Suomalainen F1-talli: Utopinen idea, vaiko tulevaisuudessa täyttä totta?

European_Minardi

Well-known member
Liittynyt
30.8.2011
Viestit
214
VM:n maaliskuun painoksessa povailtiin, että Koiranen Bros. voisi joskus hamassa tulevaisuudessa astua maaperälle jossa suomalainen ei ole käynyt pitkään aikaan. Kyseessä on tietenki meidän kaikkien palvoma Formula 1-sarja. Kekehän 90-luvulla äärettömän lähellä sitä faktaa, että olisi omistanut Tyrrellin F1-tiimin, mutta sitten PoP-pankki (korjatkaa jos oon väärässä) meni nurin. Tämän jälkeen ei ole pahemmin suomalaiset moottoriurheilun ystävät haaveilleetkaan omasta F1-tallista, ainakaan julkisesti. Se on varma, että suomalaista F1-tallia ei nähdä seuraavan 2 vuoden sisällä, mutta miksei 10v päästä voitaisi nähdä? Jos vaan saataisiin tarpeeksi sponsoreita/sijoittajia, niin mä en näkis mitään estettä, etteikö projekti voisi onnistua? Neste Oil, voisi toimittaa öljyt ja sponsoroida. Nokialta vähän teknologista jeesiä. Ja miksei sponsoreita voisi kuikuilla muistakin maista, kuten Norjasta. Jos tarpeeksi tulee rahnaa, niin mun puolesta Pål Vårhaug voisi toimia vaikka toisena kuskina. Ja tietenkin kun kyseessä olisi suomalainen F1-talli, niin mielellään soisin suomalaisen F1-kuskinkin, jossei muuten niin Aaro Vainio testikuskiks?

Jos multa kysytään, niin Kekestä voisi tehdä tallipäälikön. Kuitenki kaverilla aika kivenkova kokemus kaikenmaailman ratasarjoista, siis nimenomaan tallipäällikkönä. Ossi Oikarinen voisi tuoda hieman knowhowta Ferrarilta ja Toyotalta. James Keyn jos saisi houkuteltua tallin pääsuunnitelijaksi, niin ei tarttisi pelätä totaalista USF1:n kaltasta uppoomista. Tallin maantieteellisellä sijainnilla ei oo väliä, kuhan vaan saatais talli pystyyn!

Mitäs sanotte? o_O
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18382
VM:n maaliskuun painoksessa povailtiin, että Koiranen Bros. voisi joskus hamassa tulevaisuudessa astua maaperälle jossa suomalainen ei ole käynyt pitkään aikaan.
Koiranen Motorsport Brosin päämäärä ensi vuodeksi on World Series by Renault 3.5 sarja, mutta kenties tulevaisuudessa ykkösiin asti voivat nousta jos sinne asti rahkeita löytyy, mutta pitkä matka on edessä.
Ja tietenkin kun kyseessä olisi suomalainen F1-talli, niin mielellään soisin suomalaisen F1-kuskinkin, jossei muuten niin Aaro Vainio testikuskiks?
Eiköhän Vainiosta voisi ihan kuljettaja tulla tiimin ja jostain toisesta suomalaisesta, en usko että Kimin tasoinen kaveri lähtisi mukaan tällaisiin projekteihin kun ei tiimi ykskaks varmana huipulla olisi.
Jos multa kysytään, niin Kekestä voisi tehdä tallipäälikön. Kuitenki kaverilla aika kivenkova kokemus kaikenmaailman ratasarjoista, siis nimenomaan tallipäällikkönä. Ossi Oikarinen voisi tuoda hieman knowhowta Ferrarilta ja Toyotalta.
En usko että Kekestä tulisi tallipäällikkö, vaikkei ehkä ihan mahdoton ajatus voisi olla mutta onhan Keke Rosbergilla oma Team Rosberg saksassa ja sinne siirtyi tänä vuonna myös Ossi Oikarinen.
Kekehän 90-luvulla äärettömän lähellä sitä faktaa, että olisi omistanut Tyrrellin F1-tiimin, mutta sitten PoP-pankki (korjatkaa jos oon väärässä) meni nurin.
Keke Rosberg haaveili 80-luvun lopulla tosissaan suomalaisen tiimin pystyttäsestä Tyrrellin kivijalkaan silloisen Kansallis-Osake-Pankin (nykyisen Nordean) rahoittamana. Kuljettajina olisivat toimineet kuulemma mahdollisesti JJ Lehto ja Stefan Johansson. Tallipäällikkönä olisi toiminut itse Keke ja Ken Tyrrell puolestaan neuvonantajana. Kesällä 1988 hanke kuitenkin raukesi KOP:n pääjohtajan Jaakko Lassilan kielteiseen päätökseen.
 
Viimeksi muokattu:

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Yhtä todennäköistä kuin Suomelle jalkkiksen MM-kisat.
 

Ukyo Katayama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
1339
Periaatteessa kyllä, mikäli koko paskan rahoittajaksi ilmaantuu jokin suomalainen firma, jolle kymmenet/sadat miljoonat eurot on niin pikkurahaa ettei niin väliä vaikka sille ei saisi ikinä katetta. Sellaista suomalaista firmaa vaan ei ole tällä hetkellä olemassa.
 

sammyosammy

Senior Citizen
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
5925
Sijainti
Out Of Bounds
Täysin hypoteettista pohdintaa koko suomalaistalli ykkösissä. Ei oo, ei tuu, eikä tilata...

Ja tuo mainittu Vainio on muniaan myöten - hyvässä mielessä - ART:n miehiä. Turha olisi lähteä moisiin viritelmiin mukaan.
 

Rogue

Jää(telö)mies
Liittynyt
30.7.2009
Viestit
1203
Sijainti
Banned
Periaatteessa kyllä, mikäli koko paskan rahoittajaksi ilmaantuu jokin suomalainen firma, jolle kymmenet/sadat miljoonat eurot on niin pikkurahaa ettei niin väliä vaikka sille ei saisi ikinä katetta.
Rovio, ja Hedille tallipäälikön virka.
Auton kyljissä screenit, jossa vaihtuvat Googlen mainoskarusellit.

:D
 

jhunt76

Member
Liittynyt
27.3.2012
Viestit
8
En näe ollenkaan mahdottoma että Roviolla joku tiimi tuolla joskus olisi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14225
80-luvulla rahaa olikin enemmän tarjolla kuin koskaan. Lassilan kielteiseen kantaan tuo homma menikin. Ainakin pari kautta suomalainen f1-talli olisi voinut hyvinkin olla f1:ssä mukana kun budjetista olisi irronnut helposti kausirahan suuruinen osuus ja tallin kuskina olisi oikotien kautta tarjolla ollut JJ:n ja Stefanin ohella myös Mika Häkkinen.

Häkkisen asema vaihteli kisakuskista testikuskiin tallissa. Stefania suunniteltiin talliin senkin takia, että haaste kiinnosti häntä ja Ligierin asema oli varsin onneton kauden kisoissa.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Se on varma, että suomalaista F1-tallia ei nähdä seuraavan 2 vuoden sisällä, mutta miksei 10v päästä voitaisi nähdä? Jos vaan saataisiin tarpeeksi sponsoreita/sijoittajia, niin mä en näkis mitään estettä, etteikö projekti voisi onnistua? Neste Oil, voisi toimittaa öljyt ja sponsoroida. Nokialta vähän teknologista jeesiä. Ja miksei sponsoreita voisi kuikuilla muistakin maista, kuten Norjasta. Jos tarpeeksi tulee rahnaa, niin mun puolesta Pål Vårhaug voisi toimia vaikka toisena kuskina.
Jos suomalaista F1-tallia on ikinä tulossa, niin tuskin kannattaa ihan siitä lähteä että pitää samantien olla kuskeja, sponsseja ja henkilökuntaa myöten suomalaista. Prost ei kuitenkaan kovin mairittelevasti menestynyt oman Ranskan maajoukkue teaminsa kanssa, joten se tuskin on paljon helpompaa Suomen kokoisesta maasta kasata vastaavaa.

Mulle on ainakin aivan sama tuleeko rahat ja kuskit sen mahdollisen Suomen lisäksi Norjasta vai Abudhabista. Tietysti jos ykkösissä joskus on suomalainen talli, voisihan sitä sitten halutessaan muuttaa entistä suomalaisemmaksi kokonaisuudeksi jos onnistuu ensin vakiinnuttamaan paikkansa sarjassa.

Ihan jalat maassa suosittelisin pitämään näin alkuun ellei tarkotus ollut listata märkiä formulaunia ja fantasioita. Jos taas oli, niin voin lisätä vaikka itseni tallin miesvahvuuteen.

Vainio on muniaan myöten - hyvässä mielessä - ART:n miehiä. Turha olisi lähteä moisiin viritelmiin mukaan.
ART:llä, sen enempää kuin suomalaisillakaan, ei ole teamia ykkösissä, eli ei vaikuta Vainion lähivuosien suunnitelmiin.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös