Spa-Francochamps Aika-ajot

  • Viestiketjun aloittaja Dev
  • Aloituspäivämäärä

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
Henkka sanoi:
Massa oli perjantaina Kimiä nopeampi, joten on kierroksen suuremmalla bensamäärällä liikenteessä. Sen suhteen Kimiltä taas surkea aika-ajo. Olisi pitänyt voittaa ylivoimaisesti.
Eikös Kimi sanonut takapäässä on vikaa..ja miten niin ylivoimaisesti yksi kierros ei varmaan niin paljoa heitä max. pari kymppää eli Kimi siis oli ylivoimaisesti nopeampi ku ottaa huomioon se vika(taka jousitus?).
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Henkka sanoi:
Massa oli perjantaina Kimiä nopeampi, joten on kierroksen suuremmalla bensamäärällä liikenteessä. Sen suhteen Kimiltä taas surkea aika-ajo. Olisi pitänyt voittaa ylivoimaisesti. Kisassa tehtävänä on sitten ajaa ainakin se 5 sekuntia karkuun ennen stoppeja, ettei Felipe pääse stopilla edelle. Ja eiköhän Kimi siihen pystykin. On se vaan kumma ettei se yksi nopea tahdo luonnistua, vaikka ratakohtaisella ylivoima-autolla saa ajella.
Noh autohan oli ehkä viallinen? Oli kuitenkin kolme kymppää nopeampi P1 ykköksessä...?

Tai sitten laukee...
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
McHaka sanoi:
Tästäkin aiheesta on keskusteltu aiemminkin. Spa kuuluu ohituksissa keskikastiin, mutta sinnekin vain siksi, että joskus sataa vettä ja sitten tapahtuu. Kuivalla kelillä ohituksia on selvästi vähemmän kuin keskikastin radoilla.

Toki "uusittu" Bussipysäkki voi tuoda muutosta asioihin. Toivottavasti tuokin.
Oliko eilen missään nähtävillä huippunopeusvertailuja? Mielestäni Ferrari ei taaskaan ollut siellä listan kärjessä ainakaan T10:n mittauspaikalla, tuskin ovat kärjessä siellä Les Combesin jarrutuksessakaan. Ettei vaan nähtäisi samanlaista kissa-hiiri -leikkiä, kuin Häkkiseltä ja Schumilta aikoinaan.

Minkähän takia niitä T10:n nopeuksia edes näytettiin. Eihän se ole millään muotoa nopea mutka, minun mielestäni yksi niistä radan "jämämutkista" ikävän profiilinsa ja pomppuisen jarrutuspaikan vuoksi, joka taisi eilen yllättää Alonson kun käänsi vähän liian aikaisin sisään. T12:n eli Pouhonin nopeuksilla olisi paljon enemmän painoarvoa.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9312
T10 on nimenomaan Pouhon ja nimenomaan sen alkuosa.


T1 La Source
T2-3 Eau Rouge
T4 Raidillon
T5-6 Les Combes
T7 Malmedy
T8 Rivage
T9 se vasemmalle kääntyvä mutka
T10-11 Pouhon
T12-13 Les Fagnes
T14-15 Stavelot
T16-17 Blanchimont
T18-19 shikaani
 

Mikkonen

Well-known member
Liittynyt
29.12.2006
Viestit
658
Tuosta Heikin tilanteesta...

Jos Renault saisi nyt päättää, ottaisivatko 5. sijan 2 stopilla vai 10. sijan 1 stopilla, niin varmaan kallistuisivat tuohon ensimmäiseen. Mutta ennen Q3:a varmaan arvelivat, ettei ihan noin korkealle yllettäisi kevyemmällä kuormalla, tai ehkä sitten niin, että Heikki pystyisi sijan 8 paikkeille raskaammallakin. Enpä tiedä, mutta hieman kyllä pelottaa nyt. :)

Kymppiruutu on likaisella puolella, siitä kun lähtee raskaalla liikkeelle, menee pahimmassa tapauksessa pari autoa ohi. Silloin ollaan 12. kun vaihtoehtona olisi 5. ruudusta puhtaammalta puolelta startti kevyellä ja todennäköinen sijoitus 5 tai 6. Aika nopeasti siitä kertyy se 25 sekuntia painavammalla, ruuhkassa ajellessa, pehmeiden renkaiden kuluessa, mikä siis säästetään yhden stopin taktiikalla. Suuri riski on myös kolarointi ensimmäisessä mutkassa. Varmasti ruudusta 10 lähdettäessä riski kolarointiin on jotain tyyliin kaksinkertainen verrattuna ruutuun 5.

Nooh, kenties kisa osoittaa pelkoni turhiksi, ja Heikki tekee jälleen hienon kisan sijoittuen sinne 6. sijan paikkeille. :ahem:

EDIT: Unohdin Kubican rangaistuksen, joten Kovalainen lähtee tietysti ruudusta 9 ja puhtaalta puolelta. Hyvä, hyvä. :)
 
Viimeksi muokattu:

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Mikkonen sanoi:
Tuosta Heikin tilanteesta...

Jos Renault saisi nyt päättää, ottaisivatko 5. sijan 2 stopilla vai 10. sijan 1 stopilla, niin varmaan kallistuisivat tuohon ensimmäiseen. Mutta ennen Q3:a varmaan arvelivat, ettei ihan noin korkealle yllettäisi kevyemmällä kuormalla, tai ehkä sitten niin, että Heikki pystyisi sijan 8 paikkeille raskaammallakin. Enpä tiedä, mutta hieman kyllä pelottaa nyt. :)

Kymppiruutu on likaisella puolella, siitä kun lähtee raskaalla liikkeelle, menee pahimmassa tapauksessa pari autoa ohi. Silloin ollaan 12. kun vaihtoehtona olisi 5. ruudusta puhtaammalta puolelta startti kevyellä ja todennäköinen sijoitus 5 tai 6. Aika nopeasti siitä kertyy se 25 sekuntia painavammalla, ruuhkassa ajellessa, pehmeiden renkaiden kuluessa, mikä siis säästetään yhden stopin taktiikalla. Suuri riski on myös kolarointi ensimmäisessä mutkassa. Varmasti ruudusta 10 lähdettäessä riski kolarointiin on jotain tyyliin kaksinkertainen verrattuna ruutuun 5.

Nooh, kenties kisa osoittaa pelkoni turhiksi, ja Heikki tekee jälleen hienon kisan sijoittuen sinne 6. sijan paikkeille. :ahem:

EDIT: Unohdin Kubican rangaistuksen, joten Kovalainen lähtee tietysti ruudusta 9 ja puhtaalta puolelta. Hyvä, hyvä. :)
Mutta tekeekö Heikki 'kimit' eli lähtee hyvän startin toivossa pehmeillä renkailla ja toinen stintti sitten kovilla?:doubtful:
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Ferrari auton laillisuudesta puheenollen... :D

dj_pepo sanoi:
Q1 - Felipe Massa Onboard

18.1s - Eau Rouge. Trottle and brake. 18.000RPM


18.2s - Eau Rouge. Trohttle and brake. 19.200RPM :confused:


25.7s - GEAR 23. 18.250RPM


27.4s - GEAR 7. 17.000RPM


28.0s - GEAR 39. 18.800RPM :eek!:


30.1s - GEAR 29...


:D
:thumbup:
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
Kylläpä Ferrari kiertää ja vaihteitakin löytyy ainakin 39:eek!:
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
IceManFani sanoi:
Eik se ollukkaan 29? Mut kuitenki, eipähän vaihteet lopu kesken. Vai onks toi taas Ferrarin yritys suosia Massaa? Pistää 29 vaihteinen loota sille...
28.0s - GEAR 39. 18.800RPM eli kyllä niitä löytyy ainakin 39:D
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
En usko Kimin tuuriin voittaa Spa kolme kertaa peräkkäin.

Perhanan pessimisti kun olen.
 

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
arzipuppy sanoi:
En usko Kimin tuuriin voittaa Spa kolme kertaa peräkkäin.

Perhanan pessimisti kun olen.
En usko minäkään. Kimi on tänään kakkonen, kun Massa korjaa potin paremmalla taktiikalla.
 

Tomacu

Well-known member
Liittynyt
11.3.2006
Viestit
2760
Sijainti
Jyväskylä
Turunsanomat sanoi:
Tallikaverusten aika-ajokisa:

McLaren: Alonso-Hamilton 7-7.

Renault: Kovalainen-Fisichella 9-5.

Ferrari: Massa-Räikkönen 8-6.

Honda: Button-Barrichello 7-7.

BMW Sauber: Heidfeld-Kubica 9-4.

Toyota: Trulli-Schumacher 12-2.

Red Bull: Webber-Coulthard 13-1.

Williams: Rosberg-Wurz 13-1.

Toro Rosso: Liuzzi-Vettel 3-1.

Spyker: Sutil-Yamamoto 4-0.

Super Aguri: Sato-Davidson 7-7.
Wurz, Coulthard ja Ralf. :nope:
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Bleu sanoi:
T10 on nimenomaan Pouhon ja nimenomaan sen alkuosa.


T1 La Source
T2-3 Eau Rouge
T4 Raidillon
T5-6 Les Combes
T7 Malmedy
T8 Rivage
T9 se vasemmalle kääntyvä mutka
T10-11 Pouhon
T12-13 Les Fagnes
T14-15 Stavelot
T16-17 Blanchimont
T18-19 shikaani
Jaha, näkyisi olevan Wikissä vähän korjattavaa jollekin ahkeralle. Millähän tuollainen kuva on tuonne edes päätynyt, nyt kun tuota katsoo ajatuksen kanssa niin eipä noissa numeroinnessa ole juuri järkeä.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
kouvotsvoni sanoi:
Mites Fisin moottorinvaihto? Se ilmoitettiin tämän vuorokauden puolella?
Hesari sanoi:
Fisichella joutuu lähtemään viimeisestä ruudusta

Renault-kuljettaja Giancarlo Fisichella joutuu lähtemään viimeisestä ruudusta Belgian gp-kisaan tänään. Fisichellan lähtöruutu heikkeni, koska hänen autoonsa vaihdettiin aika-ajon jälkeen moottori. Italialaiskuljettajan piti lähteä ruudusta kymmenen.

Fisichellan tallitoveri Heikki Kovalainen lähtee kisaan ruudusta yhdeksän. Ferrarin Kimi Räikkönen on paalupaikalla.
Niin ja missä menikään raja tiputetaanko kuljettajaa 10 ruutua vai viimeiseen ruutuun? Oliko se aika-ajojen jälkeen tapahtuvissa vaihdoissa?
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
kouvotsvoni sanoi:
Niin ja missä menikään raja tiputetaanko kuljettajaa 10 ruutua vai viimeiseen ruutuun? Oliko se aika-ajojen jälkeen tapahtuvissa vaihdoissa?
Tuo raja alkaa Lauantai aamusta. Elikkäs jos vapaissa harjoituksissa hajoaa motti ja se joudutaan vaihtamaan, niin siitä pamahtaa se -10 ruutua. Näin kävi Kubicalle.
 
Ylös