AnttiL
Reittinörtti
Enää reilu 10 kk aikaa, eiköhän tässä ole hyvä hetki alkaa keskustelut ensi vuoden reitistä ynnä muusta.
Tämän vuoden reittihän oli varsin nerokas, esim perjantain suuri määrä pätkiä, molempien perjantailenkkien sisällä toistetut pätkät ja lauantain pätkien järjestyksen muuttaminen lenkkien välillä. Tosin ongelmana oli, että reitistä oli tehty uusille autoille liian nopea, ja pätkillä piti käyttää shikaaneja. Shikaanit tekivät tehtävänsä, ja hidastivat nopeutta suunnilleen saman verran kuin autot nopeutuivat edellisvuodesta, mutta ensi vuonna on odotettavissa luultavasti hieman hitaampia teitä ilman shikaaneja.
Ouninpohja oli tämän vuoden nopein, shikaanien kanssakin 135 km/h. Sen osalta ehdittiinkin jo Suurajojen erikoiskokeet -ketjussa miettiä ratkaisuja. Pätkää voisi jakaa osiin tai tehdä lenkkiä pienemmälle tielle. Yksi ratkaisu voisi olla jättää nopein osuus Mutasesta Kakaristoon ajamatta, ja ajaa sen sijasta Konivuoreen tai Juuvantietä Arvajanristeykseen. Pätkän loppu tai toinen osa voisi olla Hassintietä Arvajan risteyksestä pohjoiseen, kääntyä neulansilmämutkana Liisanmutkaan kohti Kakaristoa ja päättyä Rapsulaan. Tai ehkä pientä Kilpijärventietä voisi hyödyntää jossain muodossa?
Noin muuten minua kiehtoisi ajatus Päijänteen itäpuolen lenkistä, pätkiä kuten Hauhanpohja, Vartiamäki, Soimaharju ja Töppöspohja voisi tuoda mukaan Oittilan ja Lempään oheen/tilalle ja Ruuhimäenkin voisi yhdistää tähän lenkkiin. Jyväskylän pohjoispuolen pätkistä esim Laukaa, Lankamaa, Valkola, Mökkiperä, ja Palsankylä toimisivat varmasti ilman shikaaneja, vaikka ehkä vähän kuluneita ovatkin, mutta jokerina voisi kaivaa arkistosta vaikka Hannulan tai freesimmän Halisen.
Päijälä toimi nykymuodossaan hyvin pikkutienkierrolla eikä shikaaneja tarvittu. Surkee ja Kaipolanvuori olisi hyviä "teknisempiä" pätkiä mutta kuulin etteivät olisi käytössä ralliin lähiaikoina. Hirvimäen nimellä 2008 ajettu pätkä joka on usein ollut osa Parkkolaa, voisi olla myös hyvä runko pätkälle johonkin suuntaan, vaikka sitten Sahloisten pätkän kanssa kuten Parkkolan loppu oli 1996-1997.
Power Stage voisi olla Laukaa käännettyyn suuntaan päättyen ysikymppipeltomutkiin, tai miksei vaikka Mökkiperä tai Painaa.
Tämän vuoden reittihän oli varsin nerokas, esim perjantain suuri määrä pätkiä, molempien perjantailenkkien sisällä toistetut pätkät ja lauantain pätkien järjestyksen muuttaminen lenkkien välillä. Tosin ongelmana oli, että reitistä oli tehty uusille autoille liian nopea, ja pätkillä piti käyttää shikaaneja. Shikaanit tekivät tehtävänsä, ja hidastivat nopeutta suunnilleen saman verran kuin autot nopeutuivat edellisvuodesta, mutta ensi vuonna on odotettavissa luultavasti hieman hitaampia teitä ilman shikaaneja.
Ouninpohja oli tämän vuoden nopein, shikaanien kanssakin 135 km/h. Sen osalta ehdittiinkin jo Suurajojen erikoiskokeet -ketjussa miettiä ratkaisuja. Pätkää voisi jakaa osiin tai tehdä lenkkiä pienemmälle tielle. Yksi ratkaisu voisi olla jättää nopein osuus Mutasesta Kakaristoon ajamatta, ja ajaa sen sijasta Konivuoreen tai Juuvantietä Arvajanristeykseen. Pätkän loppu tai toinen osa voisi olla Hassintietä Arvajan risteyksestä pohjoiseen, kääntyä neulansilmämutkana Liisanmutkaan kohti Kakaristoa ja päättyä Rapsulaan. Tai ehkä pientä Kilpijärventietä voisi hyödyntää jossain muodossa?
Noin muuten minua kiehtoisi ajatus Päijänteen itäpuolen lenkistä, pätkiä kuten Hauhanpohja, Vartiamäki, Soimaharju ja Töppöspohja voisi tuoda mukaan Oittilan ja Lempään oheen/tilalle ja Ruuhimäenkin voisi yhdistää tähän lenkkiin. Jyväskylän pohjoispuolen pätkistä esim Laukaa, Lankamaa, Valkola, Mökkiperä, ja Palsankylä toimisivat varmasti ilman shikaaneja, vaikka ehkä vähän kuluneita ovatkin, mutta jokerina voisi kaivaa arkistosta vaikka Hannulan tai freesimmän Halisen.
Päijälä toimi nykymuodossaan hyvin pikkutienkierrolla eikä shikaaneja tarvittu. Surkee ja Kaipolanvuori olisi hyviä "teknisempiä" pätkiä mutta kuulin etteivät olisi käytössä ralliin lähiaikoina. Hirvimäen nimellä 2008 ajettu pätkä joka on usein ollut osa Parkkolaa, voisi olla myös hyvä runko pätkälle johonkin suuntaan, vaikka sitten Sahloisten pätkän kanssa kuten Parkkolan loppu oli 1996-1997.
Power Stage voisi olla Laukaa käännettyyn suuntaan päättyen ysikymppipeltomutkiin, tai miksei vaikka Mökkiperä tai Painaa.
Viimeksi muokattu: