Sport2000 kaudella 2002

hewland

Well-known member
Liittynyt
8.11.2000
Viestit
56
Sijainti
salo finland
joo joo värssykellostapa hyvinkin. nykyiset tiedonkeruut ja niiden näytöt(ne nykyiset"värssykellot")ohjelmoidaan näyttämään just sitä mitä halutaan, homma hoituu minuutissa ja sitä myös käytetään.
esimerkkinä vain tämä typerä mölyraja. joillakin vanhemmilla F3 autoilla ei voi päästä 100dp/3800rpm. isompi pönttö ei mahdu, eikä sekään auttaisi,kokeiltu on. niimpä se värssykello pitää ohjelmoida uusiksi joka mittaukseen. ja entäs pikku nappi ohjauspyörään? ohitetaan rajoitin hetkittäin.
 

tarkkailija

Member
Liittynyt
5.10.2001
Viestit
13
Hewlandilla taitaa olla kiero ajattelutapa. Vippiä voi tehdä sadoilla eri tavoilla ja varmaankin on mahdollista jopa aika usein onnistua (vrt hemohessit). Mutta jos ja kun käry aikanaan käy, on häpeä melkoinen ja kaikki kilpailijan ja teamin ansiot aiemmiltakin vuosilta lentävät roskikseen, maine menee iäksi. Enpä usko, että SM:stä oikeasti kilvoittelevat teamit tai kuskit lähtevät tietoisen vilpin tielle, ei sen paremmin kierroslukurajoituksissa kuin muuallakaan. Toivottavasti olen oikeassa. Vai onko näyttöä muusta?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Originally posted by tarkkailija:
<STRONG>Hewlandilla taitaa olla kiero ajattelutapa. Vippiä voi tehdä sadoilla eri tavoilla ja varmaankin on mahdollista jopa aika usein onnistua (vrt hemohessit). Mutta jos ja kun käry aikanaan käy, on häpeä melkoinen ja kaikki kilpailijan ja teamin ansiot aiemmiltakin vuosilta lentävät roskikseen, maine menee iäksi. Enpä usko, että SM:stä oikeasti kilvoittelevat teamit tai kuskit lähtevät tietoisen vilpin tielle, ei sen paremmin kierroslukurajoituksissa kuin muuallakaan. Toivottavasti olen oikeassa. Vai onko näyttöä muusta?</STRONG>
Onkos muka Team Benettonin tai Flavio Briatoren ansiot pyyhitty pois tilastoista ja heidän maineensa mustattu seuraavien viiden sukupolven ajaksi ? Hardly. Hewlandin ajattelutapa on juuri se millä menestytään. Kaikki sellainen mitä ei nimenomaisesti ja aukottomasti ole kielletyksi julistettu on sallittua ja jos sillä saadaan edes pieni etulyöntiasema muihin kilpailijoihin niin mikä vielä mietityttää.
 

Xra

Jossain tuolla
Liittynyt
13.1.2002
Viestit
91
Niin kauan kuin on jonkinlaista kilpailua ollut olemassa lajista riippumatta, on myös esiintynyt vilppiä. Enkä jaksa henk.koht. uskoa, että nykypäivän "korkean moraalin" aikoina tilanteeseen olisi tullut muutos.
 

tarkkailija

Member
Liittynyt
5.10.2001
Viestit
13
Don Vitolle! Amatöörinä en oikein ymmärtänyt vastaustasi. Eikös sääntöjen noudattaminen tarkoita juuri sitä, että ei tehdä mitään, mikä on kiellettyä. Eli kääntäen: sallittua on kaikki, mikä ei ole erikseen kiellettyä. Sitä kauttahan kaluston kehittäminen tapahtuu. Jos AKK on sitten sitä mieltä, että joku autonkehittäjän "uudistus" on vääränlainen, niin se kielletään. Sen jälkeen tämä asia toteutettuna muuttuu vilpiksi, ei sitä ennen. Olenko ajattelussani ihan väärillä jäljillä? Voiko joku valaista asiaa myös esimerkeillä elävästä elämästä.
 

SpeedKing

Well-known member
Liittynyt
7.1.2001
Viestit
119
Taidat olla vielä aika nuori:Kyllä moottoriurheilussa on aina esiintynyt vilppiä ja tulee esiintymään. Jos joku todellakin uskoo, että Suomen luokat olisivat jonkinlaisia "herrasmies"-luokkia erehtyy pahasti. Sääntöjen kiertäminen alkaa karting:sta ja jatkuu siitä eteenpäin kaikkiin luokkiin.
 

tarkkailija

Member
Liittynyt
5.10.2001
Viestit
13
Vielä vilppiasiaa. Eikös sääntöjen kiertäminen ole sallittua, mutta niiden rikkominen vilppiä. Siis minusta kiertää saa, voi ja pitääkin, ellei asiaa ole erikseen kielletty. Se on kehittymistä. Asioilla on vissi ero. Täytyy vain tajuta kummasta on kysymys. Voin olla nuori, mutta en pidä itseäni tyhmänä tai sinisilmäisenä.
 

Xra

Jossain tuolla
Liittynyt
13.1.2002
Viestit
91
Kierretään kaikki sääntöjä oikein perkeleesti ja vannotaan sen jälkeen urheilun moraalin ja rehdin pelin nimeen (vrt. Lahti) :)

Tulipa mieleeni pari ajatusta...

a)Totta kai kehittämisen kohteita pitää etsiä, mutta onko silloin pakko rikkoa sääntöjä?
b)Toisaalta nnitä porsaanreikiä etsimällä annetaan sääntöjen laatijille avaimet paikata epäkohtia.
c)Loppujen lopuksi taitaa olla jokaisen omantunnon kysymys. Usein raha ajaa kokeilemaan sitä harmaata aluettakin. Ainakin omana aktiiviaikana oppi tuntemaan kavereita, joita taloudelliset syyt ajoivat vilpin puolelle.
 
Liittynyt
4.5.1999
Viestit
288
Sijainti
ilomanzi
kovat jätkät ajaa isolohko v8seilla,ja nynnyt turvautuu puolikasmoottorisiin,lähinnä mopedeita muistuttaviin nelipyörisiin(sport2000!)hahah.! *nothing beats cubicinches*
 
Liittynyt
4.5.1999
Viestit
288
Sijainti
ilomanzi
eivätpä eurooppalaiset/riisipussit paljoa ole ahtamisenkaan saralla mainetta niittäneet! = chevrolet corvair,vm.1966,ensimmäinen turboahdettu tuotantoauto.(made by GM,Detroit,USA)

*autoista(isolla aalla) aletaan puhua sitten,kun kuutiotilavuus on yli 5000 cc=)*
 

Bradley

Well-known member
Liittynyt
13.1.2002
Viestit
219
Sijainti
Racingcity
Sport2000 on aivan yliarvostettu luokka suomessa. Täydellinen esimerkki markkinoinnin tuloksesta.

Kaikista naurettavin juttu oli tämä käänteinen lähtöjärjestys. Vittu siinä ei ole mitään järkeä, vaikka katsojat saattavat ehkä tykätä pikkasen enemmän. Reilua kilpailullisuutta ei edes AKK ajattele, raha puhuu joka perkeleen asiassa.
 

tarkkailija

Member
Liittynyt
5.10.2001
Viestit
13
Näin harrastajakatsojan kannalta käännety lähtöjärjestys tuo hurjasti lisää kilpailullisuutta. Nyt ei enää pysty voittamaan vain paremman auton ja tehokkaamman moottorin ansiosta, pitä osata myös ajaa ja ohittaa!!! Pitäisi kääntää vielä koko lössi ensimmäisen erän jälkeen. Kyllä kuskit oppii ekamutkissa varomaan ja romua ei synny enempää kuin muutoinkaan. Osa kuskeista vain on niin nynnyjä, että eivät uskalla rutistaa tosi kisaa kylki kyljessä ja puskuri puskurissa. AKK kuunteli turhan paljon näitä arkajalkoja kun muutti alkuideaa ja kääntää vain 10 ensimmäistä lähtöjärjestyksessä. Sitä paitsi, jos katsojat ja TV-katsojat katoavat tylsien kisojen takia, katoaa myös rata-autoilu Suomesta. Sport 2000 on kova luokka ja ansaitsee täyden arvostuksen. Super saloon kuolee omiin kustannuksiinsa ja epätasaiseen kalustoon (= tylsät kisat). Sitäpaitsi jo nyt parhaimmat sport 2000 autot alittavat huonoimpien super saloonien kierrosajat, joten ero vauhdissakin on aika pieni. V-kaseilla saadaan enemmän melua aikaan, mutta ei juurikaan vauhtia. Kyllä minusta arvostus lähtee kovista ja tasaväkisistä kilpailuista eikä moottorien pörinästä ja parin sekunnin erosta kierrosajoissa. Näin jämpti sano Tampereen sälli.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Originally posted by matalapaineturbo:
<STRONG>chevrolet corvair,vm.1966,ensimmäinen turboahdettu tuotantoauto.(made by GM,Detroit,USA)</STRONG>
Tämä nyt ei liity mitenkään otsikon asiaan mutta Corvair, Ralph Naderin "suosikkiauto", nyt oli sellainen paska että Kenraali Moottorilla tuskin mielihyvin muistelevat
 

Tutkailija

Well-known member
Liittynyt
9.7.2001
Viestit
909
Sijainti
singularity
Originally posted by Otto Hokkanen:
<STRONG>Autosta puhutaan silloin kun takapyörät vetävät.</STRONG>
Eikös silloin ajeta pakilla :D :D

Mielestäni kilvanajo on silloin mukavaa katseltavaa,kun autot oikeasti lähtee ja menee siellä radalla.s2k ei valitettavasti tätä ole.
 

Muurari

Member
Liittynyt
20.10.2001
Viestit
19
Mielestäni kilvanajo on silloin mukavaa katseltavaa,kun autot oikeasti lähtee ja menee siellä radalla
Paitsi jos niitä on 5-6 jakaantuneena koko radalle!
 

Jose Carcia

Member
Liittynyt
18.8.2001
Viestit
16
Onhan se väistämättä niinkin vaikka 2000 on suurin ja seuratuin rata-luokka niin uskon ettei montaa kautta enää tule. Nykyisten sääntöjen puitteissa autoista tulee kalliimpia kuin esim. supersalooneista, mikäli ne eivät jo sitä ole. Voisi kuvitella että kuskien on vaikea löytää motivaatiota (eli rahoitusta) ajaa joka vuosi muuttaen autoa uusien sääntöjen mukaisiksi. Koska tulevat läppärungot, ahtimet ja kilpailijoita lähtöön kuusi kappaletta, hekin juuri ja juuri saaneet auton ajettuna ehjänä lähtöruutuun?
Ja mitä noihin edellä mainittuihin vanhoihin V8 paskoihin tulee niin... no kaikkihan varmaan näki miten ne kulkivat Ahveniston Grand Racessa. Helvetisti on tilavuutta ja kuluttaa niin saatanasti, heppojakin on kolmattasataa. Koskakohan ammattikoulussa pojille kerrotaan mitä on tarkoittaa litrateho ja vaikkapa elektroninen polttoaine- ja sytytysjärjestelmä, vaiko onkohan silloin ollut pulkkamäkipäivä? Isot carbikset pitää olla ja toiseen ylikokoon porattu lohko, rullaviboilla =)
 

ttikka

Member
Liittynyt
9.7.2001
Viestit
19
Originally posted by c?:
<STRONG>
Ja mitä noihin edellä mainittuihin vanhoihin V8 paskoihin tulee niin... no kaikkihan varmaan näki miten ne kulkivat Ahveniston Grand Racessa. Helvetisti on tilavuutta ja kuluttaa niin saatanasti, heppojakin on kolmattasataa. Koskakohan ammattikoulussa pojille kerrotaan mitä on tarkoittaa litrateho ja vaikkapa elektroninen polttoaine- ja sytytysjärjestelmä, vaiko onkohan silloin ollut pulkkamäkipäivä? Isot carbikset pitää olla ja toiseen ylikokoon porattu lohko, rullaviboilla =)</STRONG>
Kysymysmerkki onkin sinulle oikein hyvä tunnus,koska se tuo noin hyvin esille älykkyytesi tason.

Ensinnäkin roadsport/V-8 luokassa vauhti on rajattu rengassäännöllä.Kun ajetaan katurenkailla,niin kevyemmät ja vähempitehoiset autot saavat melko lailla tasoitusta.Tämä on ollut nimenomaan tarkoituskin,koska lähdöt on pyritty pitämään tasaväkisinä.Mitä tulee tehoihin,niin meillä on Camarossa kuutisensataa,Tschokkisella yli viisisataa,Kalliolalla yli viisisataa jne.Me esimerkiksi rakennamme koneemme ihan itse ja pääasiassa omalla rahalla,joten litratehot ym kilpamoottoreiden tekniset perusteet eivät ole mitenkään tuntemattomia asioita.Pulkkapäivästä en tiedä kun en ole amista käynyt,mutta teilläpäin on taidettu joskus pienenä pulkkailla liian pieni pipo päässä ja puuta päin.Ruiskut ja hienommat sytkät tekevät tuloaan V-8 luokkaankin sitä mukaa,kun ukoilla perse kestää.Mitään kiirettä niihin ei ole ollut,koska ne eivät ole nopeuden minimitekijöitä meillä vaan rengassäännöt.Jatka ihmeessä jonkun autolehden lukemista,niin opit lisää kivoja sanoja.

TT
 

Tutkailija

Well-known member
Liittynyt
9.7.2001
Viestit
909
Sijainti
singularity
Originally posted by Muurari:
<STRONG>Mielestäni kilvanajo on silloin mukavaa katseltavaa,kun autot oikeasti lähtee ja menee siellä radalla
Paitsi jos niitä on 5-6 jakaantuneena koko radalle!</STRONG>
Niinpä.Totta tuokin.Ehkä pieni arvausleikki:Mitkähän kolme kirjainta voidaan voimakkasti yhdistää tämän tilanteen syntyyn esim.SS(r.i.p)-luokan osalta??
 
Ylös