Don Vito
Sekakäyttäjä
Kun ei ole itse autolla (tuota) rataa kiertänyt (ei kisa eikä edes mummovauhtia) niin on vaikea arvioida tuon varikkosuoran päässä olevan mutkan vaikeutta, mutta ilmeisesti se ajolinja on sovitettava sentilleen oikeille raiteille tai rengasvalli kutsuu.... Liikaa sisältä niin kanttari heittää kahdelle pyörälle (ja sitten tarvitaankin jo Nyqvistiä / Uuskoskea) ja jos et ota riittävän sisältä niin sitten ei ulostulossa rata riitä.Zep sanoi:Doh diin...
Kemoran rata-SM -päivässähän on pari tällaista "varmaa tapausta":
1. Jokaisessa luokassa 1-2 kuljettajaa kokee jossain vaiheessa kisalähtöänsä radan ensimmäisen mutkan hieman vaikeaksi...
Pakko mahtua kun on maksettu...vai miten se meni. Open wheelerit ei hirveästi siedä kontaktia ennenkuin ovat hiekoilla. Mutta kaikissa merkkiluokissa siinä takakireässä vasurissa tuntuu olevan usein ahdasta.2. Legendseissä ja Formula Fordeissa on "säpinää" paluusuoran jarrutuksessa eli karusselliin saavuttaessa. Tämä joko johtaa useamman keskeytykseen tai vaikuttaa huomattavasti lähdön lopputuloksiin.
Ministerillä minkä tehossa häviää, niin kaarrenopeudessa kuittaa takas. Etenkin noihin Xtreme nasselaisiin nähden. Mutta kyllähän Indrek todisti varsin kiistämättömästi että nuthin beats cubic inches... :wink:Honda Civic Typerä Russian Cup:
Venäläiset olivat ilmeisesti perjantain ja lauantain aikana saaneet pahimmat höyryt päästänsä ja meno oli sitten jo hieman sivistyneempää. Lauantain tapahtumista ei hirveesti ole näköhavaintoja, mutta uusia uskomattomia parkkeerauspaikkoja onnistuivat itänaapurit löytämään. Sunnuntain lähtö oli hieman tylsä, mutta enemmänkin kysymys kuuluu, missä nämä olivat 2-3 vuotta sitten kun Honda Cup vielä oli jossain voimissaan? Perjantaina oli huvittavaa nähdä kuinka hyvin kokeneet Mini -kuskit pysyivät näiden Hondien ja Xtreme Bemareiden vauhdissa. Ehkä sitä kuuluisaa kuutiotuumien merkitystä voisi vähän ajatella uudestaan...
No se toinen oli kyllä paikalla vielä perjantai-iltana... Mutta kun varikon kalleimmalla autolla ei pystykään ajamaan voitosta niin ilmeisesti se käy jo tuolla ikää pumpun päälle... Esalla oli kuulemma työkiireitä kun ei enää pysty keskittymään vain kilvan ajoon eikä eräs FFord kuljettajakaan ole enää hänen manageroitavanaan. Ennemmin ihmettelen jotta miksi Viitala ei ollut tullut paikalle. Kauttarantain annoin myös kertoa itselleni, jotta kulisseissa joku tekee ankaraa lobbausta NEZ-kuskien pitämiseski poissa SM-kisoista. Kun kerran tietyt autot alunalkaen rajattiin pois vetoamalla SS-luokan uusiin sääntövaatimuksiin (joista sitten on kyllä jo tingitty), niin näiden toimijoiden asenne on ollut se, että AKK ja PolePosition pitäköön tunkkinsa...GT:
Sanomattakin on selvää, että neljä autoa on liian vähän 25 kierrokseen kisaan. Vaikka kuinka pitää itseään nopeiden koppiautojen fanaatikkona, niin rajansa kaikella. Eli mukana oli Indrek Sepp Viperillä, Markku Hietamäki DTM Audi A4:lla, Janne Laitinen Porsche Boxterilla ja John K. Westman Sierra RS 500 Cosworthilla. Poissaolollaan loistivat siis molemmat Ferrarit... :eek!:
Kun kerran likimain kättelyssä sanotaan että mikäli auto ei täytä SS-luokan teknisiä määräyksiä v:n 2007 sääntökirjaan verraten, niin sellaisia autoja ei sitten mukaan haluta/huolita, niin tässä on sitten lopputulos....
Oliko hajonnut Kemoralla vai oliko vielä Tallinnan kisan jäljiltä palasina ? Enivei toinen vetari ja perämurikka menivät vaihtoon ja osia ei löytynytkään ihan läheltä, vaan kuulemma jouduttiin haeskelemaan ihan Suomen rajojen ulkopuolelta.0Seppiä ei juuri radalla näkynyt perjantaina ja lauantainakin vähän nihkeästi ennen kisalähtöä. Tämä siksi, että Viperi oli sanonut perjantaina poks(?) ja tämän jälkeen autoa laitettiin kiivaasti kuntoon. Noh virolainen kuitenkin tuli, näki ja voitti molempina päivinä.
Tehoissa annetaan tasoitusta 100-200 hevosvoimaa jopa Westmanille ja ajamista haittasi oleellisesti se, että auton jarrutehostin lopetti skulaamisen selittämättömällä tavalla aika-ajojen jälkeen. Ilman tehostinta jarruttaminen vaati "hieman" enemmän jytyä reisilihaksista...Lauantain kisa ratkesi varsin nopeassa vaiheessa. Radalla tihutti ja suolenkillä ilmeisesti hieman enemmän. Sepp otti lähdön ja Hietamäki seurasi vahvasti tuntumassa...kunnes...A4 spinnaili tyylikkäästi suolenkillä. Sepp meni menojaan, mutta Hietamäki pääsi jatkamaan. Tämän jälkeen seurasi suvantovaihe. Audin keula vihersi kummasti :doubtful: ja jarrutuksissa soravana seurasi kivasti. Laitisen hienosti mouruava, mutta alustaltaan (ja tehoiltaan?) ilmeisesti keskeneräinen Porsche oli jo jäänyt karusellimutkiin.
Ei taida mitenkään päin kelvata SuperTouringiin, mutta velipojalta varmaan saisi Bemua lainaksi.... Asconalla kiusataan ensiviikonloppuna Jurvassa RoadSport-kuljettajia... Tosin Jurva ei taida olla ihan niin hyvin nikamassa kuin mitä Kemora on... Ja 20 vuotta sitten Jonne taisi vielä ajella 5-ryhmän BemarillaPuolivälissä Westman laittoi Sierralla tuulemaan ja paukutti (kirjaimellisesti) sellaisia kierrosaikoja, ettei Cossulla ole taidettu Kemoraa monesti nopeampaa kiertää edes 20 vuotta sitten. Moni olisi voinut ehkä sanoa, että siinä anettiin muille pieni opetus Kemoran ajolinjoista ja jarrupaikoista... Vieläköhän Jonne Asconan voisi tuoda Super Touring -lähtöön?
No jaa... Ainoa mielenkiintoa herättänyt tapahtuma ko. lähdössä oli raktrorin perässä hinattava Kontio.... Muutoin en todellakaan jaksa kiinostua luokasta. Legendat on parasta pullotettuna ja jääkaapissa.Legends:
Aina sattuu ja tapahtuu. Kaikkea en varmasti huomannut. HIENO luokka, hieno luokka.
Lauantaina Johan Ahokkaan auto sylki öljyt radalle ja kärähti bunkkereiden kohdalla. Sunnuntaina sama otettiin pikkasen aikasemmin ja hieman isommilla liekeillä ja vielä pikkasen isommalla öljyvanalla. Tähän se kisa sitten käytännössä loppui. Safety Car - full course yellow - paloauto - hinureita - paloautoa vetämään hinuri... Kun alkaa sattua, niin sitten sattuu. Keltaisilla maaliin. Rataa putsattiin hetken aikaa ja samalla hankittiin korvaava paloauto paikalle.
Kuorkkeja on sarjaan ilmoittautunut seitsemän kappaletta, joista yksi ruåtsalainen. Tosin kun kuudesta kotimaisesta kuskista liki kaikki ovat Pori-Helsinki -linjan lounaispuolelta, niin motivaatio lähteä ajamaan Kemoraan ei ole suuren suuri. Jos Pohjalaasia olis joukossa muutama, niin Kemoraan vois saada toisenkin kisan... (esim. HRF:n kisan yhteyteen).Kuorma-autot:
Isot autot vetivät OK show'n, vaikka ihan paras tatsi ei viime vuosina ole ollut. Kalusto hieman epätasaista ja enemmänkin radalle mahtuisi.
Kaluston osalta kehitys kehittyy ja 10 vuotta vanhoilla peleillä ei oikein enää tahdo joukossa pysyä. Joiltakin osin kuorkki-luokka muistuttaa vanhaa SuperSaloonia, sillä ihan kaupan hyllyistä haettavia osia on yllättävän vähän ja vastaavasti paljon on omia innovaatioita.
Mutta onneksi sää suosi skabailua. On niitä sellaisiakin Kemoran reissuja ollut, että on arvailtu kuinka paljon on su-aamuna lunta maassa tai vastaavasti peljätty uutta vedenpaisumusta...