Suomen MM-ralli 2018

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
https://goo.gl/6beXxQ

Tämmöinenkin olisi varmaan vielä mahdollinen, ellei ne parhaat vuoristoradat ole sitten juuri puiston alueella.
Tuota voisi vielä jatkaa Vartiamäen tietä pohjoisen suuntaan Kallasuontien risteykseen ja siitä luoteeseen aina tielle 6132 asti. Loppupäässä Kallasuontie sivuaa kansallispuistoa, mutta ei kuitenkaan mene puiston alueelle. Tammimäen näkötornin ohittavalla tiellä olis ainakin korkeuseroa, hyppyreistä en osaa sanoa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16065
Sijainti
Tampereen lenkki
Tämän vuoden reitti taitaa olla jo lukkoonlyöty mutta tuo Vartiamäentie on 1988 kisaoppaan mukaan tylsää tietä Tammimäentien ja Harjujärventien välillä. Juuri tuo kansallispuiston osa pohjoisessa on se vuoristoratamainen vanha Vartijamäen pätkä jossa 80-luvulla on paljon testattukin.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Näitä 60 km pätkiähän Suomen MM-rallissa ajettiin vanhoina hyvinä aikoina kun miehet oli rautaa ja autot kevlaria, koko viikonloppu nukkumatta tuntiakaan ja yleisö sai seistä samalla puolella ojaa kuin autot

Itse pidin muuten Laukaata ja Äänekoskea tämän vuoden helpoimpina pätkinä, mutta tallikuskien isoimmat rungit osuivat juuri niille
70-luvulla oli useana vuonna yli 35 km pätkiä - mm. Kokkosenlahti. 80-/90-lukujen vaihteessa Konivuori oli sekin yli 32 km.

E2: 1994 Surkee oli 37.3 km, 1993 Hassi 36.3 km. Tällaisilla pätkillä voi jo saada jotain eroa aikaiseksikin toisin kuin joillan 10 km minirykäisyillä.
 
Viimeksi muokattu:

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
237
Näitä 60 km pätkiähän Suomen MM-rallissa ajettiin vanhoina hyvinä aikoina kun miehet oli rautaa ja autot kevlaria, koko viikonloppu nukkumatta tuntiakaan ja yleisö sai seistä samalla puolella ojaa kuin autot
Oliko ironiaa vai ei, ed. lauseesta totuutta et lue. Aina nukuttiin ainakin aamupäivät, ainoa yli 40 km pikis Suomen MM-rallissa taitaa olla 2000-luvun alun Moksi-Leustu..
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16065
Sijainti
Tampereen lenkki
Suomen MM-rallissa on tietääkseni parhaimillaan ollut vähän yli 40 km pätkiä. Siitä on vielä 50% lisäys 60 kilsaan.

Meksikossa ajettiin 2016 80 km pätkä. Ogierin pohjat Latvalaan 25.3 s eli 0.32 s/km ja Paddoniin minuutti eli 0.76 s/km. Seuraavalla 16 kilsan pätkällä Ogier voitti Latvalaa 5.4 s eli lähes samat 0.33 s/km ja Paddonia 10.4 s eli 0.63 s/km.

Vastaavaa vertailua Moksi-Leustusta kun se viimeksi ajettiin 2006. Bossen pohjat Hirvoseen 11.3s eli 0.28 s/km. Edeltäneellä 16 km Ouninpohja Itä -pätkällä Hirvonen hävisi 4.1 s eli lähes samat 0.25 s/km ja seuranneella 12 kilsan Himoksella 5 s eli jopa enemmän, 0.39 s/km.
 

Upseeri Jerry Flodin

Kantahenkilökuntaa
Liittynyt
28.3.2014
Viestit
494
Urrialla oltiin. Kännykkäkameran kuvat vei lammikko. Ei se mitään. Onneksi kuvamuistoja ei päähänkään paljon jäänyt.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16065
Sijainti
Tampereen lenkki
Poimin vähän dataa onboard-videoista. Tässä ovat nopeimmat yli kilsan mittaiset tieosuudet reitiltä.



Olen siis ottanut väliajat onboardien perusteella siitä pisteestä kun kuljettaja kiihdyttää risteyksen jälkeen uudelle tielle, siihen pisteeseen kun jarrutus ja käännös seuraavalle tielle on tehty ja kiihdytys seuraavalle tielle alkaisi. Poikkeuksena tästä Hassintie, joka oli pätkän maalissa, jolloin loppujarrutusta ei tule, mutta toisaalta tielle tultaessa oli ehkä hitain lähtönopeus erittäin tiukan neulansilmäristeyksen vuoksi. Ässämäen kohdalla vähän huijasin kun otin mukaan kahdesta tiestä vain nopeammat kohdat, kun poikkeuksellisesti sekä Heinämäentie että Ässämäentie olivat sellaisia joissa rytmi vaihtuu kesken tietä huippunopeasta hitaaseen ja tekniseen. Moksissa otin mukaan kaksi peräkkäistä ison tien osuutta yhtenä, kun molemmissa mentiin yhtä kovaa eikä risteys välissä ole kovin hidas.

Äänekoski oli mielenkiintoinen, kun pätkä oli rallin nopein, mutta siinä ei ollut nopeita tai hitaita osuuksia, ehkä alun vauhtisuoria lukuunottamatta. Lisäksi valtiontien osuudella keskinopeus on itse asiassa pienempi kuin yksityistiellä. Taas käänteisesti Moksissa ja Oittilassa ajettiin todella nopeita ja todella hitaita saman erikoiskokeen aikana. Moksissa Petäjävedentien vajaa kolme kisaa paahdettiin reilua sataakuuttakymppiä, kun taas pienimmät tieosuudet vain 103 km/h.

Hieman yllättäen Urriantie ja Hassintie olivat noinkin "hitaita" kun taas Laukaan ja Tuohikotasen pienemmillä tiellä ajetut vauhdit yllättivät. Tuohikotasen kohdalla asiaan taitaa vaikuttaa se, että risteys Salovuorentielle on etuviisto ja nopea.

Käytin mittauksissa ensimmäisiä ajokertoja, jotta vertailukelpoisuus yhteen kertaan ajettuun Oittilaan säilyisi. Toisilla ajokerroilla varmasti ajettiin kovempaa. Käytin myös mittauksessa aina pohja-ajan ajanutta kuskia, vaikka on mahdollista, että joku muu ajoi nopean osuuden nopeammin.

Lisäksi on todettava, että epätarkkuutta varmasti löytyy niin käsivaralla kellotuksen kuin osuuksien pituuden laskemisen suhteen, mutta luultavasti tarkkuus on riittävä näin epätieteelliseen tutkimukseen.
 
Viimeksi muokattu:

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Vauhdin Maailmaa ehdin hieman lueskella työvuorojen välissä. Ovat tehneet varsin detaljikkaan jutun Jyskälän tapahtumista, eivätkä aina silitä myötäkarvaan. Huonosta - siis todella huonosta kielitaidosta, joka voi estää ralliuran - eivät kuitenkaan kehtaa nimeltä mainita ralliradiosta huomattua ryhmävoittajaa.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5622
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Huonosta - siis todella huonosta kielitaidosta, joka voi estää ralliuran - eivät kuitenkaan kehtaa nimeltä mainita ralliradiosta huomattua ryhmävoittajaa.
Yhtään kielitaitoa vähättelemättä, mutta pitäisin huonoa vauhtia (ei toki koske tätä tapausta, jos nyt en ihan väärin päätellyt) huomattavasti suurempana estona ralliuralle, kuin huonoa kielitaitoa. Kieltähän nyt oppii kuka tahansa, kun sitä vaan joutuu käyttämään. Ja tämä ryhmävoittaja ei selvästikään ole joutunut sitä vielä tekemään.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2076
Vauhdin Maailmaa ehdin hieman lueskella työvuorojen välissä. Ovat tehneet varsin detaljikkaan jutun Jyskälän tapahtumista, eivätkä aina silitä myötäkarvaan. Huonosta - siis todella huonosta kielitaidosta, joka voi estää ralliuran - eivät kuitenkaan kehtaa nimeltä mainita ralliradiosta huomattua ryhmävoittajaa.
Marko Mäkinen kehoittaa kolumnissaan nimellä Pietariselle ja Hokkalalle All Liven tuijottamista kielikylpynä. Niin minäkin, ja lisäisin siihen vielä Huttusen. Kyllä englanti pitää taipua hyvin jo siinä vaiheessa, kun tulee näyttöjä antamaan. Näiden nuorukaisten osalta on jotenkin vaikea ymmärtää, miksi kieli ei taivu, kun englantia kuitenkin kuulee ja lukee joka paikassa. Latvala, Hirvonen, Lappi, Hänninen, Suninen puhuvat kuitenkin hyvää englantia.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Marko Mäkinen kehoittaa kolumnissaan nimellä Pietariselle ja Hokkalalle All Liven tuijottamista kielikylpynä. Niin minäkin, ja lisäisin siihen vielä Huttusen. Kyllä englanti pitää taipua hyvin jo siinä vaiheessa, kun tulee näyttöjä antamaan. Näiden nuorukaisten osalta on jotenkin vaikea ymmärtää, miksi kieli ei taivu, kun englantia kuitenkin kuulee ja lukee joka paikassa. Latvala, Hirvonen, Lappi, Hänninen, Suninen puhuvat kuitenkin hyvää englantia.
Maximum Attack kiroili sujuvasti italiaksi mutta ei siltikään voittanut mestaruutta - Tommi Mäkinen on nelinkertainen mestari vaikka jopa englannin kielen taito oli luokkaan tankerous.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16065
Sijainti
Tampereen lenkki
Hänninen on ollut tähän asti viimeisin rallienglannin lipunkantaja. Sanoja tulee, lauseita ei niinkään.
 

Seniorikansalainen

Altmeister
Liittynyt
26.11.2017
Viestit
170
Sijainti
Joensuu
Hänninen on ollut tähän asti viimeisin rallienglannin lipunkantaja. Sanoja tulee, lauseita ei niinkään.
Niin, mutta Hänninen ymmärtää hyvin ja osaa vastata englanniksi esitettyihin kysymyksiin oikein.

Minusta on vähän käsittämätöntä, että lajissa menestykseen pyrkivät kuljettajat eivät viitsi/halua opetella edes alkeellista englantia. Kaikki on niin paljon vaikeampaa, jos ei osaa englantia. Esimerkkinä vaikkapa auton säätäminen ja/tai viat, josta pitää pystyä kommunikoimaan tallin (Skoda ja Ford) ei-suomalaisten asiantuntijoiden kanssa. Myös median merkitys on suuri, ja kaikki kommentteja kyselevät eivät ole suomalaisia.

Se suomalainen penkkapelle, joka arvostaa sepporätymäistä "minä puhun suomea" -käyttäytymistä, ei ymmärrä missä 2010 -luvulla lajissa mennään.

Luulisi myös, että englannin opetus ei enää ole sitä menneiden vuosien kielioppivirheiden jahtaamista, vaan "quick and dirty" metodillakin opetetaan?
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7581
Rovanperälle on kyllä tarttunut ulkomailla hyvin englanti ja haastattelut sujuu kuin kokeneelta kuskilta.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5622
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Hänninen on ollut tähän asti viimeisin rallienglannin lipunkantaja. Sanoja tulee, lauseita ei niinkään.
Hänninen varmaan ääntää englantia nykykuskeista kaikkein eniten suomalaisittain, mutta kyllähän sielläkin kielitaito on sillä tasolla, että itseä saa aivan hyvin ilmaistua ja tehtyä ymmärretyksi. Ja ihan kokonaisin lausein, vaikka viime vuonna paikoitellen vaikuttikin, että Juhon sanavarastoon kuuluvat ainoastaan sanat 'nothing' ja 'special'. Sanoisin, että viimeisin, jonka on ollut todella hankala saada asiaansa ilmaistuksi englannin kielellä, oli Rovanperä senior. Tai no, itseasiassa Tommi on tallipäällikköaikanaan vajonnut tässä kontekstissa ihan yhtä alas, jollei ei jopa alemmaksi. Ero Mäkisen aktiiviaikojen englannin kieleen on hämmästyttävän suuri. Olikohan se nyt Ruotsissa (?) tänä vuonna, kun Tommin haastattelu All Livessä oli aivan karmeaa kuunneltavaa. Ei löytynyt alkeellisimpiakaan lauserakenteita, eikä edes sanoja. Motorsportforumillakin joku ehti jo epäillä Tommin olevan pienessä maistissa. Itsellekin tuli siitä sellainen fiilis että hommatkaa nyt perkele tulkki sinne, jos ulosanti on tuollaista.

Vanhan liiton miehistä sekä Salonen että Alen tuottivat englantia käyttäessään puhetta hämmästyttävän sujuvasti, vaikka kielen rakenne oli kaikkea muuta kuin hallussa. Jos niitä haastatteluja kirjoittaisi paperille, niin punakynää kuluisi aivan pirusti. Ehkä yllättävin englannin taitaja näistä entisaikojen suuruuksista oli Timo Mäkinen - juttu luisti todella hienosti ja tyylikkäästi.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
5105
Sijainti
Parc Fermé
Hirvosen uran alkuaikojen joku enkkuhaastis on ainakin aivan hirveää kuunneltavaa vrt. nykyisyyteen.

Olikohan Hirvonen vai Sohlberg joka jonkun penkkahuhun mukaan oli aikoinaan sanonut 2000-luvun alussa jotain tyyliin "ei rallissa tarvi englanninkielenosaamista menestykseen".

Mäkisen enkunkielinen haastis Paviljongissa tänäkesänä oli aikalailla samaa tasoa mitä aktiiviurallaan. Hokkalan rallienkulle tuli naureskeltua kyllä itekin. Harjun maalissakin oli ehkä pieenehköä jännitystä havaittavissa kun yhtäkkiä haastatellaan in english.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3610
Sijainti
JKL
106 voisi tietty tulla selventämään mutta mun mielestä AKK:n valmennuksessa(missä esim. Hokkala on pari vuotta ollut) keskitytään kyllä myös noihin englanninkielisiin haastatteluihin... Mut vaikka sitä on reenannut niin sitten se ralliradion haastattelija kysyy vähän erilailla kysymykset mitä on kuvitellut/harjoitellut ja siinä hallihiessä ei edes kuule kunnolla niin sit lopputulos on vähemmän hyvä... Reeniä ja uskallusta. Sillä se tulee... Mutta Pietariset taas ei sano juuri sanaakaan edes suomenkielisissä haastatteluissa joten siinä ei voi mennä edes kielitaidon taakse... Oliko joku SM-rallin ek haastattelu missä toimittajat löi vetoa että saako Henrikiltä kolmeen kysymykseen vastauksina edes yhteensä kymmentä sanaa? Ei saanut...
 
Ylös