Spa-Francorchamps - Kisa ja jälkitäyhkä

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
GRAND PRIX DE BELGIQUE
Grand Prix​
l'ombre des forêts des Ardennes. Heureusement, il pleut dans le but de fournir une course divertissante!



Aikataulu:
15:00 Kilpailu (44krs/max 2h)

Strategisia faktoja:
Rakentaminen valmistunut: 1979
Ensimmäinen f1-kilpailu: 18.6.1950
Peruskorjattu: 2006-07
Voittajia: 22
Kilpailuja: 45
Kilpailuvuodet: 1950-56, 58, 60-68, 70, 83, 85-02, 04-05, 07-
Sopimus kisoista: 2012 asti
Pääsponsori: EI OLE!!!!
Pituus: 7 004 m
Kierroksia kilpailussa: 44
Kisapituus: 308,052 km
Voittaja 2009: Kimi Räikkönen (Ferrari) 1:23:50.995
Aika-ajojen nopein 2009: Jarno Trulli (Toi-ota-jos-et-muuta-saa) 1:44.503, 24 krs (168,096 km)
Paalupaikka 2009: Giancarlo Fisichella (Force India-Mercedes) 1:46.308
Rataennätys: Sebastian Vettel (Red Bull Racing-Renault) 1:47.263 (2009)

Ratakartat:

Wikipedia

F1.com

Ilmakuva

Sää (johon siis ei voi missään tapauksessa luottaa)

Lüttich=Liége

Lippu:



MTV3:n rataesittely:
Belgian GP:n näyttämö Spa-Francorchamps sijaitsee Ardennien vuoristossa lähellä Saksan rajaa. Seitsemän kilometriä pitkä rata on MM-sarjan pisin ja useimpien kuljettajien mielestä hienoin. Korkeuseroja ja haastavia mutkia tarjoava rata kulkee komeissa maisemissa osittain yleisiä teitä pitkin, ja on piristävä poikkeus tietokoneen avulla suunniteltujen modernien ratojen joukossa.

Span rataa uudistettiin 19 miljoonalla eurolla kaudeksi 2007. Ratakierros pidentyi 6,976 kilometristä 7,004 kilometriin. Varikko uudistettiin ja ns. bussipysäkkishikaani on nyt aikaisempaa hitaampi, minkä ansiosta siinä on helpompi ohittaa. Muuria on siirretty kauemmas radasta ensimmäisessä mutkassa La Sourcessa.

Moottoriurheiluperinteet Span alueella ulottuvat 1900-luvun alkuun. Vuoteen 1970 asti formula ykkösillä kilpailtiin vanhalla, yli 14 kilometriä pitkällä radalla, joka muodostui Francorchamps’n, Malmedyn ja Stavelot’n kylät yhdistävistä teistä. Hurjavauhtista rataa pidettiin yhtenä MM-sarjan vaarallisimmista, sillä kierroksen keskinopeudet nousivat jo silloisilla autoilla yli 240 kilometriin tunnissa. Jackie Stewartin vakava onnettomuus pelottavassa Masta Kink –mutkassa 1966 vaikutti osaltaan siihen, että formula ykkösten turvallisuusajattelu alkoi kehittyä.

Spa-Francorchamps'n radan lyhennetty versio palasi formula ykkösten kilpailukalenteriin 1983. Kuljettajille oli mieluinen yllätys, että radan nopea ja vaativa luonne oli onnistuttu säilyttämään. Kuuluisin Span mutkista on Eau Rouge, jonka ajaminen kaasu pohjassa on ollut monille kuljettajille kunnia-asia. Nykyisillä autoilla tempun tosin kerrotaan onnistuvan suhteellisen helposti. Haasteita kuljettajille silti riittää mm. nopeassa Pouhon-kaksoismutkassa.

Belgian F1-osakilpailu on ajettu vuodesta 1950 lähtien, tosin vuosina 1957, 1959, 1969, 1971, 2003 ja 2006 formula ykköset eivät vierailleet Belgiassa. Belgian GP on käyty Spa Francorchampsin radalla (em. poikkeuksin) 1950-1970, 1983 ja vuodesta 1985 eteenpäin. Vuonna 1972 ja 1974 ajettiin Nivellesissä ja 1973, 1975-1982 ja 1984 Zolderissa. Spassa on ajettu 24 tunnin ajo vuodesta 1924 lähtien. Nykyään perinteinen 24 tunnin ajo on osa FIA:n GT-sarjaa.

Span radalla on nähty paljon jännittäviä ja tapahtumarikkaita kilpailuja. Suomalaisten mieliin on painunut etenkin vuoden 2000 Belgian GP, jossa Mika Häkkinen teki kaikkien aikojen F1-ohituksen. Mika yritti ensin ohittaa Michael Schumacherin Kemmel-suoran päässä oikealta, mutta Schumi esti ohituksen kääntämällä eteen. Seuraavalla kierroksella samassa paikassa Schumacherin edessä oli kierroksella ohitettava Ricardo Zonta. Schumacher lähti ohittamaan Zontaa vasemmalta, kun taas Mika oikealta. Häkkinen meni samalla kertaa sekä Schumacherin että Zontan edelle siirtyen näin kisan kärkeen.

Kaudella 2004 Kimi Räikkönen puolestaan tarjosi valoa McLarenin synkkään kauteen nousemalla voittoon kymmenennestä lähtöruudusta. Spa olikin Räikkösen valtakuntaa, sillä hän uusi voittonsa vuosina 2005, 2007 ja 2009. Toissa kaudella varma voitto lipesi Räikkösen käsistä, kun että sadekuuro yllätti kuljettajat viimeisillä kierroksilla. Viime vuonna Räikkönen ajoi Spassa jälleen upean voiton, joka jäi hänen F1-uransa viimeiseksi - ainakin toistaiseksi.

Vuoden 1998 GP:stä muistetaan heti lähdön jälkeen sattunut joukkokolari, jossa 14 autoa törmäili toisiinsa. Myöhemmin samassa kisassa Michael Schumacher törmäsi hänestä kierroksen jääneeseen David Coulthardiin ja syytti skottia tahallisesta törmäyksestä.

Tapahtumia Spassa värittää usein myös vaihteleva sää. Lähes poikkeuksetta sadekuurot vierailevat alueella jossakin vaiheessa GP-viikonloppua. Tuttu tilanne on myös se, että sade kastelee vain osan pitkästä radasta.

Käyttäjän Capello pohdintoja:

Formulakausi 2010 alkaa kääntyä jo loppusuoralle, mutta se ei menoa haittaa. Kauden viimeisen kolmanneksen ensimmäiset kilpailut käydään mielenkiintoisilla radoilla: Spassa ja Monzassa. Molemmat ovat tunnetusti niin kuljettajien kuin fanienkin mieleen, sillä ne ovat legendaarisia ja nopeita, sekä ohituksia ja muuta hässäkkää on yleensä runsaasti. Ja mikä parasta: tällä hetkellä 5 kuljettajaa taistelee realistisesti siitä himotuimmasta, eli maailmanmestaruudesta. Tänä vuonna Ardennien herruudesta tullaan siis käymään huikea taistelu.

Ennakkoasetelmat

Kuten jo aiemmin totesin, ennakkoasetelmat ovat mitä herkullisimmat. Tämän kauden kolme kärkitallia - Red Bull, Ferrari ja McLaren - tulevat olemaan Spassa vahvoja. Red Bull on erityisen hyvä pitkissä mutkissa, joita Spa tarjoaa runsaasti, kun taas McLarenin vahvuus on ollut F-putken kehityksen myötä suoranopeuksissa joista Span kaltaisella nopealla radalla on runsaasti hyötyä. Ferrari on ikään kuin näiden kahden edellä mainittujen autojen sekoitus: se on tasaisempi niin suorilla kuin pitkissäkin mutkissa. Kärkitallien voimasuhteista Belgiassa saadaan paljon lisätietoa harjoitusten aikana. Kaikki ei ole kuitenkaan pelkästään autosta kiinni, sillä Ardennien muuttuvat sääolotilat saattavat laittaa tallin taktisen osaamisen koetukselle. Sillä sektorilla jokaiselle isolle tallille on sattunut tällä kaudella kömmähdyksiä, mutta Unkarin kilpailussa Webber oli parhaiten hereillä turva-autoepisodin aikana. Saa nähdä, kuka vetää tulevana viikonloppuna pisimmän tikun taktiikoiden suhteen.

Rata

Spa-Francorchamps on yksi F1-kauden kohokohdista. Kisat ovat usein jännittäviä ja tapahtumarikkaita, joissa vaihteleva sää esittää suurta roolia. Spa on myös yksi kauden pisimmistä radoista (7,004km), kierroksia siellä ajetaan tänä vuonna 44. Parhaat ohituspaikat ovat La Sourcessa (T1), sekä sitä seuraavissa Eau Rougessa (T3, T4) ja Kemmelin suoralla, jossa on nähty vuosien saatossa uskomattomia ohituksia.

Ennakkosuosikit

Span suurimmat voittajasuosikit löytyvät jälleen Red Bullin autoista. Sebastian Vettel on esittänyt viime aikoina vakuuttavia otteita etenkin aika-ajoissa, mutta aina joku sählinki on verottanut kisasuoritusta. Mark Webber puolestaan on korjannut voittoja kylmän viileään tahtiin varmalla ja ammattimaisella ajamisella. Vaihtuvissa sääoloissa konkarin taktiikkataidoista saattaa olla jälleen kerran apua. Red Bullin tulee olla kuitenkin tarkkana etenkin Fernando Alonson suhteen. Ferrari on jälleen saamassa paljon uusia päivityksiä autoonsa, joka on nyt jo ottanut isoja harppauksia eteenpäin kankeahkon alkukauden jälkeen. Oviedon ohjus ei tule antamaan mitään ilmaiseksi. Viimeisenä mutten todellakaan vähäisimpänä lisäisin ennakkosuosikkien listaan Lewis Hamiltonin. McLarenin suoranopeudet ovat olleet loistavia ja myös Wokingtonissa saadaan varmasti kehitettyä auton suorituskykyä kesätauon aikana. Jos kisaviikonloppu on sateinen Hamiltonin mahdollisuudet sen kuin parantuvat.

Haastajat

Kovimmat haastajat viikonloppuna tulevat olemaan Felipe Massa sekä Jenson Button. Kumpikaan heistä ei ole alkukauden jälkeen pystynyt oikeastaan vastaamaan tallikavereidensa vauhtiin. Ja vaikka Massa pystyisi, uusiutuisiko Hockenheimin tallimääräysepisodi? Nyt molemmilla on kuitenkin jälleen mahdollisuus parantaa edellisistä kisoista. Buttonin ja Massan lisäksi kovia haastajia ovat MercedesGP:n Nico Rosberg ja Renaultin Robert Kubica. Molemmilla on vauhtia ja motivaatiota yllinkyllin, mutta paljon riippuu siitä minkälaiseen iskuun heidän autonsa saadaan. MercedesGP:n ja Renaultin vauhti on ollut melko ailahtelevaista, mutta edistysaskeleita on silti kummallakin puolella otettu.

Lupa on siis odottaa loistavaa kisaviikonloppua. Voittajasuosikkeja on paljon ja pisteitä pitää tässä vaiheessa kautta kerätä mahdollisimman paljon mestaruutta ajatellen. Mikäpä voisi olla F1-faneille parempaa?
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Tämänhetkinen lähtöjärjestys
Koodi:
Belgian GP:n lähtöjärjestys:
1.  Mark Webber        RBR-Renault        1.45,778
2.  Lewis Hamilton     McLaren-Mercedes     +0,085
3.  Robert Kubica      Renault              +0,322
4.  Sebastian Vettel   RBR-Renault          +0,349
5.  Jenson Button      McLaren-Mercedes     +0,428
6.  Felipe Massa       Ferrari              +0,536
7.  Rubens Barrichello Williams-Cosworth    +0,824
8.  Adrian Sutil       Force India-Mercedes +0,881   
9.  Nico Hülkenberg    Williams-Cosworth    +1,275
10. Fernando Alonso    Ferrari              +1,663
11. Jaime Alguersuari  STR-Ferrari    
12. Vitantonio Liuzzi  Force India-Mercedes    
13. Heikki Kovalainen  Lotus-Cosworth    
14. Nico Rosberg       Mercedes GP    *
15. Jarno Trulli       Lotus-Cosworth    
16. Sebastien Buemi    STR-Ferrari ****
17. Kamui Kobayashi    BMW Sauber-Ferrari    
18. Bruno Senna        HRT-Cosworth    
19. Sakon Yamamoto     HRT-Cosworth    
20. Timo Glock         Virgin-Cosworth   *** 
21. Michael Schumacher Mercedes GP    **
22. Pedro de la Rosa   BMW Sauber-Ferrari    
23. Lucas di Grassi    Virgin-Cosworth    
24. Vitali Petrov      Renault    

* lähtöruutua pudotettu 5 pykälää rangaistuksena vaihdelaatikonvaihdosta

** lähtöruutua pudotettu 10 pykälää rangaistuksena edelliskisan vaarallisesta ajosta.

*** lähtöruutua pudotettu 5 pykälää rangaistuksena kilpakumppanin estelystä.

**** lähtöruutua pudotettu 3 pykälää rangaistuksena kilpakumppanin estelystä.
Aika-ajojen tulokset
Q1 (20min)
Koodi:
1.  Nico Rosberg           Mercedes GP          1.54,826   
2.  Nico Hülkenberg        Williams-Cosworth    1.55,442   
3.  Rubens Barrichello     Williams-Cosworth    1.55,757   
4.  Robert Kubica          Renault              1.56,041   
5.  Michael Schumacher     Mercedes GP          1.56,313   
6.  Lewis Hamilton         McLaren-Mercedes     1.56,706   
7.  Fernando Alonso        Ferrari              1.57,023   
8.  Mark Webber            RBR-Renault          1.57,352   
9.  Jenson Button          McLaren-Mercedes     1.57,981   
10. Felipe Massa           Ferrari              1.58,323   
11. Sebastian Vettel       RBR-Renault          1.58,487   
12. Adrian Sutil           Force India-Mercedes 1.58,730   
13. Jaime Alguersuari      STR-Ferrari          1.58,944   
14. Sebastien Buemi        STR-Ferrari          2.00,386   
15. Vitantonio Liuzzi      Force India-Mercedes 2.01,102   
16. Timo Glock             Virgin-Cosworth      2.01,316   
17. Heikki Kovalainen      Lotus-Cosworth       2.01,343   
18. Jarno Trulli           Lotus-Cosworth       2.01,491   
19. Kamui Kobayashi        BMW Sauber-Ferrari   2.02,284   
20. Bruno Senna            HRT-Cosworth         2.03,612   
21. Sakon Yamamoto         HRT-Cosworth         2.03,941   
22. Pedro de la Rosa       BMW Sauber-Ferrari   2.05,294   
23. Lucas di Grassi        Virgin-Cosworth      2.18,754   
24. Vitali Petrov          Renault             ei aikaa
Q2 (15min)
Koodi:
1.  Lewis Hamilton     McLaren-Mercedes      1.46,211  
2.  Jenson Button      McLaren-Mercedes      1.46,790  
3.  Sebastian Vettel   RBR-Renault           1.47,245  
4.  Mark Webber        RBR-Renault           1.47,253  
5.  Adrian Sutil       Force India-Mercedes  1.47,292  
6.  Robert Kubica      Renault               1.47,320  
7.  Felipe Massa       Ferrari               1.47,322  
8.  Fernando Alonso    Ferrari               1.47,544  
9.  Rubens Barrichello Williams-Cosworth     1.47,797  
10. Nico Hülkenberg    Williams-Cosworth     1.47,821  
11. Michael Schumacher Mercedes GP           1.47,874  
12. Nico Rosberg       Mercedes GP           1.47,885  
13. Jaime Alguersuari  STR-Ferrari           1.48,267  
14. Vitantonio Liuzzi  Force India-Mercedes  1.48,680  
15. Sebastien Buemi    STR-Ferrari           1.49,209  
16. Heikki Kovalainen  Lotus-Cosworth        1.50,980  
17. Timo Glock         Virgin-Cosworth       1.52,049
Q3 (10min)
Koodi:
1.  Mark Webber        RBR-Renault          1.45,778 
2.  Lewis Hamilton     McLaren-Mercedes     1.45,863 
3.  Robert Kubica      Renault              1.46,100 
4.  Sebastian Vettel   RBR-Renault          1.46,127 
5.  Jenson Button      McLaren-Mercedes     1.46,206 
6.  Felipe Massa       Ferrari              1.46,314 
7.  Rubens Barrichello Williams-Cosworth    1.46,602 
8.  Adrian Sutil       Force India-Mercedes 1.46,659 
9.  Nico Hülkenberg    Williams-Cosworth    1.47,053 
10. Fernando Alonso    Ferrari              1.47,441
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Meikäläisen kristallipallo sanoo, että huomenna maaliin tullaan järjestyksessä Hamsteri, Webs, Seb, Button, Kubica, Sutil, Massa, El Banco, Rubinho, Hulkenberg.

Hamsteri ottaa piikkipaikan jo ekalla kierroksella Q3:ssa ja menee menojaan.

Vettelin sijoitukseen sisältyy hieman toiveajattelua sillä Button on nopea suorilla. Rellu ei pysy muiden perässä. El Banco putoaa käytännössä mestaruusjunasta huomenna.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Scuderia.netin pojat rukoilevat sadetta. Alonso taitaa olla liikkeellä sadekelin säädöillä (enemmän siipeä). Eiköhän muilla talleilla ole käytössä samat säätiedotukset, joten aika hazardi veto Ferrarilta. No, voihan se palkitakkain huomenna... Minkähän laista säätä Spahan huomiseksi on luvattu?
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Meikäläisen kristallipallo sanoo, että huomenna maaliin tullaan järjestyksessä Hamsteri, Webs, Seb, Button, Kubica, Sutil, Massa, El Banco, Rubinho, Hulkenberg.

Hamsteri ottaa piikkipaikan jo ekalla kierroksella Q3:ssa ja menee menojaan.

Vettelin sijoitukseen sisältyy hieman toiveajattelua sillä Button on nopea suorilla. Rellu ei pysy muiden perässä. El Banco putoaa käytännössä mestaruusjunasta huomenna.
Come on! Jos toi järjestys on kisan aikana,niin Massa joutuu antaa tietä ja se on varma!
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Scuderia.netin pojat rukoilevat sadetta. Alonso taitaa olla liikkeellä sadekelin säädöillä (enemmän siipeä). Eiköhän muilla talleilla ole käytössä samat säätiedotukset, joten aika hazardi veto Ferrarilta. No, voihan se palkitakkain huomenna... Minkähän laista säätä Spahan huomiseksi on luvattu?
El Banco se siellä päätökset tekee, joten riskinotto oli hänen. Voi kyllä kysyä, miksi ottaa riski kun ne olisi ehtinyt moneen kertaan muuttaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
El Banco se siellä päätökset tekee, joten riskinotto oli hänen. Voi kyllä kysyä, miksi ottaa riski kun ne olisi ehtinyt moneen kertaan muuttaa.
Autot ovat Parc Fermessä, joten ei niitä pientä etusiiven säätöä lukuunottamatta voi muuttaa aika-ajon ja kisan välillä.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Autot ovat Parc Fermessä, joten ei niitä pientä etusiiven säätöä lukuunottamatta voi muuttaa aika-ajon ja kisan välillä.
joo, tarkoitin - miksi ajaa sadesäädöillä aika-ajo ja sitten syyttää säätöjä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
joo, tarkoitin - miksi ajaa sadesäädöillä aika-ajo ja sitten syyttää säätöjä.
En tiedä kuka on syyttänyt. Ainakin F1.comissa olevissa selected quoteissa "syytetään" sitä, että jäljellä oli vain yksi pehmeä rengassarja ja sitä käytettäessä tihutti vettä.

Joka tapauksessa sadesäädöt ovat tietenkin taktinen valinta, joten olisi outoa syyttää itse tehtyä valintaa (selitys se voi toki olla, mikä on eri asia kuin syyttäminen). Aika-ajo uhrataan, jotta kisassa olisi paremmat saumat. Alonso huomauttaa, että Spassa lähtöpaikka ei ole niin tärkeä kuin useimmilla muilla radoilla.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Ihmettelen vähän noita sadekelin säätöjä. Q3:sen lopussa alkoi satamaan. Eikö Alonson olisi silloin pitänyt helposti parantaa aikaansa, kun kerran oli sadekelin säädöt ja enemmän siipeä kuin muilla? Hamilton ja Buttonhan paransivat aivan lopussa aikojaan ja Hamilton ajoi kuluneilla renkailla. Alonsolla oli tuoreet renkaat lopussa.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18207
Ihmettelen vähän noita sadekelin säätöjä. Q3:sen lopussa alkoi satamaan. Eikö Alonson olisi silloin pitänyt helposti parantaa aikaansa, kun kerran oli sadekelin säädöt ja enemmän siipeä kuin muilla? Hamilton ja Buttonhan paransivat aivan lopussa aikojaan ja Hamilton ajoi kuluneilla renkailla. Alonsolla oli tuoreet renkaat lopussa.
Q3:ssa satoi lähinnä vain ykkösmutkassa. Muu rata oli kuiva, ei Hamilton muuten olisi toiseksi pystynyt parantamaan.

Normaalissa aika-ajossa Hamilton olisi ollut paalulla. Veikkaisin hänen hoitavan huomenna kisan.
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Alonso voittaa huomenna. Maikkari:

Ferrarin Fernando Alonso ei huolestunut, vaikka jäi Belgian GP:n aika-ajoissa 10. lähtöruutuun.

Alonso ajoi kolmannessa osiossa ensimmäisen aikakierroksensa kovemmilla renkailla. Kun hän vaihtoi pehmeämpään kuivan kelin rengassarjaan, rata oli jo sateen kastelema.

- Kolmannessa aika-ajossa ei ollut mitään taianomaisia ratkaisuja. Ehkä joillain autoilla oli kaksi uutta pehmeämpää rengassarjaa käytössään, mutta meillä ei valitettavasti ollut. Kun laitoin uudet renkaat alle, radalla satoi. Näin se joskus menee. Huomenna sade varmasti auttaa meitä, Alonso totesi.

Ennusteiden mukaan keli jatkuu epävakaisena Span radalla myös huomisen kisan aikana.

- Näissä olosuhteissa onni on tärkeä tekijä eikä lähtöjärjestyksellä ole niin suurta merkitystä. Näimme tänään, kuinka näissä olosuhteissa oikea ratkaisu renkaiden suhteen voi hyödyttää 50 sekuntia tai minuutin, jos pystyy ajamaan yhden ylimääräisen kierroksen kuivan kelin renkailla. Kyse ei siis ole sekunnin kymmenyksistä, vaan minuutista. Huomenna olemme valmiita tekemään parhaat päätökset oikeilla hetkillä, Alonso lupasi.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Ihmettelen vähän noita sadekelin säätöjä. Q3:sen lopussa alkoi satamaan. Eikö Alonson olisi silloin pitänyt helposti parantaa aikaansa, kun kerran oli sadekelin säädöt ja enemmän siipeä kuin muilla? Hamilton ja Buttonhan paransivat aivan lopussa aikojaan ja Hamilton ajoi kuluneilla renkailla. Alonsolla oli tuoreet renkaat lopussa.
Tuon Alonson selityksen mukaa paremminkin lähti Q3:n väärillä renkailla ja ajoituksella. Sadekelin säädöt ei niinkään syynä. Ja toisaalta sadekelin säädöillä ei aja lujempaa märällä radalla millään renkailla kuin samaisilla säädöillä kuivassa kelissä.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Odotukset on todella korkeella. Spa on vaan upea paikka ajaa kisaa, kiitos radan profiiliin ja vaihtelevan sään. Toivottavasti huomenna saadaan kunnon lottoa kun tilanne uhkaa mennä tylsäksi. Ekat kymmenen kiekkaa vaikka kuivalla, sitten vettä, kuivaa ja loppuun vielä vähän sadetta.

Ja kukakohan voittaa? En koita edes arvata. Webber ja Hamilton on varmaan ne vahvimmat ehdokkaat, mutta miksei vaikka Vettel tai Button voisi voittaa. Mainitaan vielä, että huomenna on pikkutallien paras mahdollisuus ottaa pisteitä tällä kaudella, jos kisa menee lotoksi voi pelkkä radalla pysyminen tuoda paikan kymmenen joukosta.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Jos on kuivaa, niin Hamilton on aika vahvoilla. Mutta kärkiporukka on kuitenkin sen verran tiivis että mitä vaan voi tapahtua. Kuivalla kylläkin Alonsolla voi tehdä tiukkaa päästä edes kympin sakkiin.

Sadekisa onkin sitten melkoista lottoa. Parantaisi todennäköisesti ainakin Buttonin ja Alonson mahdollisuuksia. Samaten jos homma menee romuralliksi, niin sieltä voi jopa joku uusien tallien sankari löytää itsensä pisteiltä ruutulipun heiluessa.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Uusi lähtöjärjestys:

Pos Driver Team
1. Mark Webber Red Bull-Renault
2. Lewis Hamilton McLaren-Mercedes
3. Robert Kubica Renault
4. Sebastian Vettel Red Bull-Renault
5. Jenson Button McLaren-Mercedes
6. Felipe Massa Ferrari
7. Rubens Barrichello Williams-Cosworth
8. Adrian Sutil Force India-Mercedes
9. Nico Hulkenberg Williams-Cosworth
10. Fernando Alonso Ferrari
11. Jaime Alguersuari Toro Rosso-Ferrari
12. Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes
13. Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth
14. Nico Rosberg Mercedes *
15. Jarno Trulli Lotus-Cosworth
16. Sebastien Buemi Toro Rosso-Ferrari **
17. Kamui Kobayashi Sauber-Ferrari
18. Bruno Senna HRT-Cosworth
19. Sakon Yamamoto HRT-Cosworth
20. Timo Glock Virgin-Cosworth ***
21. Michael Schumacher Mercedes ****
22. Pedro de la Rosa Sauber-Ferrari
23. Lucas di Grassi Virgin-Cosworth
24. Vitaly Petrov Renault

* Five-place penalty for gearbox change
** Three-place penalty for impeding Rosberg
*** Five-place penalty for impeding Yamamoto
*** 10-place penalty for Barrichello incident in Hungary

http://www.autosport.com/news/report.php/id/86212
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
La Sourcessa kolisee huomenna häntäpään osalta.
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
1927
Kummasti Red Bullista alkoi heti löytymään vauhtia kun tosipaikka tuli, Vettelhän tykitti kakkosektorille yli puoli sekuntia kovemmat ajat kuin Larenit, muutama virhe vain maksoi paalun tällä kertaa. Uskon Red Bullin hoitavan huomenna kisan, Kubicaa voisi pitää pienenä mustana hevosena.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18371
3. Robert Kubica Renault
8. Adrian Sutil Force India-Mercedes
10. Fernando Alonso Ferrari
Kyseiset kolme kuskia saisivat ajaa hyvän kisan, varsinkin Kubicalle palkintopallisija tai jopa voitto olisi makeaa.
 

sc

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
419
Mitä viimeisimmät luotettavat sääennustukset näyttää? Meset ja Ferrarit saattaa olla vahvoilla tänään jos sataa, vedonlyöntiä ajatellen. Hamiltonkin on kyllä helvetin hyvä sateella.
 
Ylös