Suomen MM-ralli 2018

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14775
Sijainti
Tampereen lenkki
Itse asiassa melkein samanlaista pätkää pyörittelin omissa suunnitelmissa, paitsi että ajosuunta toinen ja maali olisi siellä missä Saalahden maali nykyäänkin. Tosin siinä menetettäisiin ne makeat risteysmutkat nykyisen Saalahden alussa. Mietin myös että onko tuo Ahvenuskyläntie liian kaasu pohjassa ajettavaa baanaa Saalahdentien ja Yijäläntien välissä? Jos unohtaiskin Saalahden kokonaan ja ajaisikin isoa tietä noiden pikkuteiden itäpuolelta?
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14775
Sijainti
Tampereen lenkki
Surkeen pikkutie on hyvä ja luonnostaan hitaampi osuus, mutta muuten pätkää voisi jo uudistaa. Esimerkiksi vaihtaa Parkkolaksi: https://goo.gl/maps/yxe8vVztQaG2.
Tässä muodossahan Surkeeta ajettiin 90-luvulla, paitsi toiseen suuntaan, ja lopussa vielä Pöykyntielle. Tosin 2000-luvulla samaa settiä ajettiin myös Parkkolan nimellä. Hyvä versiohan tämäkin on, vaikka Surkeejärven lenkillä on kyllä makeita mutkia. 1988 itse asiassa ajettiin tämmöinen versio: https://goo.gl/72Au3N . Toisaalta kuulin myös juttua, ettei Surkee olisi laisinkaan käytettävissä MM-ralliin lähiaikoina.
 
Viimeksi muokattu:

reitti

Active member
Liittynyt
11.9.2017
Viestit
30
Neste Rally FInland
Torstai

Testierikoiskoe: Ruuhimäki 4,19km

EK 1: Harju 2,31km

Huolto: Pavilijonki 30min

Day 1=2,31km
---------------------------
Perjantai

Huolto: Pavilijonki 15min

EK 2: Mökkiperä 1 8,30km (https://www.google.fi/maps/dir/62.3821575,25.4099167/62.3586272,25.3941654/62.3494962,25.3390233/@62.3822508,25.505222,11.21z/data=!4m2!4m1!3e0
EK 3: Urria 1 17,00km https://www.google.fi/maps/dir/62.1890647,25.1450725/62.2022462,25.0194605/62.1709747,24.9956141/62.1493977,25.0018542/@62.1797034,25.1026772,12.5z/data=!4m2!4m1!3e0
EK 4: Jukojärvi 1 14,32km (2011)
EK 5: Mökkiperä 2 8,30km
EK 6: Urria 2 17,00km
EK 7: Jukojärvi 2 14,32km

Leg=79,24km

Huolto: Pavilijonki 30min

EK 8: Oittila 1 7,56km https://www.google.fi/maps/dir/61.95144,25.6980731/61.9467459,25.7549984/61.946423,25.7383472/61.943678,25.7113964/@61.9488068,25.7241573,13.87z/data=!4m11!4m10!1m0!1m5!3m4!1m2!1d25.7475009!2d61.9413871!3s0x46856289f62524bf:0x6f1e6f66f65b7375!1m0!1m0!3e0
EK 9: Lempää 1 6,80km (2017)
EK 10: Vartijamäki 1 19,01km https://www.google.fi/maps/dir/61.7991224,26.0070966/61.8982066,25.9691677/@61.8486349,25.9164803,12z/data=!3m1!4b1!4m19!4m18!1m15!3m4!1m2!1d26.023008!2d61.8182077!3s0x468ff5acd6a5f12d:0x4529047a75f8207e!3m4!1m2!1d25.9765309!2d61.8335123!3s0x468ff518c31d9bc3:0xa3675764111c9a5a!3m4!1m2!1d25.9666028!2d61.8502452!3s0x468ff53731c447e1:0x7f29a860b99033cc!1m0!3e0
EK 11: Oittila 2 7,56km
EK 12: Lempää 2 6,80km
EK 13: Vartijamäki 2 19,01km
EK 14: Laukaa 10,95km (2017 loppua lyhennetty)
EK 15: Harju 2 2,31km

Leg=80,00km

Huolto: Pavilijonki 30min

Day 2=159,24km
-----------------------------
Lauantai

Huolto: Pavilijonki 15min

EK 16: Himos 1 4,45km (2014)
EK 17: Päijälä 1 22,68km (2017)
EK 18: Ouninpohja 1 34,39km (2015)
EK 19: Ehikki 1 17,01km (1993)

Leg=78,53km
Huolto: Pavilijonki 30min

EK 20: Himos 2 4,45km
EK 21: Päijälä 2 22,68km
EK 22: Ouninpohja 2 34,39km (TV STAGE)
EK 23: Ehikki 2 17,01km

Leg=78,53

Huolto: Pavilijonki 30min

Day 3=157,06
--------------------------
Sunnuntai

Huolto: Pavilijonki 15min
EK 24: Äänekoski - Valtra 1 8,80km https://www.google.fi/maps/dir/62.5844849,25.6958387/62.5293564,25.7253679/@62.5190426,25.7847156,11.38z
EK 25: Lankamaa 21,68km (2017 toisinpäin)
EK 26: Äänekoski - Valtra 2 8,80km (TV STAGE)

Leg=39,28km

Huolto: Pavilijonki 10min

Total=357,89km
--------------------------
NOI LINKIT EI MEE KUNNOLLA MOBIILISSA!

Ja tässä vielä selvennys tästä reitisitä:
Ruuhimäki toimii parhaiten Shakedownina kaikista pätkistä. Harju paras yleisöpätkä. Mökkiperä on noin parempi koska sielä alussa ei ole yhtään katselupaikkaa...
Urriaan tuskin tarvitsee hidasteita kun sen ajaa noin. Oittila on aika erikoinen. Vartijamäki käytiin ajamassa tässä viikonloppuna ja oli kyl aika mielenkiintonen.
Päijälä oli viime vuoden onnistunein ja paras pätkä joten siihen ei tarvitse koskea millään hidasteilla.
Ounin keskinopeus ei nouse tuossa muodossa edes niin kauhean suureksi. Tuohon voi laittaa hidasteen jossa ei heinäpaaleja tarvitse käyttää https://www.google.fi/maps/dir/61.7623337,24.9689975/61.7624824,24.9707987/@61.7624657,24.9697142,19.42z/data=!4m9!4m8!1m5!3m4!1m2!1d24.9699429!2d61.7623078!3s0x468f75c52c0b3063:0xa407c706f54fa4b2!1m0!3e0
Hidastais keskinopeutta tarpeeks. Äänekoskeen vähän mittaa lisää koska TV STAGE ja Lankamaa ratkasee rallin
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14775
Sijainti
Tampereen lenkki
Aivan hyvä visio, vaikka FIAlla voisi olla oma sanansa sanottavana siitä voidaanko nuo pätkät ajaa ilman shikaaneja. Karttalinkit on muuten hajonneet copypasten ohessa, mutta kävin katsomassa niitä jo edellisessä ketjussa. Mökkiperän lyhennys varmaan hyvä idea, sen sijaan Oittila oli vähän tukossa jos haluaa että pätkälle pääsee joku katsojakin. Äänekoski-Valtrasta mietin itsekin että toimisi varmaan hyvin käännettynä ja ne peltoaukeat nykyisessä lähdössä voisi olla hyvä maalijuhlapaikka. Vartiamäki olisi kyllä hieno pätkä saada reitille jossain muodossa, kunhan rappusten ohi ajetaan.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7202
En usko, että Vartijamäkeä on mahdollista ajaa reitin ehdottamassa muodossa, koska en usko viranomaisten antavan lupaa ajaa rallia Leivonmäen kansallispuiston reunalla ja siksi Vartijamäki olisi ajettava jossakin toisessa muodossa.
 

reitti

Active member
Liittynyt
11.9.2017
Viestit
30
Tohon Oittilaan vielä että jos se ei olis ollu PowerStage viimevuonna niin siellä ei olis ollu muutakun kyläyhteisön porukkaa.. Ois niille helpompi järjestää tollanen kun se pätkä on muutenkin niin tukossa... Ja kyllähän tohon loppuun pääsee ihan "turistit kin".
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Lisää pätkiä idänlenkille joko Perjantai tai Lauantai! Vaihtelu virkistäsi. Ajella Perjantai idässä/Lauantai Jämsä-JKL ja Sunnutaina jotain siinä Jkl etelä tai p-puolen EK:ta.

Reittiä ei taas tulla muuttaa suuntaan jos toiseen. Tampereenkin lenkki ois, mutta ei nyky FIA**** ole mahdollista.

Ps. vois ajankanssa joskus laatio jotain omaa reittiä ennen vuodenvaidetta 2018.
 
Viimeksi muokattu:

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4969
Sijainti
Parc Fermé
Kun näitä lenkkejä nyt suunnitellaan niin mites ois reitti yhdelle päivälle tyyliin Jyväskylä-Petäjävesi-Keuruu-Virrat? Vai meneekö liian kauaksi?

Kun moni väläyttelee näitä pätkiä mitä voisi / pitäisi palauttaa niin muutama ehdotus itellä ois Töysänperä / Vellipohja. Jämsänlenkille Ehikki / Hassi / Vaheri.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14775
Sijainti
Tampereen lenkki
Hassintietä toivoisin itsekin ajettavaksi, esim vuoden 1997 Rapsulan muodossa https://goo.gl/1eqwWC kumpaan suuntaan tahansa, tai sitten Kilpijärventietä jossain vuoden 1994 Hassia muistuttavassa muodossa https://goo.gl/GPZKEq

Näiden lisäksi voisi ajaa Ouninpohjan nykyisestä lähdöstä Konivuoreen ja pidemmällekin https://goo.gl/dHE1tE tai Juuvantielle jolloin saataisiin vaikka vähän pidempi versio jos siihen yhdistäisi tuon 1997 Rapsulan toisinpäin https://goo.gl/Cpd6aH tai tuon Kilpijärventien https://goo.gl/2k7z7j.

Jotain eksoottisempaa voisi saada ottamalla rungoksi 2011 Hassin eri suuntaan, lähtö isolta tieltä ja loppu Kakariston kautta Rapsulaan https://goo.gl/UWkCgk

Karttoja kun on tutkinut niin nykyinen "klassikkomuoto" Ouninpohjasta näyttää olevan ajettu ensimmäisen kerran 1995. Tai 1994 jo lähtö ja maali oli paikoillaan, mutta suunta oli vielä Liisanmutkasta Hämepohjaan. Sen jälkeen 2016 (ja 2008 Kakaristo) onkin ollut ainoa kerta "perinteistä" ajosuuntaa, kun taas vuotta 1995 ennen Ouninpohjaa tai sen osia ajettiinkin aina(?) pohjoisesta etelän suuntaan.

Onko Ouninpohjan nykyinen klassikkomuoto pyhä johon ei saa koskea? Kuskit ja WRC-tv hehkuttaa että the best stage in the world ja katsojia on aina karsinat täynnä. Vai kiinnostaako tv-kameroita ja turisteja mitä keltaisen talon ja Kakariston välillä tapahtuu? Voisiko välillä kokeilla jotain uutta (tai vanhaa)?
 
Viimeksi muokattu:

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7514
Onko Ouninpohjan nykyinen klassikkomuoto pyhä johon ei saa koskea? Kuskit ja WRC-tv hehkuttaa että the best stage in the world ja katsojia on aina karsinat täynnä. Vai kiinnostaako tv-kameroita ja turisteja mitä keltaisen talon ja Kakariston välillä tapahtuu? Voisiko välillä kokeilla jotain uutta (tai vanhaa)?
Ihan samaa olen miettinyt. Mahdollisuuksia kun on vaikka mihin, niin miksei voisi kokeilla eri variaatioita.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14775
Sijainti
Tampereen lenkki
Pihlajakosken pätkäkin varmaan toimisi vielä jos napsaistaan lopusta kutosvaihteella ajettavia kilsoja pois https://goo.gl/iLAvPR . Tai jos kääntyisi pienemmälle Pyhänpääntielle https://goo.gl/J8cBXD ? Tuo osuus isosta tiestä on kuitenkin ensiluokkaista, jatkuvaa mutkaa ja nyppyä, eikä nykyautoillakaan päästä ihan miljoonaa.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Melkein voisi vetoa lyödä että 2018 reitillä nähdään Yijäläntie erikoiskokeena. Kyseistä tietä on sen verran ahkerasti käytetty testitienäkin ja sisältää isot hyppyrit yleisömagneettina. Ehkä Saalahden ek:hon yhdistettynä pidennettynä versiona.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14775
Sijainti
Tampereen lenkki
Melkein voisi vetoa lyödä että 2018 reitillä nähdään Yijäläntie erikoiskokeena. Kyseistä tietä on sen verran ahkerasti käytetty testitienäkin ja sisältää isot hyppyrit yleisömagneettina. Ehkä Saalahden ek:hon yhdistettynä pidennettynä versiona.
Tossa on Riihivuori-Rallissa ajetusta versiosta incar https://www.youtube.com/watch?v=Bil5niW36U0 Pikkutie loistavaa ja isolla tiellä on etenkin alussa hyviä tiukkoja mutkia, mutta muuten ehkä vähän liikaa täysiä ajamista. Ja liikennejärjestelyjen kannalta vähän sumppu, joutuu laittamaan kilpailijat menemään ja tulemaan samaa tietä tai sitten ei ole yhtään välitietä. Saalahti olisi kätevä yhdistää, mutta tie Saalahdentien ja Yijäläntien välissä näyttää aika suoralta baanalta, jota ei varmaan Suomen MM-ralliin kaivata.

Voisiko toimia paremmin tässä muodossa? https://www.mapfab.com/map/lKw/Puolakka
 
Ylös