Suomen MM-ralli 2020 reittispekulaatiot

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7200
Tampereen keskustan voi mielestäni suosiolla jättää laskuista pois ratikkatyömaan takia.

Mitä taas Puijoon tulee, niin sen taas tekee mahdottomaksi luonnonsuojelualue jonka vuoksi sinne ei hyvin suurella todennäköisyydellä saa lupaa rallin ajamiseen.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5227
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Ahvenisto ei taida fasiliteettiensa puolesta oikein vastata sitä mitä haetaan. Eikä Hämeenlinna sijainninkaan puolesta niin paljon pelasta, että kuvio kuulostaisi järkevältä.

Täytyy myöntää, että olen sen verran pudonnut ns. kehityksen kelkasta, etten tiedä miten Stadionin remontti on muuttanut Uimastadionin ja Eltsun kentän ympäristön teitä ja liikennejärjestelyjä. Tuskin ne rallin yleisö-ek:ta ajatellen ovat kuitenkaan paremmaksi muuttuneet. Pahoin pelkään, ettei tuohon ympäristöön saada millään vedettyä säädyllistä rallipätkää. Siis sellaista, jossa vauhti olisi edes jonkinlaisena elementtinä. Niitä kävelyvauhtisia pyörityksiä on jokunen nähty näiden uusien autojen aikana ja ne ovat kaikki olleet ihan kamalia. Sellaista ei todellakaan kaivata Suomen MM-ralliin. Onneksi täällä on perinteisesti tiedetty, mitä ollaan tekemässä, eikä tuollaista jonninjoutavaa donitsi-slalomia varmaan kovin herkästi oltaisi reitille implementoimassa. Ellei sitten ole "ulkoisista tekijöistä" johtuen aivan pakko.
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
188
Ahvenisto ei taida fasiliteettiensa puolesta oikein vastata sitä mitä haetaan. Eikä Hämeenlinna sijainninkaan puolesta niin paljon pelasta, että kuvio kuulostaisi järkevältä.

Täytyy myöntää, että olen sen verran pudonnut ns. kehityksen kelkasta, etten tiedä miten Stadionin remontti on muuttanut Uimastadionin ja Eltsun kentän ympäristön teitä ja liikennejärjestelyjä. Tuskin ne rallin yleisö-ek:ta ajatellen ovat kuitenkaan paremmaksi muuttuneet. Pahoin pelkään, ettei tuohon ympäristöön saada millään vedettyä säädyllistä rallipätkää. Siis sellaista, jossa vauhti olisi edes jonkinlaisena elementtinä. Niitä kävelyvauhtisia pyörityksiä on jokunen nähty näiden uusien autojen aikana ja ne ovat kaikki olleet ihan kamalia. Sellaista ei todellakaan kaivata Suomen MM-ralliin. Onneksi täällä on perinteisesti tiedetty, mitä ollaan tekemässä, eikä tuollaista jonninjoutavaa donitsi-slalomia varmaan kovin herkästi oltaisi reitille implementoimassa. Ellei sitten ole "ulkoisista tekijöistä" johtuen aivan pakko.
Eltsun rata on edelleen täysin ajettavissa. Vauhtitie on kapeampi kuin aikoinaan, mutta tie on yhä normaalisti autoliikenteen käytössä. Olympiastadionin remontti ei ole vaikuttanut Hammarskjöldintien ajettavuuteen. Viime kesänä poljin tsygällä Eltsun radan ympäri.
Eltsua käytettiin 2002 muunnettuna rallisprintissä. Lähtö oli silloin Olympiastadionin pohjoiskaarteen tuntumassa Pohjoisella Stadiontiellä. Siltä käännyttiin ylämäkeen Uimastadioninpolulle ja edelleen vanhalle Eltsun radalle. Sprint -radan mallisena Eltsusta saisi ihan kelpo erikoiskokeen. Moukaripörssi olisi todella vauhdikas paikka WRC-autoille...Ylipäätään Eltsu olisi todennäköisesti vauhdikkaampi kuin mitä Harju on.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5227
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Eltsua käytettiin 2002 muunnettuna rallisprintissä. Lähtö oli silloin Olympiastadionin pohjoiskaarteen tuntumassa Pohjoisella Stadiontiellä. Siltä käännyttiin ylämäkeen Uimastadioninpolulle ja edelleen vanhalle Eltsun radalle.
Pitikin kysyä tuosta 2002 sprintistä, että mitenköhän silloin ajettiin, kun se taitaa olla viimeinen kerta kun kilpa-autoja on noilla teillä nähty? Joku tuollainen kuvio voisi olla toteutettavissa (siis jos ja kun tiet ovat jatkossakin "paikallaan"). Vauhtitie vaatinee jonkun shikaanin tai jotain muuta tilpehööriä. Final Rallyssa 1997 (joka varmaan oli kilpakäytön viimeistä edellinen kerta) lähtö oli Tivolitieltä.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17743
Sijainti
East of Eden
60 -vuotis juhlakisassa ajettiin Laajavuori avauspätkänä. Voisikohan ajaa nyt 70 -vuotis juhlakisassakin? Retkeilyhotelli voisi toimia VIP -tilana ja Laajavuorikin kuuluu ns. legendaarisiin erikoiskokeisiin. Ehkäpä jopa parempi vaihtoehto kaupunki Ek:lle kuin Harju.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14541
Sijainti
Tampereen lenkki
60 -vuotis juhlakisassa ajettiin Laajavuori avauspätkänä. Voisikohan ajaa nyt 70 -vuotis juhlakisassakin? Retkeilyhotelli voisi toimia VIP -tilana ja Laajavuorikin kuuluu ns. legendaarisiin erikoiskokeisiin. Ehkäpä jopa parempi vaihtoehto kaupunki Ek:lle kuin Harju.
Jos nyt jätetään tuo rekkarallihuhu kokonaan pois ja puhutaan 70-vuotisjuhlarallin yleisöerikoiskokeesta, niin tuskin järjestäjillä on hirveästi syytä luopua Harjusta. Se on saanut kävijäkyselyssä aina parhaat palautteet. Näin reittihörhönäkin ilman sinivalkoisia silmälaseja se on koko MM-sarjan paras yleisöerikoiskoe, ainoa, jota on ajettu jo 60-90-luvuilla ja jolla ei ole moderneja donitseja/eri suuntiin ajamisia. Kuten Kari Nuutinen on sanonut itse, "se on ihan oikea erikoiskoe". Ainoa syy Harjun lopettamiseen voisi olla kaupunginvaltuuston päätös tai muu jarru keskusta-alueelta.

Laajavuori olisi toiseksi paras vaihtoehto, mutta se on jo kauempana kaupungista ja yleisölle vaikeammin saavutettava. Laajavuorihan on enemmän oikea metsäpätkä kuin yleisöpyöritys, toki sitä mieluusti televisiosta katsoo. Minusta voisi vielä selvittää jonkin reitin Killerille, jotta saataisiin sinne VIP-alueet ja yleisöspektaakkelit kuntoon, sitten metsäosuus voitaisiin jättää harrastajille. Muistaakseni kymmenen vuotta sitten käytettiin paljon rahaa alun uuden osan asvaltointiin, onko se vielä käyttökelpoinen? Laajavuori toki olisi perinteikäs, se on avannut Suomen MM-rallin 17 kertaa, yhtä usein kuin Harju ja Killeri yhteensä.

Jos taas vetäisin itse ässän hihasta, niin laittaisin torstain pätkäksi aiemmin tässä ketjussa puhutun Ruuhimäki Sprintin. VIP-hommat ja suuren yleisön palvelu hoituisi uudella areenalla, ja televisiossakin nähtäisiin kunnon ajoa klassisilla hypyillä. Lähtö voisi olla vaikka mikroradan tuntumassa, johon saataisiin vielä lisää yleisöalueita. Toki Ruuhimäki voitaisiin ajaa vielä varsinaisessa rallissakin, mutta tämä ratkaisu tavallaan päästäisi pois paineet uuden Ruuhimäki-areenan käytöstä, ja reitti voitaisiin ohjata esim power stagen osalta muuallekin.
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
188
Jos nyt jätetään tuo rekkarallihuhu kokonaan pois ja puhutaan 70-vuotisjuhlarallin yleisöerikoiskokeesta, niin tuskin järjestäjillä on hirveästi syytä luopua Harjusta. Se on saanut kävijäkyselyssä aina parhaat palautteet. Näin reittihörhönäkin ilman sinivalkoisia silmälaseja se on koko MM-sarjan paras yleisöerikoiskoe, ainoa, jota on ajettu jo 60-90-luvuilla ja jolla ei ole moderneja donitseja/eri suuntiin ajamisia. Kuten Kari Nuutinen on sanonut itse, "se on ihan oikea erikoiskoe". Ainoa syy Harjun lopettamiseen voisi olla kaupunginvaltuuston päätös tai muu jarru keskusta-alueelta.

Laajavuori olisi toiseksi paras vaihtoehto, mutta se on jo kauempana kaupungista ja yleisölle vaikeammin saavutettava. Laajavuorihan on enemmän oikea metsäpätkä kuin yleisöpyöritys, toki sitä mieluusti televisiosta katsoo. Minusta voisi vielä selvittää jonkin reitin Killerille, jotta saataisiin sinne VIP-alueet ja yleisöspektaakkelit kuntoon, sitten metsäosuus voitaisiin jättää harrastajille. Muistaakseni kymmenen vuotta sitten käytettiin paljon rahaa alun uuden osan asvaltointiin, onko se vielä käyttökelpoinen? Laajavuori toki olisi perinteikäs, se on avannut Suomen MM-rallin 17 kertaa, yhtä usein kuin Harju ja Killeri yhteensä.

Jos taas vetäisin itse ässän hihasta, niin laittaisin torstain pätkäksi aiemmin tässä ketjussa puhutun Ruuhimäki Sprintin. VIP-hommat ja suuren yleisön palvelu hoituisi uudella areenalla, ja televisiossakin nähtäisiin kunnon ajoa klassisilla hypyillä. Lähtö voisi olla vaikka mikroradan tuntumassa, johon saataisiin vielä lisää yleisöalueita. Toki Ruuhimäki voitaisiin ajaa vielä varsinaisessa rallissakin, mutta tämä ratkaisu tavallaan päästäisi pois paineet uuden Ruuhimäki-areenan käytöstä, ja reitti voitaisiin ohjata esim power stagen osalta muuallekin.
Laajavuoren ongelmana on sen sijainti suhteessa keskustaan. Laajavuoreen pääsee keskustasta vain yhtä katua pitkin, liikenne on suurin pullonkaula. Viimeksi dösät ajatettiin mennessä Palokan kautta. Viime elokuussa juoksin pojan fudisturnausreissulla Laajavuoressa. Asfaltti on paikoillaan ja hyvässä kunnossa, mutta rinteen alaosaan on rakennettu seikkailupuiston kiipeilyjuttuja, teräsvaijerit roikkuvat varsin alhaalla asfalttiosuuden lähtöalueen päällä.
Laajavuoressa järjestettiin erän asiakastilaisuus viime vuonna MM-ralliviikon torstaina. Silloin ajettiin vain soraosuutta, assua ei ajettu. Sen verran voi muuten kertoa, että asiakastilaisuudessa ajettiin Juha Salon R5-luokan Skoda Fabialla ja kuljettajana oli Markku Alen.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Tampereen keskustan voi mielestäni suosiolla jättää laskuista pois ratikkatyömaan takia.

.
Eipä se ratikkatyömaa siihen Ratinan erikoiskokeen alueelle osu, mutta toki aiheuttaisi muuten ruuhkaa kaupunkiin. Mutta tuskinpa Tampereella ajetaan. Sen sijaan tuo Eltsu alkaa kuulostaa hyvinkin mahdolliselta, JOS ylipäätään Jyväskylän ulkopuolelle mennään. Jos siellä ajettaisiin, mitenkähän aikataulut olisi suunniteltu, kun Shakedown ajettaisiin kuitenkin to-aamuna todennäköisesti Vesalassa ja autoja on reitillä aina klo 12 asti? Siitä tulee kuitenkin kohtuu kiire laittaa autot kuntoon, kuljettaa kalusto paikalle ja vähän valmistautumisaikaa ennen erikoiskoetta. Yleisö-ek ajettaisiin kuitenkin melko myöhään illalla ja kisa jatkuisi varhain pe-aamuna. Jossain kohtaa pitäisi kuskien ehtiä matkustaa takaisin Jyväskylään ja nukkuakin.

Harju olisi kyllä hyvä yleisö-ek, mutta itse toivoisin siihen hiukan lisää pituutta. Vähän liian nopea rykäisy se tuntuu olevan. En tiedä olisiko Harjua sitten mahdollista järkevästi venyttää esim. 3km mittaiseksi, jos siihen lisäisi vähän uusia osuuksia? Vanha 90-luvun Harju oli pituudeltaan 2,72km.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14541
Sijainti
Tampereen lenkki
Sen sijaan tuo Eltsu alkaa kuulostaa hyvinkin mahdolliselta, JOS ylipäätään Jyväskylän ulkopuolelle mennään. Jos siellä ajettaisiin, mitenkähän aikataulut olisi suunniteltu, kun Shakedown ajettaisiin kuitenkin to-aamuna todennäköisesti Vesalassa ja autoja on reitillä aina klo 12 asti? Siitä tulee kuitenkin kohtuu kiire laittaa autot kuntoon, kuljettaa kalusto paikalle ja vähän valmistautumisaikaa ennen erikoiskoetta. Yleisö-ek ajettaisiin kuitenkin melko myöhään illalla ja kisa jatkuisi varhain pe-aamuna. Jossain kohtaa pitäisi kuskien ehtiä matkustaa takaisin Jyväskylään ja nukkuakin.
Montessahan ajetaan shakedown ke-iltana, kun autot rahdataan Gapista Monacoon torstai-illan starttia varten. Tosin ne autot sitten kyllä ajavat itse siirtymän ja kahden pätkän kautta Gapiin, ja sitten lauantaina takaisin Monacoon. Tuo matka on n. 200 kilometriä, Helsingistä Jyväskylään on vähän enemmän.
Harju olisi kyllä hyvä yleisö-ek, mutta itse toivoisin siihen hiukan lisää pituutta. Vähän liian nopea rykäisy se tuntuu olevan. En tiedä olisiko Harjua sitten mahdollista järkevästi venyttää esim. 3km mittaiseksi, jos siihen lisäisi vähän uusia osuuksia? Vanha 90-luvun Harju oli pituudeltaan 2,72km.
Minusta tämä on aika epäolennaista. Katujärjestelyjen takiahan tuota on lyhennetty nykyiseen. Minusta kuitenkin hyvä, että ovat saaneet sen noinkin uskollisena vanhalle pidettyä. Nykyisellään Harju ei blokkaa ihan mahdottomasti kotitalouksia mottiin, mutta jos pari kadunkulmaa ajettaisiin pidemmälle, niin sitten voisi tulla eri tavalla valituksia.
 
Viimeksi muokattu:

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4722
Sijainti
Event horizon
Jospa Keskisen Vesa pykää jonkin yleisö-EK:n Kyläkaupan ympäristöön ja vetää itse Ursuksella 0-autona. :D
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14541
Sijainti
Tampereen lenkki
10 päivää julkistukseen, onko mitään veikkauksia reitistä? Itsellä on ihan tyhjä taulu, en osaa ennustaa mitään konkreettista. Toisaalta tuntuu, että reitin rakenne tulee pysymään samana kuin kaksi edellistä vuotta joillain täsmäpäivityksillä, mutta toisaalta tekisi mieli ennakoida jotain radikaalia. Power stage Kakaristoon? Joutsan lenkki?

Entä mitä on ne reitille luvatut legendat? Onko Humalamäkeen tai Mökkiperän hyppyihin saatu neuvoteltua luvat jedi mind tricksejä käyttäen? Onko Okskulmantielle tai Myhinpäähän löytynyt pusikon takaa aiemmin piilossa ollut pikkutielenkki? Onko liikuntahalli Killeriltä purettu, jotta Laajavuoren Henkan mutka voidaan taas ajaa?
 
Viimeksi muokattu:

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
262
10 päivää julkistukseen, onko mitään veikkauksia reitistä? Itsellä on ihan tyhjä taulu, en osaa ennustaa mitään konkreettista. Toisaalta tuntuu, että reitin rakenne tulee pysymään samana kuin kaksi edellistä vuotta joillain täsmäpäivityksillä, mutta toisaalta tekisi mieli ennakoida jotain radikaalia. Power stage Kakaristoon? Joutsan lenkki?

Entä mitä on ne reitille luvatut legendat? Onko Humalamäkeen tai Mökkiperän hyppyihin saatu neuvoteltua luvat jedi mind tricksejä käyttäen? Onko Okskulmantielle tai Myhinpäähän löytynyt pusikon takaa aiemmin piilossa ollut pikkutielenkki? Onko liikuntahalli Killeriltä purettu, jotta Laajavuoren Henkan mutka voidaan taas ajaa?
Heitetään veikkauksiin sellainen legendaarinen EK kuin Väärinmaja.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1394
Sijainti
Porvoo
10 päivää julkistukseen, onko mitään veikkauksia reitistä? Itsellä on ihan tyhjä taulu, en osaa ennustaa mitään konkreettista. Toisaalta tuntuu, että reitin rakenne tulee pysymään samana kuin kaksi edellistä vuotta joillain täsmäpäivityksillä, mutta toisaalta tekisi mieli ennakoida jotain radikaalia. Power stage Kakaristoon? Joutsan lenkki?

Entä mitä on ne reitille luvatut legendat? Onko Humalamäkeen tai Mökkiperän hyppyihin saatu neuvoteltua luvat jedi mind tricksejä käyttäen? Onko Okskulmantielle tai Myhinpäähän löytynyt pusikon takaa aiemmin piilossa ollut pikkutielenkki? Onko liikuntahalli Killeriltä purettu, jotta Laajavuoren Henkan mutka voidaan taas ajaa?
Itse en myöskään usko kovinkaan suureen muutokseen. Yleensä kun ollut vähän hehkutusta että legendojen paluuta yms. niin esim. 2012 oli se aikamoinen lässähdys, kun tuli Ouni eikä mitään muuta uutta (joka toki on kaiken hehkutuksen arvoinen). 60 vuotis kisassa nähtiin Sirkkamäki uutena, ei muuta. Eli kyllähän nää muutokset on aina ollut silti 1-3 uutta pätkää, ei muuta. Runko pysyy samana. :rolleyes:

Itse oot varmaan perillä että olisiko 2014 ollu suurin muutos viimeisten vuosien aikana, kun tuli reitille Päijälä, Pihlajakoski ja Jouhtikylä. Eli suurella muutoksella tarkoitan että ajetaan kokonaan uusia teitä, eikä vaan uudella nimellä tai muutoksilla olevia? Antaa vaan vähän suuntaa että ei tule liian kovia odotuksia.

EDIT: tai sitten 2016 kun tuli Saalahti, Halinen, Äänekoski, Oittila ja Lempää (5kpl). Ehkä jotain toivoa siis on että Itälenkillä perjantaihin ja sunnuntaihin saataisiin uutta tuonne.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14541
Sijainti
Tampereen lenkki
Itse en myöskään usko kovinkaan suureen muutokseen. Yleensä kun ollut vähän hehkutusta että legendojen paluuta yms. niin esim. 2012 oli se aikamoinen lässähdys, kun tuli Ouni eikä mitään muuta uutta (joka toki on kaiken hehkutuksen arvoinen). 60 vuotis kisassa nähtiin Sirkkamäki uutena, ei muuta. Eli kyllähän nää muutokset on aina ollut silti 1-3 uutta pätkää, ei muuta. Runko pysyy samana. :rolleyes:
Sirkkamäkihän siis on vanha pätkä, jota ei oltu ajettu sitten 1985. Tuolloin myös Laajavuori tuotiin ohjelmistoon "legendana". Humalamäkeä ihan julkisesti tavoiteltiin, muttei onnistuttu.

Itse oot varmaan perillä että olisiko 2014 ollu suurin muutos viimeisten vuosien aikana, kun tuli reitille Päijälä, Pihlajakoski ja Jouhtikylä. Eli suurella muutoksella tarkoitan että ajetaan kokonaan uusia teitä, eikä vaan uudella nimellä tai muutoksilla olevia? Antaa vaan vähän suuntaa että ei tule liian kovia odotuksia.
Nuo kolmehan olivat kaikki vanhoja pätkiä, jotka tuotiin takaisin reitille. Pihlajakoskessa ja Päijälässä oli uudet osuudet. 2016 tuotiin uusia tai uusvanhoja pätkiä jopa viisi kappaletta (Halinen, Äänekoski, Saalahti, Lempää ja Oittila) sekä käännettiin ympäri Ouni ja Päijälä. 2018 taas sitten oli enemmän uusia tai uusvanhoja tieosuuksia (Ässämäki uutena ja Tuohikotanen uusvanhana pätkännimenä). 2-3 vuoden sykleissähän tämä on pyörinyt jo kolmisenkymmentä vuotta.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1394
Sijainti
Porvoo
Sirkkamäkihän siis on vanha pätkä, jota ei oltu ajettu sitten 1985. Tuolloin myös Laajavuori tuotiin ohjelmistoon "legendana". Humalamäkeä ihan julkisesti tavoiteltiin, muttei onnistuttu.
Joo, toki ei oltu ajettu 25 vuoteen niin onhan se silloin uusi pätkä ohjelmistoon. Täysin uusia pätkiä tuolta on enää hyvin vaikea löytää eli tarkoitinkin näitä vuosikymmenten takaa tulevia pätkiä. Mm. Humalamäen kokisin tällaisenä, en esim. vaikka Parkkolaa jossa ajettaisiin Surkee/Vellipohja/Moksi teitä.

Ts. Olishan sitä varaa odottaa keskimäärin neljää uutta pätkää. Pikalaskulla sykli olisi nyt tuohon määrään. Ehkä se vaatisi sitten uusia suuntia. Itse toivoisin että mentäisiin jotenkin näin:
Perjantaina lähi JKL ja vähän itäpuolta kuten Oittila, Laukaa, Lankamaa, Äänekoski, Palsankylä,
Lauantaina vähän Jämsän pohjoispuollella: Urria, esim. Väärinmaja, Ehikki, Kakaristo, Moksi
Sunnuntaina Myhinpää sekä Ruuhimäki

Tossa olisi 5 uutta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14541
Sijainti
Tampereen lenkki
Joo, toki ei oltu ajettu 25 vuoteen niin onhan se silloin uusi pätkä ohjelmistoon. Täysin uusia pätkiä tuolta on enää hyvin vaikea löytää eli tarkoitinkin näitä vuosikymmenten takaa tulevia pätkiä. Mm. Humalamäen kokisin tällaisenä, en esim. vaikka Parkkolaa jossa ajettaisiin Surkee/Vellipohja/Moksi teitä.
Aivan, jälkimmäisestä esimerkkinä myös 2018 Tuohikotanen, jossa oli suurin osa tuttua Leustu/Painaa/Horkka-osastolta edellisvuosilta ja Tuohikotasentiekin Vellipohjasta vielä 2000-luvun puolelta.

Tosi on, että uusia pätkiä on vaikea löytää. 2016 Halinen oli tällainen, niitä teitä ei ole ainakaan MM-arvon aikana ajettu ikinä aikaisemmin. Jotain vinkkiä voi tietysti saada siitä, missä testejä ajetaan, mutta toki joillain seuduilla on muita rajoitteita MM-rallin vaatimaan infraan.
 

reitti

Active member
Liittynyt
11.9.2017
Viestit
30
Toivoisin että Himoksen alueella ajettaisiin jotain.
 
Ylös