Sekalaista ralliaiheista jutustelua

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15887
Sijainti
Tampereen lenkki
Mä meinasin juuri että vois avata uuden ketjun näistä Maxi Rally, N5, AP4, Proto, R-Lite ja Oreca R4 Kit -autoista kun on hyvää juttua ollut tarjolla :)
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3540
Sijainti
JKL
Heitetään vaikka tähän... Katselin tuossa EWRC ansiokkaita sivuja ja siellä uppouduin noiden autojen historiaan. Löytyy paljon mielenkiinoista sieltäkin... En löytänyt tietoa mikä kiinnostaisi eli mikähän yksittäinen auto on kaikkien menestyksekkäin mm-sarjassa? Hankalaa sikäli tuo tieto löytää kun osaan on merkitty auton runko ja varsinkin vanhempiin pelkkä rekkari. Eli millä autolla (rungolla tai reknro':lla) on ajettu eniten voittoja sen eliniän aikana? Tilastot ei toki ole tuollakaan läheskään täydelliset mutta joku excel taitaja varmaan tuonkin tiedon tuolta osaa kaivaa kätevästi...
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2506
Heitetään vaikka tähän... Katselin tuossa EWRC ansiokkaita sivuja ja siellä uppouduin noiden autojen historiaan. Löytyy paljon mielenkiinoista sieltäkin... En löytänyt tietoa mikä kiinnostaisi eli mikähän yksittäinen auto on kaikkien menestyksekkäin mm-sarjassa? Hankalaa sikäli tuo tieto löytää kun osaan on merkitty auton runko ja varsinkin vanhempiin pelkkä rekkari. Eli millä autolla (rungolla tai reknro':lla) on ajettu eniten voittoja sen eliniän aikana? Tilastot ei toki ole tuollakaan läheskään täydelliset mutta joku excel taitaja varmaan tuonkin tiedon tuolta osaa kaivaa kätevästi...
Tältä vuosituhannelta tuli mieleen lähinnä Polot, Xsarat ja C4 -sitikat, joten tein pienen katselmuksen MM-sarjan osalta näihin yksilöihin. Useammalla Pololla oli vyöllään 5 voittoa, samoin yhdellä C4 Sitikalla, mutta veikkaan että tämä Xsara on kuitenkin kuudella voitollaan aika vahvoilla tässä sarjassa 2000-luvun osalta. Rekisterinumero on vaihtunut tuossa Kronos-tiimin mukana, mutta runko ilmeisesti silti sama.

Focus oli kyllä myös pitkään tien päällä, joten ehkä sieltä voisi vielä kilpailija tähän löytyä...
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
111
Tuli tässä mieleen pieni nippelitieto, eli että onko Rallin MM- ja SM-sarjoissa ajanut muita suomenruotsalaisia eli ruotsia äidinkielenään puhuvia suomalaiskuljettajia kuin Grönholmit ja Lindholmit?
 
Viimeksi muokattu:

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
593
Sijainti
Tallissa
Tuli tässä mieleen pieni nippelitieto, eli että onko Rallin MM- ja SM-sarjoissa ajanut muita suomenruotsalaisia eli ruotsia äidinkielenään puhuvia suomalaiskuljettajia kuin Grönholmit ja Lindholmit?
Andreas Amberg
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5544
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Tuli tässä mieleen pieni nippelitieto, eli että onko Rallin MM- ja SM-sarjoissa ajanut muita suomenruotsalaisia eli ruotsia äidinkielenään puhuvia suomalaiskuljettajia kuin Grönholmit ja Lindholmit?
Sundströmin Mikon äidinkieli taisi myös olla ruotsi. SM-sarjasta muistuu mieleen lisäksi mm. Micael Sjöberg ja Johnny Sandgårds, jotka olivat vahvastikin ruotsinkielisiä.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
111
Sundströmin Mikon äidinkieli taisi myös olla ruotsi. SM-sarjasta muistuu mieleen lisäksi mm. Micael Sjöberg ja Johnny Sandgårds, jotka olivat vahvastikin ruotsinkielisiä.
Niinpä olikin. Myös Uffe taisi puhua aika huonosti suomea. Pojasta ja pojanpojasta on kyllä polvi parantunut siinä mielessä, että heiltä hoituu myös suomi täysin sujuvasti.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Muistaakseni tällä forumilla oli joku aika sitten keskustelua siitä miksi on hyödyllisempää että ilmoittaa keskeytyksen johtuvan auton viasta kuin että kuski on itse ryssinyt. En vaan muista mikä se hyöty oli.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3540
Sijainti
JKL
Muistaakseni tällä forumilla oli joku aika sitten keskustelua siitä miksi on hyödyllisempää että ilmoittaa keskeytyksen johtuvan auton viasta kuin että kuski on itse ryssinyt. En vaan muista mikä se hyöty oli.
Noin päin en nyt muista mutta toisinpäin ainakin vakuutuksen yhteydessä korvauksen saa jos kyseessä on ulosajo. Teknisen vian yhteydessä vakuutus ei korvaa...
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
262
Sijainti
Espoo
Noin päin en nyt muista mutta toisinpäin ainakin vakuutuksen yhteydessä korvauksen saa jos kyseessä on ulosajo. Teknisen vian yhteydessä vakuutus ei korvaa...
Onnistuin sitten kääntämään asian päälaelleen mutta kiitos vastauksesta.
 

nese

Well-known member
Liittynyt
3.9.2011
Viestit
1035
Muistaakseni tällä forumilla oli joku aika sitten keskustelua siitä miksi on hyödyllisempää että ilmoittaa keskeytyksen johtuvan auton viasta kuin että kuski on itse ryssinyt. En vaan muista mikä se hyöty oli.
Äkkiseltään tulis mieleen, että ulosajon jälkeen voi tulla kutsu jälkikatsastukseen ja teknisen vian jälkeen voi lähteä suoraan kotiin, kun saa auton trailerille. Toki jos kovinkin ison kaadon jälkeen ilmoittaa keskeyttäneensä tekniseen vikaa niin voinee saada jotain rangaistusta.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
437
Myös jos ulosajoja tulee tarpeeksi usein saattaa se käydä kuskin maineen päälle, tosin nykyään tieto kulkee videoiden ym kautta joka tapauksessa joten huijaaminen tältä osin taitaa olla turhaa.
 

Reinweib

Vetohenkilö
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
1010
Sijainti
Piilosa
Ulkoilut vaikuttaa vakuutusmaksuihin, jos on kovin vahinkoaltis kuski, niin kaluston vakuutusta ei joko saa tai sitten se maksaa hunajaa. Esim. vuokra-autoilla on yleensä vaaditaan vakuutuksen ottamista.
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Laitetaanpa tänne kun ei muuta sopivaa paikkaa löydy ja jos jotain sattuisi tämä omituinen tekniikkaliitännäinen aihe kiinnostamaan :) Eli onko jollain edes summittaista vertailutietoa kuinka nopea ohjaus on minkäkin luokan ralliautossa / automallissa? Esim. uusimmassa VMssa JJ kehui R.Tahkon R5sen ohjausta erittäin nopeaksi (?), vastaavasti esim. H.Kovalainen pystyy ajamaan Japanissa GT86 R3sta pitkälti vaihtamatta otetta ratissa jne, entä mitä luokkaa on nk. nopea ohjaus esim. kotimaisessa vanhemmassa kalustossa, paljoko on automallikohtaisia eroja ja kuinka paljon ohjausta saadaan silloin nopeutettua vakiosta? Tai onko jossain autossa jo vakiosti niin nopea ohjaus ettei sitä tyypillisesti vaihdeta nopeaan ohjaukseen autoa rallikäyttöön otettaessa? Mitkä mahtavat olla erot 4wd, rwd, fwd? Entä jos otetaan joku tyypillinen kotimainen esimerkki, vaikka jokin F ryhmän BMW tai Civic, esim. BMWhen vaikutetaan tarjoavan nopeaa ohjausta joka on n. 2,5 kierrosta, mutta onko nopeasta ohjauksesta tarjolla lähinnä yhtä "nopeutta" vai onko kuljettajilla mahdollisuus valita kaikkiin autoihinsa niin nopeaa ohjausta kuin haluavat? Riittävästi nopeutettu ja hyvällä tuntumalla oleva ohjaus liene kuitenkin yksi tärkeä menestystekijä ja harvemmin enää näkee sellaisia takavuosien etuvetokuskien incar suorituksissa missä kädet kävi tilanteen sattuessa kuin niillä kuuluisilla tynnyrin pesijöillä.
 

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
166
Sijainti
Joensuu
Mielenkiintoinen aihe tämä nopea ohjaus. Vähän samanlainen kuin ralliauton nukattu kojelauta, osa on sitä mieltä että on ihan pakko olla ja toisten mielestä asiassa on mahdollisuus harkintaan.

Omat kokemukset ovat jo pääasiassa muutaman vuosikymmenen takaa ja kenties eivät ihan tänä päivänä täysin relevanttia tietoa. Minun mielstäni nopean ohjauksen tarve riippuu hyvin paljon a) siitä ajetaanko nuotti- vai vaistoluokan ralleja ja b) kuljettajan mieltymyksistä. Vaistoluokan ralleissa (ainakin osa kuljettajista) ajaa ihan pelkästään silmällä ja yllättävän tilanteen tullessa eteen on hyvä että renkaat saa kääntymään nopeasti pienemmällä ratin pyörityksellä.

Nuottikisoissa minun mielestäni nopean ohjauksen tarve on pienempi ja ohjauksen tuntuma on tärkeämpi kuin sen nopeus, tietyissä rajoissa toki. Lähinnä niin, että 2,5 kierrosta laidasta laitaan vai 3,5 kierrosta laidasta laitaan on vielä hyväksyttävä ja hanskattavissa, mutta 4,5 kierrosta alkaa olla jo työlästä. Merkillepantavaa on Kovalaisen ja vaikkapa aikanaan Räikkösen hyvin säästeliäs ratin käyttö myös ralliautossa. Kun nuotin ovat kohdallaan ja luotto omaan ajamiseen hyvä, ei tarvitse niin valtavasti veivata. No, osa kuskeista tykkää veivaamisesta ja veivaa vaikka suoralla kuten Auriol aikanaan.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3540
Sijainti
JKL
Joku suomalainen kovan luokan kuski totesi aikanaan että jos rattia tarvitsee kääntää rallissa yli 90astetta, auton hallinta on menetetty. Jarrulla ja kaasulla autoa eniten käännetään haluttuun suuntaan. Ratilla tehdään vain pieniä korjauksia.
Toinen samaan asiaan liittyvä juttu eli kääntösäde. Esim vaikka R2 fiestan kääntösäde on aika suuri. Eli renkaat ei käänny paljoa ilmeisesti vetonivelten säästämiseksi. Eli ohjaukseen vaikuttaa välityksen lisäksi moni muukin asia...
 

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Faktatietoa ohjauksen nopeudesta eri autojen / luokkien kohdalla löytyy hieman vaikeasti, mutta jossain luki että nyky WRC ohjaus olisi n. 1,5 kierrosta ja esim. bmw saisi 1,9 kierrosta ohjauksella. Eli tähän suuntaan ollaan kai menossa, vaikka kuten yllä todettua moni muu asia vaikuttaa varmasti enemmän. Laitetaanpa alle pari random videota nopeilta kuljettajilta 20 vuoden takaa ja nyt, nuotista ja ilman, jos joku haluaa yrittää näistä jotain tulkita ohjauksen nopeudesta. Järkevintä olisi tietenkin laittaa incar samalta EKlta nuotista ja ilman, nopealla sekä hitaalla ohjauksella olevista autoista, saattaisi löytyä jostain kotimaisesta nykyrallista.

2000 F-Cup Lahti, Sjöberg

2001 WRC Rally GB, Burns

2021 F-Cup Laitila, Lemmetti

2020 WRC test, Rovanperä Jr.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Pistetääs tää ropleema vaikka tänne.... Keräävätkö myös kartanlukijat MM-pisteitä vai onko rallin MM-titteli pelkästään 1-ohjaajien meriitti? Esim. Timo Rautiainen tai Tiziano Siviero ajoivat koko kaudet Bossen ja Mikin kartanlukijoina heidän voittaessaan MM-tittelinsä mutta ovatko he yhtäläisesti virallisia mestareita?
 
Ylös