Suomalaiskuljettajien vertailu

rensku

Member
Liittynyt
27.4.2008
Viestit
21
Kirjoitelkaapa tällaisia erittäin tieteellisiä analyyseja suomalaiskuskeista ;)

Kimi: Erittäin nopea kisakuski, hyvä lähtijä, ei tee virheitä, huono aika-ajokuski, sateella keskiverto.

Mika H: Erittäin nopea aika-ajokuski, ei kovin hyvä lähtijä, tekee jonkin verran virheitä (katsoja saa olla sydän syrjällään esim. lähdöissä), keskinkertainen sateella.

Heikki: Tasaisen varma kuski joka osa-alueella, ei kuitenkaan MM-ainesta.

Mika S: Erittäin varma kuski, ei loista nopeudella, vaan varmuudella. Ei tarvitse pelätä, että onnistuuko esim. lähtö, koska se onnistuu.

JJ: Tasainen kuski, vrt. Heikki; hajuton, väritön ja mauton.

Keke: Pistää kaikkensa peliin, aina. Virheherkkä, keskeyttää AINA.

Muista kuskeista ei kokemuksia.
 

EdHunter

Uuden Englannin Nahkamies
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
1128
Sijainti
Brave New World
Ja miksi Keke on niin virheherkkä, että keskeyttää "AINA"? Mies kuitenkin voitti MM:n ennen kaikkea tasaisuutensa ansiosta ja kuitenkin keskeytys johtui usein juuri teknisistä ongelmista.
 

rensku

Member
Liittynyt
27.4.2008
Viestit
21
Ei niin vakavasti pojjaat.

Kekestä on tosiaan jäänyt mieleeni, että keskeytti lähes aina. Onko tämä totuus, tuskin lähelläkään. Keken ajoista muistan parhaiten hänen viimeiset kautensa, mikä osaltaan saattaa vaikuttaa mielikuviini.

Kimin aika-ajonopeus ei ole mielestäni mitenkään erikoista. Siis verrattuna kisanopeuteen tai vaikkapa Häkkisen ilmiömäiseen aika-ajonopeuteen. Tosin tämä uusi systeemi ei kerro koko totuutta. Välillä Kimbo läväyttää sitten todellisia haamuaikoja, esim. Monaco 2005.

Heikistä. Noh, näyttöjä on nopeudesta, mutta jotain vain tuntuisi puuttuvan. En pane pahakseni, jos olen väärässä.

Ja vielä kerran, nämä ovat mielikuvia, eivät faktoja.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
rensku sanoi:
Kekestä on tosiaan jäänyt mieleeni, että keskeytti lähes aina. Onko tämä totuus, tuskin lähelläkään. Keken ajoista parhaiten muistan viimeiset kaudet, mikä osaltaan saattaa vaikuttaa mielikuviini.
Ei tuo kirjaimellisesti paikkaansa pidä (no, paljonko on "lähes aina"), mutta vain vuosina 1980, 1982, 1983 ja 1985 maaliinpääsyjä oli keskeytyksiä enemmän.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Renskulla meni Salo oikein. Muut päin männikköä :rolleyes:
 

Beza

Well-known member
Liittynyt
31.1.2007
Viestit
142
Mikahan oli kyllä ysärin lopussa ja 2000-luvun alussa varmaan sarjan paras lähtijä. Loistostartteja oli useita, jossa noustiin toisestakin rivistä suoraan kärkeen :thumbup:
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Täällä porukkaa tuntuu arvostelevan muita, mutta kirjoitelkaahan omat analyysit.

Kimi: Nopein kisassa, hyvä aika-ajoissa, hyvä sateella, ei virheitä, varma taso

Heikki: Tasaisen nopea kisassa ja aika-ajoissa, hyvä sateella, ei virheitä, varma taso

Mika H: Hyvä kisassa, nopea aika-ajoissa, hyvä sateella, joskus pahoja mokia, ailahtelua havaittavissa

Mika S: Hyvä kisassa, hyvä aika-ajoissa, hyvä sateella, ei virheitä, taso autosta kiinni

Muut menisi enempi arvauksiksi, joten jätän ne väliin.
 

rensku

Member
Liittynyt
27.4.2008
Viestit
21
Oberfeldwebel sanoi:
Täällä porukkaa tuntuu arvostelevan muita, mutta kirjoitelkaahan omat analyysit.
Näinpä :ahem:

Annan pari syytä, miksi tätä ketjua ei voi lukea kuin esimerkiksi tilastoja, jotka kertovat yksikäsitteisesti, kuinka asia on.

Pidän Kimiä huonona aika-ajajana viime vuoden perusteella. Tyhmää? Kyllä ;)

Pidän Häkkistä huonona lähtijänä, koska muistan panikoineeni hänen lähtöjään. Tyhmää? Kyllä ;)

Puhtaasti tilastollinen vertailu on vähän tylsää, siksi tällainen mutu-tuntumaan perustuva pohdinta sopii mielestäni ihan hyvin tänne vapaan puolelle.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Häkkinen huono starteissa? Nyt meni kyllä kahvit väärään kurkkuun. Siis Mikahan oli varmasti yksi KAIKKIEN AIKOJEN parhaista lähtijöistä. Sehän teki aivan huikeita nousuja starteissa todella usein enkä muista epäonnistuneita startteja olleen juuri ollenkaan.
 

rensku

Member
Liittynyt
27.4.2008
Viestit
21
Revolt sanoi:
Häkkinen huono starteissa? Nyt meni kyllä kahvit väärään kurkkuun. Siis Mikahan oli varmasti yksi KAIKKIEN AIKOJEN parhaista lähtijöistä. Sehän teki aivan huikeita nousuja starteissa todella usein enkä muista epäonnistuneita startteja olleen juuri ollenkaan.
Mika kolaroi ehkä kerran tai pari startissa, siihen tuo mielikuvani kai perustuu. Sanotaanko niin, että olen katsonut n. 99% Mikan kisoista ja hyvinhän hän on lähtenyt, jos oikein tarkkaan alkaa muistella, mutta ilmeisesti mieleeni on jäänyt joku yksi tietty lähtö tai pari peräkkäistä epäonnistunutta lähtöä ja olen jämähtänyt siihen mielikuvaan.
 

EdHunter

Uuden Englannin Nahkamies
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
1128
Sijainti
Brave New World
Ylivääpelin kehoituksesta oma syväanalyysi puhtaasti mututuntumalla:

Kimi: Äärimmäisen lahjakas kuski, jolla todella hyvä hermokontrolli. Aika-ajoihin tarvitsisi lisäpuristusta. Lähdöt keskinkertaisia, mutta ohitukset huipputasoa. Hyvä sadekelillä. Mitä tapahtuu radan ulkopuolella, ei vaikuta suorituksiin radalla.

Mika H: Aika-ajajana huippunopea, hyvä lähtijä. Hermokontrolli hyvä nimenomaan ratkaisevissa paikoissa. Toisaalta joskus turhia ulosajoja kenties keskittymisen puutteen vuoksi. Varsin keskinkertainen sadekelinkuski, ei henkeäsalpaava. Ominaisuudet autonkehittäjänä kuitenkin hieman kyseenalaisia.

Mika S: Peruskuski, joka silloin tällöin väläytteli nopeuttaan heikollakin kalustolla. Suoritusvarmuus kyseenalainen: ei koskaan oikein menestynyt esim. Unkarissa. Toisaalta hyviä suorituksia Monacosta. Suorasanaisuus aiheutti ongelmia radan ulkopuolella. Ei myöskään suostunut myöntämään omia virheitä - "ikuinen selittäjä?".

JJ: peruskuski niinikään. Hyviä suorituksia heikollakin kalustolla, mutta ei ollut aina valmis tekemään kaikkea menestyksen eteen. Lopullinen taso jäi hieman arvoitukseksi testionnettomuuden jälkeen. Hyvä sadekelinkuski.

Kovalainen: Ehdottomasti lahjakas kuski. Osoittanut sadekelintaitonsa. Jäi Renault-aikoina hieman lepäämään laakereilleen, eikä ollut valmis antamaan kaikkensa. McLarenilla lisännyt työmäräänsä ja asettanut selkeät tavoitteet itselleen. Ehdottomasti tulevaisuuden GP-voittaja, ellei jopa mestari?

Keke: Sinnikäs kuljettaja, joka raivasi tiensä Fykkösiin periksiantamattomuudella. Voitti mestaruuden toki tuurilla, mutta myös omalla tasaisuudella. Kalusto ei ollut aina paras mahdollinen, mutta teki maksimisuorituksen sillä. Loppu-uralla kenties hieman jo motivaatio hakusessa, jota ei palauttanut edes McLaren pesti.
 

rensku

Member
Liittynyt
27.4.2008
Viestit
21
Sadekelitaidoista on muuten aika vaikea saada selvyyttä, koska sadekisat ovat tosi harvassa. Kaksi on kuitenkin ylitse muiden, Senna ja Schumi.
 

rensku

Member
Liittynyt
27.4.2008
Viestit
21
EdHunter sanoi:
Ylivääpelin kehoituksesta oma syväanalyysi puhtaasti mututuntumalla:

Kimi: Äärimmäisen lahjakas kuski, jolla todella hyvä hermokontrolli. Aika-ajoihin tarvitsisi lisäpuristusta. Lähdöt keskinkertaisia, mutta ohitukset huipputasoa. Hyvä sadekelillä. Mitä tapahtuu radan ulkopuolella, ei vaikuta suorituksiin radalla.

Mika H: Aika-ajajana huippunopea, hyvä lähtijä. Hermokontrolli hyvä nimenomaan ratkaisevissa paikoissa. Toisaalta joskus turhia ulosajoja kenties keskittymisen puutteen vuoksi. Varsin keskinkertainen sadekelinkuski, ei henkeäsalpaava. Ominaisuudet autonkehittäjänä kuitenkin hieman kyseenalaisia.

Mika S: Peruskuski, joka silloin tällöin väläytteli nopeuttaan heikollakin kalustolla. Suoritusvarmuus kyseenalainen: ei koskaan oikein menestynyt esim. Unkarissa. Toisaalta hyviä suorituksia Monacosta. Suorasanaisuus aiheutti ongelmia radan ulkopuolella. Ei myöskään suostunut myöntämään omia virheitä - "ikuinen selittäjä?".

JJ: peruskuski niinikään. Hyviä suorituksia heikollakin kalustolla, mutta ei ollut aina valmis tekemään kaikkea menestyksen eteen. Lopullinen taso jäi hieman arvoitukseksi testionnettomuuden jälkeen. Hyvä sadekelinkuski.

Kovalainen: Ehdottomasti lahjakas kuski. Osoittanut sadekelintaitonsa. Jäi Renault-aikoina hieman lepäämään laakereilleen, eikä ollut valmis antamaan kaikkensa. McLarenilla lisännyt työmäräänsä ja asettanut selkeät tavoitteet itselleen. Ehdottomasti tulevaisuuden GP-voittaja, ellei jopa mestari?

Keke: Sinnikäs kuljettaja, joka raivasi tiensä Fykkösiin periksiantamattomuudella. Voitti mestaruuden toki tuurilla, mutta myös omalla tasaisuudella. Kalusto ei ollut aina paras mahdollinen, mutta teki maksimisuorituksen sillä. Loppu-uralla kenties hieman jo motivaatio hakusessa, jota ei palauttanut edes McLaren pesti.
Aah, juuri tällaista odotin, hyvää pohdintaa kuuluisalla mutulla ;)

Tuosta ohittamisesta pitää sanoa, että en pidä ketään suomalaista kuskia erityisen hyvänä ohittajana, Kimiä ehkä parhaana. Ei muuten tarkoita sitä, että pitäisin heitä huonoina ohittajina.

Kimi on kyllä ehdottoman kylmähermoinen kuski, siihen on pakko yhtyä. Tuskin kukaan muu on mielestäni yhtä kylmähermoinen kuin hän - ei nykyisistä eikä edellisistä kuskeista.

Mikan aika-ajonopeus on jotain sellaista, mihin on pakko yhtyä 100%. Sennaa pidettiin aika-ajospesialistina, mutta mä rankkaisin Mikan vieläkin paremmaksi aika-ajajaksi. Ehkä syyttä, en tiedä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
rensku sanoi:
verrattuna kisanopeuteen tai vaikkapa Häkkisen ilmiömäiseen aika-ajonopeuteen
Milläs tavalla se Häkän aika-ajonopeus oli erityisen ilmiömäistä? Kyllä mielestäni vauhtia ihan samalla lailla riitti kilpailuunkin, jos nyt ensimmäisenä verrataan Coulthardiin...

Liikaa muistellaan Mikaa arvioitaessa niitä kahta kautta, jolloin hänellä muuten oli selkeästi sarjan nopein auto...
 
Ylös