Somalit vaarallisia? / T. Vanhasen rotuopit

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Sammypiru

Isä
Sijainti
f1racing.net
Somalit vaarallisia ?

Tuoreen Helsingin Sanomien uutisen mukaan seuraavasti:

Miestä puukotettiin vatsaan Kalliossa
Julkaistu 11:25

Helsinki. Miestä puukotettiin kadulla vatsaan Helsingin Kalliossa perjantaina illansuussa. Väkivallantekoa edelsi kännykän ryöstöyritys.
Uhri hakeutui itse sairaalaan, jossa hänellä todettiin hengenvaarallinen vamma. Sunnuntaina uhri oli edelleen sairaalahoidossa, mutta toipumassa.

Puukotus tapahtui noin kello 18, kun sen uhri oli ollut kävelemässä Sakarinkatua pitkin kohti Pengerkatua puhuen samalla matkapuhelimeensa. Tyhjän tontin kohdalla häntä vastaan oli tullut neljän miehen seurue. Miehet olivat kävelleet uhrin ohitse, mutta yllättäen yksi miehistä oli kääntynyt ympäri ja yrittänyt takaapäin anastaa uhrilta matkapuhelimen.

Kun mies ei ollut saanut puhelinta itselleen, hän oli lyönyt uhria puukolla vatsan alueelle. Puukottaja ja hänen seurassaan olleet miehet olivat paenneet Pengerkadun suuntaan ja uhri oli kääntynyt takaisin Sörnäisten rantatien suuntaan.
"Uhrin kertoman mukaan puukottaja ja hänen seurueensa olivat ilmeisesti somalialaisia ja noin 20–30 vuoden ikäisiä. Tarkempia tuntomerkkejä hän ei osannut kertoa", tiedotti poliisin tutkinnanjohtaja rikoskomisario Jari Koski.

Poliisi pyytää tapauksen nähneitä tai siitä muuten jotain tietäviä ottamaan yhteyttä.
Poliisi kaipaa myös yleisön havaintoja alueella perjantai-iltana liikkuneesta neljän mustaihoisen miehen seurueesta.
Poliisin yhteysnumerot ovat 09–189 5328, 09–189 5321 ja virka-ajan ulkopuolella 09–189 4240.

STT
Nyt tietenkin sanotaan, että ei saa yleistää, jos jokin yksittäinen joukko somaleista on väkivaltainen. Mutta kyllä tässä nyt oman turvallisuuden takia pitää yleistää ja pelätä kaikkia hiemankin enemmän ruskettunutta ihmistä.

lfb

Flavio
Sijainti
Helsinki
Njoo, ovathan somalit kovia rötöstelemään, mutta ilmeisesti somaleista niitä rikoksia tekee verrattain pieni joukkio, mutta se joukkio sitten tekeekin niitä oikein urakalla. Ihme kusipäisyyttä kyllä lyödä vielä puukolla ryöstöyrityksen päälle.

Kaktus

Well-known member
Arvostan somaleita kansana... tunnen heitä jonkin verran, etenkin muutaman nuoren somalinaisen, voi että miten kauniita ja ihania ihmisiä he ovatkaan..
Mutta vaikka somalit valittavat itse usein joutuvansa rasismin kohteeksi, monet heistä ovat usein itse kahta kauheampia rasisteja. Joku suomalainen uhooja saattaa mennä räpättämään jotain typerää rasistista, mutta useimmiten se on muuten sitten harmitonta.. mutta kun somali vihaa jotain, hän todella vihaa!
Pakko sanoa, että he itse tekevät itsensä rakastamisen joskus hyvin vaikeaksi.. minä yhdessä vaiheessa säikähdin niin paljon joidenkin somalien juttuja, että välttelin peräti kaikkia heitä. Mutta niin kuin kaikkialla pätee, useimmat ihmisistä ovat kuitenkin ihan kunnollisia.

Viimeksi muokattu:

Vesku

Maatalousneuvos
Kaktus sanoi:
Mutta niin kuin kaikkialla pätee, useimmat ihmisistä ovat kuitenkin ihan kunnollisia.
Tämä varmaan lohduttaa kovasti puukotuksen uhriksi joutunutta?
Somaleilla ei taida olla samanlaista "sisäistä heimokulttuuria" kuin esim. romaaneilla?

patriot

Foorumin senaattori
Kertoisiko joku minulle ovatko asiat muka Somaliassa huonosti? Miksi sieltä tulee jatkuvasti "pakolaisia". Etenkin miespuolisia! Vaikka maailmassa on paljon enemmän oikeasti kärsiviä kansoja!

Somalimiehistä ei tule valitettavasti mieleen kuin laiskuus ja ryöstely. He pilaavat muidenkin pakolaisten maineen ja ovat lisäämässä rasistista käyttäytymistä. Somalien kulttuuriin kuuluu näköjään se, että mies on perheen pää mutta ei tee mitään. No sitten on poijat parempi pysyä poissa Suomesta.

lfb

Flavio
Sijainti
Helsinki
patriot sanoi:
Kertoisiko joku minulle ovatko asiat muka Somaliassa huonosti? Miksi sieltä tulee jatkuvasti "pakolaisia". Etenkin miespuolisia! Vaikka maailmassa on paljon enemmän oikeasti kärsiviä kansoja!
Kuuleman mukaan maa on ihan täydessä kaaoksessa ja sinne menemistä tulee välttää kuin ruttoa. Jostain jotain tuollaista luin, lähdettä ei millään jaksa kaivaa, joku ahkerampi voisi sen tehdä jos tarpeelliseksi näkee. Mutta kaipa sielläkin on parempaan suuntaan menty.

patriot

Foorumin senaattori
Sanoisinko, että itse ovat kaaoksen aiheuttaneet. Ei siellä kuitenkaan mitään sotaa ole kait? :nope:

kristian.s

Well-known member
Sijainti
Helsinki
Itse en henkilökohtaisesti tunne yhtään somalia, enkä onneksi ole koskaan joutunut minkään somalijengin ryöstön kohteeksi. Näin ollen en voi puhua kokemuksesta, sillä käsitykseni somaleista perustuu (kenties tässä mielessä valitettavasti) vain lehtikirjoituksiin, ja koska lehdissä harvoin ylistetään tätä kyseistä kansaa, on käsitykseni somaleista suht negatiivinen.

Olen kuitenkin vakuuttunut siitä, että niitä mukaviakin somaleita löytyy. Useinhan tilanne näissä asioissa on juuri se, että ihmiset vailla henkilökohtaista kokemusta yleistävät ja sanovat, että on siinäkin pohjasakka. Tästä suivaantuneena joku väittää sitten, että mullapa on somalikaveri ja hän on kuulkaa erittäin sympaattinen ja mukava. Ei siinä mitään, olisi suorastaan lapsellista ajatella, että kaikki somalit ovat jollain tapaa sekaantuneet rikollisuuteen.

Somaleita ei sentään ole maassamme niin paljon, että voisimme kaikki henkilökohtaisesti tutustua heihin. On vain elettävä sen tosiasian kanssa, että valtaosa suomalaisista muodostaa käsityksensä somaleista yleisen käsityksen perusteella. Lienee aika selvää, että tämä yleinen käsitys on nimenomaan se, että somaleita tulisi pelätä, koska he ovat vaarallisia rikollisia .. näin hieman kärjistettynä ehkä, mutta kuitenkin. Eikä tämä yleinen käsitys ole sentään ihan tuulesta temmattu, vaan kyllä sille löytyy syitäkin. Joku voisi tähän sanoa, että suomalaiset tekevät Suomessa enemmän rikoksia kuin somalit. No siinä vaiheessa kun somalit tekevät enemmän rötöksiä tässä maassa, niin sitten en vaivaudu edes sanomaan minne heidät tulisi lähettää. Kyllähän sitä lukee lähes päivittäin lehdistä miten esimerkiksi joku (suomalainen) on raiskannut pikkulapsia ja muita tällaisia ihan hirveitä asioita. Veikkaanpa, että suurin osa kyllä tiedostaa sen, että suomalaiset tekevät Suomessa paljon pahempiakin asioita kuin ne somalit, mutta mielestäni ongelma ei ole siinä. Ongelma on siinä, että ulkomaalainen tekee rikoksia Suomessa. Oli se rikos sitten miten vähäpätöinen tahansa, niin aina jos rikoksen tekee ulkomaalainen, niin siitä nousee isompi haloo kuin jos sen tekee syntyperäinen suomalainen. Myönnän toki itsekin ajattelevani tällä tavalla.

Oletetaan, että mökkinaapuri on päästänyt koiransa juoksemaan vapaasti kotirakennuksen lähiympäristöön. Hetken päästä koira onkin päässyt jo naapuritontille. Naapurissa asuu erittäin tiukkapipoinen kesäasukas, joka vihaa koiria. Tässä vaiheessa syntyykin varsinanen riita, sillä kesäasukkaan mielestä koira saa juosta ihan vapaasti, kunhan se vain pysyttelisi omistajan tontilla. Siellä se voi sitten suorittaa päivittäiset tarpeensa minne lystää, mutta kesäasukasta ei tosiaankaan innosta alkaa lapioida koirankakkaa 30 asteen helteessä. Jos tätä esimerkkiä sovelletaan tähän ajankohtaiseen aiheeseen, niin voidaan sanoa, että ihmisten käsitys on yleisesti ottaen se, että suomalaisen tekemä rikos on Suomessa hyväksyttävämpi asia kuin somalialaisen tekemä.

Rikos on aina rikos - tätä mieltä ainakin itse olen - mutta se täytyy kuitenkin myöntää, että tunnepuolella tuomitsen ulkomaalaisen tekemän rikoksen helpommin kuin suomalaisen tekemän.

Giffen:[

The Horned Reaper
Sijainti
unknown
kristian.s sanoi:
Rikos on aina rikos - tätä mieltä ainakin itse olen - mutta se täytyy kuitenkin myöntää, että tunnepuolella tuomitsen ulkomaalaisen tekemän rikoksen helpommin kuin suomalaisen tekemän.
Niinpä. Olkoon kuinka tyhmää ja väärin vaan, minulla on aina ulkomaalaisten kanssa sellainen pelko, että "he ovat ensin pilanneet oman maansa ja nyt tulevat tänne pilaamaan meidän." Aina kun kuulut johonkin vähemmistöön, joudut näyttämään että olet ihan yhtä hyvä kuin se enemmistökin. Tuon takia en erityisemmin välitäkkään siirtolaisuudesta, se kun tuo aina konflikteja....

Sam

Muumipappa
Sijainti
Muumilaakso
Olisi mielenkiintoista nähdä uusi tilasto siitä, miten iso prosentuaalinen eri väestöryhmistä on syyllistynyt rikokseen. Taitaa Suomessa suomalaiset hävitä kirkkaasti somaleille ja albaaneille.

Giffen:[

The Horned Reaper
Sijainti
unknown
Sam sanoi:
Olisi mielenkiintoista nähdä uusi tilasto siitä, miten iso prosentuaalinen eri väestöryhmistä on syyllistynyt rikokseen. Taitaa Suomessa suomalaiset hävitä kirkkaasti somaleille ja albaaneille.
Not tilastojahan tehään jatkuvastija monelta taholta. Mut ne taitaa aina olla vähän tarkotuksen hakuisia.

Ferrari 4ever

Well-known member
Sijainti
Saarimaa
Hieman aikaisemmin laitoin tänne UM:n tiedoston, jossa kerrottiin Somalian olevan täydellisessä kaaoksessa. Ei keskushallintoa, ei terveydenhuoltoa, ei mainittavia julkisia palveluita, ei turvallisuutta jne.

On tietenkin harmittavaa, että osa somaleista pilaa "kaikkien" maineen. Ja monet suomalaiset yleistävät helposti yhden pakolaisen suorittaman rikoksen monia pakolaisia koskevaksi tapahtumaksi. Pitää ottaa huomioon somalien elintaso ja koulutus. Jos verrataan suomalaisten kanssa, joilla nuo asteet ovat about samat, niin veikkaisin rikosten määrän olevan lähellä toisiaan. Tasapuolinen vertailu ei synny niin, että otetaan rikosten määrä ja suhteutetaan se väkilukuun.

Viimeksi muokattu:

Black Leopard

Pantera negra
Sijainti
Läntinen Suomi
Itse en todellakaan tunne rasismia ihmistä kohtaan jos hän ei sitä itse aiheuta, kli´see ehkä mutta kuitenkin....

Oli sitten valkoinen tai tumma....

Mikäli ihminen saapuu vieraaseen maahan pakolaisena ja noudattaa maan lakeja sekä kunnioittaa sen asukkaita, tuskin kenelläkään on pahaa sanottavaa asiasta.Mutta mikäli henkilö saapuu maahan ainoastaan elintasoa nauttimaan tekemättä itse sen eteen mitään ja tämän päälle syyllistyy esim: Väkivaltarikoksiin, ryöstöihin.... toistuvasti, ei tällä henkilöllä selvästikään ole edellytyksiä tai oikeutta asua ja elää toisessa maassa.

Archie

Well-known member
Saataa mennä pieleen, mutta muistelen että hkin keskustan alueen ryöstöistä somalit vastaavat kolmanneksesta, virolais/venäläiset myös kolmanneksesta ja suomalaiset viimeisestä kolmanneksesta..

mn97

Banned
Tämä maailma nyt on vaan sellainen, että niitä pakolaisia on haluttiinko sitä tahi eikö haluta/onko se oikeutettua vai eikö oikeutettua. Se kuuluu elämään. Kaikkea ei elämässä saa, vaikka kuinka sitä haluaa.

Charlie

Elämän jakojäännös
Sijainti
Pahassa paikassa
Ilman mitään ennakkoasenteita sanon, että otsikonmukaisen tapauksen jälkeen tulisi kyseinen puukottaja lähettää välittömästi takaisin kotimaahansa, oli se miten kaaoksessa tahansa.

Tuollainen ryöstely kertoo vakavasta asennevammasta, joka tällä uuden kodin saaneella somalilla on uutta maataan ja sen kansalaisia kohtaan. Ja tuollainen asenne on kyllä karsittava jo ihan esimerkin vuoksi pois. Jos ei muuten niin passittamalla henkilö takaisin sinne mistä on tullutkin, ilman sen kummempia kyselyitä.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Karkotukset olisivat varmasti eittäin tehokas tapa saada pakolaisten tekemät törkeät rikokset vähenemään. Vankilan pelotevaikutus ei välttämättä ole kaikille pakolaisille riittävä, mutta tietoisuus siitä, että lähtö tulee toimisi varmasti muutaman ennakkotapauksen jälkeen tehokkaasti.

Absolut

Private member
Aivan samaa mieltä tuosta että vakaviin rikoksiin syyllistyneet pitäisi palauttaa kotimaahansa, edes kärsimään vankeusrangaistus siellä.

Tosin voihan sitä spekuloida silläkin että onko pakolaisten integroiminen suomalaiseen yhteiskuntaan epäonnistunut rankasti, itse uskon että merkittävä osa heidän ongelmistaan johtuu siitä ettei heitä ole onnistuttu tuomaan osaksi yhteiskuntaa.

Mielenkiintoisempaa olisi tietää miten pitkään maassaolleita, ja minkä ikäisenä tänne tulleita on rikoksiin sortuvat pakolaiset, sekä minkälainen asema sekä tuttavapiiri heillä on. Uutisoinnista saa sen kuvan ainakin että aika pääsäntöisesti rikokset suorittaa somalien (ja tietenkin muidenkin pakolais/siirtolaisryhmien) sisäiset jengit.

OoPee

Nuori ikäisekseen
Sijainti
Far enough
Sen verran olen itsekin ulkomaalisena nykyisessä kotimaassani asuvana oppinut, että näköjään tilanne on kaikkialla sama. Jos ulkomaalainen tekee rötöksen tai vaihtoehtoisesti elää sosiaalipummina , herää välittömästi epäily: "taitavat olla kaikki roskasakkia", mutta jos kotimainen tekee vastaavan, on kyseessä vain poikkeustapaus eikä missään tapauksessa yleissääntö. Suosittelen lämpimästi tämän aspektin pohtimista ennen yleistyslinjalle lähtöä.

Itse olen sitä mieltä, että eiköhän ne somalit ole ihan yhtä vähän tai paljon roskasakkia kuin suomalaisetkin esim. ruotsalaisten silmissä.

patriot

Foorumin senaattori
Väittäisin, että somaleista löytyy enemmän tätä "rötöstelevää sakkia". Johtuen lähinnä heidän kotimaansa oloista. Mikään syy se ei ole kuitenkaan käyttäytyä täällä kuin kotimaassaan. Mielestäni nämä pakolaiset, jotka syyllistyvät täällä vakaviin rikoksiin tulisi tuomion kärsittyään lähettää takaisin kotimaahansa kuten edellä jo moni linjasikin. Siinä olisi pelotetta!

Status
Ei avoinna uusille viesteille.