Suomen MM-ralli 2020 reittispekulaatiot

Fiesta

Well-known member
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
445
Sijainti
Porvoo
Halttula ehkä turhan etelässä ja Kivikangas turhan nopeaa nykyautoille. Mutta Hannulan tuohon voisi ajaa "vastaseen" lenkin ekana. Jouhtikyläkin mahtuisi reitille, mutta se ei taaskaan ole mitenkään yleisöystävällinen pätkä, kaksi välitietä ja nekään ei peltoaukeilla. Hannulan voisi ajaa molemmilla lenkeillä, Lankamaa sitten yhteen kertaan jossain välissä. Palsankylä sopisi myös yhtälöön, mutta se taitaa olla varattu Toyotan testeihin?
Jotain siinä Palsankylässä on ettei sitä saa ajaa, voi olla testitie. Olen toivonut tietä reitille pitkään mutta viime Turun SM rallissa oli tuosta puhetta aktiivikatsojien kanssa että siihen on syy miksi sitä ei ajeta.

Hannula olisi mielestäni liian lähellä Sirkkamäkeä ja tukkisi tuon alueen. Se olisi jompi kumpi jos tuolla ajettaisiin.

Tässä muuten täällä esillä ollut Humalamäki tapaus minkä johdosta en usko että on heti tulossa kisa EK:ksi.
https://www.oikeusasiamies.fi/r/fi/ratkaisut/-/eoar/664/2005
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6205
Vuoden 2002 versiota toivoisin. Oli hieno ek. Vaherin osalta en ole pariin vuoteen kuullut, onko tien hintalappu pudonnut. Onko jollakin tietoa aiheesta?
Niin eli siis Vaheri - Himos, jossa olisi 16 kilsaa Vaherin isoa tietä, en usko :rolleyes:
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1037
Jotain siinä Palsankylässä on ettei sitä saa ajaa, voi olla testitie. Olen toivonut tietä reitille pitkään mutta viime Turun SM rallissa oli tuosta puhetta aktiivikatsojien kanssa että siihen on syy miksi sitä ei ajeta.
]
On se ainakin Toyotan testikäytössä. En tiedä sitten, tuleeko tielle liikaa rallikäyttöä vuodessa, vai olisiko siitä liian suuri etulyöntiasema Toyota-kuskeille.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1037
Kaipolanvuorta en usko MM-rallissa ajettavan pohjavesialueiden vuoksi, ELY-keskus on tämän linjannut kaiketi.
Kaipolanvuori/Lähdelevontie on edelleen melko ahkerasti ollut testikäytössä, mutta toki kilpailukäytössä kuormitusta tulisi pohjavesialueelle enemmän. En tiedä minkälaiseen käyttöön se raja sitten vedetään.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6205
On se ainakin Toyotan testikäytössä. En tiedä sitten, tuleeko tielle liikaa rallikäyttöä vuodessa, vai olisiko siitä liian suuri etulyöntiasema Toyota-kuskeille.
Lisäksi Toyota menettäisi testipäiviä kuluttamattoman testipaikkansa. En tiedä, ovatko sen jo tälle vuodelle lyöneet lukkoon.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6205
Kaipolanvuori/Lähdelevontie on edelleen melko ahkerasti ollut testikäytössä, mutta toki kilpailukäytössä kuormitusta tulisi pohjavesialueelle enemmän. En tiedä minkälaiseen käyttöön se raja sitten vedetään.
Olen ymmärtänyt, että kuormitukseen otetaan mukaan myös katsojien autot. Kyllähän tuota tietä paikallisralleissakin on ajettu.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1037
Laitetaan vielä vähän reittispekulaatiota 2020 kisaan;

-Ouninpohjan alueella ajetaan 2 erikoiskoetta lähekkäin, esim. Ouninpohja länsi ja Ouninpohja itä. Luulen, että Ounin alkuosa Hämepohjasta Mutaseen ajetaan taas ja sitten erikseen esim. Kakaristo. Tai vaihtoehtoisesti Ouninpohjasta jonkinlainen versio ja sen jälkeen Hassi, johon kuuluu ainakin Kilpijärventie.

-Viime vuosilta tutuista erikoiskokeista mukana on ainakin Harju, Urria, Ruuhimäki, Pihlajakoski, Päijälä ja Leustu.
-Uusvanhoja on Sirkkamäki, Myhinpää ja Juupajoki. Ehkä myös Ehikki tai Vaheri jonkinlaisena versiona.
 

Fiesta

Well-known member
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
445
Sijainti
Porvoo
Laitetaan vielä vähän reittispekulaatiota 2020 kisaan;

-Ouninpohjan alueella ajetaan 2 erikoiskoetta lähekkäin, esim. Ouninpohja länsi ja Ouninpohja itä. Luulen, että Ounin alkuosa Hämepohjasta Mutaseen ajetaan taas ja sitten erikseen esim. Kakaristo. Tai vaihtoehtoisesti Ouninpohjasta jonkinlainen versio ja sen jälkeen Hassi, johon kuuluu ainakin Kilpijärventie.

-Viime vuosilta tutuista erikoiskokeista mukana on ainakin Harju, Urria, Ruuhimäki, Pihlajakoski, Päijälä ja Leustu.
-Uusvanhoja on Sirkkamäki, Myhinpää ja Juupajoki. Ehkä myös Ehikki tai Vaheri jonkinlaisena versiona.
Jotain tarttis karsia. ;)

Muuten lauantai olisi
EK1 : Leustu
EK2 : Ehikki / Vaheri
EK3 : Juupajoki
EK5 : Ouni länsi
EK6 : Ouni itä
EK7 : Päijälä
EK8 : Pihlajakoski

Leustu ei oikein voi liittää perjantaille ja jos Ehikki ajetaan olisi viisasta ajaa myös Urria lauantaina. Itse uskon että Pihlajakoski ja Päijälä on uhan alla. Niitä on nyt veivattu niin kauan. Varmasti halutaan muutosta. Tuo Ouni itä ja länsi niin tekisi sen että Päijälä-Pihlajakoskelle ei ole tarvetta. Tai jos nekin ajetaan, ruuhkautuu tuo alue täysin.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1037
Jotain tarttis karsia. ;)

Muuten lauantai olisi
EK1 : Leustu
EK2 : Ehikki / Vaheri
EK3 : Juupajoki
EK5 : Ouni länsi
EK6 : Ouni itä
EK7 : Päijälä
EK8 : Pihlajakoski

Leustu ei oikein voi liittää perjantaille ja jos Ehikki ajetaan olisi viisasta ajaa myös Urria lauantaina. Itse uskon että Pihlajakoski ja Päijälä on uhan alla. Niitä on nyt veivattu niin kauan. Varmasti halutaan muutosta. Tuo Ouni itä ja länsi niin tekisi sen että Päijälä-Pihlajakoskelle ei ole tarvetta. Tai jos nekin ajetaan, ruuhkautuu tuo alue täysin.
Itsekin pudottaisin mielelläni jo Pihlajakosken pois, mutta Päijälä on kyllä hyvin järjestetty ja hieno erikoiskoe, että se ainakin ansaitsisi paikkansa reitillä. Ehikki olisi mahdollista ajaa perjantaina, vanhalla 80-luvun kaavalla, jossa Jyväskylästä suunnattiin ensin Keuruun suuntaan ja ajettiin Urria ja heti Urrian jälkeen Ehikki. Ehikistä voisi sitten palata esim. Leustun tai Surkeen kautta Jyväskylään. En tiedä tulisiko kilometrien ja aikataulujen kanssa ongelmaa, mutta perjantain lenkki voisi olla suurinpiirtein;

EK2 Mökkiperä (tai esim. Kuohu)
Ek3 Urria
EK4 Ehikki
EK5 Leustu
Ek6 Oittila (tai Moksi/Parkkola/Surkee)
tauko, Paviljonki
Ek7 Mökkiperä2
EK8 Urria2
EK9 Ehikki2
EK10 Leustu2
EK11 Oittila2 (Moksi/Parkkola/Surkee)
EK12 Harju

Oittila oli tuossa esimerkkinä, mutta liikennesumpun takia ei ehkä toimisi, siinä mielessä parempi vaihtoehto voisi olla jonkinmoinen pätkä Moksin/Parkkolan/Surkeen alueen tiestöstä. Aika tiiviissä sumpussa siinäkin toki olisi nuo pari viimeistä pätkää.

Lauantaille sitten;

EK13 Autio
EK14 Juupajoki
EK15 Ouninpohja
EK16 Hassi
EK17 Himos
tauko, Paviljonki
EK18 Autio2
EK19 Juupajoki2
EK20 Ouninpohja2
EK21 Hassi2
EK22 Himos2

sunnuntai

EK23 Myhinpää
Ek24 Ruuhimäki
Tauko,Paviljonki
EK25 Myhinpää2
EK26 Ruuhimäki2 Phauwwör-steits
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7135
Oittila oli tuossa esimerkkinä, mutta liikennesumpun takia ei ehkä toimisi, siinä mielessä parempi vaihtoehto voisi olla jonkinmoinen pätkä Moksin/Parkkolan/Surkeen alueen tiestöstä. Aika tiiviissä sumpussa siinäkin toki olisi nuo pari viimeistä pätkää.
Mites Kuohu? Siitähän taisi olla puhetta Ralliradiossakin. Siellä olisi tarjolla paljon risteyksiä ja erikokoisia teitä, joista saisi hyvän pätkän rakennettua.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1037
Mites Kuohu? Siitähän taisi olla puhetta Ralliradiossakin. Siellä olisi tarjolla paljon risteyksiä ja erikokoisia teitä, joista saisi hyvän pätkän rakennettua.
Kuohu vois sopia heti perjantain avaus-ek:ksi tai sitten tuon perjantain lenkin päätteeksi. Itse asiassa Kuohu olis osastoa legendaarinen, koska se on yksi eniten ajetuista pätkistä koko Jyskälän historiassa.
 

Fiesta

Well-known member
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
445
Sijainti
Porvoo
Tässä ajatusta mielestäni kohtuu realistisilla muutoksilla. Esim. sunnuntai sama kuin aiemminkin.
https://www.MapFab.com/map/ARTj/NORF-2020
En ole kovin kummoinen mapfab mies, mutta kaipa tuosta saisi ajatuksen.

Selitykset :
- Mökkiperä jakamaan liikennettä.
- Äänekoski jatkaa koska sopimus kunnan kanssa.
- Lankamaan tien kesto, niin siksi vaan kertaalleen. Latomutka kerää mukavasti porukkaa jolloin taas saadaan jaettua sitä kansaa eri pätkille.
- Sirkkamäki VIP ja nostalgia syistä
- Myhinpää nostalgia syistä ja idässä jakaa liikennettä.

- Urria lauantaille, jakaa liikennettä.
- Ehikki uutena
- Ouniin koko kansan härdellit. Ouni saadaa myös näin mukaan juhlavuodeksi.
- Hassi olisi jossain muodossa niin että Kakariston risteys saadaan myös reitille ja huhuttu Kilpijärventie.
- Painaa pikkupätkänä lähelle jyväskylää ja Surkeen järjestysporukalle pätkä. Tämä on käsittääkseni pienimuotoinen herrasmiessopimus, koska Surkeella on hyvä järjestys ryhmä niin tuolla suunnalla pätkä pysyy muodossa jos toisessa reitillä.
 

rallikiinnostaa

Well-known member
Liittynyt
2.6.2017
Viestit
48
Toisiko klassikkokisan tuntua jonkinlainen kopio 80-luvun reitin ajojärjestyksestä, eli Jyväskylästä startti ja kohti jännittävää yöreissua pitkin Pirkanmaata ja Hämettä. Tällä kertaa tietty ajettaisiin päivällä.

Laajavuori tai Harju torstaina

perjantaina:
Urria
Ehikki
Ouninpohja
Päijälä

Toisinaan siellä on ollut mukana sitten Kuohua, Parkkolaa ja Leustua, joista varmaan saisi myös mukaan jonkin tähän settiin.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6205
Tässä ajatusta mielestäni kohtuu realistisilla muutoksilla. Esim. sunnuntai sama kuin aiemminkin.
https://www.MapFab.com/map/ARTj/NORF-2020
En ole kovin kummoinen mapfab mies, mutta kaipa tuosta saisi ajatuksen.
Hyvä yleisrakenne, mutta Ehikissä ja Hassissa on vähän ajokelvotonta kärrypolkua. Taas sitten Urria ja Myhinpää on varmaan liian kovavauhtisia. Painaan ajattaisin Tuohikotasen kautta. Ounin maali keltaiselle talolle ja vauhtiosuus pois, Hassi voisi kiertää Kattilajärventien kautta. Varmaan kaikki liikenne sujuisi myös sujuvammin, jos pätkä alkaisi vasta Kilpijärventieltä.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6205
Toisiko klassikkokisan tuntua jonkinlainen kopio 80-luvun reitin ajojärjestyksestä, eli Jyväskylästä startti ja kohti jännittävää yöreissua pitkin Pirkanmaata ja Hämettä. Tällä kertaa tietty ajettaisiin päivällä.

Laajavuori tai Harju torstaina

perjantaina:
Urria
Ehikki
Ouninpohja
Päijälä

Toisinaan siellä on ollut mukana sitten Kuohua, Parkkolaa ja Leustua, joista varmaan saisi myös mukaan jonkin tähän settiin.
Niin, B-ryhmän aikaanhan ajettiin kisan aluksi vain pieni lenkki koilliseen. Se klassinen järjestyshän on Laajavuori-Humalamäki-Urria-Ehikki-Ouninpohja-Päijälä. Humalamäki nyt pitäisi jättää ainakin pois ja tilalla voisi ajaa Kuohun. Toisaalta jos Päijälään asti ajelee, niin renkaissa tulee kilsat täyteen (jos ei tule jo aiemmin), ja pitäisi vain körötellä siirtymä huoltoon.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6205
Kuohu vois sopia heti perjantain avaus-ek:ksi tai sitten tuon perjantain lenkin päätteeksi. Itse asiassa Kuohu olis osastoa legendaarinen, koska se on yksi eniten ajetuista pätkistä koko Jyskälän historiassa.
Kuohua on ajettu 26 kertaa MM-arvon aikana, tällä se on jaetulla 14. sijalla Myhinpään kanssa. Tupla-ajokerrat lasketaan mukaan tässä. Vuodesta 1995 molemmat saavat vielä yhden lisämerkinnän.

Kuohu on ollut mukana 22 kertana kun Suomen MM-rallia on ajettu. Tällä lukemalla se on tasoissa Jukojärven ja Leustun kanssa sijalla 11. Kaikki kolme ajettiin myös 23. kerran vuonna 1995.

Olisi hyvä pätkä kyllä.
 

Fiesta

Well-known member
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
445
Sijainti
Porvoo
Hyvä yleisrakenne, mutta Ehikissä ja Hassissa on vähän ajokelvotonta kärrypolkua. Taas sitten Urria ja Myhinpää on varmaan liian kovavauhtisia. Painaan ajattaisin Tuohikotasen kautta. Ounin maali keltaiselle talolle ja vauhtiosuus pois, Hassi voisi kiertää Kattilajärventien kautta. Varmaan kaikki liikenne sujuisi myös sujuvammin, jos pätkä alkaisi vasta Kilpijärventieltä.
Kiitos. Kaipailinkin vähän kommenttia just keskinopeuksista yms. koska tiedät paremmin noita. Totta että se Ounin nopea osuus pitäisi saada jotenkin korvattua mut Konivuoreen on aika vaikea ehkä viedä autoja. Hassi oli vaan semmoinen sutasu, ajattelinkin et jollain on siitä parempia ideoita. Urriastakin voi olla parempia vaihtoehtoja, otin tuon perinteisen. Myhinpää on mielenkiintoinen, jotenkinhan se reitille haluttaisiin mutta miten?
 
Ylös