Suomen MM-ralli 2020 reittispekulaatiot

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6205
Kiitos. Kaipailinkin vähän kommenttia just keskinopeuksista yms. koska tiedät paremmin noita. Totta että se Ounin nopea osuus pitäisi saada jotenkin korvattua mut Konivuoreen on aika vaikea ehkä viedä autoja. Hassi oli vaan semmoinen sutasu, ajattelinkin et jollain on siitä parempia ideoita. Urriastakin voi olla parempia vaihtoehtoja, otin tuon perinteisen. Myhinpää on mielenkiintoinen, jotenkinhan se reitille haluttaisiin mutta miten?
Urriaan toimisi varmaan etelään mentäessä 2018/2019 alku ja 2000-luvulla käytetty loppu.

Ouniin pitäisi käytännössä laittaa maaliviiva keltaisen talon hyppyrille, tai sitten startata vasta sen vauhtisuoran jälkeen ja kääntyä kohti Konivuorta, en näe sinänsä ongelmia sen ajamiselle, paitsi ehkä katsojien kieltäminen alueelta kuten 2011. Hassista jo mainitsinkin.

Ehikistä en ole varma, onko se toteutettavissa nykykuntoisilla pikkuteillä. Tulee väkisin tosi pitkä pätkä nopeaa tietä. Koppelomäentie voisi olla hyvä teknisempi osuus, mutta sinne päästäkseen pitäisi ajaa Palvian metsätie, joka on kapeaa, mutta nopeaa. Oksipohjantie voisi olla toinen ratkaisu, mutta onko sekään riittävä?

Myhinpää vaatisi kanssa jotain taikatemppuja onnistuakseen, en oikein usko siihen enää.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6205
Äsken tuli sellainen visio - tuskin vuodelle 2020 - että ajaisi torstaina sekä shakedownin että EK1:n Ruuhimäessä. Shakedownin alku voisi olla kuten 2017, mutta illan erikoiskokeen lähtö olisikin Mikroradan suunnalla. Saataisiin näyttävä TV-lähetys ja hyödynnettyä uutta areenaa koko päiväksi.

Power stage voisi olla vaikka Himoksella, siellä olisi fasiliteetit kokoomataukoon ja podium-seremonioille. Pätkä voitaisiin ajaa vaikka vuoden 2006 muodossa tai ehkä alkuun vielä pätkä Vaherintien vauhtia.
 
Viimeksi muokattu:

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
3860
Sijainti
Pilalla
Jotain siinä Palsankylässä on ettei sitä saa ajaa, voi olla testitie.
Voi olla väärinkin muistelua, mutta oiskohan jossain podcastissa mainittu viimekesänä liian kovavauhtiseksi väyläksi. Tai sitten sekoitan jotenkin kierosti siihen kun JML sanoi et on km-rajojen sisällä just ja just Puuppolasta.

Jees riverin uskon palaavan, vähän sellainen kuva tuli kun viimevuoden ralliehtoota kuunteli. Päijälä on vähän kinkkinen, hemmetin hieno ja todella hyvin järkätty pätkä, mutta on lähempänä Pirkanmaata kuin Paviljonkia.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6205
Voi olla väärinkin muistelua, mutta oiskohan jossain podcastissa mainittu viimekesänä liian kovavauhtiseksi väyläksi.
Vuonna 2013 Palsankylä 1:n pohjien keskinopeus 116 km/h. Jos verrataan muihin pätkiin niin Surkee 110 km/h, Leustu 114 km/h, Painaa 118 km/h, Mökkiperä 120 km/h, Lankamaa 123 km/h, Jukojärvi 125 km/h, Ouninpohja 128 km/h. Onhan se hitaammasta päästä selvästi. Paljon teknisiä osuuksia, vaikka lopussa saa vielä vähän loikotellakin isolla tiellä.

Tai sitten sekoitan jotenkin kierosti siihen kun JML sanoi et on km-rajojen sisällä just ja just Puuppolasta.
"Kotitallin" testipaikan määrittelyähän muutettiin nyt viime vuodelle. Aiemmin sai 50 km säteellä tallista testata missä halusi, ja Toyotahan tätä kyllä hyödynsi. Nyt taas pitää valita 10 km säteen alue, ja siitä saa käyttää vain 12 km teitä.

Jees riverin uskon palaavan, vähän sellainen kuva tuli kun viimevuoden ralliehtoota kuunteli.
Muistelen tästä, että Tarkiainen sanoi tyyliin "jos olet paikallisessa moottorikerhossa niin tervetuloa järjestämään sitä pätkää meille"

Olisi myös kyllä hyvä pätkä, yksi suosikeistani. Hienoja teitä sekä isot että pienet. Ristijärventie aika loikottelua, mutta ei kuitenkaan liian pitkää pätkää kerralla. Jos siis puhutaan siitä 2007 tai 2008 versiosta. Sijaintikin kunnossa, pätkältä pääsee kahdenkin alikulun kautta 9-tien eteläpuolelle Ounin alueelle.

Päijälä on vähän kinkkinen, hemmetin hieno ja todella hyvin järkätty pätkä, mutta on lähempänä Pirkanmaata kuin Paviljonkia.
Sijainnin puolesta mennään äärirajoilla, tuo reilu sadan kilsan siirtymä lähtöön vielä onnistuu ajaa kahdesti päivän aikana. Pätkä on kyllä sairaan hieno kaikin puolin, mutta ajettu nyt vuodesta 2014 lähtien joka kerta ja vain 2016 eri suuntaan ja 2018 eri loppuosalle. Juhlarallin kannalta se toki on yksi niitä vanhoja Suurajoklassikoita joten tuskin ihan ensimmäisenä putoamassa.
 
Viimeksi muokattu:

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
830
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Vuonna 2013 Palsankylä 1:n pohjien keskinopeus 116 km/h. Jos verrataan muihin pätkiin niin Surkee 110 km/h, Leustu 114 km/h, Painaa 118 km/h, Mökkiperä 120 km/h, Lankamaa 123 km/h, Jukojärvi 125 km/h, Ouninpohja 128 km/h. Onhan se hitaammasta päästä selvästi. Paljon teknisiä osuuksia, vaikka lopussa saa vielä vähän loikotellakin isolla tiellä.


Olisi myös kyllä hyvä pätkä, yksi suosikeistani. Hienoja teitä sekä isot että pienet. Ristijärventie aika loikottelua, mutta ei kuitenkaan liian pitkää pätkää kerralla. Jos siis puhutaan siitä 2007 tai 2008 versiosta. Sijaintikin kunnossa, pätkältä pääsee kahdenkin alikulun kautta 9-tien eteläpuolelle Ounin alueelle.

Sijainnin puolesta mennään äärirajoilla, tuo reilu sadan kilsan siirtymä lähtöön vielä onnistuu ajaa kahdesti päivän aikana. Pätkä on kyllä sairaan hieno kaikin puolin, mutta ajettu nyt vuodesta 2014 lähtien joka kerta ja vain 2016 eri suuntaan ja 2018 eri loppuosalle. Juhlarallin kannalta se toki on yksi niitä vanhoja Suurajoklassikoita joten tuskin ihan ensimmäisenä putoamassa.
Hyviä pointteja kaikki. Päijälää pitää mielestäni mukana aika vahvasti myös se, että sekin on ollut todella hyvin järjestetty pätkä. Paikallinen kyläyhdistys tekee esimerkillistä työtä esimerkiksi thö runkipaikan ja Päijälän kylän alueella. Mutulla se sijainti lähellä Lahtea ja Pirkanmaata + lauantaipäivän tuplaveto on omiaan vetämään etelästä satunnaisempaa kävijää päiväksi paikalle, just niitä mitkä eivät ehdi/jaksa/halua perjantaina töiden jälkeen jonnekin Äänekoskelle asti.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6205
Toisaalta sitten voi verrata Päijälän tapausta esim Mökkiperään, joka oli huilivuorossa vain kahdesti välillä 1998-2016 tai Jukojärveä, jonka 2002-2017 putki katkesi vain kerran, että onhan se Päijälä vielä ihan uusi pätkä verrattuna näihin.
 

rallikiinnostaa

Well-known member
Liittynyt
2.6.2017
Viestit
48
Mitäs viime vuotisista pätkistä laittaisitte huilivuorolle? Mielestäni Ässämäki voisi hyvästä sijainnistaan huolimatta pitää taukoa. Lähempänä Jämsää olisi hienompia ja nopeita teitä käytettäväksi. Lisäksi Pihlajakoski on mielestäni toistaiseksi nähty. Viime vuonna pätkää muokattiin mielenkiintoisella pikkutien osuudella, mutta mikähän mahtaa olla pikkutien rooli tänä vuonna? Pihlajakoski on kärsinyt mielestäni hieman huonosta saavutettavuudesta, väliteitä reitin varrelle ei taida montaakaan olla.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6205
Mitäs viime vuotisista pätkistä laittaisitte huilivuorolle? Mielestäni Ässämäki voisi hyvästä sijainnistaan huolimatta pitää taukoa. Lähempänä Jämsää olisi hienompia ja nopeita teitä käytettäväksi. Lisäksi Pihlajakoski on mielestäni toistaiseksi nähty.
Lisätään listaan Laukaa ja Äänekoski vielä :ahem:

Pihlajakoskea toki voisi muuttaa vielä vaikka tähän muotoon starttaamaan Edesniemestä ilman tuota kivipeltoista pikkutiealkua https://www.mapfab.com/map/ARUT/Pihlajakoski
 
Viimeksi muokattu:

Raceway

Ratamestari
Liittynyt
24.3.2012
Viestit
862
Sijainti
Ruutulipulla
Mitäs viime vuotisista pätkistä laittaisitte huilivuorolle? Mielestäni Ässämäki voisi hyvästä sijainnistaan huolimatta pitää taukoa. Lähempänä Jämsää olisi hienompia ja nopeita teitä käytettäväksi. Lisäksi Pihlajakoski on mielestäni toistaiseksi nähty. Viime vuonna pätkää muokattiin mielenkiintoisella pikkutien osuudella, mutta mikähän mahtaa olla pikkutien rooli tänä vuonna? Pihlajakoski on kärsinyt mielestäni hieman huonosta saavutettavuudesta, väliteitä reitin varrelle ei taida montaakaan olla.
Olen ollut useamman vuoden jo sitä mieltä, että Pihlajakoski pois reitiltä. Pätkä on melko sumpussa kulun kannalta. Olisiko se sitten tilalle legendaarinen Vaheri jota ajettiin mm. Jämsän F -cupissa, pitkä Vaheri on tie hieno vetää! Tuohon voisi yhdistää Himoksen osuuden. Samaten tuon Ässämäen voisi jättää pois kun melko mitään sanomaton pätkä, ei juuri erikoisia paikkoja. Tilalle samoilta suunnilta Mökkiperää & Palsankylää. Mökkiperä on hieno tekninen tie jolla monenlaista luonnetta, nousee mieleen paljon paljon muistoja Mökkiperästä, mm. kun Petteri Solberg veti limitillä maalipään mutkissa ja oli Subarulla riihen seinä lähellä..myös Harri Rovanperän maagiset pohjat isolla 307 Peugeotilla, oltiin keskiosan hyppysuoran jälkeisissä mutkissa, jossa silloin oli iso puupino. Ehkä myös Äänekosken voisi vaihtaa toiseen, vaikka kaupunki on siinä vahvasti mukana, Muittari tai Valkola tilalle..?

Mitä tulee tosi legendoihin, niin Päijälä on todella kaukana, mutta onhan se hemmetin hieno tie ja ylivoimaisesti parhaat järjestelyt kyläyhdistyksellä vuodesta toiseen.
Joka kerta on siellä iloisesti toivotettu aamulla tervetulleeksi kun on pätkälle kömynnyt.
Ouninpohjan voisi ajaa orginaalina ja Hassi perään erillisenä pätkänä. Ounista paljon eri puolilta rallimuistoja, mm. Basti Lindholmin kaato Ounin talon notkossa. 9-tien toisella puolella pitkät Talviainen & Juupajoki saavat ehdottomasti minulta kannatusta, Juupajoesta tulee Riku Burns mieleen kun kaatoi maalin jälkeisessä mutkassa Subarun lepikkoon. Tuolta Urrian suuntaan olisi Väärinmajaa, Kavalaa, Autiota, Lautaperää..hienoja teitä.

Petäjävesi-Jämsä-J-Kylä kolmiossa on noita legendaarisia teitä paljon, joita on ajettu ja tullaan ajamaan eri muodoissaan.

Keuruun suunnalla on Jukojärveä, Kruununperää ym. joista kyllä olin muutamia vuosia sitten sitä mieltä että voisi tiputtaa pois ja näinhän onkin tehty. Koska palaa reitistöön? Viimeksi oltiin Jukojärven maalipäässä katsomassa kun Kimi ajoi Shitroenilla omana Ice One Racing tallinaan.

Luotan että ratamestarit rakentavat juhlakisalle arvoisensa reitin.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6205
Olen ollut useamman vuoden jo sitä mieltä, että Pihlajakoski pois reitiltä. Pätkä on melko sumpussa kulun kannalta. Olisiko se sitten tilalle legendaarinen Vaheri jota ajettiin mm. Jämsän F -cupissa, pitkä Vaheri on tie hieno vetää! Tuohon voisi yhdistää Himoksen osuuden. Samaten tuon Ässämäen voisi jättää pois kun melko mitään sanomaton pätkä, ei juuri erikoisia paikkoja. Tilalle samoilta suunnilta Mökkiperää & Palsankylää. Mökkiperä on hieno tekninen tie jolla monenlaista luonnetta, nousee mieleen paljon paljon muistoja Mökkiperästä, mm. kun Petteri Solberg veti limitillä maalipään mutkissa ja oli Subarulla riihen seinä lähellä..myös Harri Rovanperän maagiset pohjat isolla 307 Peugeotilla, oltiin keskiosan hyppysuoran jälkeisissä mutkissa, jossa silloin oli iso puupino. Ehkä myös Äänekosken voisi vaihtaa toiseen, vaikka kaupunki on siinä vahvasti mukana, Muittari tai Valkola tilalle..?

Mitä tulee tosi legendoihin, niin Päijälä on todella kaukana, mutta onhan se hemmetin hieno tie ja ylivoimaisesti parhaat järjestelyt kyläyhdistyksellä vuodesta toiseen.
Joka kerta on siellä iloisesti toivotettu aamulla tervetulleeksi kun on pätkälle kömynnyt.
Ouninpohjan voisi ajaa orginaalina ja Hassi perään erillisenä pätkänä. Ounista paljon eri puolilta rallimuistoja, mm. Basti Lindholmin kaato Ounin talon notkossa. 9-tien toisella puolella pitkät Talviainen & Juupajoki saavat ehdottomasti minulta kannatusta, Juupajoesta tulee Riku Burns mieleen kun kaatoi maalin jälkeisessä mutkassa Subarun lepikkoon. Tuolta Urrian suuntaan olisi Väärinmajaa, Kavalaa, Autiota, Lautaperää..hienoja teitä.

Petäjävesi-Jämsä-J-Kylä kolmiossa on noita legendaarisia teitä paljon, joita on ajettu ja tullaan ajamaan eri muodoissaan.

Keuruun suunnalla on Jukojärveä, Kruununperää ym. joista kyllä olin muutamia vuosia sitten sitä mieltä että voisi tiputtaa pois ja näinhän onkin tehty. Koska palaa reitistöön? Viimeksi oltiin Jukojärven maalipäässä katsomassa kun Kimi ajoi Shitroenilla omana Ice One Racing tallinaan.

Luotan että ratamestarit rakentavat juhlakisalle arvoisensa reitin.
Muittari, Autio, Lautaperä, Kruununperä ja Jukojärvi on nopean puoleisia pätkiä. Samoin on Ouninpohja originaalissa muodossaan. Varmasti järjestäjät ajattaisivat mieluusti Ounia vaikka joka päivä kaksi kertaa, ellei FIA:lla olisi nokan koputtamista sen pätkän nopeuteen. Kuskit, lehdistö ja etenkin yleisö pätkästä tykkäävät.

Juupajoellakin se Burnsin paikka taidettiin jättää viimeisinä vuosina pois, siinähän oli kanssa aika pitkä suora alla.
 

matti870

Well-known member
Liittynyt
17.8.2004
Viestit
67
Torstaina se julkaistaan vihdoin reitti toivon mukaa olisi mukavia yllätyksiä tiedossa :)
 

Fiesta

Well-known member
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
445
Sijainti
Porvoo
Onko kellään hajua että koska se julkaistaan? Klo 13.00?
Ja tuleeko siitä jotain lähetystä esim. Neste Rallin facebook sivuilla.

Tietää milloin voi sulkea duunikoneen ja keskittyä olennaiseen.:alppu:
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6205
Onko kellään hajua että koska se julkaistaan? Klo 13.00?
Ja tuleeko siitä jotain lähetystä esim. Neste Rallin facebook sivuilla.

Tietää milloin voi sulkea duunikoneen ja keskittyä olennaiseen.:alppu:
Kyllä ne sen ilmoittaa. Aamulla on yleensä julkistettu.
 

rallikiinnostaa

Well-known member
Liittynyt
2.6.2017
Viestit
48
Huomenna se selviää!

Itse lähdin hahmottelemaan omia suosikkeja, joita voisi reitille mahtua melko realistisestikin. 26 pätkää mukana, eli enempi aina parempi. Kilometrien kanssa saattaa tulla ongelmia, mutta anotaan FIA:lta poikkeuslupa juhlaralliin.


To
Harju 2,31km

PE
Valkola 1 8,42km
Mökkiperä 1 13,84km
Parkkola 1 19,88km
Jukojärvi 1 21,31km
Ehikki 1 14,91km
HUOLTO
Valkola 2 8,42km
Mökkiperä 2 13,84km
Parkkola 2 19,88km
Jukojärvi 2 21,31km
Ehikki 2 14,91km
Harju 2,31km

LA
Leustu 10,50 km
Juupajoki 13,00 km
Päijälä 22,87 km
Kakaristo 18,70 km
Vaheri (+Himos) 12,97 km
HUOLTO
Leustu 10,50km
Juupajoki 13,00 km
Päijälä 22,87 km
Kakaristo 18,70 km
Vaheri (+Himos) 12,97 km


Su
Lankamaa 1 21,68 km
Ruuhimäki 1 11,12 km
HUOLTO
Lankamaa 2 21,68 km
Ruuhimäki 2 11,12 km
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6205
Nopeesti katottuna tossa ei ole kilsojen kanssa ongelmia, ehkä aikataulujen kanssa voi tulla. Plus tietty että Valkolassa ongelmia tien kunnon kanssa ja muutamilla muilla pätkillä varmaan FIA näpäyttäisi liian kovasta vauhdista.
 
Viimeksi muokattu:

rallikiinnostaa

Well-known member
Liittynyt
2.6.2017
Viestit
48
Nopeesti katottuna tossa ei ole kilsojen kanssa ongelmia, ehkä aikataulujen kanssa voi tulla. Plus tietty että Valkolassa ongelmia tien kunnon kanssa ja muutamilla muilla pätkillä varmaan FIA näpäyttäisi liian kovasta vauhdista.
Onko noita aikatauluja päivän alkamisen ja päättymisen kellonajan suhteen muuten rajattu? Voisiko Harjun jälkeen, jossa mennään Tv:n ehdoilla, vielä lähteä kiertämään iltahämärässä pari pätkää?
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6205
Onko noita aikatauluja päivän alkamisen ja päättymisen kellonajan suhteen muuten rajattu? Voisiko Harjun jälkeen, jossa mennään Tv:n ehdoilla, vielä lähteä kiertämään iltahämärässä pari pätkää?
No ihan sääntökirjan mukaan taitaa olla ainoa rajoite, että torstaina saa ajaa vain yleisöpätkän (paitsi Montessa saa tehdä mitä haluaa) ja sunnuntaina ajetaan power stage klo 12:18. Jos sunnuntaina meinaa ehtiä käydä Lankamaalla pari kertaa niin herätä saa tosi aikaisin.

Kuten aiemmin todettu, minusta olisi hyvä jos ajettaisiin iltahämärissä pätkiä tai jos ajettaisiin torstaina jo metsäpätkiä, mutta säännöt sen kieltävät.
 

rallikiinnostaa

Well-known member
Liittynyt
2.6.2017
Viestit
48
Niin ja sääntöjen ulkopuolelta todettakoon, että ei ne yöpätkät välttämättä vetäisi porukkaa niin paljoa, massatapahtuma tavoitteet ja luonne on paljon muuttunut. Lisäksi useinhan on puhuttu, että järjestyshäiriöitä voisi olla enemmän, tähän uskon itsekin.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6205
Niin ja sääntöjen ulkopuolelta todettakoon, että ei ne yöpätkät välttämättä vetäisi porukkaa niin paljoa, massatapahtuma tavoitteet ja luonne on paljon muuttunut. Lisäksi useinhan on puhuttu, että järjestyshäiriöitä voisi olla enemmän, tähän uskon itsekin.
Lisäksi ajankohta vaatisi lähellä puolta yötä ajettuja pätkiä, että olisi oikeasti pimeää.
 

reitti

Active member
Liittynyt
11.9.2017
Viestit
30
Julkaistaanko reitti viime vuotiseen tapaan aamulla vai vasta iltapäivällä?
 
Ylös