Spykeristä oranssi-hopeinen

kaihis

Well-known member
Liittynyt
3.8.2006
Viestit
144
Lisko sanoi:
En sitten tiedä onko kehitystyöstä paljon hyötyä kun moottorikehitys on jäädytetty :rolleyes:
Tarkoitan siis lähinnä sitä, että jos koneet eivät kestä Spykerin takakontissa ferraria tuskin kiinostaa paskan vertaa. Jos ajaisivat Cossun koneilla niin varmaan jo moottorivalmistajan puolelta ruvettaisiin ratkomaan ongelmia jos niitä ilmenisi. Vauhtiin tuskin tuo muutosta. Ei se takavuosien sauberkaan mikään kuuraketti ollut.

Ja onhan se tietty kehitys työ sallittua. Nyt se vaan pitää viedä kalliimpiin ja hienompiin osiin kun perus mottia ei saa enää ropeltaa.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
kaihis sanoi:
Tarkoitan siis lähinnä sitä, että jos koneet eivät kestä Spykerin takakontissa ferraria tuskin kiinostaa paskan vertaa. Jos ajaisivat Cossun koneilla niin varmaan jo moottorivalmistajan puolelta ruvettaisiin ratkomaan ongelmia jos niitä ilmenisi. Vauhtiin tuskin tuo muutosta. Ei se takavuosien sauberkaan mikään kuuraketti ollut.

Ja onhan se tietty kehitys työ sallittua. Nyt se vaan pitää viedä kalliimpiin ja hienompiin osiin kun perus mottia ei saa enää ropeltaa.
Loistavaa PelleKoulu kamaa kirjoittelet. Kiitos.

Eikös tämän kauden Ferrari koneet ole olleet kohtalaisen luotettavia ? Mihin perustat väitteesi että Ferraria ei edes kiinnostaisi paskan vertaa jos koneet paukkuvat ???? Siinä olet oikeassa että Cossun puolella tuohon ongelmien ratkaisu puoleen on kyllä jouduttu paneutumaan sillä koneethan ovat olleet suorastaan umpi paskoja willyjen perässä. Ehkä kohtuullisen tehokkaita mutta muuten täysiä susija.
 

Lisko

Well-known member
Liittynyt
10.5.2006
Viestit
666
Sijainti
Liskola
kaihis sanoi:
Tarkoitan siis lähinnä sitä, että jos koneet eivät kestä Spykerin takakontissa ferraria tuskin kiinostaa paskan vertaa. Jos ajaisivat Cossun koneilla niin varmaan jo moottorivalmistajan puolelta ruvettaisiin ratkomaan ongelmia jos niitä ilmenisi. Vauhtiin tuskin tuo muutosta. Ei se takavuosien sauberkaan mikään kuuraketti ollut.

Ja onhan se tietty kehitys työ sallittua. Nyt se vaan pitää viedä kalliimpiin ja hienompiin osiin kun perus mottia ei saa enää ropeltaa.
Tajusin pointin ,mutta Cosworthilla on niin pienet resurssit, että niillä ei ole ainakaan Williamssin luotettavuusongelmia pystytty poistamaan kokonaan, tosin nyt näyttää Williamssin moottoritilanne hieman paremmalta.:eek:
 

kaihis

Well-known member
Liittynyt
3.8.2006
Viestit
144
Hä?! Tarkoitin sitä että kun Ferrari on koneensa kerran myynyt eteenpäin, niin tuskin riittää mielenkiintoa jonkun Spykerin ongelmien kanssa painimiseen kun pitää keskittyä omaan kilpailukykyyn 100% . Testiä varmaan Ferrari aja koneelleensa paljon mutta eihän se Spykeria auta kun ovat eri talleja. Eli siis kun Spyker saa koneensa ne ovat sen ja Ferrari ei niihin enää vaikuta ja ei taida myydä koneitaan ihan kisavalmiina "put in" paketteina. Cossulla taas koko sen alan henkilöstö on rakentamassa moottoria Spykerin autoon ja antaa sille tausta tuen.

Kommentillani lähinnä tarkoitin sitä että varmaan samaan tulokseen olisivat päässeet Ferrarin koneilla kuin Cossunkin koneilla.

kun muistaa Minardien sun muiden Ferrari kokeilut niin ei niistä raketteja tullut vaikka moottori oli sarjan paras.
 

Lisko

Well-known member
Liittynyt
10.5.2006
Viestit
666
Sijainti
Liskola
kaihis sanoi:
Hä?! Tarkoitin sitä että kun Ferrari on koneensa kerran myynyt eteenpäin, niin tuskin riittää mielenkiintoa jonkun Spykerin ongelmien kanssa painimiseen kun pitää keskittyä omaan kilpailukykyyn 100% . Testiä varmaan Ferrari aja koneelleensa paljon mutta eihän se Spykeria auta kun ovat eri talleja. Eli siis kun Spyker saa koneensa ne ovat sen ja Ferrari ei niihin enää vaikuta ja ei taida myydä koneitaan ihan kisavalmiina "put in" paketteina. Cossulla taas koko sen alan henkilöstö on rakentamassa moottoria Spykerin autoon ja antaa sille tausta tuen.

Kommentillani lähinnä tarkoitin sitä että varmaan samaan tulokseen olisivat päässeet Ferrarin koneilla kuin Cossunkin koneilla.

kun muistaa Minardien sun muiden Ferrari kokeilut niin ei niistä raketteja tullut vaikka moottori oli sarjan paras.
Eipä cossun antama tuki ole kyllä paljoa Williamssia auttanut
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
kaihis sanoi:
Hä?! Tarkoitin sitä että kun Ferrari on koneensa kerran myynyt eteenpäin, niin tuskin riittää mielenkiintoa jonkun Spykerin ongelmien kanssa painimiseen kun pitää keskittyä omaan kilpailukykyyn 100% . Testiä varmaan Ferrari aja koneelleensa paljon mutta eihän se Spykeria auta kun ovat eri talleja. Eli siis kun Spyker saa koneensa ne ovat sen ja Ferrari ei niihin enää vaikuta ja ei taida myydä koneitaan ihan kisavalmiina "put in" paketteina. Cossulla taas koko sen alan henkilöstö on rakentamassa moottoria Spykerin autoon ja antaa sille tausta tuen.

Kommentillani lähinnä tarkoitin sitä että varmaan samaan tulokseen olisivat päässeet Ferrarin koneilla kuin Cossunkin koneilla.

kun muistaa Minardien sun muiden Ferrari kokeilut niin ei niistä raketteja tullut vaikka moottori oli sarjan paras.
PelleKoulu Part II.

Hauskaa settiä puottelet.

Meinaatko että Spykerille saapuu DHL:n auto joka nakkaa pari laudoista kyhättyä raskasta laatikkoa pihalle joiden kyljessä lukee teksti " engines from Maranello". Liitteenä on käyttis ja lasku.

Eiköhän se homma kuitenkin ole hivenen valistuneempaa eli moottorista vastaava henkilökunta seuraa mukana (tulee kisoihin/tehtaalle bussilla) ja taitaa kontissa ole jopa pari cd romppuakin ongelmien varalta.:idea:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
MaranelloRed sanoi:
PelleKoulu Part II.

Hauskaa settiä puottelet.

Meinaatko että Spykerille saapuu DHL:n auto joka nakkaa pari laudoista kyhättyä raskasta laatikkoa pihalle joiden kyljessä lukee teksti " engines from Maranello". Liitteenä on käyttis ja lasku.
1990-luvun alussa kun Ferrari myi moottorinsa Minardille, niin homma toimi jokseenkin tuohon tyyliin. Siinähän sitten tallin inssit pähkäilivät keskenään, että miten tämä toimii kun oli hieman sofistikoituneempi paketti kuin Ford, johon olivat tottuneet ja apua ei tarjottu.

Itse asiaan, nykysäännöillähän tuo moottorien kauppaus on varsin helppoa, kun kehitystyötä ei tarvitse ajatella ja kestovaatimuskin on kaksi kilpailua. Se, mikä on tähän asti tehnyt Ferrarista heikomman valinnan kuin muista asiakaskoneista on, että he ovat ainakin tähän asti kieltäytyneet antamasta uusimman kehitysversion moottoreita eteenpäin, vaikka se olisi ollutkin mahdollista. Samaten asiakastallit ovat käyttäneet pienempiä huippukierroksia, mikä nyt tosin voi johtua myös vaikkapa heikommin toteutetusta jäähdytyksestä.
 

kaihis

Well-known member
Liittynyt
3.8.2006
Viestit
144
MaranelloRed sanoi:
PelleKoulu Part II.

Hauskaa settiä puottelet.

Meinaatko että Spykerille saapuu DHL:n auto joka nakkaa pari laudoista kyhättyä raskasta laatikkoa pihalle joiden kyljessä lukee teksti " engines from Maranello". Liitteenä on käyttis ja lasku.

Eiköhän se homma kuitenkin ole hivenen valistuneempaa eli moottorista vastaava henkilökunta seuraa mukana (tulee kisoihin/tehtaalle bussilla) ja taitaa kontissa ole jopa pari cd romppuakin ongelmien varalta.:idea:
Tuolla "put in" jutulla tarkoitin sitä että koneet eivät tule kisavalmiina Maranellosta. Vaan insinöörit laittavat ne kisakuntoon ja näiden insinöörien taso tuskin on samaa kuin emätalli Ferrarilla. Ja olkoon vaikka mitä taikureita mukana niin kone ei 100% varmasti ole sama kalu kuin Squderia Ferrarin takakontissa. Ja perinteisesti Ferrain moottorisopimuksissa on myyty vanhat koneet poies. Ainakin Sauberilla oli vuoden vanhat "petronas" verisot.

Ongelman ratkonta taas kärsii aina kun ei ole se ensimmäinen jolle moottorit toimitetaan. ykköstallin huolet ja toiveet otetaan ensin huomioon. Sitten mahdollisen kakkostallin huolet jos niiden ratkomisessa on edes sopimuksessa sovittu kuten epäilen.

Ja Ferrarin moottorit eivät ole tunnetusti niitä sarjan halvimpia (ainakin Minardi muinoin oli mennä konkurssiin yhden Ferrari kauden jälkeen). Joten jos tehohyöty ei ole huomattava niin muu hyöty kyllä jaa pakkaselle. Koska loppujen lopuksi on sama, että ajaako sijalle 10. Kalliilla Ferrarinmoottorilla vai onko 11. Halvemmalla Cossun koneella.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös