BudLightJaguar
Well-known member
Tulipa kuunneltua tuo haastattelu. Laine tosiaan vaikuttaa kaverilta, jolla on aikoinaan ollut ihan selkeä visio, mutta samalla myös myöntää ettei homma ole mitään rakettitiedettä. Nythän rata-autoilu on taas valunut sinne marginaaliin ainakin yleisömäärien osalta mutta toisaalta ei sinne 90-luvun alun tilanteeseenkaan. Laine kuvaili sitä puuhastelua varsin osuvasti, esim. miten kuuluttaja lukee ruutupaperille kirjoitettuja mainoksia lähtöjen välissä tai soittaa musiikkia kaseteilta niillä laitteilla mitä sattuu löytymään.
Sen verran kun tuossa nimiä pudoteltiin, Sport 2000-työryhmästä moni teki menestyksekästä uraa sitten muualla, esim. Olli Koivusalo, Jukka Mildh ja jokerikorttina varikkohaastatteluja tehnyt Jarkko Tamminen.
Siihen minun on vaikea ottaa kantaa, sorsittiinko muita luokkia, koska en omista enkä ole omistanut AKK:n kilpailulisenssiä ts. "en ollut itse paikalla". SS-luokan sisäänrakennettu ongelma oli siinä, että vain osan kautta ajavat, lupauksista huolimatta paikalle saapumattomat tiimit eivät tue narratiivia yhtenäisestä sarjasta. Oma ongelmansa tulee siitä, vaikka yksittäiset automallit kiinnostavia olisivatkin, mid-fielderit ja peräpään pitäjät 70-luvun automalleilla (tai niitä muistuttavilla) eivät kiinnosta casuaalimpaa katsojaa.
Siitä olen kyllä samaa mieltä, että merkkiluokkien mahdollisuuksia olisi pitänyt haistella jo paljon aikaisemmin. Esim. BTCC:ssä Porschet, Ginettat ja muut mitä vuosien varrella on ollut, eivät ole mikään peikko tai riippakivi, jota on pakko roikuttaa mukana, vaan luonnillinen osa pakettia mikä myös takaa sen, että tapahtuma-alueella ei ole turhaa joutokäyntiä vaan toimintaa on aamusta iltaan.
Sen verran kun tuossa nimiä pudoteltiin, Sport 2000-työryhmästä moni teki menestyksekästä uraa sitten muualla, esim. Olli Koivusalo, Jukka Mildh ja jokerikorttina varikkohaastatteluja tehnyt Jarkko Tamminen.
Tästä olen vähän eri mieltä. Juurihan se tuossa podcastissa sanottiinkin, että kyse on tietynlaisesta relevanssista. Autojen maahantuojat olivat kiinnostuneita sarjasta, ketään ei kisoissa ollut varsinaisesti vapaalipulla, koska tiimien ja maahantuojien VIP-vieraista oli aina joku kantanut rahaa kassaan, casuaalimmalle katsojan houkutteluun oli valttikorttina se, että automallit ovat samoja mitä autoliikkeissä myydään. Ei jobbarin pihan perällä vaan siellä Vehon/Laakkosen yms. aulan puolella. Kuten rallipoluilla, siellä on ollut ja on edelleen ihan normaalia että viivalla on uusinta uutta.2000-luvun alun S2000 tai nykyinen V1600 käy hyvin sellaisesta entry-level luokasta mutta kun S2000:a ajettiin väen vängällä koko sirkuksen pääluokaksi ja kaikkia muita luokkia sorsittiin siinä ohessa. Eikä tuohon aikaan tullut kysymykseenkään että olisi pykätty pystyyn omia sarjoja kuten nyt Porsche Sprint Challenge tai V8 Thunder. Sellaisen yrittämisestäkin uhattiin kilpailulisenssin peruuttamisella.
Siihen minun on vaikea ottaa kantaa, sorsittiinko muita luokkia, koska en omista enkä ole omistanut AKK:n kilpailulisenssiä ts. "en ollut itse paikalla". SS-luokan sisäänrakennettu ongelma oli siinä, että vain osan kautta ajavat, lupauksista huolimatta paikalle saapumattomat tiimit eivät tue narratiivia yhtenäisestä sarjasta. Oma ongelmansa tulee siitä, vaikka yksittäiset automallit kiinnostavia olisivatkin, mid-fielderit ja peräpään pitäjät 70-luvun automalleilla (tai niitä muistuttavilla) eivät kiinnosta casuaalimpaa katsojaa.
Siitä olen kyllä samaa mieltä, että merkkiluokkien mahdollisuuksia olisi pitänyt haistella jo paljon aikaisemmin. Esim. BTCC:ssä Porschet, Ginettat ja muut mitä vuosien varrella on ollut, eivät ole mikään peikko tai riippakivi, jota on pakko roikuttaa mukana, vaan luonnillinen osa pakettia mikä myös takaa sen, että tapahtuma-alueella ei ole turhaa joutokäyntiä vaan toimintaa on aamusta iltaan.