Singaporen GP 2009 - Kilpailu ja jälkipuinti

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Varmaankin viheltävät pelin poikki aika nopeasti jos sataa. Valaistus + sade = can't see shit captain.
Eikös maikkarin jässikät puhuneet tästä harjoituksissa että sateella ei pitäisi olla vaikutusta, vaikka niin kuvittelisikin?

E: Ja eikös tuolla sada aika paljon tähän vuodenaikaan? Luulisi että homma olisi järjestetty niin ettei sateen takia jouduta keskeyttämään kisaa, kun sade taisi olla viime vuonna melko todennäköistä ja on taas tänä vuonna todennäköistä, vaikkei sadetta vielä olla nähtykään.
 
Viimeksi muokattu:

Altair

Well-known member
Liittynyt
21.3.2009
Viestit
283
Eikös maikkarin jässikät puhuneet tästä harjoituksissa että sateella ei pitäisi olla vaikutusta, vaikka niin kuvittelisikin?

E: Ja eikös tuolla sada aika paljon tähän vuodenaikaan? Luulisi että homma olisi järjestetty niin ettei sateen takia jouduta keskeyttämään kisaa, kun sade taisi olla viime vuonna melko todennäköistä ja on taas tänä vuonna todennäköistä, vaikkei sadetta vielä olla nähtykään.
Ainakin eräs moto gp kisa peruttiin sateen takia. Valaistus ja sade ei ollut hyvä yhdistelmä. Oma toive olisi, että alkaisi satamaan kierrosta ennen Räikkösen suunniteltua stoppia (yllätys:D) ja Kimi jatkaa podium putkeaan. :D
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Ainakin eräs moto gp kisa peruttiin sateen takia. Valaistus ja sade ei ollut hyvä yhdistelmä. Oma toive olisi, että alkaisi satamaan kierrosta ennen Räikkösen suunniteltua stoppia (yllätys:D) ja Kimi jatkaa podium putkeaan. :D
Mikä muuten olisi tilanne jos kisaa ei pystyttäisi edes aloittamaan sateen takia? Onko kilpailun siirtäminen vaikka huomiselle mahdollista? Toisaalta, tuollahan ei taida olla sellaista kilpailun taka-alkamisrajaa kun siellä on pimeetä jo valmiiksi niin ei tarvitse saada kisaa ajetuksi ennen pimeää.
 

Krikke

Yleinen höntsäilijä
Liittynyt
25.1.2006
Viestit
755
Sijainti
Selostuskopin katossa
Veikkaampa että tänään tulee aikaraja vastaan, oliko viime vuonna kerran turva-auto? meinaan kisa kesti 1.57.16,304 joten nyt voisi olettaa kestävän vielä kauemmin.
Jos ihan oikein muistan, viime vuonna radalla kävi turva-auto kaksi kertaa. Piquetin ja Force Indian (Sutil?) kolaroidessa juuri ennen tunnelia.
 

jarno123

Well-known member
Liittynyt
3.4.2009
Viestit
290
No tuohan olisi aivan naurettavaa että kisaa ei voitaisi ajaa sateen takia. Mitä kilvanajoa se sitten olisi? LOL. Varmaan kohta jos on liian kylmä ilma niin kisat keskeytetään ja juotetaan pojille lämmintä äidin rintamaitoa tuttipullosta.:jaska:
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
No tuohan olisi aivan naurettavaa että kisaa ei voitaisi ajaa sateen takia. Mitä kilvanajoa se sitten olisi? LOL. Varmaan kohta jos on liian kylmä ilma niin kisat keskeytetään ja juotetaan pojille lämmintä äidin rintamaitoa tuttipullosta.:jaska:
Kuten varmaankin muistat, on tällä kaudella jo yksi kisa jätetty kesken sateen vuoksi.
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Kuten varmaankin muistat, on tällä kaudella jo yksi kisa jätetty kesken sateen vuoksi.
Eikös se Malesia jätetty kesken sen takia että satoi vaan yksinkertaisesti liian rankasti? Nythän asia ei olisi sama vaan pelätään että kevytkin sade saa radan pinnan heijastelemaan valaistuksesta, jolloin olisi suuri turvallisuusriski ajaa.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Eikös se Malesia jätetty kesken sen takia että satoi vaan yksinkertaisesti liian rankasti? Nythän asia ei olisi sama vaan pelätään että kevytkin sade saa radan pinnan heijastelemaan valaistuksesta, jolloin olisi suuri turvallisuusriski ajaa.
Sitten kun sade oli tyyntynyt, niin katujen valaistusolosuhteet eivät olleet enää riittävät.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Ajetaan pari kierrosta turva-auton perässä ja loppupisteet puolitetaan. :rolleyes:
Muistaakseni puolet kisasta on ajettava että voidaan jakaa edes puolikkaat pisteet. Raja saattoi olla myös 40% tai 60%, mutta pari kierrosta ei riitä.
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Muistaakseni puolet kisasta on ajettava että voidaan jakaa edes puolikkaat pisteet. Raja saattoi olla myös 40% tai 60%, mutta pari kierrosta ei riitä.
Maikkari sanoo:

Mikäli keskeytyshetkellä on ajettu vähintään kaksi täyttä kierrosta mutta enintään 75 % suunnitellusta kilpailumitasta, jaetaan kilpailijoille puolet normaaleista MM-pisteistä.
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Osaiskohan joku suhteuttaa tuon Singaporen lähtösuoran pituuden (pole positionista ensimmäiseen mutkaan) suhteessa johonkin muuhun rataan?

Meinaan, että onko KERS:n käyttö ehdottomasti jo heti startissa kaikki peliin meininki, vai jätetäänköhän toiselle suoralle toinen puolikas KERS:ä?

Varmaan siinä startissa suurin osa käytetään.


Mitä tulee muuten KERS:n käyttöön, onko kellään tietoa siitä että missä sitä käytetään?
Arvauksia on mullakin, viimeisen mutkan jälkeen, sitten onko se neljännen mutkan jälkeen se suora. Onko muita paikkoja, neulansilmän jälkeen (joka on sen sillan jälkeen)?
 

V12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2004
Viestit
546
Toivottavasti näemme tämmöisen startin kimiltä: Kaikki tai ei mitään.

Edit: Heikiltä ainakin näemme tuollaisen startin: Ei mitään.
Näinhän se menee. Milloinka Heikki on saanut hyvän startin? Toivottavasti Kimi iskee heti alussa nousten muutaman pykälän. Tylsä kisa tulossa, joten toivottavasti nähdään romua radalla.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351


Heikki:thumbfh:
Tätä olen pitempään ihmetellyt - ehkä joku osaa selittää.

Esim. Räikkösen, joka ei selvinnyt Q3:een auto näyttää olevan todella painava. Oliko Kimillä tuon verran bensaa Q2:ssa ja/ tai lähteekö hän kisaa tuolla bensamäärällä? Olen ymmärtänyt, että Q3:n ulkopuolelle jääneet saavat valita taktiikansa vapaasti. Luulisi, että Q2:n vedetään melkein tyhjillä tankeilla... En oikein ymmärrä. Please selittäkää.
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Raha ratkaisee näissä ympyröissä. Kaikki hallinta tapahtuu sen turvin. Yhtä vaan ei edes Bernie pysty ostamaan ja se sattuu olemaan sää. Vähän tuntuu siltä, että liikaa on kilpailukalenteria väsätty yksien(tai puolikkaiden) aivojen turvin.

Ei siinä mitään. Hienoltahan tuo Singaporen rata näyttää, mutta käytäntö pahimmillaan onkin kuin avoferrarilla lapin tuntureilla joulukuussa.

Tyhmiä ideoita kun lyödään lisää, niin miksi eivät heittäisi katosta koko ratakierrokselle. Ei varmaankaan hinnaltaan enää mahdoton, kun miettii kaikkiaan kisajärjestelyihin mennyttä rahamäärää. Saisi ensimmäisen f1-ilta/hallikisan....eeh vesisateessa

No nyt sitten kuittailua ja vittuilua tuohon alle kiitos:)
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Tätä olen pitempään ihmetellyt - ehkä joku osaa selittää.

Esim. Räikkösen, joka ei selvinnyt Q3:een auto näyttää olevan todella painava. Oliko Kimillä tuon verran bensaa Q2:ssa ja/ tai lähteekö hän kisaa tuolla bensamäärällä? Olen ymmärtänyt, että Q3:n ulkopuolelle jääneet saavat valita taktiikansa vapaasti. Luulisi, että Q2:n vedetään melkein tyhjillä tankeilla... En oikein ymmärrä. Please selittäkää.
Q2 kaikki ajavat haluamallaan bensakuormalla eli luonnollisesti mahdollisimman kevyellä. Tuossa näkyy painot kisabensoissa, jotka esim. Kimi on saanut valita Q2 jälkeen rauhassa.

En ole varma vastasinko kysymykseen.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Osaiskohan joku suhteuttaa tuon Singaporen lähtösuoran pituuden (pole positionista ensimmäiseen mutkaan) suhteessa johonkin muuhun rataan?
Mielestäni suora on suht lyhyt, hieman Span lähtösuoraa pidempi, ja ensimmäinen mutka on tietenkin nopeahko eikä mikään neulansilmä. Tilaahan tuolla on aika paljon, mutta itsekin kuvittelen KERS-miesten käyttävän sitä enemmänkin T5:stä lähdettäessä, varsinkin mikäli lähdössä jää hieman pussiin tai ottaa muutenkin hyvän lähdön, eikä KERSiä "tarvitse.

Mitä tulee muuten KERS:n käyttöön, onko kellään tietoa siitä että missä sitä käytetään?
Arvauksia on mullakin, viimeisen mutkan jälkeen, sitten onko se neljännen mutkan jälkeen se suora. Onko muita paikkoja, neulansilmän jälkeen (joka on sen sillan jälkeen)?
Harjoituksissa McLarenit ainakin käyttivät noin 2/3 KERSistä T5:n ulostulossa, loppua ei nähty.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9313
Eikös tuo 22/23 mennä aika lailla täysiä. Jos näin niin mutkan 21 jälkeen varmaan normaalitilanteessa KERS on käytössä. Tai sitten tosiaan se mutkan 13 jälkeinen suora.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Heidfeld starttaa kisaan varikolta :doubtful:
http://www.autosport.com/news/report.php/id/78959

Ai jaa:

Nick Heidfeld will start from the pit lane this evening after his car was found to be underweight in qualifying. A team statement confirmed that the wrong ballast weights were fitted to the car.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Q2 kaikki ajavat haluamallaan bensakuormalla eli luonnollisesti mahdollisimman kevyellä. Tuossa näkyy painot kisabensoissa, jotka esim. Kimi on saanut valita Q2 jälkeen rauhassa.

En ole varma vastasinko kysymykseen.
Vastasit. Kiitos.

Kimi napauttaa puhtaalta puolelta ataa kersillä itsensä lähdössä sijoille 7-9 ja siitä on hyvä jatkaa painavalla autolla pisteiden jahtaamista. Turva-auto episodi on luultavasti tiedossa ja se sekoittaa pakka mukavasti. Katsotaan miten käy. Kimi tosin sanoi että auto voi olla kisassa jopa huonompi kuin aika-ajossa...
 
Ylös