Suomen MM-ralli 2020

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6240
Mielenkiinnolla odotan Laajavuoren Power Stagen järjestelyjä.

Mielessäni tässä ajattelin, että autokunta nro 1 lähtee matkaan, ajaa eka lenkin 4,19 km (aika n. 2.45 tai jotain sinne päin), ja sivuuttaa lähtöpaikan. Lähteekö auto nro 2 ajallaan, siis kolmen minuutin välein? Tässä tapauksessa auto nro 1 olisi baanalla samaan aikaan ja ajasta riippuen 1 ja 2 ajaisivat peräkkäin. Näin mentäis aina kukin omalla lähtönumerollaan. Voisikin olla mielenkiintoista :D:D
Joo eiköhän sinne lähetetä niin että Laajavuoren alla tapahtuu koko ajan, yksi tulee maaliin, toinen lähtee toiselle kierrokselle ja kolmas lähtee ekalle, ja homma pyörii. Toki sitten jos joku vaikka vetää pihalle niin menee homma sekaisin. Onhan tällainen pätkä ajettu Himoksella 2013 ja esim Saksassa kolmena viimeisenä vuotena ettei se sinänsä ole uutta.
 

Kartturi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
184
Joo eiköhän sinne lähetetä niin että Laajavuoren alla tapahtuu koko ajan, yksi tulee maaliin, toinen lähtee toiselle kierrokselle ja kolmas lähtee ekalle, ja homma pyörii. Toki sitten jos joku vaikka vetää pihalle niin menee homma sekaisin. Onhan tällainen pätkä ajettu Himoksella 2013 ja esim Saksassa kolmena viimeisenä vuotena ettei se sinänsä ole uutta.
Olikos se 2013 kun Hirvonen taisi ottaa pataan kunnolla Himoksella? Muistikuvien mukaan ajoivat jotenkin neljän auton ryhmissä, Hirvonen jäi ainoana kärkiryhmästä seuraavaan erään. Edellisen ryhmän aikana taivas aukesi ja ryhmien välissä urat täyteen vettä
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
305
Sanotaan, että tyydyttävä reitti ja eipä tässä enää ole kummosempia osannut odottaakaan. Sapluuna on ollut selkeä muutaman vuoden ajan. Synkästi mennään kohti kyllä kohti ns. stadionipyörityksiä...sitäkö rallia seuraavat ihmiset haluaa, en kyl usko. Ehkä trendi jossain vaiheessa kääntyy, kun tarpeeksi monta ihmistä leipääntyy tähän nykysuuntaan :D No menipä negailuksi, hyvä, että vielä kuitenkin vielä MM-rallia Suomessa ajetaan, tai rallia ylipäätään, ei sekään välttämättä nykyään olisi mikään selviö. :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7122
Plussaa tämän vuoden reitissä on Laajavuori, Humalamäki ja Arvaja ja miinusta puolestaan on Lankamaan ja Urrian puuttuminen.

Itselleni Humalamäen pääsy tämän vuoden kisaan tuli yllätyksenä etenkin noin lähellä alkuperäistä versiota, koska oletin Humalamäen ison tien olevan liian nopea nykyisille autoille.
 

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
138
Sahloinen-Moksin alun tuplaristeys aamun räntäsateessa arvioituna: vaikka siinä on sähkölinja ja kartasta katsottuna kukkulamaastoa, tiheä mäntymetsä rajoittaa hyvät katselupaikat yhteen tai kahteen.
Seuraava risteys Moksin tielle hyvin pusikkoinen.

Humalamäki! On siinä Ogierillakin ihmettelemistä hyppyjen rytmityksessä.
 

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
3867
Sijainti
Pilalla
Olikos se 2013 kun Hirvonen taisi ottaa pataan kunnolla Himoksella? Muistikuvien mukaan ajoivat jotenkin neljän auton ryhmissä, Hirvonen jäi ainoana kärkiryhmästä seuraavaan erään. Edellisen ryhmän aikana taivas aukesi ja ryhmien välissä urat täyteen vettä
Kyllä. Hirvonen kävi kuumana kuin hellankoukku tästä järjestäjille, just ja just painokelvollinen haastattelu tuli.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
3920
Sijainti
Event horizon
Plussaa tämän vuoden reitissä on Laajavuori, Humalamäki ja Arvaja ja miinusta puolestaan on Lankamaan ja Urrian puuttuminen.

Itselleni Humalamäen pääsy tämän vuoden kisaan tuli yllätyksenä etenkin noin lähellä alkuperäistä versiota, koska oletin Humalamäen ison tien olevan liian nopea nykyisille autoille.
Aika kultaa muistot. Joskus maailmanaikaan Humalamäki oli melkoinen vuoristorata, mutta sittemmin hyppyreitä on leikattu ja toisaalta nykyautojen jousitusgeometria ja airot liimaa ne tiehen sen verran hyvin ettei mitään näyttäviä ilmalentoja pääse syntymään. Ja siitä taasen seuraa et Hops hill voipi olla loppupelissä aika tylsä EK
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
3920
Sijainti
Event horizon
Tästä WRC-autojen pomppuja vuodelta 1998 https://www.youtube.com/watch?v=zQVIgXATe-s

Tässä "recce video" vuodelta 2011. https://www.youtube.com/watch?v=ZedzSyiIyYo

Eiköhän siellä vielä hyppimään pääse. Se on totta, että 80-luvulla autoilla piti ottaa vauhtia pois hyppyihin, nyt ei välttämättä tarvitse.
Nyky WRC:n airot ja joustovarat on oleellisesti paremmat kuin 98 autoissa - saati sitten jossain HS Chevettessä.

Mutta minkä pätkän alla jossain vanhalla videolla Alen yrittää psyykata Salosta tulossa olevalla "hyppimisellä"? Ruuhimäki, Humalamäki, Myhinpää vai joku vähemmän legendaarinen EK?
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6240
Mutta minkä pätkän alla jossain vanhalla videolla Alen yrittää psyykata Salosta tulossa olevalla "hyppimisellä"? Ruuhimäki, Humalamäki, Myhinpää vai joku vähemmän legendaarinen EK?
https://youtu.be/P09TLSVIOMw?t=1058

Salonen kysyy että "oliko se tää vai edellinen missä sä halkopinon kaadoit", sehän oli Äijälä vuotta aiemmin. Maisemista päättelisin kyseessä olevan Kuukanpään (asvalttitie ja soramontut). No, siellähän se Alen veti taas pihalle, olisko psyykkauksella ollut osuutensa asiassa. Äijälän ja Kuukanpään välissä oli Valkola, mutta varmaan ihan riittävä haarukka Saloselle.

Eiköhän tuo "hyppiminen" ole vaan sellaista "Markku-talkkia"
 
Viimeksi muokattu:

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1037
Tuli tuosta Laajavuoren powerista mieleen, että siitä voi vielä jälkeenpäin tulla kilpailijoilta porua. Siinä voi nimittäin käydä äkkiä niin, että joku Ogier yrittää jahdata tosissaan täyttä 5 pistettä ja sopivasti joku Breen osuu eteen pöllyttämään ekalla kierroksellaan, eikä Adamo rehtinä italialaisena ole tietenkään esittänyt minkäänlaista vihjettä omille kuljettajilleen minkäänlaisesta hienovaraisesta hidastelusta edessä. Tai sitten esim. Rovanperä on niukassa viiden sekunnin johtoasemassa lähdössä voittamaan Neste Rallya, kun eri kierroksella ajava kilpailija pyörähtää edessä ja Rovis joutuu tekemään ylimääräisen jarrutuksen ja väistöliikkeen. Tämän seurauksena koko kisan voittoon ajaakin M-Sportin Gus Greensmith niukalla 0,2 sekunnin erolla.
Voihan se olla, että kaikki sujuu ihan mallikkaasti, mutta noissa kahden kierroksen yleisöpyörityksissä on aina riskinsä, että jotain edellämainittuja kuvioita voi pahimmillaan tapahtua.

Rovis muuten taitaa oikeasti voittaa Neste Rallin 2020. Kun tarkemmin miettii, niin ei siellä ketään muitakaan ehdokkaita ole, jotka selkeästi Kallea kovempaa menisi. Tänak tietysti muuten, mutta ei se Hyundai vielä tähän mennessä ole suomen teille istunut. Ogier ei myöskään ole suomessa ollut parhaimmillaan. Ei myöskään Evans. Latvala taas lähtee yksityiskuskina vähän eri viivalta kuin muut. Ja vaikea uskoa, että M-Sportin suomalaisetkaan mihinkään uskomattomaan lentoon yhtäkkiä pystyisi. Toyotalle Jyskälä on kuitenkin kauden vahvin kisa ja varmasti myös Rovanperälle.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6240
Rovis muuten taitaa oikeasti voittaa Neste Rallin 2020. Kun tarkemmin miettii, niin ei siellä ketään muitakaan ehdokkaita ole, jotka selkeästi Kallea kovempaa menisi. Tänak tietysti muuten, mutta ei se Hyundai vielä tähän mennessä ole suomen teille istunut. Ogier ei myöskään ole suomessa ollut parhaimmillaan. Ei myöskään Evans. Latvala taas lähtee yksityiskuskina vähän eri viivalta kuin muut. Ja vaikea uskoa, että M-Sportin suomalaisetkaan mihinkään uskomattomaan lentoon yhtäkkiä pystyisi. Toyotalle Jyskälä on kuitenkin kauden vahvin kisa ja varmasti myös Rovanperälle.
Hyundai on ollut aina huono Suomessa ja M-Sport parina viime vuotena, joten eiköhän Toyota ole vahvin ehdokas. Tosin itse pistäisin rahani Evansin voitolle. Toki lähtöpaikat sun muut voi vielä vaikuttaa, mutta en nyt lähtisi vielä tänä vuonna Kallelta yhtään voittoa odottamaan.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
84
Rovis muuten taitaa oikeasti voittaa Neste Rallin 2020. Kun tarkemmin miettii, niin ei siellä ketään muitakaan ehdokkaita ole, jotka selkeästi Kallea kovempaa menisi. Tänak tietysti muuten, mutta ei se Hyundai vielä tähän mennessä ole suomen teille istunut. Ogier ei myöskään ole suomessa ollut parhaimmillaan. Ei myöskään Evans. Latvala taas lähtee yksityiskuskina vähän eri viivalta kuin muut. Ja vaikea uskoa, että M-Sportin suomalaisetkaan mihinkään uskomattomaan lentoon yhtäkkiä pystyisi. Toyotalle Jyskälä on kuitenkin kauden vahvin kisa ja varmasti myös Rovanperälle.

Eikai se Evans ollut Ruotsissakaan ollut aiemmin parhaimmillaan, mutta niin vain ei ollut kahta sanaa, kenelle tynkäkisan voitto kuului. Toyota on ehdottomasti vahvin voittajakandidaatti, mutta, kuten AnttiL sanoi edellä, pitäisin Evansia vahvimpana kandidaattina.
 

MVRX

Well-known member
Liittynyt
28.10.2017
Viestit
96
Mielenkiinnolla odotan Laajavuoren Power Stagen järjestelyjä.

Mielessäni tässä ajattelin, että autokunta nro 1 lähtee matkaan, ajaa eka lenkin 4,19 km (aika n. 2.45 tai jotain sinne päin), ja sivuuttaa lähtöpaikan. Lähteekö auto nro 2 ajallaan, siis kolmen minuutin välein? Tässä tapauksessa auto nro 1 olisi baanalla samaan aikaan ja ajasta riippuen 1 ja 2 ajaisivat peräkkäin. Näin mentäis aina kukin omalla lähtönumerollaan. Voisikin olla mielenkiintoista :D:D
Onhan tätä kokeiltu jo 10vuotta sitten Keravalla. Oli hienoa olla paikalla todistamassa juurikin kameran kuvaamassa paikassa. Ajoitus osui kohdalleen, teollisuusaluetta ajettiin 2kierrosta ympäri ja autot kohtasivat sopivasti ”sisääntulossa”.
Kuljettajat hieman kritisoivat pätkää, sadantonnin autoilla kylki kylkeä vasten.. Salon kommentit.

https://www.youtube.com/watch?v=XJU8tC-OEAE
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6240
Toimisko Laajavuoressa sitten neljän minuutin lähtövälit? Powerillahan näitä on lupa vähän säädellä.
 

maumau74

Active member
Liittynyt
13.2.2018
Viestit
44
Sijainti
Naantali
Toimisko Laajavuoressa sitten neljän minuutin lähtövälit? Powerillahan näitä on lupa vähän säädellä.

Laajavuorihan ajetaan jo lauantai illalla, joten sen perusteella saa varmaan sopivan lähtövälin powerille
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
1655
Sijainti
JKL
Toimisko Laajavuoressa sitten neljän minuutin lähtövälit? Powerillahan näitä on lupa vähän säädellä.
Jotenkin näin ainakin itse kuvittelen sen miten toimitaan. 2010 pohjat yhdeltä kiekalta noin 2.30 joten 4min lähtövälillä ensiksi lähtenyt on suunnilleen toisen kierroksen puolivälissä menossa kun toinen lähtee. Ei pitäisi olla suurta haittaa kummallekkaan.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
1655
Sijainti
JKL
Toimisko Laajavuoressa sitten neljän minuutin lähtövälit? Powerillahan näitä on lupa vähän säädellä.

Laajavuorihan ajetaan jo lauantai illalla, joten sen perusteella saa varmaan sopivan lähtövälin powerille
Lauantaina ajetaan vain yksi kierros...
 
Ylös