Suomeen Formula Renault -sarja

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
F Renault 2.0 -sarja Suomeen?

Formulapostista lainattua:

"Kaupungille levinneet huhut F Renault 1600-luokan tulosta Suomeen osoitettiin nopeasti virheellisiksi ja AKK joutui ennenaikaisesti julkistamaan luokan olevankin isompi F Renault 2.0. Sen ja NEC-osakilpailun tulosta Suomeen käydään nyt neuvotteluja Sakssan kanssa.
Uusi tieto muuttaa oleellisesti rata-asetelmia Suomessa ja tulokas uhkaa ilman muuta F3:n asemaa. Jurvan testiajoissa FR 2.0-autot olivat nopeampia kuin 24-millin imulla varustetut kolmoset, mutta kansainvälisten sääntöjen 26 milliin siirtyminen antaa lisää vauhtia."

http://212.226.138.124/1/Formulaposti/etusivu.aspx
 

Piggyback

Well-known member
Liittynyt
28.5.2005
Viestit
149
Sijainti
Seinäjoki
Miksi ihmeessä?!?
Kun nyt vihdoin F3 on nousussa, niin miksi ihmeessä pitää mennä muuttamaan toimivaa konseptia? Vaikkei FR kolmosia korvaisikaan, niin käy pian mikromittakaavassa niin kuin Jenkkien formuloissa vuosikymmen sitten.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Jees, formulaluokkia saa Suomessa olla maksimissaan kaksi. Ei sillä etteikö kolmea luokkaa mielellään katsoisi, mutta kolmeen ei riitä autoja ja kuljettajia.

F3 toimii tällä hetkellä loistavasti ja mielestäni olisi paras veto nostaa statusasema Rata-SM:n ykkösluokaksi. OK, kalustoa ehkä "dumpataan" Suomeen, mutta mitäpä siitä. Menetämmekö heti yhden kovan suomalais-brittiläisen tiimin, JOS Rellut korvaisivat F3:set -kyllä.

Mitenkäs FF vs Renault 2.0 kustannuksiltaan? Olisiko se ehkä sittenkin Ford joka väistyisi?

Mutta kuten jo toisella foorumilla tokaisin, ei tämä mitään uutta ole... Eikös tää ole pian jokasyksyinen huhurulianssi?
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Mä en ole oikein vakuuttunut tuon 2-litraisen Rellun sopivuudesta FFordin korvaajaksi... Jos välttämättä tahtoo siipiauton (ja Rellun rahat :p ) niin FR1.6 ei ehkä olisi paskempi luokka lainkaan.

FFord on kieltämättä kuivumassa, vaikka muutama vuosi sitten NEZ:n alkaessa homma näyttikin todella hyvältä.

FR2.0:n kannalta ajoitus on silti kummallinen, sillä Skandinavian Renault-luokka loppui viime kauteen! Kenties hommassa olisi ollut enemmän järkeä muutama vuosi sitten kun yhteistyö tuohonkin suuntaan olisi ollut mahdollista - ei sillä, että olisin kyseistä luokkaa tänne himoinnut silloinkaan :)

Baltiassa on kai viime vuodesta asti saanut ajaa FBalticien seassa myös FR2.0 autoilla ja tällä kaudella säännöissä seisoo, että moisille jaetaan omia NEZ Cup -pisteitä - eipä ole yhtään autoa näkynyt.

Siitä en tiedä mitään minkä hintaista tuollaisen Rellun ajattaminen on, mutta tuskin poikkeaa oleellisesti vaikkapa Fordin ja tai F3:n kustannuksista... Hintaa tosin saattaa nostaa se, että kyseessä on puhtaasti yhden toimittajan monopoli, jossa osia ei voi ostaa sieltä mistä halvimmalla saa, eikä autoihin mitä tahansa palikoita saa edes käyttää.

Hankintakustannuksiltaan uusi FR2.0 taas on ymmärtääkseni kalliimpi kuin vaikkapa Dallara F304... toki Relluja käytettynäkin saa, mutta esim viimevuotiseen autoon saa heti ensimmäiseksi ostaa 11 000 euroa maksavan päivityskitin.

Suomen kolmosista muuten sen verran vielä, että ensi vuonna ollaan taas pykälän verran lähempänä muita sarjoja, kun imuilman kuristin muutetaan 24-millisestä 26 milliin. Käytännössä se tarkoittaa lisää vauhtia, mutta myös sitä, että samalla autolla voi sellaisenaan osallistua myös vaikkapa Saksan F3-Cupin "vanhoille" autoille tarkoitettuun Trophy-luokkaan.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Zep sanoi:
Olisiko se ehkä sittenkin Ford joka väistyisi?
Mun saamien tietojen mukaan ajatuksena on, että FFord lopetetaan, FR2.0 ajaa aluksi F3:n seassa ja myöhemmin SM-arvo otettaisiin pois myös kolmosilta. Nämä ovat toki vain huhupuheita.
 

Piggyback

Well-known member
Liittynyt
28.5.2005
Viestit
149
Sijainti
Seinäjoki
Otto Hokkanen sanoi:
myöhemmin SM-arvo otettaisiin pois myös kolmosilta. Nämä ovat toki vain huhupuheita.
Mikä p****le siinä on, että aina pitää mennä sohimaan toimivaa systeemiä!?
Eikö MITÄÄN ole taaskaan opittu Sport->Super vaihdosta, jossa moni hermostui pakkopäivityksestä ja jätti auton talliin.
Yhtäkkiä Suomessa oiskin taas ~15 hyödytöntä monopostoa joilla vielä hetki sitten ajettiin Rata SM:n parhaat tapahtumat.
Ja turha luulo, että muut kuin nuoret lupaukset vaihtais luokkaa Relluihin. Minä en ainakaan siihen usko.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Tänään saatiin asioihin sen verran selvyyttä, että kaikkein ikävimmät huhut kumottiin. Mitään luokkaa ei olla lopettamassa, vaan tulvaisuudessa Suomessa ajettaneen F3:n ja FF:n lisäksi myös FR-sarjaa.

Relluja päässee ajamaan ajamaan jo suoraan kartingista jo sinä vuonna kun täyttää 16... tämä tarkoittaa mahdollisesti sitä, että myös F3-luokan ikärajaa alennetaan, jolloin F3 SM on entistä varteen otettavampi vaihtoehto maailmalle pyrkiville formulalupauksille.

Lisenssiasian lisäksi AKK:ssa ollaan pyörtämässä toistakin periaatepäätöstä - FR2.0 saa SM-arvon, vaikka onkin puhtaasti merkkiluokka... Tämä kiinnostanee myös Legends Trophyn kilpailijoita...

F3 siis jatkaa Suomessa tulevaisuudessakin SM-arvoisena luokkana. Muutenkin ensi vuosi mennään entiseen malliin.

Lisää faktoja formuloiden tulevaisuudesta saataneen jo kahden viikon päästä kun AKK:ssa kokoustetaan aiheesta. Luvassa on ilmeisesti jonkinlainen 3-5-vuotissuunnitelma, jonka mukaisesti edetään.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Otto Hokkanen sanoi:
Relluja päässee ajamaan ajamaan jo suoraan kartingista jo sinä vuonna kun täyttää 16... tämä tarkoittaa mahdollisesti sitä, että myös F3-luokan ikärajaa alennetaan, jolloin F3 SM on entistä varteen otettavampi vaihtoehto maailmalle pyrkiville formulalupauksille.
Josta puolestaan seuraa väistämättömästi FFordien näivettyminen wanna-be kuljettajien viilistelyluokaksi. Ne juniorilupaukset, jotka eivät Kartingin SM-luokkien jälkeen suuntaa ajamaan Kartingin kovempia kv. luokkia hyppäävät sitten F3:n tai FR:n pukille jättäen suosista Fordsonit väliin.

Ja mitä tulee legendoihin, niin ne ovat ilman muuta parhaita pullotettuina ja jääkaapista nautittuina :alppu:
 

PekkaSaarinen

Pekka Saarinen
Liittynyt
9.12.2005
Viestit
142
Sijainti
Lahti-FIN/Shanghai-CHI
Joo yhdyn tuohon samaan. Tälläinen projekti vie vaan rahaa muilta projekteilta. Miksi ihmeessä joku haluaisi lyödä kivikautiset F3:t??

Kaksi luokkaa on ihan maksimi Suomeen koska rahaa on jo muutenkin liian vähän noissa kuvioissa.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Mitä kukakin kivikautisena pitää... Suomen uusimmat autot (5 kpl Dallara F304) ovat samoja, joilla ajetaan esim. Englannissa National-luokkaa, Saksan Cupissa Trophya... Aasiassa ja Australiassa taas ei uudempia autoja ole lainkaan (tämän hetken uusin Dallara eli F305-F307 mallit taitaa olla kummassakin säännöillä kiellettyjä). Ensi vuodeksi tosin tulee taas uusi auto Dallaralta, joten 02-04 autot saa kai julistaa kivikautisiksi jos tahtoo...

ps. Jos en ihan väärässä ole, niin 2-litrainen Rellu lanseerattiin vuonna 2000 ja täksi kaudeksi tullut päivitys oli järjestyksessään toinen... Kivikautisempaa kalustoa siis kuin Suomen uusimmat F3:t? :p
 
Viimeksi muokattu:

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Astraali sanoi:
kuka muistaa lunttaamatta esim. Brittien F3-mestarin mallia 2005?
Pakkohan tähän haasteeseen on vastata. Portugalilainen Alvaro Parente voitti tuona vuonna mestaruuden Trevor Carlinin autolla. Hän toimi myös Portugalin A1GP-joukkueen kuljettajana ensimmäisenä kautena. Kova lupaus, mutta on rahapulan vuoksi juuttunut WSR-sarjaan, jossa ainakin viime vuonna oli ihan hyvässä vauhdissa.

Viime vuonna Saksan F3-mestaruuden voitti hollantilaiskiinalainen Ho-Pin Tung, joka nyt ajaa GP2-sarjassa ja on huhujen mukaan Bernie Ecclestonen suojeluksessa. Vieraili viime vuonna Montrealin Champ Car -varikolla ja testasi BMW.Williamsia voitettuaan Aasian Formula BMW-mestaruuden 2003.
2005 Saksan mestaria en tiedä, koska olin pitkään jopa siinä uskossa ettei Saksassa enää kyseisellä kalustolla kilpailla ja ei ole tullut kyseinen kuljettaja ainakaan vielä esiin.

Sama tilanne on vähän kotimaisen F3-sarjan kohdalla. Osaan ehkä parhaimillaankin nimetä vain kuusi suomalaista F3-kuljettajaa viimeisen seitsemän vuoden ajalta... Mitä tämä sitten todistaa onkin ihan toinen juttu :rolleyes:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Astraali sanoi:
Trust me, FF ja F3 ovat kuolleita juttuja.
En oo luottamassa. Kyllä suurin osa F1-kuljettajista on ajanut urallaan F3-autolla kilpaa - nykyisistäkin tulokkaista. Jos kuusi vuotta sitten on yksi kuljettaja noussut suoraan 2-litraisen Rellun ratista fykköisiin, ei se varmaan riitä todistamaan yksityyppiformuloiden syrjäyttäneen kolmoset?

Paitsi tilastot siitä mistä F1-kuljettajat todella tulevat, myös tallipaikoista pyydetty hinta kertonee jotain F3:n arvostuksesta. Vaikka merkkiluokissakin kisaaminen on Euroopassa kallista, on F3 huipputiimissä vielä kalliimpaa... kukaan tuskin olisi halukas maksamaan valtavia summia paskasta luokasta?

Ja hinnasta päästäänkin siihen miksi esim. Suomen F3-sarjassa vietetty vuosi ei mene hukkaan: täällä voi huomattavasti pienemmällä budjetilla opetella säätämään ja ajamaan vastaavaa autoa kuin vaikka Englannin National-luokassa. Turha kai rahoja on hukata ummikkona kalliissa sarjassa, kun maailmaa voi lähteä valloittamaan valmiina kuskina?

Itse en luultavasti mahtuisi kumpaankaan autoon, joten en ole testannut, mutta viisaammat ovat kertoneet F3:n olevan huomattasti "oikampi" kilpa-auto kuin vaikkapa FR2.0. Eli säädettäviä asioita on enemmän ja auto kai myös reagoi säätöihin kuin isompi formula, joten tämäkin puolustaa F3:n asemaa hyvänä ponnahduslautana merkkiluokkien pulkkiin verrattuna.

FR2.0-voittajista en muuten muista lunttaamatta kuin Saksan 2005 ja Aasian 2006.
 

jupoh

Huuhaa
Liittynyt
21.4.2005
Viestit
60
Sijainti
West Coast Custom
Kukas tuossa Rellu-hommassa on oikein puuhamiehenä? Joidenkin huhujen mukaan Mr. Mustamakkara eli Kalle Jokinen olisi projektissa lobbarina.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
jupoh sanoi:
Kukas tuossa Rellu-hommassa on oikein puuhamiehenä? Joidenkin huhujen mukaan Mr. Mustamakkara eli Kalle Jokinen olisi projektissa lobbarina.
Ihan oikeeta tietoa olet kuullut.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
F3 säilyttää SM-arvonsa ainakin 2008-2009. Tämän jälkeen SM-satukseen vaaditaan vähintään 10 sarjaan ilmoittautunutta tai sarjasta tehdään CUP. Fordeilla SM taas pysyy varmasti vain ensi vuoden ja sitten tulee voimaan tuo 10 ilmoittautuneen raja.

FR2.0 taas on mukana 2008-2010 CUP-tasoisena, jos (kun) autoja ei kymmentä sarjaan saada. Samoin kuin edellä, mestaruudesta ajetaan jos kuljettajia ilmoittautuu sarjaan yli 10.

MItään varmaa tietoa esim. siitä kuinka nuorena siipiformulan rattiin jatkossa pääsee, ei saatu vieläkään. Lisää ilmeisesti kuullaan syys- tai lokakuun aikana...

http://www.akk-motorsport.fi/15880.html
 

Racemaster

Well-known member
Liittynyt
5.7.2007
Viestit
113
Niin ja kuinkahan moni nykyisistä F1 ja GP2 kuljettajista on jossain uransa aikana ajanut ainakin FF tai F3:sta vaikkei kumpaakin luokkaa olisikaan ajanut niin varmasti kaikki on ainakin toista luokkaa kokeillut...
FF nyt on hieman "vanhan aikainen" johtuen siipien puutteesta, mutta F3 sarja Euroopassa kiertääkin sitten jo F1 ratoja ja muita huomattavia moottoriratoja kuten mugelo tms. Näin ainakin euroopassa F3 sarjoja koluavat saavat myös arvokasta kokemusta radoista myöhempää uraa ajatellen...
Suomessa en usko FR2.0 kauaa viihtyvän... Jos olisin itse suunnittelemassa kilpakuljettajan uraa (ja mahdollista F1 kuljettajan pestiä) niin enköhän kuitenkin suuntaisi ensin kotimaisen F3 sarjan suuntaan...
F3:lla on muutenkin euroopassa ja aasiassa suurempi arvostus kuin FR2.0 tai vaikka Formula Opelilla (onko sitä luokkaa edes enää???)...
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Eli Suomi saa oman F-Renault sarjan itselleen kolmosten ja Fordien lisäksi.

Itse pidän tätä tervetulleena luokkana. Toivottavasti saadaan paljon kuskeja.
 

öö ruz

Speed for ever
Liittynyt
28.12.2002
Viestit
4296
Olen nähnyt livenä yhden skaban ja täytyy todeta että täisiverisiä kilpureita olivat. Hieno juttu saada Suomeen!
 
Ylös