Suomen MM-ralli 2018

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8926
Sijainti
Lake City
Enää reilu 10 kk aikaa, eiköhän tässä ole hyvä hetki alkaa keskustelut ensi vuoden reitistä ynnä muusta.

Tämän vuoden reittihän oli varsin nerokas, esim perjantain suuri määrä pätkiä, molempien perjantailenkkien sisällä toistetut pätkät ja lauantain pätkien järjestyksen muuttaminen lenkkien välillä. Tosin ongelmana oli, että reitistä oli tehty uusille autoille liian nopea, ja pätkillä piti käyttää shikaaneja. Shikaanit tekivät tehtävänsä, ja hidastivat nopeutta suunnilleen saman verran kuin autot nopeutuivat edellisvuodesta, mutta ensi vuonna on odotettavissa luultavasti hieman hitaampia teitä ilman shikaaneja.

Ouninpohja oli tämän vuoden nopein, shikaanien kanssakin 135 km/h. Sen osalta ehdittiinkin jo Suurajojen erikoiskokeet -ketjussa miettiä ratkaisuja. Pätkää voisi jakaa osiin tai tehdä lenkkiä pienemmälle tielle. Yksi ratkaisu voisi olla jättää nopein osuus Mutasesta Kakaristoon ajamatta, ja ajaa sen sijasta Konivuoreen tai Juuvantietä Arvajanristeykseen. Pätkän loppu tai toinen osa voisi olla Hassintietä Arvajan risteyksestä pohjoiseen, kääntyä neulansilmämutkana Liisanmutkaan kohti Kakaristoa ja päättyä Rapsulaan. Tai ehkä pientä Kilpijärventietä voisi hyödyntää jossain muodossa?

Noin muuten minua kiehtoisi ajatus Päijänteen itäpuolen lenkistä, pätkiä kuten Hauhanpohja, Vartiamäki, Soimaharju ja Töppöspohja voisi tuoda mukaan Oittilan ja Lempään oheen/tilalle ja Ruuhimäenkin voisi yhdistää tähän lenkkiin. Jyväskylän pohjoispuolen pätkistä esim Laukaa, Lankamaa, Valkola, Mökkiperä, ja Palsankylä toimisivat varmasti ilman shikaaneja, vaikka ehkä vähän kuluneita ovatkin, mutta jokerina voisi kaivaa arkistosta vaikka Hannulan tai freesimmän Halisen.

Päijälä toimi nykymuodossaan hyvin pikkutienkierrolla eikä shikaaneja tarvittu. Surkee ja Kaipolanvuori olisi hyviä "teknisempiä" pätkiä mutta kuulin etteivät olisi käytössä ralliin lähiaikoina. Hirvimäen nimellä 2008 ajettu pätkä joka on usein ollut osa Parkkolaa, voisi olla myös hyvä runko pätkälle johonkin suuntaan, vaikka sitten Sahloisten pätkän kanssa kuten Parkkolan loppu oli 1996-1997.

Power Stage voisi olla Laukaa käännettyyn suuntaan päättyen ysikymppipeltomutkiin, tai miksei vaikka Mökkiperä tai Painaa.
 
Viimeksi muokattu:

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
809
Sijainti
Porvoo
Mielenkiinnolla odotan myös että koska tuo ajetaan. Nythän tuo on merkattu AKK kalenteriin 2-5.8 A-vaihtoehtona ja viime vuosien päivämäärä 26-29.7 B-vaihtoehdoksi. Tänä vuonna Saksan MM sitten sotki kuviot ja jouduttiin aikaistamaan viikolla, mutta ensi vuonna voi jo olla toisin.
 

Böö

Well-known member
Liittynyt
21.5.2009
Viestit
877
Ehikki :)

:thumbup::thumbup:

Vaatii tarkkaa nuotitusta. Eikös tämä ollut joskus Alenin mieleen? ;)
:ahem:

Tuollapa sitä on tullut oltua viitisen kertaa katsomassa: -83, -84, -88, -93 ja -01. Lisäksi kansallisissa talviralleissa pari kertaa.

Reitti ei ole ollut lähellekään sama eri vuosina, mutta Koskenpään suunnasta Palvian metsätien liittymään ekat ~9km on yleensä pysynyt samana.
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8926
Sijainti
Lake City
Tällainen https://goo.gl/p7tQfV versio Ehikistä, jossa on pientäkin tietä mukana, on päristelty 2003 keskinopeudella 130 km/h, joten olisiko kuitenkin liian kovavauhtinen pätkä nykyautoille? Onhan toi kyllä ton videon perusteella tosi makean näköistä baanaa joka kääntyy koko ajan ja vaikean näköisiä ylityksiä löytyy.
 
Viimeksi muokattu:

Juggis

Well-known member
Liittynyt
29.1.2008
Viestit
244
Sijainti
Espoo
Päijänteen itäpuolelle pitäisi saada lisää pätkiä ehdottomasti. Paljon hienoja teitä. Hauhanpohja juurikin esimerkiksi. Vartiamäki tuskin onnistuu, koska alue kuuluu osittain nykyään Leivonmäen kansallispuistoon. En tiedä, miten kansallispuiston alueella saisi ajaa rallia, mutta ehkä lyhennettynä?
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8926
Sijainti
Lake City
Päijänteen itäpuolelle pitäisi saada lisää pätkiä ehdottomasti. Paljon hienoja teitä. Hauhanpohja juurikin esimerkiksi. Vartiamäki tuskin onnistuu, koska alue kuuluu osittain nykyään Leivonmäen kansallispuistoon. En tiedä, miten kansallispuiston alueella saisi ajaa rallia, mutta ehkä lyhennettynä?
Vartiamäen pätkän lähtö oli kyllä 80-luvulla pohjoisempana Leivonmäen kansallispuiston alueella, mutta 90-luvulla käytettiin eteläisempiä teitä, kuten https://goo.gl/KQjEjn ja https://goo.gl/33NgkK . Ensimmäiseen versioon oli myös mahdollista lisätä käynti moottoriradalla. Jos nyt google maps on ajan tasalla puiston alueesta, niin ei pitäisi olla sen suhteen ongelmaa.
 

Juggis

Well-known member
Liittynyt
29.1.2008
Viestit
244
Sijainti
Espoo
Vartiamäen pätkän lähtö oli kyllä 80-luvulla pohjoisempana Leivonmäen kansallispuiston alueella, mutta 90-luvulla käytettiin eteläisempiä teitä, kuten https://goo.gl/KQjEjn ja https://goo.gl/33NgkK . Ensimmäiseen versioon oli myös mahdollista lisätä käynti moottoriradalla. Jos nyt google maps on ajan tasalla puiston alueesta, niin ei pitäisi olla sen suhteen ongelmaa.
Ok, niinpä olikin. Olisi pätkäksi melkoinen vuoristorata tuo pohjoisempi osuus :cool:
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8926
Sijainti
Lake City
Maaliseremoniat hoidetaan nykyään näyttävästi power stagen lopussa joten mikä olisikaan ikonisempi paikka sille kuin Kakariston peltoaukea? Jos ajettaisiin power stagena vaikka Hassintieltä Arvajan suunnasta Liisanmutkan kautta Kakaristoon, maalilinja heti Kakariston risteyksen jälkeen ja palkintopalli sinne notkon toiselle puolelle https://goo.gl/LTx1SY . Ouninpohjan alkuosa voitaisiin ajaa vaikka lauantain tv-pätkänä lyhyemmässä muodossa, jotta Keltaisen talon hyppykin saataisiin tv-kuviin.

Toinen power stage -vaihtoehto voisi olla ajaa toiseen suuntaan Vuorisjärventieltä Kakaristoon ja maali Pitkäjärventien peltoaukealle https://goo.gl/B7otd2
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8926
Sijainti
Lake City
Päijälä oli yksi tämän vuoden onnistuneimmista pätkistä, monenlaista tietä, keskinopeudet kurissa ilman shikaaneja eikä pikkutiellä käynyt rengasrikkoja, mutta pätkästä saisi vielä haastavamman ja pidemmän version yhdistämällä nykyisen alun pikkutielenkin kohdalta Poikuskulman suuntaan kuten Päijälää usein ajettiin 1990-luvulla: https://goo.gl/NL2Gwq
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8926
Sijainti
Lake City
Viime vuonna oli muuten ehkä ensimmäinen Jyskälä koskaan, kun 9-, 18- ja 604-teiden välisen alueen sisällä (Jyväskylä-Jämsänkoski-Petäjävesi) ei ajettu yhtään pätkää. Esimerkiksi Leustu/Horkka/Painaa-, Vellipohja/Korpiaho- ja Surkee/Parkkola/Hirvimäki/Pöykky-tiestöjä ei hyödynnetty. Selasin reittilistat vuoteen 1973 asti ja joka reitistä keksin ainakin yhden pätkän tuolta alueelta, mutta tänä vuonna lauantai ajettiin kokonaan etelämpänä ja perjantai pohjoisempana.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8926
Sijainti
Lake City
Vielä muutama pätkäidea:

Lempäästä on nyt viime vuosina ajettu mutkaista alkuosaa. Perinteisestihän pätkä oli aika pitkä, mutta ison Lempääntien osuus luultavasti teki siitä kovavauhtisen. Kiemuraisempaa loppuosaakin voitaisiin ajaa vaikkapa tässä muodossa 13,7 km https://goo.gl/8Pbkvy tai kääntyä lopusta ennenajamattomalle karvalle 17,6 km https://goo.gl/sVXitj

Haukilahden pätkään voisi liittää uutta pienempää tietä itäosaan. Olennaisin syy tämän pätkän mukanaololle olisi mielestäni Pärnänkulmantien/Riukusalmentien tekninen osuus, jota on ajettu Juupajoen/Talviaisten ja Ristijärven (sekä Kalasaaren?) pätkän osana. Lopussa olisi näyttävä risteys sillan jälkeen ja isoa tietäkin voisi vielä jatkaa ellei nyt keskinopeudet menisi ihan hulluiksi. 15,9 km https://goo.gl/6G8tLr (recce video Riukusalmen/Pärnänkulmantiestä eri suuntaan https://youtu.be/yDDz25XUq_8?t=1m15s)

Kavalan pätkän vanhaan mutkaiseen isoon osuuteen voisi yhdistää pikkuteitä Hallin lentokentän kupeesta. Mukaan saisi myös B-ryhmän vuosilta tutun "ratametarin erikoisen". 16,2 km https://goo.gl/oabUHv Lopun voisi ajaa myös uudemman Kolonkulman pätkän lähtöä tai maalia kohti, jos pätkästä tekisi pidemmän.

87 ajettu pieni Tuohikotasentie ja maali kuten Painaa/Horkka, matkalle mahtuu kiva neulansilmä. 8,9 km https://goo.gl/HphEak (recce video Tuohokotasentiestä: https://www.youtube.com/watch?v=dRNZBlwe6TA)

Pöykyntien alkuun vähän risteyssulkeisia 7,8 km https://goo.gl/moyeDe

Kuohun pätkän alku Vesalan pätkän suunnalta pikkuteiden ja risteyksien kautta https://goo.gl/VbWCLS

Sahloisten pätkän loppu kohti Surkeeta (kuten 1994) ja lopussa vähän risteyssulkeisia 17 km https://goo.gl/FWFq8e

Hauskahan näitä on piirrellä kartalle tai suunnitella legejä pätkiä yhdistellen, mutta ei ole silti yhtään epäilystä Nuutisen ammattitaitoon, eiköhän sieltä meille saada taas hieno reitti kaikkien rajoittavien tekijöiden puitteissa ja mitä luultavimmin tällä kertaa ilman shikaaneja.
 
Viimeksi muokattu:

reitti

Active member
Liittynyt
11.9.2017
Viestit
30
Neste Rally FInland

Torstai

Testierikoiskoe: Laajavuori - 4,62km

Lähtö: Jyväskylä Pavilijonki

EK 1: Harju 1 - 2,31km TV

Huolto: Pavilijonki - 15min
------------------------------

Perjantai

Huolto Pavilijonki: 15min

EK 2: Muittari 1 - 32,00km
EK 3: Äänekoski-Valtra 1 - 7,39km
EK 4: Muittari 2 - 32,00km
EK 5: Äänekoski-Valtra 2 - 7,39km
EK 6: Valkola - 7,10km

Huolto: Pavilijonki 30min

EK 7: Päijälä 1 - 23,50km
EK 8: Ouninpohja 1 16,50km https://www.google.fi/maps/dir/61.7617807,24.9328827/61.7910565,25.0782994/@61.7648312,25.016106,13z
EK 9: Himos 1 - 4,45km (2014 versio)
EK 10: Päijälä 2 - 23,50km
EK 11: Ouninpohja 2 - 16,50km
EK 12: Ehikki - 14,90km
EK 13: Harju 2 - 2,31km

Huolto: Pavilijonki 30min

-----------------------------

Lauantai

Huolto: Pavilijonki 15min

EK 14: Ruuhimäki 1 - 6,79km
EK 15: Hannula 1 - 10,92km
EK 16: Myhinpää 1 - 14,13km
EK 17: Ruuhimäki 2 - 6,79km
EK 18: Hannula 2 - 10,92km
EK 19: Myhinpää 2 - 14,13km

Huolto: Pavilijonki 30min

EK 20: Urria 1 - 12,75km
EK 21: Jukojärvi 1 - 21,31km
EK 22: Kruununperä 1 - 20,17km
EK 23: Urria 2 - 12,75km
EK 24: Jukojärvi 2 - 21,31km
EK 25: Kruununperä 2 - 20,17km

Huolto: Pavilijonki 30min

-----------------------------

Sunnuntai
EK 26: Kakaristo 1 - 11,40km
EK 27: Pihlajakoski - 14,90km
EK 28: Kakaristo 2 - 11,40km (Power Stage)


Huolto: Pavilijonki 10min

-----------------------------
Tämän vuoden rallissa perjantai oli todella onnistunut. Ei jäänyt turhaa odotteluaikaa metsään. Aamu olisi pohjoisen lenkki ja iltapäivä etelän lenkki. Päätin tehdä lauantain samalla tavalla. Itään ensin ja sitten länteen. Lisäksi AnttiL:n Kommentti siitä Kakariston Power Stagesta oli loistava, että maali vois olla siinä peltoaukealla. Voin kuvitella paljonko porukkaa sielä olisi...
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8926
Sijainti
Lake City
Hyviä visiointeja, mutta jos haluaa säilyttää realismin niin kannattaa muistaa että yhden legin maksimipituus on 80 km. Itse laskeskelin noita pituuksia google spreadsheetilla, aika opettavaista kyllä kun joutuu tekemään vaihtokauppaa kilometreillä. Toinen mitä kannattaa miettiä, että kovavauhtisille pätkille joudutaan laittamaan shikaanit kuten tänä vuonna. Tuossakin on Urria, Myhinpää, Kruununperä, Ouninpohja ja Jukojärvi ainakin heti sellaisia. Muittariin on ilmeisesti yhdistetty Konttimäki (joku täällä foorumilla suunnitteli sitä aiemmin), ja Konttimäki oli v. 2000 nopein koskaan Suomen MM-rallissa ajettu pätkä, 138.21 km/h keskinopeutta.
 

reitti

Active member
Liittynyt
11.9.2017
Viestit
30
Mun mielestä ne shikaanit ei edes ollut niin iso ongelma...
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8926
Sijainti
Lake City
Varmaan saan jonkin autismidiagnoosin pian :D , mutta tässä nyt on viisi reittisuunnitelmaa joita olen huvikseni väsäillyt vanhoja karttoja tutkien: https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vTh89ClSRzv81UKgxdKoSARNq7fTzW-GPagy0ygGL5yV3CJqnEDqqXWHNQ_T7tAQfdvGfVavvVN8fXL/pubhtml#

Jokaisessa suunnitelmassa puoli perjantaita Joutsan seudulla, ja loput reitistä enemmän tai vähemmän tasaisesti muilla suunnilla. Ouninpohjan nykymuotoa on koitettu muokata erilaiseksi vältellen sitä kaikkein nopeinta osuutta. Reittejä on suunniteltu myös niin, ettei kaikkein pienimpiä teitä ajettaisi kahta kertaa. Power stagen loppupaikkoja koitettu miettiä näyttävään paikkaan. Ja oman arvion mukaan shikaaneja ei tarvittaisi.

Ja jos joku haluaa kokeilla tehdä oman version niin tätä spreadsheetiä voi käyttää apuna (omilla google-tunnareilla voi tallentaa muokattavan kopion) https://docs.google.com/spreadsheets/d/1EweeLod7EGCxTowe1BE4F-fxsCcxddlA-ZOoPl2Mgbg/edit?usp=sharing . Pätkien numerot ja pituus lasketaan automaattisesti, ja jos legin yhteispituus on yli 80 km, niin tulee punainen varoitusväri.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8926
Sijainti
Lake City
Ei kai tuohon mitään varsinaista estettä ole, Päijälän ja Ouninpohjan välinen tiekin näyttää olevan soraa. Voishan tota vielä pidentää Hassin suuntaan että saataisiin 80 kilsaa täyteen...
 

AnttiL

Route Enthusiast
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
8926
Sijainti
Lake City
Omien lennokkaiden suunnitelmien vastapainoksi hahmottelin myös mitä veikkaan todennäköisesti ensi vuoden reitin olevan, kun tuskin kuitenkaan ihan suuria muutoksia voidaan yhtäkkiä tehdä.

Torstaina Harju. Perjantain aamulenkille Halinen ja Mökkiperä kahdesti, väliin Palsankylän 2003 pitkä versio tai sitten lyhennetty Jukojärvi. Iltapäivän lenkki kuten tänä vuonna, mutta nopea Äänekosken pätkä korvataan Hannulalla tai Jouhtikylällä. Lauantain ohjelmasta Päijälä säilyy, Ouninpohjan tilalle Kakaristo-versio. Pihlajakoskesta nopea loppuosa pois. Saalahden tilalle Surkee tasapainottamaan lyhentyneitä pätkiä. Kaikki pätkät kahteen kertaan. Sunnuntain pätkistä toinen vaihtuu ja tilalle kaivetaan naftaliinista jokin pätkä samalta seudulta, Vartiamäki tai Soimaharju. Lempää noista olisi mielekkäämpi säilyttää, mutta luulen että Oittila saa pitää paikkansa, vaikka pätkänä on jotenkin tylsä.
 
Viimeksi muokattu:

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7143
Omien lennokkaiden suunnitelmien vastapainoksi hahmottelin myös mitä veikkaan todennäköisesti ensi vuoden reitin olevan, kun tuskin kuitenkaan ihan suuria muutoksia voidaan yhtäkkiä tehdä.

Torstaina Harju. Perjantain aamulenkille Halinen ja Mökkiperä kahdesti, väliin Palsankylän 2003 pitkä versio. Iltapäivän lenkki kuten tänä vuonna, mutta nopea Äänekosken pätkä korvataan Hannulalla tai Ruuhimäellä. Lauantain ohjelmasta Päijälä säilyy, Ouninpohjan tilalle Kakaristo-versio. Pihlajakoski hyllylle, tilalle 15 km verran jotain teknisempää tietä kuten Surkee tai Himos. Koska Kakaristo on nyt viitisen kilometriä lyhyempi kuin Ouninpohja, pitää Saalahti korvata jollain vähän pidemmällä pätkällä, vaikka Painaa tai Leustu vuoden 2014 ohjelmasta. Kaikki pätkät kahteen kertaan. Sunnuntain pätkistä toinen vaihtuu ja tilalle kaivetaan naftaliinista jokin pätkä samalta seudulta, Vartiamäki tai Hauhanpohja. Lempää noista olisi mielekkäämpi säilyttää, mutta luulen että Oittila saa pitää paikkansa, vaikka pätkänä on jotenkin tylsä.
Saalahdesta voisi myös ajaa pidemmän version kuten esimerkiksi tämän 13,7 kilometrisen version https://www.google.fi/maps/dir/61.9701751,25.3906861/Ahvenuskyläntie+19-21,+41820+Jyväskylä/61.934337,25.4645005/61.9618651,25.4904213/61.9332871,25.490593/@61.9513734,25.4460469,13z/data=!4m17!4m16!1m0!1m5!1m1!1s0x468f80c4f8e24c87:0x35bdad0b8674b996!2m2!1d25.4228276!2d61.9530083!1m0!1m5!3m4!1m2!1d25.4904794!2d61.9466084!3s0x468f873ddefa2d05:0x6a05efb2e524d589!1m0!3e0?dcr=0 .
 
Ylös