Sekalaista ralliaiheista jutustelua

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5605
Sijainti
Suonionkatu 1 C
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/hyundain-tallipaallikko-cyril-abiteboul-lataa-selvat-savelet-rallin-tulevaisuudesta-sarjan-arvoa-on-lisattava
Tässä kanssa hyvää juttua Hyundain tallipomolta. Ei ralli ole kallista, jos sijoitukselle saa riittävästi arvoa.
Erinomainen juttu tärkeästä aiheesta. Jos yrittää vetää tärkeimpiä pointteja yhteen, niin

1. Rallin elinvoimaisuus on jatkossakin kiinni autonvalmistajien halukkuudesta sijoittaa lajiin - ei siitä, onko MM-sarjan huippukalusto yksityiskuljettajien saatavilla vai ei.
2. Jos terminologiaa lainaa politiikan puolelta, on sen kauhistelu, että yksi auto maksaa miljoonan, jonkinsortin pölhöpopulismia jossa ei nähdä - tai ole ehkä tarkoituskaan nähdä - koko kuvaa. Tietenkään autojen "kalleus" ei ole sekään mikään itseisarvo.
3. Lajin kiinnostavuutta valmistajien silmissä on nostettava nykyisestä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1614
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/hyundain-tallipaallikko-cyril-abiteboul-lataa-selvat-savelet-rallin-tulevaisuudesta-sarjan-arvoa-on-lisattava
Tässä kanssa hyvää juttua Hyundain tallipomolta. Ei ralli ole kallista, jos sijoitukselle saa riittävästi arvoa.
Välillä tuli kyllä mieleen, että onko hän ollut selvinpäin haastattelutilanteessa.....

....Niin ihan samaa mieltä kyllä, että ei ole ongelma, vaikka rallikausi maksaisi miljardin, jos sen tuoma hyöty on enemmän.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1551
Sijainti
Porvoo
Välillä tuli kyllä mieleen, että onko hän ollut selvinpäin haastattelutilanteessa.....
Ai et jos ei ole sun kanssa samaa mieltä niin sen pakko ollut olla kännissä? 😊

Ihan hyvää pohdintaa. Ja hyvä että yksi tallipääliköistä puhelee noita niin sillä on varmasti paljon painoarvoa kun mietitään sarjan tulevaisuutta.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1614
Ai et jos ei ole sun kanssa samaa mieltä niin sen pakko ollut olla kännissä? 😊

Ihan hyvää pohdintaa. Ja hyvä että yksi tallipääliköistä puhelee noita niin sillä on varmasti paljon painoarvoa kun mietitään sarjan tulevaisuutta.
No näitä samoja itsestäänselviyksiä hän lateli, mitä on kuultu ennenminkin....
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1327
Ihan vilpittömästi pohdin, että kuinkahan moni ns normaali ihminen vetää johtipäätöksiä ralliauton ja samanlaisen kaupassa myytävän auton välillä? Lajiin sinänsä vähän syvemmin syventynyt näkee eron varmasti melko lähellä mitä se F1-auto on autokaupassa myytävään autoon.
 

Rutajärvi

Active member
Liittynyt
9.3.2023
Viestit
29
Ihan vilpittömästi pohdin, että kuinkahan moni ns normaali ihminen vetää johtipäätöksiä ralliauton ja samanlaisen kaupassa myytävän auton välillä?
Hyvä kysymys.
Jos aattelee "että tommosen kun sais", niin 1960-luvulla, kun ralli-Kadetilla tai Saab Sportilla tai Porsche 911:lla tai Isuzu Belletillä voitettiin ralleja, kaupasta saattoi ostaa melkein samanlaisen itselleen.
1970-luvulla Ford Escort RS:n tai Fiat 131 Abarthin tai Lancia Stratoksen ostaminen jo vaikeampaa.

B-ryhmästä lähtien vain rallivoittojen muodostama harhakuva 'hyvästä autosta' nostanut vaikka jonkun Peugeot 205:n myyntiä.

Toyotaa en ostas silti ikinä 🧐
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16032
Sijainti
Tampereen lenkki
Ihan vilpittömästi pohdin, että kuinkahan moni ns normaali ihminen vetää johtipäätöksiä ralliauton ja samanlaisen kaupassa myytävän auton välillä? Lajiin sinänsä vähän syvemmin syventynyt näkee eron varmasti melko lähellä mitä se F1-auto on autokaupassa myytävään autoon.
Mä oon itse huomannut sen, että rallissa mukana olevat mallit pomppaa silmään kadulla, ja ehkä näistä brändeistä ja malleista välittyy muutenkin positiivisempi kuva. Ihan siis sporttimallit unohdettunakin.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
438
Mä oon itse huomannut sen, että rallissa mukana olevat mallit pomppaa silmään kadulla, ja ehkä näistä brändeistä ja malleista välittyy muutenkin positiivisempi kuva. Ihan siis sporttimallit unohdettunakin.
Merkki vaikuttaa paljon miten menestys sopii/näkyy merkin brändi imagossa, esim Citroën on merkki jonka malleista ei rallin menestys vuosina löytynyt mitään urheilullista, tämän takia ralli ei oikein sopinut koskaan Citroenin imagoon vaikka menestys oli paikoin ylivoimaista

Sitten taas Subaru ja Mitsubishi ovat olleet varsinkin Euroopassa hyvin vahvasti kiinni ralli imagossa jopa sen jälkeen kun kumpikaan ei ajanut enää mm-sarjaa, toki nykyään kummaltakaan ei oikein löydy mitään urheillullisuuteen viittaavaa mallistosta, ei toki paljon muutakaan.
 

Jone77

Well-known member
Liittynyt
22.1.2022
Viestit
234
Tuli taas piipahdettua Latvalan rallimuseossa ihmettelemässä. Nyt oli näytillä myös Ogierin safarissa 2021 ajama Toyota. Kyllähän sielä toki muutakin nähtävää riittää, kannattaa käydä katsomassa mikäli sattuu olemaan suunnilla. Tämä siis löytyy Tuurista, Keskisen kyläkaupan vierestä. Hintaa kierroksella taisi olla 7€.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3887
Tuli taas piipahdettua Latvalan rallimuseossa ihmettelemässä. Nyt oli näytillä myös Ogierin safarissa 2021 ajama Toyota. Kyllähän sielä toki muutakin nähtävää riittää, kannattaa käydä katsomassa mikäli sattuu olemaan suunnilla. Tämä siis löytyy Tuurista, Keskisen kyläkaupan vierestä. Hintaa kierroksella taisi olla 7€.
Oliko tämä siinä kulmassa ennen "toyota-salia"?

Itse missasin pari viikkoa sitten tuosta autosta sen info-lapun.
Toisaalta näin ohiemennen Jari-Matin.

Mutta museolle iso plussa :) Jos valokuvaus kiinnostaa, kannattaa varata laaja linssi.
 

Jone77

Well-known member
Liittynyt
22.1.2022
Viestit
234
Oliko tämä siinä kulmassa ennen "toyota-salia"?

Itse missasin pari viikkoa sitten tuosta autosta sen info-lapun.
Toisaalta näin ohiemennen Jari-Matin.

Mutta museolle iso plussa :) Jos valokuvaus kiinnostaa, kannattaa varata laaja linssi.
Joo juurikin siinä. Nyt siinä oli ainakin tuulilasilla pari lappusta missä oli tietoja autosta. Itse myös näin Jari-Matin kahvion puolella, en viitsinyt mennä enempää häiritsemään kun näytti ruokailu olevan kesken.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
599
Sijainti
Tallissa
Tuleekos Gregoire Munsterista ongelmitta maaliin päästessään ensimmäinen joka olisi saanut pisteitä kolmesta eri pääluokasta saman kauden aikana? Melko varmasti ainakin ainoa joka tekee sen saman merkin kalustolla.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5605
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tuleekos Gregoire Munsterista ongelmitta maaliin päästessään ensimmäinen joka olisi saanut pisteitä kolmesta eri pääluokasta saman kauden aikana? Melko varmasti ainakin ainoa joka tekee sen saman merkin kalustolla.
Kolmesta eri luokasta nimenomaan pisteiden kerääminen tekee vertailusta historiallisesti katsoen suhteellisen kapean, mutta kaikista maailman rallikuljettajista ainakin Jussi Välimäki on päässyt saman kauden aikana MM-rallissa maaliin kolmen eri luokan autolla vuonna 2002. Ruotsissa ns. pääluokan Corolla WRC:llä, San Remossa ja RAC:ssa Super 1600 -luokan (jolla ajettiin JWRC:ssä) Citroen Saxolla ja Australiassa N-ryhmän Lancerilla.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
599
Sijainti
Tallissa
Kolmesta eri luokasta nimenomaan pisteiden kerääminen tekee vertailusta historiallisesti katsoen suhteellisen kapean, mutta kaikista maailman rallikuljettajista ainakin Jussi Välimäki on päässyt saman kauden aikana MM-rallissa maaliin kolmen eri luokan autolla vuonna 2002. Ruotsissa ns. pääluokan Corolla WRC:llä, San Remossa ja RAC:ssa Super 1600 -luokan (jolla ajettiin JWRC:ssä) Citroen Saxolla ja Australiassa N-ryhmän Lancerilla.
Juu, N-A-B ryhmä combo voisi teoriassa olla historiasta löydettävissä, tosin olikos N-ryhmällä minkäänasteista sarjaa ennen -87? Ehkä myös N-F2-A/WRC combo? Jo pelkkä osallistuminenkin tuntuu tosiaan olevan harvinainen juttu.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16032
Sijainti
Tampereen lenkki
Kolmesta eri luokasta nimenomaan pisteiden kerääminen tekee vertailusta historiallisesti katsoen suhteellisen kapean, mutta kaikista maailman rallikuljettajista ainakin Jussi Välimäki on päässyt saman kauden aikana MM-rallissa maaliin kolmen eri luokan autolla vuonna 2002. Ruotsissa ns. pääluokan Corolla WRC:llä, San Remossa ja RAC:ssa Super 1600 -luokan (jolla ajettiin JWRC:ssä) Citroen Saxolla ja Australiassa N-ryhmän Lancerilla.
Englannissa ollut viides ja Sanremossa yhdeksäs JWRC:ssä eli pisteitä olisi tullut; samoin Australiassa N-ryhmän viidennestä tilasta. WRC-autolla taas tuli Ruotsista 18. sija eli pisteille pääsy oli kaukana
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16032
Sijainti
Tampereen lenkki
Juu, N-A-B ryhmä combo voisi teoriassa olla historiasta löydettävissä, tosin olikos N-ryhmällä minkäänasteista sarjaa ennen -87? Ehkä myös N-F2-A/WRC combo? Jo pelkkä osallistuminenkin tuntuu tosiaan olevan harvinainen juttu.
Latvala ajoi sekaisin etuvetoisia, N-ryhmäläisiä ja WRC-startteja uransa alkuaikana, mutta ei kolmea eri luokkaa saman kauden aikana.

Sama Mäkisellä, 1991 N- ja A-ryhmää ja 1994 sitten etuvetoisia ja A-ryhmää.

N-ryhmä oli todella kuriositeetti vielä B-ryhmän aikana, joten vaikea keksiä ketään kuskia joka olisi ajanut molempia.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5605
Sijainti
Suonionkatu 1 C
N-ryhmä oli todella kuriositeetti vielä B-ryhmän aikana, joten vaikea keksiä ketään kuskia joka olisi ajanut molempia.
Vähän pitää leventää skaalaa, mutta Sundströmiltä löytyy kaudelta 1986 startit MM-sarjasta A- ja B-ryhmäläisellä, sekä SM-sarjasta N-ryhmäläisellä.

e. Ei tässäkään toki saman kauden sääntö päde, mutta Jorge Recalde on ajanut MM-sarjassa podiumille A- ja B-ryhmäläisellä, sekä voittanut useamman kerran MM-tasolla N-ryhmän.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16032
Sijainti
Tampereen lenkki
Vähän pitää leventää skaalaa, mutta Sundströmiltä löytyy kaudelta 1986 startit MM-sarjasta A- ja B-ryhmäläisellä, sekä SM-sarjasta N-ryhmäläisellä.
Gustavo Trelleksellä taas 1988 startit MM-sarjasta A- ja N-ryhmäläisellä sekä Espanjan sarjaa B-ryhmässä.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
918
Tuleekos Gregoire Munsterista ongelmitta maaliin päästessään ensimmäinen joka olisi saanut pisteitä kolmesta eri pääluokasta saman kauden aikana?
Marc Duez olisi myös voinut tehdä tuon tempun vuonna 1998, mutta jäi saavuttamatta. Ajoi Montessa N-ryhmän pisteille Mitsulla, keskeytti Portugalissa F2 Ibizalla, ja sitten vielä loppukaudesta pari kisaa WRC Cordoballa heikolla menestyksellä. Ainoa asia joka on itselle jäänyt mieleen Duezin Seat-ajeluista on tämä mälli Australiassa:

 
Ylös