Sekalaista ralliaiheista jutustelua

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
551
Sijainti
pk.seutu
Tuosta 87 kaudesta vielä. Lancialla ei virallisesti oltu nimetty ykkös, kakkos tai kolmoskuljettajaa. Samalla viivalla olivat kaikki. Sen näkee jo siitäkin, että kukin sai ajaa kauden aikana seitsemän kilpailua. Eli tasaväkiset mahdollisuudet annettiin kaikille. Mutta jotenkin on sellainen tunne, että Lancian/Fiatin johto salaa toivoi Biasionin tai Alenin voittavan mestaruuden. Ja kun titteli sitten meni Juhalle, ei sopimusta uusittu. Tästähän Piironenkin puhui Tomin nuoteissa. "Pärjättiin liian hyvin."
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1634
En pitäisi tätä arvottomana, kun Juha, Markku ja Miki kävivät aika kovan battlen mestaruudesta.
No joo, jos mietitään tarkemmin niin nyt oli Juhalla, Markulla ja Mikillä kaikilla samanlainen yhtä hyvä auto alla joten nyt jos koskaan oli pelkästään miehestä kiinni, ei selityksiä, että toisella parempi kalusto.....en muista oliko kuinka monta puhdasta yhteenottoa juha vs markku absoluuttisen nopeuden suhteen jossa olis katottu kuka on kuka vai ajoivatko suurimmaksi osaksi ristiin kisoja. Jyskälä, mutta tekniikka ratkaisi. Rac ssa Juha ajoi viisaasti, Markku hermoili....
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1634
Ja ensimmäinen voitto tuli Fordilla ja hän ajoi lukuisia hyviä sijoituksia myös yksityisautoilla, joten kyllä hän muillakin merkeillä osasi ajaa. Halusi ilmeisesti vain pysyä uskollisena Mitsubishille, vähän samaan tyyliin kuin Häkkinen formuloiden puolella McLarenille.
Mitsulla oli selvästi paras kokonaispaketti silloin, joten miksi vaihtaa.... kunnes tekivät wrc n joka ei tommilta kehuja saanut. Sanoi josain haastattelussa että jos olisivat jatkaneet vanhalla autolla olis väh 1 mestaruus enemmän.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1634
En lähtisi vähättelemään Kankkusen Jyväskylän kyytiä

1986 kilpailukykyinen järkevä vauhti - ihan vähän Alenin ja Salosen takana, mutta Maximum Attack Jyväskylässä ja Salonen 205T16:n ratissa ovat kumpikin mahdottomia voittaa. Alenin virheet mahdollistivat kakkostilan.
1987-1990 erittäin hyvä vauhti, mutta teknisiä vikoja
1991 Sainzin takana vauhdillisesti, mutta Carloksella liian kova kyyti tien leveyteen nähden
1992 Miten Didier oli niin paljon parempi Super Deltan kanssa koko kauden?
1993 Denis Giraudetin kanssa voittoon, kun Piironen sairastui. Vatanen pisti tiukille.
1994 Oma moka, mutta sen jälkeen kyyti riitti, vaikka tekikin vähän Didille rengastestiä
1995 Ei oikein nopeus tullut ilmi, mutta muutenkin rallin taso isossa A:ssa oli matala
1996 Jäi Mäkisen jalkoihin, mutta Celica alkoi olla jo menneen talven lumia.
1997 Jäi vain 7 sekuntia Mäkisestä
1998 Jäi museo-Escortilla vajaa 3 sekuntia Sainzista ja vajaa 11 sekuntia Mäkisestä
1999 Voitto
2000 Kohtuullisen kilpailukykyinen vauhti lukuunottamatta Ouninpohjaa, olisi varmaan ollut Mäkisen jälkeen viides
2001-2002 Hyundai oli niin paljon jäljessä muita, etten lähtisi arvioimaan

Timppa ei kyykyttänyt Uudessa-Seelannissa 1986. Mutta oikeassa olet, Salonen oli 1986 nopeudessa edellä. Edelleen olen sitä mieltä, että Salonen Peugeotin ratissa oli B-ryhmän numero 1.

1987 mestaruudesta Kemper sanoikin yläpuolella kaiken tarvittavan. Kilpailullisesti tiukka vuosi.
Tottakai kun puhutaan Juhasta niin puhutaan kuskista joka on moottoriurheilun yksi suurimpia legendoja, niitä ei montaa ole....komppaan tekstiä ja lisään, että 86 Juha oli täys junnu, joten Todilta oli ehkä luultavasti tullu tiukat ohjeet, että ei hölmöilyjä, auto varmasti maaliin...vähän ehkä sama tilanne kun Roviksella viimevuonna... Salonen on B- ryhmän kunkku aika monen mielestä....
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
551
Sijainti
pk.seutu
Salonen on B- ryhmän kunkku aika monen mielestä....
Omalla listalla Alen, Mikkola ja Röhrl menevät edelle. Salosella oli yksi timanttikausi (85), yksi semihyvä (86), mutta muuten aika näkymätöntä. Johtuen siitä, että oli niin monta vuotta jumissa Datsunilla/Nisssnilla.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
551
Sijainti
pk.seutu
.en muista oliko kuinka monta puhdasta yhteenottoa
Olympus rallissa nähtiin huima kolmen kuskin kamppailu. Johtopaikka vaihtui 12 kertaa kisan aikana. Voiton vei lopulta Juha 12 sekunnin erolla Mikiin. Markku kolmas 42 sekkaa voittajasta.
Tuo olikin ainoa kisa, missä ajoivat tosissaan head to head toisiaan vastaan.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16082
Sijainti
Tampereen lenkki
No joo, jos mietitään tarkemmin niin nyt oli Juhalla, Markulla ja Mikillä kaikilla samanlainen yhtä hyvä auto alla joten nyt jos koskaan oli pelkästään miehestä kiinni, ei selityksiä, että toisella parempi kalusto.....en muista oliko kuinka monta puhdasta yhteenottoa juha vs markku absoluuttisen nopeuden suhteen jossa olis katottu kuka on kuka vai ajoivatko suurimmaksi osaksi ristiin kisoja. Jyskälä, mutta tekniikka ratkaisi. Rac ssa Juha ajoi viisaasti, Markku hermoili....
Ruotsi, Portugali, Kreikka, Olympus, Jyskälä, RAC. Näissä kaikissa ajoi Markku ja Juha.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1634
Omalla listalla Alen, Mikkola ja Röhrl menevät edelle. Salosella oli yksi timanttikausi (85), yksi semihyvä (86), mutta muuten aika näkymätöntä. Johtuen siitä, että oli niin monta vuotta jumissa Datsunilla/Nisssnilla.
Markku teki huikeeta jälkeä 037:n ratissa, mutta Deltalla Henkka näytti kyllä mistä kana pissii...esim Korsikalla Henkan vauhti oli toiselta planeetalta ja ne kaksi voittoa. Mikkola ei ollut B-ryhmän nopein, mutta ehkä varminpia kuskeja kyllä. Walter: vuoristoteiden yksinvaltainen kunungas, mutta kun ei uskaltanut ajaa Ruotsia, jyskälää, Rac joka tietysti vähän tahraa mainetta. Yksi kovimmista kyllä. Timolle 85 helppo mestaruus autolla joka oli toiselta planeetalta muihin verrattuna, samalla autolla olis 85 vuonna voittanu mestaruuden kuka kuski tahansa, mutta antoi kyllä Vataselle pataan esim NZ ssa jossa katottiin absoluuttista nopeutta.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
551
Sijainti
pk.seutu
Ruotsi, Portugali, Kreikka, Olympus, Jyskälä, RAC. Näissä kaikissa ajoi Markku ja Juha.
Ruotsi: Juha kärsi auraajan roolista lumisilla teillä ensimmäisenä päivänä, sijoitus kolmas. Markku viides.
Portugali: Alen voitti, Juha neljäs. Molemmilla muistaakseni jotain ongelmia tekniikan kanssa. En tähän hätään muista mitä.
Kreikka: Alen voitti, Juhalla rengasrikkoja, silti toinen.
USA: Lancia-miesten kolminkamppailu. Juha voittaja, Markku kolmas. Piirosen mukaan kaikki kävivät pöpelikössä kisan aikana.
Suurajot: Juhan kisa murheita täynnä. Markulle helppo voitto.
RAC: Juha ajoi voittoon ja maailmanmestaruuteen. Alen veti kolmesti nutulleen.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
551
Sijainti
pk.seutu
Markku teki huikeeta jälkeä 037:n ratissa, mutta Deltalla Henkka näytti kyllä mistä kana pissii...esim Korsikalla Henkan vauhti oli toiselta planeetalta ja ne kaksi voittoa. Mikkola ei ollut B-ryhmän nopein, mutta ehkä varminpia kuskeja kyllä. Walter: vuoristoteiden yksinvaltainen kunungas, mutta kun ei uskaltanut ajaa Ruotsia, jyskälää, Rac joka tietysti vähän tahraa mainetta. Yksi kovimmista kyllä. Timolle 85 helppo mestaruus autolla joka oli toiselta planeetalta muihin verrattuna, samalla autolla olis 85 vuonna voittanu mestaruuden kuka kuski tahansa, mutta antoi kyllä Vataselle pataan esim NZ ssa jossa katottiin absoluuttista nopeutta.
Niin, vaikea (mahdoton) sitä on B-ryhmän aikakauden absoluuttista kuningasta nimetä. Niin pahasti nimimiehet ajoivat sijoituksia ristiin, mm. maailmanmestari vaihtui joka vuosi. Ei ollut samanlaisia dynastioita kuin 2000, 2010-luvuilla (Loeb, Ogier). Tämä johtui siitä, että vielä tuohon aikaan kuskeille riitti se yksi mestaruus. Mikkola ei yrittänyt titteliä enää 84, Blunkka ei 85, eikä Salonen 86.
Mitä tulee Röhrliin ja Ruotsin ralliin, taisi aika moni Keski ja Etelä-Euroopan kuski jättää sen ajamatta. Ruotsi kun oli kalenterissa Monacon ja Portugalin välissä. Kisojen, jotka sopivat edellämainituille paremmin kuin Värmlandin metsien lumirännit. Monten jälkeen pieni loma ja sitten valmistautumaan Portugaliin. Se taisi olla kupletin juoni aika monella.
Suomeen olisi Waltteri voinut tulla. Edes kerran.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1634
Niin, vaikea (mahdoton) sitä on B-ryhmän aikakauden absoluuttista kuningasta nimetä. Niin pahasti nimimiehet ajoivat sijoituksia ristiin, mm. maailmanmestari vaihtui joka vuosi. Ei ollut samanlaisia dynastioita kuin 2000, 2010-luvuilla (Loeb, Ogier). Tämä johtui siitä, että vielä tuohon aikaan kuskeille riitti se yksi mestaruus. Mikkola ei yrittänyt titteliä enää 84, Blunkka ei 85, eikä Salonen 86.
Mitä tulee Röhrliin ja Ruotsin ralliin, taisi aika moni Keski ja Etelä-Euroopan kuski jättää sen ajamatta. Ruotsi kun oli kalenterissa Monacon ja Portugalin välissä. Kisojen, jotka sopivat edellämainituille paremmin kuin Värmlandin metsien lumirännit. Monten jälkeen pieni loma ja sitten valmistautumaan Portugaliin. Se taisi olla kupletin juoni aika monella.
Suomeen olisi Waltteri voinut tulla. Edes kerran.
Ylipäätään tuohon aikaan vaan oli yleisesti tapana, että kuskit eivät edes aja täyttä sarjaa, vaan keskitytään voittamaan ne muutamat rallit jotka parhaiten itselle sopii ja niitä ralleja sitten nuotitettiin ja treenattiin viikko tolkulla. Joku Monacon voitto saattoi useille kuskille olla suurempi asia kun maailmanmestaruus. Ja esim jyskälä oli 80 luvulla ehkä yksi vähiten arvostettu kilpailu maailmalla, koska eihän sielä ajanu muutkuin härmäläiset ja swedut, ei ketään maailmalla kiinnostanu joku perähikiän kisa. Ruottin ralli vielä vähemmän.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
551
Sijainti
pk.seutu
Salosen eduksi on sanottava vielä pari seikkaa. 86 kauden alussa, oli jotakuinkin ainoa kuski joka edes jollain tavalla pysyi Henkan vauhdissa mukana. Ruotsissa jopa edellä. Ja myöhemmin Mazda-aikoina pesi Mikkolan.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1634
Salosen eduksi on sanottava vielä pari seikkaa. 86 kauden alussa, oli jotakuinkin ainoa kuski joka edes jollain tavalla pysyi Henkan vauhdissa mukana. Ruotsissa jopa edellä. Ja myöhemmin Mazda-aikoina pesi Mikkolan.
Ja muistanko väärin, että 86 Monacon Timppa hävis vasta viimeisenä yönä väärään rangasvalintaan ja että siihenasti oli tiukka taistelu, oliko peräti johdossa???....Toi 85 NZ Timppa ainakin sanoi, että se voitto tuli puhtaasti ajamalla Vatasen kanssa, ei ollu tekniikka tms ratkaisemassa...No tietty Mazda aikaan Hannu oli jo lähempänä 50v joten ehkä vähän alkoi ikä hidastaa vauhtia...
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5633
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Olisi ollut upeaa nähdä Vatanen vs. Salonen battle Jyväskylässä.
Se olisi ollut spektaakkelien spektaakkeli. Vaikka U-Seelannissa Salonen olikin ajamalla suhteellisen ylivoimainen ja olisi todennäköisesti voittanut henkisessä kipsissä ajaneen Vatasen myös Argentiinassa, olisi Jyväskylässä uskoakseni nähty huima sekuntikamppailu. Nythän Salonen pääsi lauantai-aamupäivän jälkeen suhteellisen helpolla, kun Alen ja Blomqvist olivat jo tavallaan liian kaukana. Mutta olisiko Ari ollut lähempänä? Kenties, ehkä jopa todennäköisesti. Olisiko Salonen ajanut riskillä Suurajojen voitosta Vatasta vastaan vai ottanut suosiolla hyvät MM-pisteet kakkostilasta? Mieli tekee veikata ensimmäistä vaihtoehtoa. Ja veikkaan myös, että Salonen siinä 1985-iskussaan olisi voittanut lopulta Vatasen myös Jyskälässä.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
551
Sijainti
pk.seutu
Ja muistanko väärin, että 86 Monacon Timppa hävis vasta viimeisenä yönä väärään rangasvalintaan ja että siihenasti oli tiukka taistelu, oliko peräti johdossa???....Toi 85 NZ Timppa ainakin sanoi, että se voitto tuli puhtaasti ajamalla Vatasen kanssa, ei ollu tekniikka tms ratkaisemassa...No tietty Mazda aikaan Hannu oli jo lähempänä 50v joten ehkä vähän alkoi ikä hidastaa vauhtia...
Monaco 86 oli tapahtumarikas kilpailu. Alussa Henkka kelasi kolmen ja puolen minuutin johdon, mutta joutua siirtymätaipaleella, ek. 12 Burzetin jälkeen kolariin siviiliauton kanssa. Ja johtomarginaali kutistui, oliko nyt minuuttiin suunnilleen. Lancia oli vauroitunut etupäästään ja sitä parsittiin kasaan ja huollettiin kaikissa mahdollisissa väleissä. Salonen kuitenkin lähestyi ja ek:lla 23 Timo siirtyi muutaman pätkän ajaksi kilpailun johtoon. Viimeinen yö oli Henkan näytöstä (samalla tavalla kuin se oli ollut vuotta aiemmin Vatasen näytöstä Röhrliä vastaan). Totta on, että Pösöllä mokattiin rengasvalintojen suhteen ja Salonen lähti slickseillä lumiselle pätkälle. Mutta Henkalla oli sellainen flow-tila ja itseluottamus päällä, että enpä usko lopputulos olisi ollut yhtään erilainen, vaikka Salosella nastarenkaat olisi ollutkin.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5633
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ja muistanko väärin, että 86 Monacon Timppa hävis vasta viimeisenä yönä väärään rangasvalintaan ja että siihenasti oli tiukka taistelu, oliko peräti johdossa???....Toi 85 NZ Timppa ainakin sanoi, että se voitto tuli puhtaasti ajamalla Vatasen kanssa, ei ollu tekniikka tms ratkaisemassa...No tietty Mazda aikaan Hannu oli jo lähempänä 50v joten ehkä vähän alkoi ikä hidastaa vauhtia...
Salonen johti viimeisellä tauolla Monacossa kun 11 pätkää oli jäljellä.

23011986_1.PNG

23011986_2.PNG

IL 23.1.1986
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
713
Sijainti
Full send
Oliko RAC 1985 viimeinen tasanopeussäännöllä ajettu ralli mm-tasolla? Mikäs oli viimeinen ns. pimeänä ajettu?
Kahtelin tuota RAC voittajalistaa ja ei Röhrliä näy listoilla. kumman ylös kuski arvostetaan vaikka voittojen määrä on mitä on ja myös muutaman legendaarisen rallin voitto uupuu..

edit. Montessahan tuo Rörhl on mennyt ihan hyvää kyytiä toki 82 ja 83..
 
Viimeksi muokattu:

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
442
Oliko RAC 1985 viimeinen tasanopeussäännöllä ajettu ralli mm-tasolla? Mikäs oli viimeinen ns. pimeänä ajettu?
Kahtelin tuota RAC voittajalistaa ja ei Röhrliä näy listoilla. kumman ylös kuski arvostetaan vaikka voittojen määrä on mitä on ja myös muutaman legendaarisen rallin voitto uupuu..

Oisko RAC 1988 ollut viimeinen pimee mm-kisa, voi olla 1989 kin en oo ihan varma.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16082
Sijainti
Tampereen lenkki
RAC:ssa 1987-1989 mikkihiiripätkät sai nuotittaa, 1990 lähtien kaikki.

Tasanopeussäännöllä ilmeisesti tarkoitetaan, että osuudella on ihanneaika, jota alittamalla ei voi saada etua? Erikoiskokeiden osalta en tiedä, mutta Safari taidettiin ajaa vielä 1994 pelkkänä AT-pisteillä ratkaistuna kisana, 1996 oli jo erikoiskokeet.
 
Ylös