Suomalaiskuljettajien vertailu

rensku

Member
Liittynyt
27.4.2008
Viestit
21
Zaikom sanoi:
Milläs tavalla se Häkän aika-ajonopeus oli erityisen ilmiömäistä? Kyllä mielestäni vauhtia ihan samalla lailla riitti kilpailuunkin, jos nyt ensimmäisenä verrataan Coulthardiin...

Liikaa muistellaan Mikaa arvioitaessa niitä kahta kautta, jolloin hänellä muuten oli selkeästi sarjan nopein auto...
Jaa'a, paha sanoa. Jotenkin vain Mikan aika-ajovauhtiin pystyi luottamaan - ei tämä taida ihan pelkkää mutua olla. Hmm, pitääpä kaivella vähän tilastoja.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Kimin vahvuus on ajamisen helppous. Nopeus löytyy kuin itsestään. Räikkönen voi luottaa taitoihinsa eikä hänen tarvitse ottaa mallia keneltäkään. Kimille ei juuri tule huonoja hetkiä tai turhia virheitä. Ohitukset ovat useasti vähäeleisiä ja tarkkoja. Suoritustasoon ei vaikuta paineet eivätkä mitkään radalla tai sen ulkopuolella tapahtuneet asiat. Koordinaatio on kuulemma todettu hyväksi ja yhdessä Kimin henkisten kykyjen ansiosta hänestä tulisi aivan loistava snookerin pelaaja(Jos häntä voisi pallot edes kiinnostaa).
Räikkösellä on ollut vaikeuksia saada Ferrarinsa hyödyntämään renkaat parhaalla tavalla aika-ajoissa. Sade keli ei erityisesti korosta kimin lahjakkuutta, siis olkoon nämä sitten Kimin heikkouksia.

Keke oli loistava tarttumaan tilaisuuteen, jos hän sellaisen sai. Uran viimeisen kilpailun päättyminen rengas rikkoon johtopaikalta Adelaiden katuradalla kuvastaa hyvin miehen vuosia ykkösissä. Keke Rosberg ja Nigel Mansell Williamsilla olivat yksi kaikkien aikojen kovimmista pareista millä tahansa mittapuulla.

 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Leo sanoi:
Kimin vahvuus on ajamisen helppous. Nopeus löytyy kuin itsestään. Räikkönen voi luottaa taitoihinsa eikä hänen tarvitse ottaa mallia keneltäkään. Kimille ei juuri tule huonoja hetkiä tai turhia virheitä. Ohitukset ovat useasti vähäeleisiä ja tarkkoja. Suoritustasoon ei vaikuta paineet eivätkä mitkään radalla tai sen ulkopuolella tapahtuneet asiat. Koordinaatio on kuulemma todettu hyväksi ja yhdessä Kimin henkisten kykyjen ansiosta hänestä tulisi aivan loistava snookerin pelaaja(Jos häntä voisi pallot edes kiinnostaa).
Räikkösellä on ollut vaikeuksia saada Ferrarinsa hyödyntämään renkaat parhaalla tavalla aika-ajoissa. Sade keli ei erityisesti korosta kimin lahjakkuutta, siis olkoon nämä sitten Kimin heikkouksia.
Jotakin tuollaista yritin itsekin muotoilla Kimistä, mutten saanut lähetettävään muotoon. Ei Kimi sateella huono ole, muttei aivan kärkikaartiakaan.
Keke oli loistava tarttumaan tilaisuuteen, jos hän sellaisen sai. Uran viimeisen kilpailun päättyminen rengas rikkoon johtopaikalta Adelaiden katuradalla kuvastaa hyvin miehen vuosia ykkösissä. Keke Rosberg ja Nigel Mansell Williamsilla olivat yksi kaikkien aikojen kovimmista pareista millä tahansa mittapuulla.
Mansell ei vielä siinä vaiheessa ollut täysin kypsynyt huippukuskiksi. Sen sijaan Prost-Rosberg oli eittämättä oman kautensa kovin kuskipari kaksine maailmanmestareineen (Rosberg-Mansell jäi kuitenkin Prost-Lauda-parin varjoon).

Kekeä arvostettiin aikanaan erittäin nopeana, mutta samalla reiluna ja herrasmiesmäisenä kuskina. Ajotyyli oli kalustolle kuluttava, mikä verotti pahasti tuloksia. Muutamien valikoitujen suoritusten perusteella häntä voi myös pitää rohkeana. Hän oli joko ensimmäinen tai ensimmäisten joukossa, joka ajoi Eau Rougen nostamatta kaasua. Pitkään säilynyt ennätys nopeimmasta kierroksesta oli tehty slickseillä Silverstonen kostealla radalla.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Siis hetkinen, nyt kun alan tarkemmin muistelemaan niin eikös se juttu mennyt niin, että Häkkinen oli ns. täydellä sadekelillä varsin kova mutta sitten nämä vaihtelevat olosuhteet, joissa Schumi loisti, olivat Mikan Akilleen kantapää?
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Eikös se ollut just toisinpäin? Täydessä kaatosateessa Häkkinen ei loistanut, mutta esim. kostealla kelillä oli ihan hyvä.
 

Pietari

HarjunHerra
Liittynyt
4.3.2007
Viestit
7217
Sijainti
Etelä-Savo
Olenko aivan oikeassa vai muistanko vain väärin, että Häkkisellä oli myös useasti huonoa tuuri sadekelien kanssa, kun ehti käydä varikolla ennen sadetta ja alle laitettiin kuivankelin renkaat. Jos näin oli niin, ehkä näytti vaan huonolta ajolta, kun sijoitus tippui...
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
YouTubesta muuten löytyy esim. Silverstone 1998 ja Hockenheim 2000 kokonaisuudessaan. Niistä voi katella Häkän sadekelin taitoja ja tehdä omat johtopäätöksensä :ahem:

ainakin tossa jälkimmäisessä taisi olla nimenomaan huono rengasvalinta kyseessä
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Mikankin aikan sadekisoja oli kuitenkin aika vähän. Itselleni lähinnä jääneet mieleen esim. Silverstonen 98 dominointin (ennen turva-autoa), mutta toisena ääripäänä Nyrppä 2000 hidastelut. En tiedä katosiko Mikan vauhti tuossa välissä vai halusiko vaan varmistella pisteitä.
 

Oho

Senile membrane
Liittynyt
3.1.2000
Viestit
2357
Sijainti
Lounaalla
Pahkasika sanoi:
. Silverstonen 98 dominointin (ennen turva-autoa), mutta toisena ääripäänä Nyrppä 2000 hidastelut..
Öh mitkä hidastelut, kisa jossa Häkkinen ja Schumacher suunnilleen varvas kaikki muut ja jonka Häkkinen ois hyvinkin voinut voittaa jos eka stoppi ei ois venynyt noin 15 sekunttiseksi. 99 oli se kostealla räpeltäminen.

Häkkinen oli sateella vahva. Heikko kohta oli sateen alussa kostuva rata, maksoi Mikalle muun muassa Suzukan 00. Häkkisen toisin kuin Schumacherin ajotapa vaan ei sopinut radalle jollaa pito vaihteli nopeasti.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Oho sanoi:
Häkkinen oli sateella vahva. Heikko kohta oli sateen alussa kostuva rata, maksoi Mikalle muun muassa Suzukan 00. Häkkisen toisin kuin Schumacherin ajotapa vaan ei sopinut radalle jollaa pito vaihteli nopeasti.
No juuri näin minäkin sen muistan...
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3349
Sijainti
Lahti
Mielenkiintoinen keskustelu. Kuljettajia on kuitenkin pirullisen vaikea arvostella keskenään, kun eivät olet juurikaan ajaneet samanlaisilla laitteilla samaan aikaan.

Vaikkapa jonkun Mika Salon "todellinen" taso suhteessa Häkkiseen on kimurantti juttu selvittää. Salo itse piti yhtenä parhaimmista kisoistaan erästä yksittäistä kisaa Tyrrelin ratissa, jossa kuitenkin hän oli sijoilla ynnä muut. Itse ajosuoritus hipoi hänen mielestään täydellisyyttä. Telemetria sen kait kertoi. Vai liekkö hänelle vain tullut yksi niistä "leuat jauhaa ja juttua tulee"-kohtauksistaan?

JJ:n todelliset kyvyt formula ykkösissä jäi todennäköisesti pimentoon. Myöhemmin, vammoistaan toivuttuaan ja kenties hieman myös aikuistuttuaan, hän ylti välillä suorastaan haamusuorituksiin prototyypeillä ajaessaan.

Kimillä on ollut kohtuuhyvä kalusto kaiken aikaa allaan ja hyvin hän on vetänytkin. Minun mielestäni yksi ehdottomasti parhaista F1-ajajista ikuna!

En minä tiiä!
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Pärre sanoi:
Salo itse piti yhtenä parhaimmista kisoistaan erästä yksittäistä kisaa Tyrrelin ratissa, jossa kuitenkin hän oli sijoilla ynnä muut. Itse ajosuoritus hipoi hänen mielestään täydellisyyttä.
Ei kai Salolla käsittääkseni muunlaisia suorituksia ollutkaan kuin täydellisiä?!? :D
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Häkän ja Kimin seuraan ei muita kuskeja voi nostaa ei sitten millään. Keke sellaisena pioneerina ja raatajana tietty nousee korkealle muttei kuljettaja kokonaisuutena yllä Kimin ja Häkän tasolle.

Vertailu näiden kahden välillä on kuitenkin liian hankalaa. Hyvä niin :ahem:
 

Eddie Rickenbacker

Yhdeksän kierrosta
Liittynyt
14.12.2007
Viestit
315
Sijainti
Suomi - Finland
Häkä: Oli nopea yhdellä kierroksella, Schumin pahin painajainen mutta teki liikaa virheitä, oli menettää mestaruuden virheiden vuoksi. Epäonninen.
Kimi: Nopea kisassa eikä niinkään aika-ajossa. Nopeiden kisakierrosten erikoismies. Tekee harvoin virheitä ja kolaroi harvoin, mutta yleensä kunnolla. Epäonninen.
Keke: Tasainen, ei tehnyt paljoa virheitä, ajoi keskikastin tallissa mestariksi mutta ei pärjännyt Mäcillä. Onnekas voittaessaan maailmanmestaruuden 82.
Heikki: Taspaksu, ei oikein nopea yhdellä nopealla tai kisassa. Ei keskeytysherkkä, tasainen maaliintulija, ei kolaroi miltei koskaan. Tasaonninen.
Salo: Ylimielinen, kolariherkkä, temperamenttinen. Ei pärjännyt koskaan huippuautolla, tuurilla keräsi jäännöspinnoja Monacosta. Onnekas päästessään Ferkulle.
JJ: Nopea. Onnekas päästessään Benettonille mutta epäonninen ajaessaan Silverstonessa pihalle. Hyvä jätkä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Eddie Rickenbacker sanoi:
Heikki: Taspaksu, ei oikein nopea yhdellä nopealla tai kisassa. Ei keskeytysherkkä, tasainen maaliintulija, ei kolaroi miltei koskaan. Tasaonninen..
:confused:

Eddie Rickenbacker sanoi:
Salo: Ylimielinen, kolariherkkä, temperamenttinen. Ei pärjännyt koskaan huippuautolla, tuurilla keräsi jäännöspinnoja Monacosta. Onnekas päästessään Ferkulle.
Muista kuskeista kirjoittaessa liki kerma valuu suupielistäsi, mutta Salosta löytyy haukuttavaa? Ja miten niin kolariherkkä?
 

Istaria

Well-known member
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
292
Sijainti
QuakeNet
Ja jos ja kun täällä Hamiltonia ylistetään, niin ei voi mitenkään sanoa että Heikki ei osaa ajaa yhdellä kierroksella kovaa kun kerta on käsittääkseni kerta toisensa jälkeen ollut nopeampi jos bensoja ei lasketa mukaan (ja joskus niiden kanssakin).

Ketuttaa kyllä postailla tälläsiä "kyllä se suomalainen ajaa osaa" posteja, mutta minkäs teet.

Mitä tulee itse kysymykseen, niin vähän paha sanoa kun en ole ketään nähnyt ajamassa paitsi Räikkösen ja Kovalaisen. Häkkinen tuntuu näin sivustakatsottuna jakavan porukat kahteen leiriin. Lukemani perusteella kuulun siihen leiriin jossa arvioidaan mestaruuksien tulleen lähinnä auton takia. Toki voi olla että ei niitä siltikään jokamies olisi ottanut...
 

Eddie Rickenbacker

Yhdeksän kierrosta
Liittynyt
14.12.2007
Viestit
315
Sijainti
Suomi - Finland
Sue_me sanoi:
:confused:


Muista kuskeista kirjoittaessa liki kerma valuu suupielistäsi, mutta Salosta löytyy haukuttavaa? Ja miten niin kolariherkkä?
Salo nyt vain sattuu olemaan ihmisenä ja persoonana harvinaisen rasittava ja nokkava. Suu on aina isolla ja kolumneissa hännystellään vanhoja vormulafrendejä Villeneuvesta Ferrariin. Ja sitten nostetaan puolivahingossa kohua heittämällä että "meillä Ferrarilla vakoiltiin aina" jne jne.. Muutenkin ihan toista luokkaa luonteenlaadultaan kuin muut leppoisat finskit. Eikä Salo mitenkään häikäissyt ajaessaan ne 6 kisaa valmistajien silloisella maailmanmestarilla Ferrarilla. Kaksi podiumpaikkaa toki kohtalainen suoritus, mutta kun kyseessä oli ilmiselvä näyttöpaikka niin ainakin voitto + pari podiumia ja tukku pistesijoja olisi ollut oiva prioriteetti. Nyt vain kävi niin että jopa HH Frentzen voitti jollain Jordanilla kaksi kisaa Salon jäädessä itkemään Irvinelle luovutetusta voitosta.

Mitä kolariherkkyyteen tulee, niin totta sekin. Viimeisin mikä muistuu mieleeni oli raju rysäytys Monacon kaiteisiin 2002, tuon ulosajon syy laitettiin tyylipuhtaasti jarrujen piikkiin ja oma vastuu sivuutettiin täysin :D. Belgiassa 98 täräytteli myös aika mallikkaasti öö ruussissa notta lähti...
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Eddie Rickenbacker sanoi:
Eikä Salo mitenkään häikäissyt ajaessaan ne 6 kisaa valmistajien silloisella maailmanmestarilla Ferrarilla. Kaksi podiumpaikkaa toki kohtalainen suoritus, mutta kun kyseessä oli ilmiselvä näyttöpaikka niin ainakin voitto + pari podiumia ja tukku pistesijoja olisi ollut oiva prioriteetti.
Niin, Salohan käytännössä voitti Hockenheimin. Minkäs mies sille mahtaa jos tallista tulee käsky päästä tallikaveri ohi? Ei se vie mitään pois Salon suorituksesta. Joten kyllä sieltä se voitto tuli...
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Eddie Rickenbacker sanoi:
Mitä kolariherkkyyteen tulee, niin totta sekin. Viimeisin mikä muistuu mieleeni oli raju rysäytys Monacon kaiteisiin 2002, tuon ulosajon syy laitettiin tyylipuhtaasti jarrujen piikkiin ja oma vastuu sivuutettiin täysin :D. Belgiassa 98 täräytteli myös aika mallikkaasti öö ruussissa notta lähti...
Oli joo ihan v***n kolariherkkä.

Mites Vettel, 4 kisaa tällä kaudella, 3 kolaria? Auto varmaan rypistyy jo sakemannin katseesta.. :D
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
tämä otsikkohan käy vallanmainiosti myös kaikkien nykykuskien arvosteluun.

Kimi: Puhdasta nopeutta löytyy lähes Sennamaisen paljon, nykyään myös erittäin varma kuljettaja. Ohittajana loistava, aika-ajoon petrattavaa. Sadekelillä varsin hyvä.

Felipe: Aika-ajojen kingi. Ohitustaidoissa, ja pään kylmänä pitämisessä ei pysty Kimin tasolle. Erittäin ailahteleva huonona päivänä tulokset tyyliä Unkari 2007 ja Australia 2008, hyvänä Espanja 2007. Huono sadekelillä.

Nick: Tasainen työjuhta. Viimeinen silaus puuttuu. Ohitustaitoa löytyy, esimerkkinä Malesian kisa. Sadekelillä keskinkertainen.

Kubica: Omaa valtavasti potentiaalia. Virheherkkyys on pienentynyt viime vuodesta. Sadekelillä keskinkertainen.

Fernando: Kimin tasoinen ratinkääntäjä. Tasainen niin kisoissa kuin aika-ajoissakin, loistava ohittaja ja osaa pitää päänsä kylmänä tiukassa taistossa. Sadekelillä loistava. Tiimityöskentelyssä parannettavaa.

Piquet: Todellista kuvaa ei vielä saatu. Virheherkkä ollut kauden alussa.

Nico: Todella nopea. Loistava ohittaja. Omaa jopa Kubicaa enemmän potentiaalia. Mahdollisuuksia lajin dominoimiseen tulevaisuudessa.

Nakajima: Virheherkkä, mutta nopeuttakin löytyy.

David: Tätä nykyä jo varsin hidas ykkösiin, varsinkin aika-ajo nopeudessa on pahasti puutetta. Tämä kyky oli Davidin alkuvuosina yksi hänen vahvuuksistaan. Tuntuu olevan myös varsin virhe-tai ainakin kolariherkkä.

Mark: Todella nopea ja erittäin aliarvostettu kuski. Ansaitsisi paikan huipputallissa. Varsinkin aika-ajonopeus yksi sarjan parhaista. Sadekelillä loistava.

Jarno: Samat sanat Webberin kanssa. Ailahtelua suorituksissa kuitenkin paljon, ei pysty käsittelemään huonosti säädettyä autoa. Aika-ajo vauhti kenties koko porukan parasta. Sadekelillä sen sijaan ehkä kaikista huonoin.

Glock: Perusvarma puurtaja, ei mahdollisuuksia kehittyä huippukuskiksi.

Bourdais: Merittit hyvät, alkukauden perusteella paha arvioida. On ainakin pärjännyt hyvin vertailussa tallissa jo pidempään ajaneelle Vettelille. Piti Australiassa hyvin nopeampia takanaan.

Vettel: Potentiaalia löytyy, mutta tällä hetkellä ei ajaminen ota sujuakseen. Aivan liikaa virheitä. Sadekelillä loistava.

Jenson: Aliarvostettu kuski. Harmi että juuttui Hondalle ynnämuutkastiin. Perushyvä niin aika-ajoissa kuin kisoissa, ajoittain nähty loistavia suorituksia molemmilla osa-alueilla. Ei kuitenkaan löydy Alonsomaista räväkkyyttä ohitus- tai paikkansapitotilanteissa.

Rubens: Aika jo ajanut ohi, vaikka ajoitellen vielä laittaakin Buttonille kampoihin. Ohittajantaidot ja sadekelin Rubens kyllä osaa, mutta edellisestä pisteestäkin alkaa olla jo aika tovi.

Sato: Ehkä kaikista räväkin kuski. Erittäin ailahteleva, mutta parhaimmillaan todella nopea. Ohitustilanteissa Nicon tasoinen, mutta menee valitettavasti usein rajan ylikin. Viimevuosina rauhoittanut menoaan.

Davidson: Perustyön raataja, ei kuitenkaan mahdollisuuksia huippukuskiksi.

Sutil: Viime kaudella antoi näytteitä omista taidoistaan, mutta tällä kaudella suoritukset olleet todella kehnoja. Skarppauksen paikka.

Fisico: Mies, jolle keskikastin auto sopii paremmin käteen kuin huppuauto. Esim. Sauberilla ajama vuosi oli ehdotonta huippuluokkaa, mutta Renaultilla ei tulosta tullut kuin väläyksien omaisesti. Sateella keskivertoa parempi. Fisicolta puuttuu kuitenkin ohitustilanteissa tarvittava räväkkyys, ei paineen alla pysty omalle tasolleen.

Lewis: Erittäin nopea, kuuluu samaan kastiin Fernandon ja Kimin kanssa. Loistava tiiminsä piiskuri, joka pyrkii tekemään asiat niin hyvin kuin mahdollista. On kuitenkin hajonnut paineen alla, kuten kaikki viime kauden lopulta muistavat.

Heikki: Arvostus on vain noussut kauden alussa. Mahdollisuuksia vaikka minkälaisiin suorituksiin, mutta ei mielestäni omaa samaa potentiaalia kuin Nico tai Kubica.
 
Ylös