Sport2000 kaudella 2002

Digi

Active member
Liittynyt
13.5.2001
Viestit
34
Onkos tullut tietoa kauttarantain uusista autoista, säännöistä tai kuskeista kaudelle 2002?!

Mitens euroopan uusi sääntö (saa porauttaa 1,8 --->2.0, ja 2.2 -->2.0) vaikuttaa autojen tasaväkisyyteen? Millä autolla otetaan voittoja? Mielipiteenne uudesta Civic Type-R:stä?

Jouluja!
 

tarkkailija

Member
Liittynyt
5.10.2001
Viestit
13
Huhu kertoo, että kierrosluku rajoitettaisiin Suomessa 8500:aan. Joten sääntömuutos, jolla pienempää konetta saa suurentaa ja suurempaa pienentää kaksilitraiseksi ei vaikuttane niinkään paljon. Voittoja ajetaan edelleen parhaiden kuskien toimesta. Jos ja kun sarjaan tulee uusia autoja mm Civic type R, niin uusilla autoilla voi joku nousta pallille, ei välttämättä uudella merkillä. Veikkaukseni on, että Olli Haapalainen vie taas SM:n VW Golfilla, jos hän osallistuu sarjaan. Muut mitalisijat voivat mennä uusille hemmoille. Onko kellään tietoa sarjaan 2002 osallistuvista uusista kuskeista tai poisjäävistä entisistä, kertokaa vaikka heti tällä palstalla.
 

Lauda

Member
Liittynyt
19.12.2001
Viestit
5
Sijainti
Finland
Helsinki Motor Showssa kuljettajat pitivät palaveriään ja semmosesta oli juttua josko AKK ryhtyisi jakamaan joka kisan voittajalle suoraan jonkunlaista rahapalkintoa. Se motivoisi kyllä osallistujia tsemppaamaan koko kauden. Ja saisi kuljettajatkin jotain hyvyyksiä.
 

Digi

Active member
Liittynyt
13.5.2001
Viestit
34
En usko että palkintorahat ovat niin suuria, että sillä olisi mitään tekemistä motivaation kanssa! Lisäksi kun tuo verottajakin haluaa päästä käsiksi niihin....! Eiköhän tuo SuomenMestaruus ole se mikä niitä jätkiä(ja tyttöä) motivoi.., ehkä?!
 

Spyder

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
150
Ruotsin maalla kuulemma on STCC-luokassa luovuttu palkintorahoista ja ne on korvattu sillä, että kilpailijat eivät maksa ilmoittautumismaksua ollenkaan. Siinä hyvä malli verotuksen kannaltakin!

Sääntömuutokset sisältäen mm. tuon 8500 rpm rajoituksen ovat AKK:n sivuilla.

[ 21-12-2001: Message edited by: Spyder ]
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Originally posted by Spyder:
<STRONG>

Sääntömuutokset sisältäen mm. tuon 8500 rpm rajoituksen ovat AKK:n sivuilla.

[ 21-12-2001: Message edited by: Spyder ]</STRONG>
Minkä automerkin käyttöalue rajottuu eniten?
 

???

New member
Liittynyt
1.1.2002
Viestit
4
Sijainti
Suomessa ollaan
Ainakin pari kuljettajaa on vaihtamassa merkkiä... Tuo RPM rajoitus on hyvin mielenkiintoinen juttu sillä en usko että se vaikuttaa auton suorituskykyyn muutoin kuin niille kuljettajille jotka yli rundittaa moottoriaan (rajoittaja lyö päälle ja he menettävät vauhtiaan), sillä käyttö-alueet ovat alemalla.
 

hewland

Well-known member
Liittynyt
8.11.2000
Viestit
56
Sijainti
salo finland
kyllä 8500 yläraja tulee kiusaamaan ainakin hondia ja varmaan myös bemareita. milläs sitä muuten valvotaan? aivan hölmö idea.jokainen joutuu tietty ostamaan taas jonkun hölmön laatikon,jota vielä hölmömmät katsastusmiehet sitten joka saatanan ajokerran jälkeen tutkivat.
 

Muurari

Member
Liittynyt
20.10.2001
Viestit
19
Ja kohta saamme kaikki kuulla v10:ltä, Don Vitolta tai Mad-Mikeltä että oli Burin tai jonkun VW:ltä idea pudottaa kierroksia ja AKK:ta vietiin kuin pässiä narussa!!!!!!!
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by Muurari:
<STRONG>Ja kohta saamme kaikki kuulla v10:ltä, Don Vitolta tai Mad-Mikeltä että oli Burin tai jonkun VW:ltä idea pudottaa kierroksia ja AKK:ta vietiin kuin pässiä narussa!!!!!!!</STRONG>
EVVK koko Fröken 2000 -luokka. AKK:n neropatteja sen sijaan vois kyllä viedä narusta ja kattella sopivan tukevaa petäjän oksaa minkä yli sen narun sitten hilaa...
:p
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Originally posted by Muurari:
<STRONG>Ja kohta saamme kaikki kuulla v10:ltä, Don Vitolta tai Mad-Mikeltä että oli Burin tai jonkun VW:ltä idea pudottaa kierroksia ja AKK:ta vietiin kuin pässiä narussa!!!!!!!</STRONG>
Muurari syö sementtiä ja hyppää mereen! Asiahan oli jo tuotu esiin, jos et sitä ymmärtänyt.
 

???

New member
Liittynyt
1.1.2002
Viestit
4
Sijainti
Suomessa ollaan
Tätä asiaa on mietitty - miten valvotaan tuo rajoitus ja koska hylätään??? Jokainen vaidemissi ja jarrutus (mottori sellainen= eli lähes jokainen) ylittää tuon rajan.

Pitäsikö boksi tallentaa milloin ylitys on sattunut (startti, suoralla vai ennen mutkaa jarrutuksessa)

Olen edelleen vahvasti sitämieltä että rajoitus ei tule vaikuttamaan Akk:n toivomalla tavalla, (vittaan edelliseen viestiini). Enkä todellakaan usko että se juuri Hondia kiusaisi.

Hondiinhan on tulossa 2 litraiset pannut jolloin vääntööö saadaan edelleen alemmas. (Vanhoihin Autoihin asennetaan uudet 2 litraiset moottorit.)

Tämä ei ole ensimmäinen kerta S2 historiassa jolloin alkuperäinen myyntimalli muutettaisi.
4 Golffeihin asennettiin vanhankoppaisen moottorit (oli parempi, ehkä helpompi virittää..).

Muurari olit aivan oikeassa; idea pudottamiseen tuli todellakin tuolta.
Ideanahan on pitaa VW:tä vauhdissa mukana, ja se on ihan jees.. Viimekausi oli loppujen lopuksi helvetin tasainen sekä kuljettajien että merkkien kesken. Ja näin pitää ollakin.
Olli voitti kauden tasaisuudellaan, "muut ikäänkuin tuli ja meni" (jotkut pahastikin).
 

tarkkailija

Member
Liittynyt
5.10.2001
Viestit
13
Pari kommenttia tuosta kierroslukurajoituksesta: Taknisesti se on ihan helppo toteuttaa: kun kierrosluku nousee 8500:aan, katkeaa kipinä (=teho). Jos vaihdemisissä tai moottorijarrutuksessa kierrokset nousevat yli 8500:n, niin sillä ei ole merkitystä, koska tehoa ei ole ollenkaan. Valvonta voi tapahtua tarkistamalla itse rajoittimen toiminta, tai kierroslukumittarin "juorusta" tai moottorin data-logging seurannasta tai kaikista yhteensä. Säännöllä haetaan kustannussäästöjä, kun kukaan ei pääse hakemaan huippukalliilla erikoisratkaisuilla lisätehoa huippukierrosalueelta. Käytännössä ei kai juuri minkään auton tehoalue ylettynyt viime vuonna yli 8500:n kierroksen, joten kukaan entisistä ei kärsi mitään, uudet vain eivät pääse sotkemaan tasaista taistelua. Muuten Olli ei tainnut voittaa ihan tasaisuudellaan SM:ää kolmatta kertaa. Kauden 2001 saalis oli VM:n raporttien mukaan pari voittoa, yksi hylkäys, yksi yhdeksäs sija stop and go:un takia, yksi viides sija Ahveniston massakolarin jälkeen, yksi kuudes sija muuten vain ja loput palkintopallilla kakkos- tai kolmospaikoilla. Muilla mitalisteilla taisi olla vain vielä enemmän epätasaisuutta. Huhu kertoo, että VW:tä olisi saatu irti n. 215 hv, BMW:stä n. 225 hv ja Hondasta n. 230 hv, joten kyllä menestys on muustakin kiinni kuin maksimitehosta. Moottorin vääntö, kuljettajan kyky säätää ja tietenkin ajotaito ratkaisevat lopulta pelin.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by tarkkailija:
<STRONG> Huhu kertoo, että VW:tä olisi saatu irti n. 215 hv, BMW:stä n. 225 hv ja Hondasta n. 230 hv, joten kyllä menestys on muustakin kiinni kuin maksimitehosta. Moottorin vääntö, kuljettajan kyky säätää ja tietenkin ajotaito ratkaisevat lopulta pelin.</STRONG>
Ei olisi mitenkään tavatonta. Johan se on pitkään tiedetty, että Hondan moteista saadaan ns. nätit lukemat dynoprinttiin huipputehoksi, mutta kun se teho on kapealla alueella ja korkealla kierrosluvulla. En näe oikeastaan mitään syytä miksi tuo "nyrkkisääntö" ei toimisi myös Fr2000 -koneissa.
 

Jose Carcia

Member
Liittynyt
18.8.2001
Viestit
16
Saahan kaikki autot suoralla lujaa kulkemaan, eikö? Ketkä viimevuonna tosissaan ajoi yli 8500rpm:llä?
Eihän tuo kierrosrajoitus mikään ongelma ole, katsastusmies katsoo värssykellolla kierroksia ja toinen vetää rajoittajaan. Jos moottori on kunnossa ja rajoittaja olemassa niin ei luulisi olevan mikään ongelma.
Mikäköhän merkki hyötyy 1.8 moottorin poraamisesta? Miettikää! Miksi, ei varmaan kukaan tajuu... Business to business
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by c?:
<STRONG>Mikäköhän merkki hyötyy 1.8 moottorin poraamisesta? Miettikää! Miksi, ei varmaan kukaan tajuu... Business to business</STRONG>
Mutta mistä moinen suunnan muutos, kun ko. merkkiä on tähän asti "syrjitty" jos jonkinlaisilla verukkeilla määrätyillä lisäpainoilla sun muilla rajoituksilla ?
Käsittääkseni esim. Englannissa (se sarja missä Palttala mm. ajoi) VW:lle ei sallittu näitä ristisiitoksia ja vastaavasti Integra R:lle langetettiin Suomessa joitain "kansallisia lisäpykäliä"... Mad Mike on hyvä ja täydentää yksityiskohtaisemmin kun on Integraa viime kauden ruuvannut...
 

tarkkailija

Member
Liittynyt
5.10.2001
Viestit
13
Viimekautisilla merkeillä ei taida poraussäännöstä olla paljoakaan hyötyä. Suurentamisen tai pienentämisen idea lienee ennen kaikkea siinä, että mukaan saataisiin merkkejä ja malleja, joilla ei ole luokiteltuna 2 litran koneisia autoja, mutta joiden 1.8 tai 2.2 litraisista olisi kätevästi muutettavissa kone 2 litraiseksi. Ongelma taitaa tässäkin tilanteessa löytyä vaatimuksesta luokitella kampiakselit tehtaan/maahantuojan toimesta. Harvan koneen voi pelkästään poraamalla kasvattaa 1.8 litraisesta 2 litraiseksi. Pienentäminen taitaa onnistua helpommin. Kertokaa asiantuntijat, millä merkeillä on hyviä koriversioita, mutta "väärillä" moottoritilavuuksilla eli mistä löytyisi mielenkiintoisia uusia vaihtoehtoja sport 2000:iin. Ja onko halvempaa kasvattaa alikokoista kuin ostaa suoraan 2 litrainen sport koneversio?
 

tommi

Well-known member
Liittynyt
28.2.2001
Viestit
53
Originally posted by tarkkailija:
<STRONG>Kertokaa asiantuntijat, millä merkeillä on hyviä koriversioita, mutta "väärillä" moottoritilavuuksilla eli mistä löytyisi mielenkiintoisia uusia vaihtoehtoja sport 2000:iin. </STRONG>
Asiantuntijasta hajuakaan, mutta jos katselee myytyjen autojen mekrkki- ja mallitilastoa niin ekaks tulee Opel Astma mieleen, ainakaan kotimaan markkinoilla ei ole kuin 1.8 ja 2.2 kone tarjolla, toinen Golfin kilpailija olis Toyota Gorilla, uuden mallin T sport 1.8. Näissä siis ei ole pohdittu lainkaan luokitteluja tai koneen kasvattamisen mahdollisuutta, ovatpahan vain merkkejä joita ei tällä hetkellä sarjassa ole.

tommi
 
Liittynyt
4.5.1999
Viestit
288
Sijainti
ilomanzi
koko sport 2000 on aivan älytön sarja! moottorit on kuin ruohonleikkureissa...heh,2 litraa!!! laittakaa sinne radalle oikeita AUTOJA,eli 6-8.5 litraisia jenkki v8:ja!
 
Ylös