Renngeist
Soldiers of Antisthenes
GRAND PRIX DE BELGIQUE
Aikataulu:
15:00 Kilpailu (44krs/max 2h)
Strategisia faktoja:
Rakentaminen valmistunut: 1979
Ensimmäinen f1-kilpailu: 18.6.1950
Peruskorjattu: 2006-07
Voittajia: 22
Kilpailuja: 45
Kilpailuvuodet: 1950-56, 58, 60-68, 70, 83, 85-02, 04-05, 07-
Sopimus kisoista: 2012 asti
Pääsponsori: EI OLE!!!!
Pituus: 7 004 m
Kierroksia kilpailussa: 44
Kisapituus: 308,052 km
Voittaja 2009: Kimi Räikkönen (Ferrari) 1:23:50.995
Aika-ajojen nopein 2009: Jarno Trulli (Toi-ota-jos-et-muuta-saa) 1:44.503, 24 krs (168,096 km)
Paalupaikka 2009: Giancarlo Fisichella (Force India-Mercedes) 1:46.308
Rataennätys: Sebastian Vettel (Red Bull Racing-Renault) 1:47.263 (2009)
Ratakartat:
Wikipedia
F1.com
Ilmakuva
Sää (johon siis ei voi missään tapauksessa luottaa)
Lüttich=Liége
Lippu:
MTV3:n rataesittely:
Belgian GP:n näyttämö Spa-Francorchamps sijaitsee Ardennien vuoristossa lähellä Saksan rajaa. Seitsemän kilometriä pitkä rata on MM-sarjan pisin ja useimpien kuljettajien mielestä hienoin. Korkeuseroja ja haastavia mutkia tarjoava rata kulkee komeissa maisemissa osittain yleisiä teitä pitkin, ja on piristävä poikkeus tietokoneen avulla suunniteltujen modernien ratojen joukossa.
Span rataa uudistettiin 19 miljoonalla eurolla kaudeksi 2007. Ratakierros pidentyi 6,976 kilometristä 7,004 kilometriin. Varikko uudistettiin ja ns. bussipysäkkishikaani on nyt aikaisempaa hitaampi, minkä ansiosta siinä on helpompi ohittaa. Muuria on siirretty kauemmas radasta ensimmäisessä mutkassa La Sourcessa.
Moottoriurheiluperinteet Span alueella ulottuvat 1900-luvun alkuun. Vuoteen 1970 asti formula ykkösillä kilpailtiin vanhalla, yli 14 kilometriä pitkällä radalla, joka muodostui Francorchamps’n, Malmedyn ja Stavelot’n kylät yhdistävistä teistä. Hurjavauhtista rataa pidettiin yhtenä MM-sarjan vaarallisimmista, sillä kierroksen keskinopeudet nousivat jo silloisilla autoilla yli 240 kilometriin tunnissa. Jackie Stewartin vakava onnettomuus pelottavassa Masta Kink –mutkassa 1966 vaikutti osaltaan siihen, että formula ykkösten turvallisuusajattelu alkoi kehittyä.
Spa-Francorchamps'n radan lyhennetty versio palasi formula ykkösten kilpailukalenteriin 1983. Kuljettajille oli mieluinen yllätys, että radan nopea ja vaativa luonne oli onnistuttu säilyttämään. Kuuluisin Span mutkista on Eau Rouge, jonka ajaminen kaasu pohjassa on ollut monille kuljettajille kunnia-asia. Nykyisillä autoilla tempun tosin kerrotaan onnistuvan suhteellisen helposti. Haasteita kuljettajille silti riittää mm. nopeassa Pouhon-kaksoismutkassa.
Belgian F1-osakilpailu on ajettu vuodesta 1950 lähtien, tosin vuosina 1957, 1959, 1969, 1971, 2003 ja 2006 formula ykköset eivät vierailleet Belgiassa. Belgian GP on käyty Spa Francorchampsin radalla (em. poikkeuksin) 1950-1970, 1983 ja vuodesta 1985 eteenpäin. Vuonna 1972 ja 1974 ajettiin Nivellesissä ja 1973, 1975-1982 ja 1984 Zolderissa. Spassa on ajettu 24 tunnin ajo vuodesta 1924 lähtien. Nykyään perinteinen 24 tunnin ajo on osa FIA:n GT-sarjaa.
Span radalla on nähty paljon jännittäviä ja tapahtumarikkaita kilpailuja. Suomalaisten mieliin on painunut etenkin vuoden 2000 Belgian GP, jossa Mika Häkkinen teki kaikkien aikojen F1-ohituksen. Mika yritti ensin ohittaa Michael Schumacherin Kemmel-suoran päässä oikealta, mutta Schumi esti ohituksen kääntämällä eteen. Seuraavalla kierroksella samassa paikassa Schumacherin edessä oli kierroksella ohitettava Ricardo Zonta. Schumacher lähti ohittamaan Zontaa vasemmalta, kun taas Mika oikealta. Häkkinen meni samalla kertaa sekä Schumacherin että Zontan edelle siirtyen näin kisan kärkeen.
Kaudella 2004 Kimi Räikkönen puolestaan tarjosi valoa McLarenin synkkään kauteen nousemalla voittoon kymmenennestä lähtöruudusta. Spa olikin Räikkösen valtakuntaa, sillä hän uusi voittonsa vuosina 2005, 2007 ja 2009. Toissa kaudella varma voitto lipesi Räikkösen käsistä, kun että sadekuuro yllätti kuljettajat viimeisillä kierroksilla. Viime vuonna Räikkönen ajoi Spassa jälleen upean voiton, joka jäi hänen F1-uransa viimeiseksi - ainakin toistaiseksi.
Vuoden 1998 GP:stä muistetaan heti lähdön jälkeen sattunut joukkokolari, jossa 14 autoa törmäili toisiinsa. Myöhemmin samassa kisassa Michael Schumacher törmäsi hänestä kierroksen jääneeseen David Coulthardiin ja syytti skottia tahallisesta törmäyksestä.
Tapahtumia Spassa värittää usein myös vaihteleva sää. Lähes poikkeuksetta sadekuurot vierailevat alueella jossakin vaiheessa GP-viikonloppua. Tuttu tilanne on myös se, että sade kastelee vain osan pitkästä radasta.
Käyttäjän Capello pohdintoja:
Formulakausi 2010 alkaa kääntyä jo loppusuoralle, mutta se ei menoa haittaa. Kauden viimeisen kolmanneksen ensimmäiset kilpailut käydään mielenkiintoisilla radoilla: Spassa ja Monzassa. Molemmat ovat tunnetusti niin kuljettajien kuin fanienkin mieleen, sillä ne ovat legendaarisia ja nopeita, sekä ohituksia ja muuta hässäkkää on yleensä runsaasti. Ja mikä parasta: tällä hetkellä 5 kuljettajaa taistelee realistisesti siitä himotuimmasta, eli maailmanmestaruudesta. Tänä vuonna Ardennien herruudesta tullaan siis käymään huikea taistelu.
Ennakkoasetelmat
Kuten jo aiemmin totesin, ennakkoasetelmat ovat mitä herkullisimmat. Tämän kauden kolme kärkitallia - Red Bull, Ferrari ja McLaren - tulevat olemaan Spassa vahvoja. Red Bull on erityisen hyvä pitkissä mutkissa, joita Spa tarjoaa runsaasti, kun taas McLarenin vahvuus on ollut F-putken kehityksen myötä suoranopeuksissa joista Span kaltaisella nopealla radalla on runsaasti hyötyä. Ferrari on ikään kuin näiden kahden edellä mainittujen autojen sekoitus: se on tasaisempi niin suorilla kuin pitkissäkin mutkissa. Kärkitallien voimasuhteista Belgiassa saadaan paljon lisätietoa harjoitusten aikana. Kaikki ei ole kuitenkaan pelkästään autosta kiinni, sillä Ardennien muuttuvat sääolotilat saattavat laittaa tallin taktisen osaamisen koetukselle. Sillä sektorilla jokaiselle isolle tallille on sattunut tällä kaudella kömmähdyksiä, mutta Unkarin kilpailussa Webber oli parhaiten hereillä turva-autoepisodin aikana. Saa nähdä, kuka vetää tulevana viikonloppuna pisimmän tikun taktiikoiden suhteen.
Rata
Spa-Francorchamps on yksi F1-kauden kohokohdista. Kisat ovat usein jännittäviä ja tapahtumarikkaita, joissa vaihteleva sää esittää suurta roolia. Spa on myös yksi kauden pisimmistä radoista (7,004km), kierroksia siellä ajetaan tänä vuonna 44. Parhaat ohituspaikat ovat La Sourcessa (T1), sekä sitä seuraavissa Eau Rougessa (T3, T4) ja Kemmelin suoralla, jossa on nähty vuosien saatossa uskomattomia ohituksia.
Ennakkosuosikit
Span suurimmat voittajasuosikit löytyvät jälleen Red Bullin autoista. Sebastian Vettel on esittänyt viime aikoina vakuuttavia otteita etenkin aika-ajoissa, mutta aina joku sählinki on verottanut kisasuoritusta. Mark Webber puolestaan on korjannut voittoja kylmän viileään tahtiin varmalla ja ammattimaisella ajamisella. Vaihtuvissa sääoloissa konkarin taktiikkataidoista saattaa olla jälleen kerran apua. Red Bullin tulee olla kuitenkin tarkkana etenkin Fernando Alonson suhteen. Ferrari on jälleen saamassa paljon uusia päivityksiä autoonsa, joka on nyt jo ottanut isoja harppauksia eteenpäin kankeahkon alkukauden jälkeen. Oviedon ohjus ei tule antamaan mitään ilmaiseksi. Viimeisenä mutten todellakaan vähäisimpänä lisäisin ennakkosuosikkien listaan Lewis Hamiltonin. McLarenin suoranopeudet ovat olleet loistavia ja myös Wokingtonissa saadaan varmasti kehitettyä auton suorituskykyä kesätauon aikana. Jos kisaviikonloppu on sateinen Hamiltonin mahdollisuudet sen kuin parantuvat.
Haastajat
Kovimmat haastajat viikonloppuna tulevat olemaan Felipe Massa sekä Jenson Button. Kumpikaan heistä ei ole alkukauden jälkeen pystynyt oikeastaan vastaamaan tallikavereidensa vauhtiin. Ja vaikka Massa pystyisi, uusiutuisiko Hockenheimin tallimääräysepisodi? Nyt molemmilla on kuitenkin jälleen mahdollisuus parantaa edellisistä kisoista. Buttonin ja Massan lisäksi kovia haastajia ovat MercedesGP:n Nico Rosberg ja Renaultin Robert Kubica. Molemmilla on vauhtia ja motivaatiota yllinkyllin, mutta paljon riippuu siitä minkälaiseen iskuun heidän autonsa saadaan. MercedesGP:n ja Renaultin vauhti on ollut melko ailahtelevaista, mutta edistysaskeleita on silti kummallakin puolella otettu.
Lupa on siis odottaa loistavaa kisaviikonloppua. Voittajasuosikkeja on paljon ja pisteitä pitää tässä vaiheessa kautta kerätä mahdollisimman paljon mestaruutta ajatellen. Mikäpä voisi olla F1-faneille parempaa?
Grand Prix
l'ombre des forêts des Ardennes. Heureusement, il pleut dans le but de fournir une course divertissante!Aikataulu:
15:00 Kilpailu (44krs/max 2h)
Strategisia faktoja:
Rakentaminen valmistunut: 1979
Ensimmäinen f1-kilpailu: 18.6.1950
Peruskorjattu: 2006-07
Voittajia: 22
Kilpailuja: 45
Kilpailuvuodet: 1950-56, 58, 60-68, 70, 83, 85-02, 04-05, 07-
Sopimus kisoista: 2012 asti
Pääsponsori: EI OLE!!!!
Pituus: 7 004 m
Kierroksia kilpailussa: 44
Kisapituus: 308,052 km
Voittaja 2009: Kimi Räikkönen (Ferrari) 1:23:50.995
Aika-ajojen nopein 2009: Jarno Trulli (Toi-ota-jos-et-muuta-saa) 1:44.503, 24 krs (168,096 km)
Paalupaikka 2009: Giancarlo Fisichella (Force India-Mercedes) 1:46.308
Rataennätys: Sebastian Vettel (Red Bull Racing-Renault) 1:47.263 (2009)
Ratakartat:
Wikipedia
F1.com
Ilmakuva
Sää (johon siis ei voi missään tapauksessa luottaa)
Lüttich=Liége
Lippu:
MTV3:n rataesittely:
Belgian GP:n näyttämö Spa-Francorchamps sijaitsee Ardennien vuoristossa lähellä Saksan rajaa. Seitsemän kilometriä pitkä rata on MM-sarjan pisin ja useimpien kuljettajien mielestä hienoin. Korkeuseroja ja haastavia mutkia tarjoava rata kulkee komeissa maisemissa osittain yleisiä teitä pitkin, ja on piristävä poikkeus tietokoneen avulla suunniteltujen modernien ratojen joukossa.
Span rataa uudistettiin 19 miljoonalla eurolla kaudeksi 2007. Ratakierros pidentyi 6,976 kilometristä 7,004 kilometriin. Varikko uudistettiin ja ns. bussipysäkkishikaani on nyt aikaisempaa hitaampi, minkä ansiosta siinä on helpompi ohittaa. Muuria on siirretty kauemmas radasta ensimmäisessä mutkassa La Sourcessa.
Moottoriurheiluperinteet Span alueella ulottuvat 1900-luvun alkuun. Vuoteen 1970 asti formula ykkösillä kilpailtiin vanhalla, yli 14 kilometriä pitkällä radalla, joka muodostui Francorchamps’n, Malmedyn ja Stavelot’n kylät yhdistävistä teistä. Hurjavauhtista rataa pidettiin yhtenä MM-sarjan vaarallisimmista, sillä kierroksen keskinopeudet nousivat jo silloisilla autoilla yli 240 kilometriin tunnissa. Jackie Stewartin vakava onnettomuus pelottavassa Masta Kink –mutkassa 1966 vaikutti osaltaan siihen, että formula ykkösten turvallisuusajattelu alkoi kehittyä.
Spa-Francorchamps'n radan lyhennetty versio palasi formula ykkösten kilpailukalenteriin 1983. Kuljettajille oli mieluinen yllätys, että radan nopea ja vaativa luonne oli onnistuttu säilyttämään. Kuuluisin Span mutkista on Eau Rouge, jonka ajaminen kaasu pohjassa on ollut monille kuljettajille kunnia-asia. Nykyisillä autoilla tempun tosin kerrotaan onnistuvan suhteellisen helposti. Haasteita kuljettajille silti riittää mm. nopeassa Pouhon-kaksoismutkassa.
Belgian F1-osakilpailu on ajettu vuodesta 1950 lähtien, tosin vuosina 1957, 1959, 1969, 1971, 2003 ja 2006 formula ykköset eivät vierailleet Belgiassa. Belgian GP on käyty Spa Francorchampsin radalla (em. poikkeuksin) 1950-1970, 1983 ja vuodesta 1985 eteenpäin. Vuonna 1972 ja 1974 ajettiin Nivellesissä ja 1973, 1975-1982 ja 1984 Zolderissa. Spassa on ajettu 24 tunnin ajo vuodesta 1924 lähtien. Nykyään perinteinen 24 tunnin ajo on osa FIA:n GT-sarjaa.
Span radalla on nähty paljon jännittäviä ja tapahtumarikkaita kilpailuja. Suomalaisten mieliin on painunut etenkin vuoden 2000 Belgian GP, jossa Mika Häkkinen teki kaikkien aikojen F1-ohituksen. Mika yritti ensin ohittaa Michael Schumacherin Kemmel-suoran päässä oikealta, mutta Schumi esti ohituksen kääntämällä eteen. Seuraavalla kierroksella samassa paikassa Schumacherin edessä oli kierroksella ohitettava Ricardo Zonta. Schumacher lähti ohittamaan Zontaa vasemmalta, kun taas Mika oikealta. Häkkinen meni samalla kertaa sekä Schumacherin että Zontan edelle siirtyen näin kisan kärkeen.
Kaudella 2004 Kimi Räikkönen puolestaan tarjosi valoa McLarenin synkkään kauteen nousemalla voittoon kymmenennestä lähtöruudusta. Spa olikin Räikkösen valtakuntaa, sillä hän uusi voittonsa vuosina 2005, 2007 ja 2009. Toissa kaudella varma voitto lipesi Räikkösen käsistä, kun että sadekuuro yllätti kuljettajat viimeisillä kierroksilla. Viime vuonna Räikkönen ajoi Spassa jälleen upean voiton, joka jäi hänen F1-uransa viimeiseksi - ainakin toistaiseksi.
Vuoden 1998 GP:stä muistetaan heti lähdön jälkeen sattunut joukkokolari, jossa 14 autoa törmäili toisiinsa. Myöhemmin samassa kisassa Michael Schumacher törmäsi hänestä kierroksen jääneeseen David Coulthardiin ja syytti skottia tahallisesta törmäyksestä.
Tapahtumia Spassa värittää usein myös vaihteleva sää. Lähes poikkeuksetta sadekuurot vierailevat alueella jossakin vaiheessa GP-viikonloppua. Tuttu tilanne on myös se, että sade kastelee vain osan pitkästä radasta.
Käyttäjän Capello pohdintoja:
Formulakausi 2010 alkaa kääntyä jo loppusuoralle, mutta se ei menoa haittaa. Kauden viimeisen kolmanneksen ensimmäiset kilpailut käydään mielenkiintoisilla radoilla: Spassa ja Monzassa. Molemmat ovat tunnetusti niin kuljettajien kuin fanienkin mieleen, sillä ne ovat legendaarisia ja nopeita, sekä ohituksia ja muuta hässäkkää on yleensä runsaasti. Ja mikä parasta: tällä hetkellä 5 kuljettajaa taistelee realistisesti siitä himotuimmasta, eli maailmanmestaruudesta. Tänä vuonna Ardennien herruudesta tullaan siis käymään huikea taistelu.
Ennakkoasetelmat
Kuten jo aiemmin totesin, ennakkoasetelmat ovat mitä herkullisimmat. Tämän kauden kolme kärkitallia - Red Bull, Ferrari ja McLaren - tulevat olemaan Spassa vahvoja. Red Bull on erityisen hyvä pitkissä mutkissa, joita Spa tarjoaa runsaasti, kun taas McLarenin vahvuus on ollut F-putken kehityksen myötä suoranopeuksissa joista Span kaltaisella nopealla radalla on runsaasti hyötyä. Ferrari on ikään kuin näiden kahden edellä mainittujen autojen sekoitus: se on tasaisempi niin suorilla kuin pitkissäkin mutkissa. Kärkitallien voimasuhteista Belgiassa saadaan paljon lisätietoa harjoitusten aikana. Kaikki ei ole kuitenkaan pelkästään autosta kiinni, sillä Ardennien muuttuvat sääolotilat saattavat laittaa tallin taktisen osaamisen koetukselle. Sillä sektorilla jokaiselle isolle tallille on sattunut tällä kaudella kömmähdyksiä, mutta Unkarin kilpailussa Webber oli parhaiten hereillä turva-autoepisodin aikana. Saa nähdä, kuka vetää tulevana viikonloppuna pisimmän tikun taktiikoiden suhteen.
Rata
Spa-Francorchamps on yksi F1-kauden kohokohdista. Kisat ovat usein jännittäviä ja tapahtumarikkaita, joissa vaihteleva sää esittää suurta roolia. Spa on myös yksi kauden pisimmistä radoista (7,004km), kierroksia siellä ajetaan tänä vuonna 44. Parhaat ohituspaikat ovat La Sourcessa (T1), sekä sitä seuraavissa Eau Rougessa (T3, T4) ja Kemmelin suoralla, jossa on nähty vuosien saatossa uskomattomia ohituksia.
Ennakkosuosikit
Span suurimmat voittajasuosikit löytyvät jälleen Red Bullin autoista. Sebastian Vettel on esittänyt viime aikoina vakuuttavia otteita etenkin aika-ajoissa, mutta aina joku sählinki on verottanut kisasuoritusta. Mark Webber puolestaan on korjannut voittoja kylmän viileään tahtiin varmalla ja ammattimaisella ajamisella. Vaihtuvissa sääoloissa konkarin taktiikkataidoista saattaa olla jälleen kerran apua. Red Bullin tulee olla kuitenkin tarkkana etenkin Fernando Alonson suhteen. Ferrari on jälleen saamassa paljon uusia päivityksiä autoonsa, joka on nyt jo ottanut isoja harppauksia eteenpäin kankeahkon alkukauden jälkeen. Oviedon ohjus ei tule antamaan mitään ilmaiseksi. Viimeisenä mutten todellakaan vähäisimpänä lisäisin ennakkosuosikkien listaan Lewis Hamiltonin. McLarenin suoranopeudet ovat olleet loistavia ja myös Wokingtonissa saadaan varmasti kehitettyä auton suorituskykyä kesätauon aikana. Jos kisaviikonloppu on sateinen Hamiltonin mahdollisuudet sen kuin parantuvat.
Haastajat
Kovimmat haastajat viikonloppuna tulevat olemaan Felipe Massa sekä Jenson Button. Kumpikaan heistä ei ole alkukauden jälkeen pystynyt oikeastaan vastaamaan tallikavereidensa vauhtiin. Ja vaikka Massa pystyisi, uusiutuisiko Hockenheimin tallimääräysepisodi? Nyt molemmilla on kuitenkin jälleen mahdollisuus parantaa edellisistä kisoista. Buttonin ja Massan lisäksi kovia haastajia ovat MercedesGP:n Nico Rosberg ja Renaultin Robert Kubica. Molemmilla on vauhtia ja motivaatiota yllinkyllin, mutta paljon riippuu siitä minkälaiseen iskuun heidän autonsa saadaan. MercedesGP:n ja Renaultin vauhti on ollut melko ailahtelevaista, mutta edistysaskeleita on silti kummallakin puolella otettu.
Lupa on siis odottaa loistavaa kisaviikonloppua. Voittajasuosikkeja on paljon ja pisteitä pitää tässä vaiheessa kautta kerätä mahdollisimman paljon mestaruutta ajatellen. Mikäpä voisi olla F1-faneille parempaa?