämä olivat 2-3 vuotta sitten kun Honda Cup vielä oli jossain voimissaan? Perjantaina oli huvittavaa nähdä kuinka hyvin kokeneet Mini -kuskit pysyivät näiden Hondien ja Xtreme Bemareiden vauhdissa. Ehkä sitä kuuluisaa kuutiotuumien merkitystä voisi vähän ajatella uudestaan...
Ministerillä minkä tehossa häviää, niin kaarrenopeudessa kuittaa takas. Etenkin noihin Xtreme nasselaisiin nähden. Mutta kyllähän Indrek todisti varsin kiistämättömästi että nuthin beats cubic inches... :wink:

GT:
Sanomattakin on selvää, että neljä autoa on liian vähän 25 kierrokseen kisaan. Vaikka kuinka pitää itseään nopeiden koppiautojen fanaatikkona, niin rajansa kaikella. Eli mukana oli Indrek Sepp Viperillä, Markku Hietamäki DTM Audi A4:lla, Janne Laitinen Porsche Boxterilla ja John K. Westman Sierra RS 500 Cosworthilla. Poissaolollaan loistivat siis molemmat Ferrarit... :eek!:
No se toinen oli kyllä paikalla vielä perjantai-iltana... Mutta kun varikon kalleimmalla autolla ei pystykään ajamaan voitosta niin ilmeisesti se käy jo tuolla ikää pumpun päälle...:p Esalla oli kuulemma työkiireitä kun ei enää pysty keskittymään vain kilvan ajoon eikä eräs FFord kuljettajakaan ole enää hänen manageroitavanaan. Ennemmin ihmettelen jotta miksi Viitala ei ollut tullut paikalle. Kauttarantain annoin myös kertoa itselleni, jotta kulisseissa joku tekee ankaraa lobbausta NEZ-kuskien pitämiseski poissa SM-kisoista. Kun kerran tietyt autot alunalkaen rajattiin pois vetoamalla SS-luokan uusiin sääntövaatimuksiin (joista sitten on kyllä jo tingitty), niin näiden toimijoiden asenne on ollut se, että AKK ja PolePosition pitäköön tunkkinsa...
Kun kerran likimain kättelyssä sanotaan että mikäli auto ei täytä SS-luokan teknisiä määräyksiä v:n 2007 sääntökirjaan verraten, niin sellaisia autoja ei sitten mukaan haluta/huolita, niin tässä on sitten lopputulos....

Seppiä ei juuri radalla näkynyt perjantaina ja lauantainakin vähän nihkeästi ennen kisalähtöä. Tämä siksi, että Viperi oli sanonut perjantaina poks(?) ja tämän jälkeen autoa laitettiin kiivaasti kuntoon. Noh virolainen kuitenkin tuli, näki ja voitti molempina päivinä.
Oliko hajonnut Kemoralla vai oliko vielä Tallinnan kisan jäljiltä palasina ? Enivei toinen vetari ja perämurikka menivät vaihtoon ja osia ei löytynytkään ihan läheltä, vaan kuulemma jouduttiin haeskelemaan ihan Suomen rajojen ulkopuolelta.0

Lauantain kisa ratkesi varsin nopeassa vaiheessa. Radalla tihutti ja suolenkillä ilmeisesti hieman enemmän. Sepp otti lähdön ja Hietamäki seurasi vahvasti tuntumassa...kunnes...A4 spinnaili tyylikkäästi suolenkillä. Sepp meni menojaan, mutta Hietamäki pääsi jatkamaan. Tämän jälkeen seurasi suvantovaihe. Audin keula vihersi kummasti :doubtful: ja jarrutuksissa soravana seurasi kivasti. Laitisen hienosti mouruava, mutta alustaltaan (ja tehoiltaan?) ilmeisesti keskeneräinen Porsche oli jo jäänyt karusellimutkiin.
Tehoissa annetaan tasoitusta 100-200 hevosvoimaa jopa Westmanille ja ajamista haittasi oleellisesti se, että auton jarrutehostin lopetti skulaamisen selittämättömällä tavalla aika-ajojen jälkeen. Ilman tehostinta jarruttaminen vaati "hieman" enemmän jytyä reisilihaksista...:D

Puolivälissä Westman laittoi Sierralla tuulemaan ja paukutti (kirjaimellisesti) sellaisia kierrosaikoja, ettei Cossulla ole taidettu Kemoraa monesti nopeampaa kiertää edes 20 vuotta sitten. Moni olisi voinut ehkä sanoa, että siinä anettiin muille pieni opetus Kemoran ajolinjoista ja jarrupaikoista... Vieläköhän Jonne Asconan voisi tuoda Super Touring -lähtöön? :D
Ei taida mitenkään päin kelvata SuperTouringiin, mutta velipojalta varmaan saisi Bemua lainaksi.... Asconalla kiusataan ensiviikonloppuna Jurvassa RoadSport-kuljettajia... Tosin Jurva ei taida olla ihan niin hyvin nikamassa kuin mitä Kemora on... Ja 20 vuotta sitten Jonne taisi vielä ajella 5-ryhmän Bemarilla

Legends:
Aina sattuu ja tapahtuu. Kaikkea en varmasti huomannut. HIENO luokka, hieno luokka.
Lauantaina Johan Ahokkaan auto sylki öljyt radalle ja kärähti bunkkereiden kohdalla. Sunnuntaina sama otettiin pikkasen aikasemmin ja hieman isommilla liekeillä ja vielä pikkasen isommalla öljyvanalla. Tähän se kisa sitten käytännössä loppui. Safety Car - full course yellow - paloauto - hinureita - paloautoa vetämään hinuri... :D Kun alkaa sattua, niin sitten sattuu. Keltaisilla maaliin. Rataa putsattiin hetken aikaa ja samalla hankittiin korvaava paloauto paikalle.
No jaa... Ainoa mielenkiintoa herättänyt tapahtuma ko. lähdössä oli raktrorin perässä hinattava Kontio.... Muutoin en todellakaan jaksa kiinostua luokasta. Legendat on parasta pullotettuna ja jääkaapissa. :D

Kuorma-autot:
Isot autot vetivät OK show'n, vaikka ihan paras tatsi ei viime vuosina ole ollut. Kalusto hieman epätasaista ja enemmänkin radalle mahtuisi.
Kuorkkeja on sarjaan ilmoittautunut seitsemän kappaletta, joista yksi ruåtsalainen. Tosin kun kuudesta kotimaisesta kuskista liki kaikki ovat Pori-Helsinki -linjan lounaispuolelta, niin motivaatio lähteä ajamaan Kemoraan ei ole suuren suuri. Jos Pohjalaasia olis joukossa muutama, niin Kemoraan vois saada toisenkin kisan... (esim. HRF:n kisan yhteyteen).
Kaluston osalta kehitys kehittyy ja 10 vuotta vanhoilla peleillä ei oikein enää tahdo joukossa pysyä. Joiltakin osin kuorkki-luokka muistuttaa vanhaa SuperSaloonia, sillä ihan kaupan hyllyistä haettavia osia on yllättävän vähän ja vastaavasti paljon on omia innovaatioita.

Mutta onneksi sää suosi skabailua. On niitä sellaisiakin Kemoran reissuja ollut, että on arvailtu kuinka paljon on su-aamuna lunta maassa tai vastaavasti peljätty uutta vedenpaisumusta...:eek:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
ettelbruck sanoi:
Itse asiassa kai viikkoa aiemmin.
Eipäs. Nordic Supercar, NEZ GT, STCC yms. ajoivat Vålerissa 29.-30.6. (pe-la) kun taas Rata-SM oli Kemoralla 30.6.-1.7. (la-su), eli kyllä samasta viikonlopusta on kyse.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Otto Hokkanen sanoi:
Ei kelpaa selitykseksi sinällään, koska Viitala on kuitenkin ilmoittanut itsensä SM-sarjaan (kuten myös Kuismanen). Miksi ylipäätään ilmoittautua sarjaan jos ei meinaa ajaa kuin parissa kisassa ? Nehän voisi käydä ajamassa keikkaluontoisestikin kuten JKW teki.
Eikä Viitalan Venturin valmistumisesta ole kuulunut puolta sanaa sitten kausiennakkojen julkistuksen. Ettei vaan olisi samanlainen kupla kuin Koivumäen Hanskin SS-Celica ynnä muutama muu "projekti", jota ei sitten koskaan radalla nähty.
Ruotsalaisilla on muuten mielenkiintoinen kansallinen luokka, Modsport, jossa putkirunkojen ympärille on kuttaperkasta leivottu kori, joka erehdyttävästi muistuttaa esikuvaansa. Moottorina on sitten vähän mitä sattuu. Eräässä Alfa GTV:ssä on mm. Cosworthin V6 ja yhdessä kuplassa Chevyn V8... Olis täälläkin huomattavasti halvempi harrastaa tuollainen, kun koittaa kilpailla GT-Vipereita vastaan jollain FIA-luokitelluilla autoilla. Suomesta on kokolailla hankala löytää 10 sellaista henkilöä, jotka haluavat sijoittaa 300.000 euroa tai enemmänkin kilvan ajo harrastukseensa.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Otto Hokkanen sanoi:
Eipäs. Nordic Supercar, NEZ GT, STCC yms. ajoivat Vålerissa 29.-30.6. (pe-la) kun taas Rata-SM oli Kemoralla 30.6.-1.7. (la-su), eli kyllä samasta viikonlopusta on kyse.
Öh, mun kalenteri tuntuu vippaavan. Vuosi sentään oikein. Saatana.:jaska: :jaska: :jaska:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
GT-luokka kokee ensi kaudelle hieman muutoksia. SM-pisteistä tullaan ajamaan vain GT3-luokan autoilla sillä lievennyksellä, että auton korimallin ei ole välttämättä oltava luokiteltu. GT2:t ilmeisesti sysitään vallan syrjään, samoin kuin DTM-autot. Näin silläkin uhalla että autoja ei olisi viivalla kuin kourallinen.
SuperTouring -luokalle on tehtävä jotain tai muutoin siitä muodostuu Honda Typerien merkkiluokka. Tällä kaudella nähtiin Lähteenmäen, Merisaaren ja Horeliksin ylivoimaa, jota satunnaisesti oli hämmentämässä yksi kappale VW Golfeja. Laivolan Seatilla ja Kitsingin BMW:lla ei näyttänyt olevan asiaa kärkitaisteluun.
Formula-luokkiin on ensikaudelle tulossa uusi tulokas, nimittäin Formula Renault 2.0. Nähtäväksi jää, merkitseekö se lopun alkua F3:lle. Molempiin tuskin tasokkaita (ja maksuvalmiita) kuljettajia löytyy ruuhkaksi asti. Tokihan autoja viivalle saadaan, kun yhdistetään venäläisten Formula Baltic 1600 luokan laitteet samaan lähtöön, mutta nopeuserot niiden ja FR2.0:n välillä ovat kokolailla huimat.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Venäläisten luokka on Formula 1600 ja balttien Formula Baltic... näistä FBaltic on Rellua hitaampi ja F1600:n parhaimmisto lyönee Rellut helpohkosti.

Kolmosiin tuntuu tulijoita riittävän ja vauhtiakin on ensi vuonna ennemmän kun kuristimen reikä muuttuu pari milliä isommaksi. Itävallan Cupin yksi kisa muuten ajetaan Rata-SM:n yhteydessä, joten ainakin siinä kisassa on kolmosiakin reilusti.

Venäjältäkin Lukoil Racing ja ArtLine vihjailivat Alastarolla suunnittelevansa F3-kalustoa Suomen kisoihin. Lukoilille olisi tulossa "uusia" Dallaroita ja ArtLine muuttaisi ArtTech F1607 -autonsa F3-luokkaan sopivaksi.

Relluilla on muuten saanut ajaa FBalticien seassa jo tämän kauden, mutta eipä ole innostus ollut järin kovaa Baltiassa kun viivalla ei ole nähty vielä yhtään autoa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Otto Hokkanen sanoi:
Venäläisten luokka on Formula 1600 ja balttien Formula Baltic... näistä FBaltic on Rellua hitaampi ja F1600:n parhaimmisto lyönee Rellut helpohkosti.
En tiedä venäläisten säännöistä, mutta ainakin Formula Baltic autojen pitäisi olla jotain jeesuksen aikaisia Suomesta osin ostettuja ent. F4:ia. Ja Jurvassa alkukaudesta nämä kaksi Rellua menivät suvereenisti karkuun myös Dockingin F3:lta.

Kolmosiin tuntuu tulijoita riittävän ja vauhtiakin on ensi vuonna ennemmän kun kuristimen reikä muuttuu pari milliä isommaksi. Itävallan Cupin yksi kisa muuten ajetaan Rata-SM:n yhteydessä, joten ainakin siinä kisassa on kolmosiakin reilusti.
Itävallan ? WTF ?? Kas kun ei Saudi-Arabian Cupin...

Venäjältäkin Lukoil Racing ja ArtLine vihjailivat Alastarolla suunnittelevansa F3-kalustoa Suomen kisoihin. Lukoilille olisi tulossa "uusia" Dallaroita ja ArtLine muuttaisi ArtTech F1607 -autonsa F3-luokkaan sopivaksi.
Kroohnikos se Ahvenistolla valitteli, ettei nämä uudet 2000-luvun rungot oikein sovellu jäykkyytensä takia kotimaisille mutkaradoille. Vanhoilla löysemmillä toistakymmentä vuotta vanhoilla rungoilla kuulemma saa paremman balanssin - ainakin Ahvenistolla.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Don Vito sanoi:
Kroohnikos se Ahvenistolla valitteli, ettei nämä uudet 2000-luvun rungot oikein sovellu jäykkyytensä takia kotimaisille mutkaradoille. Vanhoilla löysemmillä toistakymmentä vuotta vanhoilla rungoilla kuulemma saa paremman balanssin - ainakin Ahvenistolla.
Tais olla Nummelan rokkari ku noin kertoi
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Don Vito sanoi:
Itävallan ? WTF ?? Kas kun ei Saudi-Arabian Cupin...
Jeps. Itävallan cupin puuhamies Franz Wöss oli Pärnun kisassa tutustumassa touhuun ADRF:n vieraana ja Suomesta on lähdössä porukkaa kisaamaan tämän kauden finaalikisaan Hockenheimiin lokakuussa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Otto Hokkanen sanoi:
Jeps. Itävallan cupin puuhamies Franz Wöss oli Pärnun kisassa tutustumassa touhuun ADRF:n vieraana ja Suomesta on lähdössä porukkaa kisaamaan tämän kauden finaalikisaan Hockenheimiin lokakuussa.
Äh... Hocke on tylsä :yuck: baana.. Paljon hauskempaa/haastavampaa olis paahtaa vanhaa Nürren rataa F3:lla...:cool:
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ja Nieminenracing.commista löytyy Pärnun kisa ja viime vuotinen Ahvenisto ynnä monta muuta kivaa pätkää...:ahem:
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Näyttäisi siltä, että Kemora on tässä vaiheessa tippumassa ensi kauden SM-kalenterista.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Zep sanoi:
Näyttäisi siltä, että Kemora on tässä vaiheessa tippumassa ensi kauden SM-kalenterista.
Onko jotain sisäpiirin tietoa aiheesta vai ? Virallisilla sivuilla ei näet ole vielä(kään) mitään tietoa ensikaudesta sen paremmin sääntöjen kuin kalenterinkaan muodossa.
Kemora on vähän kaukana ja viime kesäinen kisä ei ihan mennyt suunnitelmien mukaan...
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
www.rata-sm.fi

2008 kisakalenteri (muutokset mahdollisia):
17.-18.5. Ahvenisto
14.-15.6. Alastaro (Incl. Formula Renault NEC)
28.-29.6. Pärnu (Est)
26.-27.7. Seinäjoki (Street Circuit)
9.-10.8. Botniaring
5.-6.9. Ahvenisto Final (Saturday!)


Juu ei mennyt ihan putkeen järjestelyt Pole Position Oy:ltä, mutta siitä ei sen enempää...
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Karjalainen sanoi:
Manageri uskoo Matias Laineen lahjakkuuteen

Lauantai-iltana täpötäydessä Lahti-hallissa vuoden 2007 parhaana karting-kuljettajana palkittu joensuulainen Matias Laine on uusien haasteiden edessä. Lupaavan kuskin ura on juuri nyt siinä vaiheessa, kun miehestä otetaan mittaa.

Laine ei ole kovassa paikassa yksin. Nuorukaisen asioita Tony Kart Racing Team tallissa hoitaa ruotsalainen Rickard Franchini.

– Tapasimme ensimmäisen kerran kolmisen vuotta sitten Portugalissa. Näin kuinka hyvin ”Matso” ajoi siellä ja otin heti häneen yhteyttä. Siitä se kaikki alkoi, aluksi Laineen mekaanikkona työskennellyt ja nykyisin managerin titteliä kantava Franchini jutteli AKK:n mitaligaalassa lauantai-iltana.

– Kierrän alkavalla kaudella kaikki kilpailut Matson mukana eli olen koko ajan hänen tukena ja turvana, Franchini lisäsi.

– Tämä on paras tiimi tekemään Matsosta tuleva huippukuski, Franchini vakuutti.

Sympaattisen oloinen Franchini pitää Lainetta erittäin lahjakkaana ja lupaavana kuljettajan, mutta myös parannettavaa löytyy.

– Hänen henkistä kapasiteettia on lisättävä, vaikka se on jo ihan hyvä. Matson on opittava lisää kieliä ja hänen on oltava entistä enemmän ulospäin suuntautunut, Franchini selvitti.

Mallia Laineelta ei tule puuttumaan, sillä italialaistallin Tony Kart Racin Teamin väreissä kilpaileva joensuulainen saa esimerkkiä aivan autourheilun huipulta.

Tallin mukana ja apuna on Formula ykkösten kaikkien aikojen paras kuljettaja saksalainen Michael Schumacher.

– Yritän saada Matson näkemään kuinka hyvin Schumacher osaa käsitellä julkisuutta ja mediaa. Siinä on jokaisella oppimista.

Joensuulaiskuskin tavoite ja tulevaisuus on ainakin Franchinille kristallinkirkas.

– Tämä tuleva vuosi ajetaan vielä kartingia, sitten seuraavaksi kaudeksi Renault-sarjaan. Vuodet 2010 ja 2011 sitten F3-sarjassa. Sen jälkeen katsotaan missä ollaan, Franchini totesi.

– Matsolla on lahjakkuutta aivan riittävästi, mutta aika näyttää mitä tuleman pitää. Matkalla tähtiin tarvitaan lahjojen lisäksi rahaa sekä myös onnea. On oltava oikeaan aikaan oikeassa paikassa, manageri vakuutti.

Itsekin aikoinaan kilpaa ajanut italialainen ihailee suomalaisia autourheilijoita.

– He ovat todella keskittyneitä ja se mihin he pyrkivät on hyvin selvillä.

– Kuinkas te suomalaiset oikein sanottekaan. Oliko se sisu. Sitä teillä on, koskaan ei anneta periksi. Tämä pätee erinomaisesti myös Matsoon. Sisu erottaa suomalaiset muista, Franchini ihaili.
Toivottavasti Schumacheristakin on apua:thumbup:
 
Ylös