Singapore aika-ajot

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Kimillä on (jälleen kerran) painavampi lasti bensaa kuin Massalla, eiköhän aikaero kerro sen. Kuinka paljon, se nähdään huomenna.
 

deye

Well-known member
Liittynyt
2.8.2008
Viestit
73
Käytin ehkä hieman huonoa ilmaisua, mutta mulla on vaan pistänyt silmään, että Berran viestit ovat jotakuinkin kaikki tuon tyylisiä. Sitä ei voi kuitenkaan kiistää, etteikö suomalaiset olisi pärjänneet huonosti tallikavereitaan vastaan.
Olet oikeassa, sitä ei voida kiistää, mut se aina voidaan, että Hami ja Massa olis muka kokonaisuutena parempia kun Kovalainen ja Räikkönen. Minä en sitä ainakaan osta, vaikka kuinka kuinka olisivat heikkoja argumentteja.
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Viime vuonna niitä apuja kaipas Räikkönen, eipäs nyt unohdeta sitä. Oon varmaan ihan puolueellinen ja sitä rataa, mutta tollanen puhe ottaa jonkun verran pattiin. Ylivoimasesta autosta en tiedä, renkaitaanhan tuo Räikkönen näkyy valitelleen... Aina tuntuu joku valinta olevan siellä päin väärä.
Niin todella tuntuu. On ollut kuulemma jo pitkän aikaa vika kaikessa muussa paitsi itse kuskissa.

No ensi vuonna on taas uudet kujeet ja ilmeisesti eri kumit, joilla Kiminkin pitäisi osata ajaa, joten ei tilanne ole niin synkkä. Ja jos ei nopeutta silloinkaan löydy, niin sitä seuraana vuonna voi vaihtaa vaikka visiiriä ja taas tulee nopeutta. En ole ollenkaan huolissani.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Huomenna se tietysti nähdään, mutta eipä ole bensamäärät paljon kärkikuskeilla eronneet toisistaan. Luulenpa, että Kimi ja Massa ja tulevat muutaman kierroksen välein gasoa hakemaan.
Yleensä aika-ajon päätösosiossa nopeimmat kuskit/autot valitsevat vähemmän bensaa ja hitaammat enemmän. Parhaasta taktiikasta kullekkin suorituskyvylle tuntuu vallitsevan konsensus varikolla. Sikäli harmillista ettei kukaan hitaampi useinkaan koita repäistä kevyellä. Painavalla ei ainakaan kannata koittaa, jos vauhtia on. Pilaat vaan voittomahdollisuutesi.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Niin ja puhdas puoli lähtöruudukosta, sitten Silverstonen. :)
Kyllä tuo kolmas tuntuu paaaljon paremmalta kuin neljäs. Melkein yhtä hyvä kuin että olis toinen.

Mun mielestä olis kisat mielenkiintoisempia, jos paalu olis likasella puolella. Tulis tiukempia voittotaistoja.
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Kimillä on (jälleen kerran) painavampi lasti bensaa kuin Massalla, eiköhän aikaero kerro sen. Kuinka paljon, se nähdään huomenna.
Onko bensoissa loppujen lopuksi paljonkaan eroa ? Ferrari on hyvässä iskussa ja Massa osaa Ferraria ajaa. Kimi puolestaan ei osaa ajaa näillä renkailla.

No huomenna se nähdään. Veikkaukseni on, että Massa on kaksi kierrosta kevyempänä kuin Kimi.
 

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
En ymmärrä, miksi Kimi lähtee aina Massaa suuremmalla bensakuormalla???
Tai no nyt ehkä ymmärrän, mutta miksi näin tehtiin aiemmin tällä kaudella, kun Massaa ei oltu vielä julistettu ykköskuskiksi.

Ja eikö Kovalainen nyt oikeasti saa päättää omaa bensakuormaansa ja taktiikkaansa? mikäli näin on, että Ron Dennis tekee päätökset Hämis-lasien takaa, niin onhan tämä vähän epäreilua sanoisinko.

Onko tosiaankin viesti Kovalaiselle tälläinen: "teet kuten määräämme ja hamilton on ykkönen tai sitten urasi ei jatku huipputallissa".

Tälläiseen FIA:n ehkä pitäisi puuttua...

Viestini saattaa vaikuttaa vähän oudolta, mutta haluaisin vain selvyyden tähän bensa-asiaan, en mitään muuta.
 

Polar

Well-known member
Liittynyt
15.1.2007
Viestit
757
Kyllä tuo kolmas tuntuu paaaljon paremmalta kuin neljäs.
Juuri näin. Minä olen kyllä ihan tyytyväinen Kimin kolmanteen ruutuun kaikkien niiden vaikeuksien jälkeen mitä miehellä on ollut. Ainoa mikä harmittaa, että tallikaveri on paalulla. Vaikka Kimi kuittaisi Hamiltonin lähdössä ja ajaisi varikkokäynnille asti Massan perässä, niin lupaa voittoon ei tallilta tule. Siksi toivonkin Lewikselle unelmastrattia ja sitä, että hänellä olisi painavampi auto kuin Massalla. Tietenkin herkullisin asia mitä voisi tapahtua olisi Massan ja Hamiltonin lievä kolarointi ensimmäisissä mutkissa ja tietenkin niin ettei heille tulisi muutakuin henkisiä vaurioita. Massa on kuitenkin selvästi suurin suosikki huomisen kisan voittoon, valitettavasti.
 

Stedos

Banned
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
1189
Sijainti
kuussa
En ymmärrä, miksi Kimi lähtee aina Massaa suuremmalla bensakuormalla???
Tai no nyt ehkä ymmärrän, mutta miksi näin tehtiin aiemmin tällä kaudella, kun Massaa ei oltu vielä julistettu ykköskuskiksi.

Ja eikö Kovalainen nyt oikeasti saa päättää omaa bensakuormaansa ja taktiikkaansa? mikäli näin on, että Ron Dennis tekee päätökset Hämis-lasien takaa, niin onhan tämä vähän epäreilua sanoisinko.

Onko tosiaankin viesti Kovalaiselle tälläinen: "teet kuten määräämme ja hamilton on ykkönen tai sitten urasi ei jatku huipputallissa".

Tälläiseen FIA:n ehkä pitäisi puuttua...

Viestini saattaa vaikuttaa vähän oudolta, mutta haluaisin vain selvyyden tähän bensa-asiaan, en mitään muuta.
Massa saa autostaan ja itsestään paremmin irti yhdellä kierroksella, joten hänen kannattaa ja myös tallin kannattaa laittaa Massa hiukan kevyemmällä taistelemaan tosissaan paalusta. Kimillä taas on aina ongelmia yhden kierroksen kanssa ja kevyempi auto voisi tuhota kierroksen sujuessa surkeasti jo tulevan kisan. Esimerkiksi, jos Kimi olisi kevyellä 4 tai 5. Niin siinä olisi mahdollisuudet meenneet heti, kun taas painavemmalla Kimi voi nousta varikkokäyntien avulla mainiostikin sijan tai pari, kuten on tehnytkin. Lähtöpaikka on vain ollut osin bensamäärän ja osin omien virheiden takia luvattoman huono. 6, 6, 4, 3. Kolmas sija onkin jo hyvä tähän tarkoitukseen. Tarkoituksella jätin ton Monzan pois noista.

Ja tohon Kovalais asiaan naurahdan. Totta kai talli, joka on palkannut kuskin saa käyttää kuskiaan mihin tarkoitukseen tahansa. Jos, talli haluaa, että Kovalainen on kakkoskuski, kuten on määrätty ei siinä Kovalaisella ole nokan koputtamista. Ainoa tapa on päästä kakkoskuskin roolistaan on se, että on nopeampi, kuin ykköskuski ja sitä ei olla vielä tällä kaudella nähty.

Polarille vielä, että mielestäni on harmittavaa toivoa toisille kolareita ja epäonnea, mutta omapa on asiasi.
 
Viimeksi muokattu:

Mauro

Well-known member
Liittynyt
15.5.2006
Viestit
127
Sijainti
Espoo
Olen aina sanonut tämän, ja sanon edelleenkin: Jos Kovalainen jatkaa McLarenilla -> ei mitään jakoa mestaruuteen. Edellyttäen tietysti sitä, että kummipoika Lewis jatkaa tallissa myös, mikä tuntuisi tällä hetkellä suht todennäköiseltä.

Toi Hamiltonin suosiminen on jopa niin näkyvää, että olen jopa miettinyt, että jos huomenna tulisi tilanne, että Kovalainen johtaa ja Lewis on 9 sijalla, niin olisiko Mclaren valmis jopa "hajottamaan" Kovalaisen auton, jotta Lewis nousisi pisteille. Edellyttäen siis, että massa olisi vaikka kymmenentenä. Niin absurdilta kun ajatus kuulostaakin, niin kaiken tällä kaudella nähdyn perusteella en yllättyisi edes tuollaisesta hasardista.

Veikkaan että nytkin Kovalaiselle laitettiin niin paljon bensaa, että tietokoneilla on laskettu ettei edes unelmakierroksella pysty lyömään Hamiltonin aikaa. Veikkaan, että 5-7 kierrosta enemmän löpöä. Olen yllättynyt, jos näin ei olisi.
 

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
Voin jo kuvitella, miten huomenna käy. Kimi ja Massa saavat hyvän startin puhtaalta (tai no riippuu sataako yön aikana) sisälinjalta ja Hamilton ei tätä sulata, vaan oikoo ensimmäisen mutkan turva-aluetta pitkin kärkeen. Tai jotain tollaista.

Täytyy nyt sanoa, ensimmäisessä mutkassa oikomishoukutus kasvaa varmasti suureksi monille kuljettajille, jos tulee tiukkaa alussa. Se asvaltti-alue on niin tasainen, että siitä saa kyllä selkeän edun, kun sitä pitkin menee.
Ja jos vaikka kolmasosa kuskeista sitä pitkin ajaa, niin ei ole tuomaristolla helppoa pohtia, että kuka sai hyötyä ja kuka ei.

No pitkästä aikaa sentään Kimi (ja heikkikin) pääsi puhtaalle linjalle, sitä harvat noteerasivat täällä.
Kimi voi hyvinkin haastaa Hamiltonin ekaan mutkaan ja takana varmasti rytisee.

Jos sataa kilpailussa, niin sittenhän se vasta mielenkiintoiseksi muuttuu.

Voisi joku muuten heittää jo kisatopicin alulle, niin saatan ehkä pastata tämän sinne, koska aika-ajoihin tämä ei paljoakaan liity.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mun mielestä olis kisat mielenkiintoisempia, jos paalu olis likasella puolella. Tulis tiukempia voittotaistoja.
Niin tulisi myös, jos autoihin laitettaisiin menestyspainot. Mutta jostain syystä tuollainen paremmuudesta rankaiseminen ei ole saanut vastakaikua tällä foorumilla eikä muuallakaan.

Sitäpaitsi, sittenhän kukaan ei yrittäisi paalulle, vaan kakkosruutuun. ;)
Deep Throat sanoi:
Ja eikö Kovalainen nyt oikeasti saa päättää omaa bensakuormaansa ja taktiikkaansa? mikäli näin on, että Ron Dennis tekee päätökset Hämis-lasien takaa, niin onhan tämä vähän epäreilua sanoisinko.
Jos ymmärrät miksi Kimille laitetaan nyt enemmän, ymmärrät varmasti senkin, miksi Heikille.

Dennis tuskin tekee tuon tason päätöksiä. Taktiikkapäätökset tehdään teknisen puolen palavereissa. Kuskit eivät itse päätä polttoainemääriään.

Pitää muistaa, että kuskit tekevät töitä tallille, eikä päinvastoin.
 
Viimeksi muokattu:

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Olen aina sanonut tämän, ja sanon edelleenkin: Jos Kovalainen jatkaa McLarenilla -> ei mitään jakoa mestaruuteen. Edellyttäen tietysti sitä, että kummipoika Lewis jatkaa tallissa myös, mikä tuntuisi tällä hetkellä suht todennäköiseltä.

Toi Hamiltonin suosiminen on jopa niin näkyvää, että olen jopa miettinyt, että jos huomenna tulisi tilanne, että Kovalainen johtaa ja Lewis on 9 sijalla, niin olisiko Mclaren valmis jopa "hajottamaan" Kovalaisen auton, jotta Lewis nousisi pisteille. Edellyttäen siis, että massa olisi vaikka kymmenentenä. Niin absurdilta kun ajatus kuulostaakin, niin kaiken tällä kaudella nähdyn perusteella en yllättyisi edes tuollaisesta hasardista.

Veikkaan että nytkin Kovalaiselle laitettiin niin paljon bensaa, että tietokoneilla on laskettu ettei edes unelmakierroksella pysty lyömään Hamiltonin aikaa. Veikkaan, että 5-7 kierrosta enemmän löpöä. Olen yllättynyt, jos näin ei olisi.
En usko, että McLada tahallaan alkaisi ryssiä oman kuskinsa menestymisen mahdollisuuksia. Edes Rehti Ron ei voi olla niin epärehellinen.

Sen sijaan ne varmasti pyrkii maksioimaan Mustanaamion menestymisen mahdollisuudet, mikä on minusta vain järkevää. Ainoa mikä tässä ottaa päähän, on epärehellinen kaksinaamaisuus, jota McLada harjoittaa jatkuvasti väittäessään, ettei Kovis ole kakkoskuski.
 

Stedos

Banned
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
1189
Sijainti
kuussa
Olen aina sanonut tämän, ja sanon edelleenkin: Jos Kovalainen jatkaa McLarenilla -> ei mitään jakoa mestaruuteen. Edellyttäen tietysti sitä, että kummipoika Lewis jatkaa tallissa myös, mikä tuntuisi tällä hetkellä suht todennäköiseltä.

Toi Hamiltonin suosiminen on jopa niin näkyvää, että olen jopa miettinyt, että jos huomenna tulisi tilanne, että Kovalainen johtaa ja Lewis on 9 sijalla, niin olisiko Mclaren valmis jopa "hajottamaan" Kovalaisen auton, jotta Lewis nousisi pisteille. Edellyttäen siis, että massa olisi vaikka kymmenentenä. Niin absurdilta kun ajatus kuulostaakin, niin kaiken tällä kaudella nähdyn perusteella en yllättyisi edes tuollaisesta hasardista.
Tuskin, koska 10 tallimestaruus pistettä ovat talille huomattavasti tärkeämmät, kuin kuljettajien mestaruus pisteet. Toki Deniksen satumaassa mitä tahansa voi tapahtua. Prinssi Hamiltonin hyväksi :wink:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toi Hamiltonin suosiminen on jopa niin näkyvää, että olen jopa miettinyt, että jos huomenna tulisi tilanne, että Kovalainen johtaa ja Lewis on 9 sijalla, niin olisiko Mclaren valmis jopa "hajottamaan" Kovalaisen auton, jotta Lewis nousisi pisteille. Edellyttäen siis, että massa olisi vaikka kymmenentenä. Niin absurdilta kun ajatus kuulostaakin, niin kaiken tällä kaudella nähdyn perusteella en yllättyisi edes tuollaisesta hasardista.
Heh heh. Rahat jaetaan tallipisteiden perusteella, joten ei McLaren sentään tuolla tavalla itseään puukottaisi.

-Edit- Reippaasti myöhässä.
 

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Niin tulisi myös, jos autoihin laitettaisiin menestyspainot. Mutta jostain syystä tuollainen paremmuudesta rankaiseminen ei ole saanut vastakaikua tällä foorumilla eikä muuallakaan.
Minusta rankaiseminen menestymisestä ei ole oikein. Sen sijaan palkitseminen vaikka 3 pistettä per paalu toisi varmasti säpinää touhuun. Riskin ottamista todella vähällä bensamäärällä mikä muuttaisi varmasti lähtöasetelmia.
 

Ffast

Well-known member
Liittynyt
12.7.2008
Viestit
144
Suomen lippu

Terävin suomalaisisku jäi (taas) puuttumaan. Siitä huolimatta elätän hullua toivetta suomalaisten F1-kaksoisvoitosta tänä vuonna. Jollei sitä tule tänä vuonna niin siihen on toki jännittämistä ja mahdollisuuksia ensi kaudellakin.
 
Ylös