Jep. Toimii hiihdossakin, kysykää vaikka noilta itävaltalaisilta!Olga sanoi:Että niinku verenvaihtoako? :dunno:
Jep. Toimii hiihdossakin, kysykää vaikka noilta itävaltalaisilta!Olga sanoi:Että niinku verenvaihtoako? :dunno:
Samaa mieltä periaatteessa: Ensin lahjakkuudet ja taito, sitten systeemi.Suomen olisi nyt korkea aika tajuta se, että aikaa odotteluun ei ole enää yhtään. Jos halutaan että Suomen miesten jääkiekkomaajoukkue tekee merkittäviä tekoja jääkiekon saralla myös tulevaisuudessa, niin taitoa tarvitaan kärkeen runsaasti lisää ja pian.
Ei yksilötaito mihinkään kehity, jos se tapetaan orjuuttavilla pelisysteemeillä jo junioreissa. Ja jos ei junioreissa, niin sitten viimeistään liigassa. Luontaisia maalintekijöitä ja yksilötaitavia pelinrakentajia olisi vaalittava joukkueissa kruunujalokivinä, joille pitäisi antaa vapauksia luoda ja testata sekä myös antaa virheitä anteeksi eikä vaatia näiltä samoja puolustusvelvoitteita kuin muilta.
Ensin taidot - sitten systeemi.
Nuoren Suomen ja kaikkipelaa -lässynlään suhteen olen ihan samaa mieltä, romukoppaan joutaisi. Ne pelaa ketkä osaa ja lahjattomat harjoittelee kovemmin, että pääsisivät pelaamaan.Nuori Suomi systeemi on aivan perseestä. jos kaikki junnut pelaa saman verran ja muuta lässynläätä, ei sieltä vaan kehity ne huippupelaajat. samoin voisi kumota tuon "ei saa lämätä" säännön junnuilta. Niillä on häkit päässä jumalauta! kanadassa ei mitään tuollaisia sääntöjä ole ja tulos: siellä osaa pelaajat vetää, toisin kuin Suomessa.
Urheilulukioitahan meillä jo on, samoin jääkiekkoluokkia yläasteilla. En nyt tiedä, mille koulutusasteelle tarkoitit tätä kiekkokoulua, mutta jos se vaikkapa olisi yläaste, niin se johtaisi vääjäämättä monien lahjakkaiden pelaajien muuttamiseen murrosiän alkuvaiheessa koulun perässä pois kotipaikkakunnalta ja vanhempien luota. Ei pysty suosittelemaan.voisi muuten perustaa jonkun kiekkokoulunkin, jossa opiskeltaisiin pääoppiaineena jääkiekkoa. Jenkeissähän tällainen on (tai sitten olen käsittänyt aivan väärin) Ann Arborissa. Tuloksena mm. Patrick Kane.
Jossain määrin samaa mieltä, mutta kyllä tuossa on paljon vikaakin. Esim. (ainakin jossain vaiheessa) oli ihan sama kävitkö harjoituksissa tai et, peliaika oli sekunnilleen sama. Ei kyllä houkuta ketään panostamaan treeneissä käymiseen ja laadukkaaseen tekemiseen kun toinen joka käy kerran vuodessa ja rakentelee hiekkakakkuja saa saman peliajan.Ihan turhaa mussutusta alle 12(-14) vuotiaiden tasapäisestä peluuttamisesta. Sen ikäisten kuuluukin saada nauttia liikunnasta. Kokonaishyöty on huomattavasti suurempi kuin jonkun yksittäisen huipun mahdollinen turhautuminen.
Muutenkin lasten ja nuorten on syytä harrastaa monipuolista liikuntaa.
Junnu-urheilukokemuksesi perustuu siis vain omakohteiseen fiilikseen? Tätä asiaa olen seurannut sekä itse useita lajeja harrastaneena ja veljieni harrastuksia seuranneena että myös valmentajan puolelta asioita päättäneenä. Myöskin tämä ihan pienten tasapuolinen peluutus on tuttua ja tiedän jopa mistä lätkäläisten nauhasysteemi sai alkunsa. Sitä muuten on kehuttu paljon, tosin kyseessä onkin ihan pienet nassikat.Minä olin junnuiässä ihan paska pelaamaan lätkää ja istuinkin yleensä ottelut vaihtopenkin päässä nenää kaivamassa. Ei siitä tullut mitään traumoja tai katkeruutta, ainoastaan motivaatiota treenata enämpi että pääsisi sitten joskus pelaamaankin. Jos olisi ollut tämä nykysysteemi käytössä, todennäköisesti olisin treenannut vähemmän, kun peliaikaa olisi tullut kuitenkin saman verran kun joukkueen parhaimmille.
Aion mussuttaa jatkossakin kaikki pelaa -meiningeistä.
Tässä on hyviä pointteja.Nuori Suomi systeemi on aivan perseestä. jos kaikki junnut pelaa saman verran ja muuta lässynläätä, ei sieltä vaan kehity ne huippupelaajat. samoin voisi kumota tuon "ei saa lämätä" säännön junnuilta. Niillä on häkit päässä jumalauta! kanadassa ei mitään tuollaisia sääntöjä ole ja tulos: siellä osaa pelaajat vetää, toisin kuin Suomessa.
SM-liiga on myös nykyään mennyt mestis-tasolle. tällä tarkoitan että pelataan kovemmalla temmolla mitä pelaajien taito kestää ---> aivotonta pitkä päätyyn ja perään lätkää jota ei kukaan jaksa katsoa.
rahaa nyt sinne junnukiekkoon ja sassiin.
voisi muuten perustaa jonkun kiekkokoulunkin, jossa opiskeltaisiin pääoppiaineena jääkiekkoa. Jenkeissähän tällainen on (tai sitten olen käsittänyt aivan väärin) Ann Arborissa. Tuloksena mm. Patrick Kane.
Kyllä, omista kokemuksista tässä vain puhun, muu kontakti junnu-urheiluun on jäänyt vähäiseksi.Junnu-urheilukokemuksesi perustuu siis vain omakohteiseen fiilikseen? Tätä asiaa olen seurannut sekä itse useita lajeja harrastaneena ja veljieni harrastuksia seuranneena että myös valmentajan puolelta asioita päättäneenä. Myöskin tämä ihan pienten tasapuolinen peluutus on tuttua ja tiedän jopa mistä lätkäläisten nauhasysteemi sai alkunsa. Sitä muuten on kehuttu paljon, tosin kyseessä onkin ihan pienet nassikat.
Silloin kun mä pelasin futista Hangossa, niin ne taitavat kaverit, mm. Anders Roth, Tom Enberg ja Niklas Grönholm, pelasivat sitten omien junnujen lisäksi myös vanhempien kanssa.Jossain määrin samaa mieltä, mutta kyllä tuossa on paljon vikaakin. Esim. (ainakin jossain vaiheessa) oli ihan sama kävitkö harjoituksissa tai et, peliaika oli sekunnilleen sama. Ei kyllä houkuta ketään panostamaan treeneissä käymiseen ja laadukkaaseen tekemiseen kun toinen joka käy kerran vuodessa ja rakentelee hiekkakakkuja saa saman peliajan.
Ei minusta pelaajan tasolla saa olla väliä, mutta kyllä pitää olla oikeus vaatia jonkinmoista sitoutumista hommaan. Ja tämän takia tasojoukkueetkin on ok, toisissa sitoutumista vaaditaan enemmän ja toisissa vähemmän.
En tiedä paljonko olet pelejä käynyt katsomassa, mutta ainakaan Kalpa ei tuohon roiskimiseen syyllisty. Voit kysyä ihan keneltä lätkäniilolta vain.Nuori Suomi systeemi on aivan perseestä. jos kaikki junnut pelaa saman verran ja muuta lässynläätä, ei sieltä vaan kehity ne huippupelaajat. samoin voisi kumota tuon "ei saa lämätä" säännön junnuilta. Niillä on häkit päässä jumalauta! kanadassa ei mitään tuollaisia sääntöjä ole ja tulos: siellä osaa pelaajat vetää, toisin kuin Suomessa.
SM-liiga on myös nykyään mennyt mestis-tasolle. tällä tarkoitan että pelataan kovemmalla temmolla mitä pelaajien taito kestää ---> aivotonta pitkä päätyyn ja perään lätkää jota ei kukaan jaksa katsoa.
rahaa nyt sinne junnukiekkoon ja sassiin.
voisi muuten perustaa jonkun kiekkokoulunkin, jossa opiskeltaisiin pääoppiaineena jääkiekkoa. Jenkeissähän tällainen on (tai sitten olen käsittänyt aivan väärin) Ann Arborissa. Tuloksena mm. Patrick Kane.
En tiedä yhtään mimmoista nykyisin pelaavat, mutta 2004-2005 kauden pelasivat ihan todella viihdyttävää lätkää. Silloin tuli käytyä lähes kaikki pelit katsomassa kun lähistöllä asuin. K.Kenigin peli oli varsinkin hiehoa katseltavaa. Toki divarilätkäähän se vain oli, mutta ei kai se paljoa pisteitä laske.En tiedä paljonko olet pelejä käynyt katsomassa, mutta ainakaan Kalpa ei tuohon roiskimiseen syyllisty. Voit kysyä ihan keneltä lätkäniilolta vain.