Suomen MM-ralli 2021

dyrone69

Well-known member
Liittynyt
24.11.2018
Viestit
377
Suomen MM-ralli on kuin Nordschleife formuloille. Ei olisi sarja entisensä jos Jyskälää ei ajettaisi. Mikään ralli maailmassa ei korvaisi tämän persoonaa.
Milloinhan viimeks on green hell ajettu formuloissa? :D Mut joo Jyskälää on kyllä hankala korvata.
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
757

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
837
Kyllä. Hieno ja upea ajo kaikinpuolin. Ei kahta kysymystä kuka oli kisan paras. Ansaittu voitto.
Muistaako joku vielä ne ajat 5-10 vuotta takaperin kun Evans haukuttiin aivan lyttyyn ettei vauhti tule koskaan riittämään?
 

Marussia

Well-known member
Liittynyt
7.1.2014
Viestit
745
Jotenkin tylsä paikka päättä ralli Ruuhimäkeen, podiumi ja palkinnot oli kyllä aika hmv. 2010 oli vähän eri meno kun Latvala juhli ekaa voittoaan.

Muutenkin sunnuntai on jotenkin väsynyt, pari lyhyttä pätkää ja se on siinä.

Toivottavasti ensi kaudelle saadaan pidempiä pätkiä joka päivälle.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
837
Muutenkin sunnuntai on jotenkin väsynyt, pari lyhyttä pätkää ja se on siinä.
Tähän vahva sama. Todella tylsä päivä. Kaks surkeata erikoiskoetta kahteen kertaan ja ihan liian vähän kilometrejä. Ruuhimäki varsinkin joutaisi vaihtoon. Kisa vielä ratkennut aina ennen sunnuntaina, koskee toki myös muita ralleja kuin vain Suomea.
 

Onzah

Suurmestari
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
831
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Tähän vahva sama. Todella tylsä päivä. Kaks surkeata erikoiskoetta kahteen kertaan ja ihan liian vähän kilometrejä. Ruuhimäki varsinkin joutaisi vaihtoon. Kisa vielä ratkennut aina ennen sunnuntaina, koskee toki myös muita ralleja kuin vain Suomea.
Lähtökohtaisesti olen samaa mieltä, että sunnuntai on vähän meh, mutta Ruuhimäki on erittäin hieno paikka päättää ralli! Laukaan kunta on antanut mahdollisuuden rakentaa sinne sellaset puitteet että kyllä kateeksi käy.

Mutta jotakin tolle sunnuntaille pitäisi kehitellä, pitäiskö kenties Laukaata vaihtaa johonkin toiseen/kääntää suuntaa tai tehdä jotakin, nyt tuntuu vähän että mennään helpon kautta.

Lieköhän tämä kirjoittanut henkilö ollut edes penkalla, itse ainakin nautin suuresti kun aamuaurinko nousi usvaisten Laukaan peltojen ylle ja ralliautojakin näkyi.
 

Mahlainen jarruton

Well-known member
Liittynyt
23.3.2008
Viestit
139
Sijainti
Tampere
Todella pitkästä aikaa penkalla ja olihan se nyt jumalauta hienoa, vaikka lauantaistakin suomalaisten suhteen pettymysten paraati. Oli silti tavallaan hienoa, kuinka metsän siimeksessä palattiin menneille vuosikymmenille: ei ollut plussa-WRC-lähetystä, vain jossakin kaukana rätisevä radio, tornihuhuina kulkeva tieto Rovanperän möhläyksestä, pettymys ja epätietoisuus.

Isosti arvostusta kaikille vapaaehtoisille. Vähemmän arvostusta hirvittävälle määrälle känniääliöitä – olen ollut Jyskälä-aktiivikävijä viimeksi 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä ja tässä välissä olin ehtinyt autuaasti unohtamaan, kuinka uunoa sakkia kanssakatsojiin mahtuu. Rallikokemus kuitenkin vahvasti positiivisen puolella ja eiköhän sitä jälleen innostu kiertämään enemmänkin kisoja.
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
358
Sijainti
Vantaa
Itsekin tuli oltua penkalla ja kyllähän se oli yhtä kivaa kuin aiemminkin. Tuli mentyä kaksipäiväisenä tällä kertaa, kun reissukavereille tulikin esteitä, eikä huvittanut itse maksaa majoituksesta niin paljoa, ja ulkosalla on hieman kylmä nukkua tähän aikaan.

Perjantaina tuli oltua Ässämäessä (-mäellä?) ekan vedon siinä 1 km sen ison tien tuplaristeyksen jälkeen ja tokan vedon sitten siinä risteyksessä itsessään. Ei juuri tapahtumaa, Pietarinen hajoitti autoaan ekalla vedolla.

Lauantaina taas Päijälän loppupäässä, siellä missä Google Mapsissa lukee "kunnon paikka". No ei se ihan vastannut totuutta se, ainakaan tähän suuntaan ajettaessa. Ekalla vedolla ei mitään poislukien Kaisanlahden pikkutilanne. Vetomiesten aikana oli mutkaan tullut rytky, josta sitten aiheutui tapahtumanpoikasta toisella vedolla.

Tänään ei jaksanut lähteä ajelemaan Ruuhimäkeen vaan kotisohvalla löhöten tuli seurattua Ylen loistavaa rallilähetystä. Täytyy kyllä sanoa, että Ralliradio on kyllä aivan mahtava. Sopivasti huumoria mukana ja hyvä meno päällä. Ja radioaalloilla ei ole datarajoitusta, joten on myös ainut luotettava keino saada pätkätulokset sinne metsään, kun ei tahdo saada yhteyksiä, vaikka yleisöäkin oli vähemmän kuin tavallisesti. Ja yleisöstä sen verran, että ainakin noilla paikoilla missä itse olin, niin ei ollut juurikaan känniääliöitä; ei siellä toki selvinpäin kaikki olleet, mutta paria poikkeusta lukuunottamatta en laittaisi näitä tuonne "känniääliö"-lokeroon.

Videota tässä:
 

PaksuPasi

Member
Liittynyt
3.10.2021
Viestit
6
Todella pitkästä aikaa penkalla ja olihan se nyt jumalauta hienoa, vaikka lauantaistakin suomalaisten suhteen pettymysten paraati. Oli silti tavallaan hienoa, kuinka metsän siimeksessä palattiin menneille vuosikymmenille: ei ollut plussa-WRC-lähetystä, vain jossakin kaukana rätisevä radio, tornihuhuina kulkeva tieto Rovanperän möhläyksestä, pettymys ja epätietoisuus.

Isosti arvostusta kaikille vapaaehtoisille. Vähemmän arvostusta hirvittävälle määrälle känniääliöitä – olen ollut Jyskälä-aktiivikävijä viimeksi 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä ja tässä välissä olin ehtinyt autuaasti unohtamaan, kuinka uunoa sakkia kanssakatsojiin mahtuu. Rallikokemus kuitenkin vahvasti positiivisen puolella ja eiköhän sitä jälleen innostu kiertämään enemmänkin kisoja.
Itselläni hyvin samat fiilikset, vaikka Jyskälässä on tullut oltua penkalla lähes joka vuosi tälläkin vuosituhannella. Patajoella meni rattoisasti koko päivä ralliradiota kuunnellen. Muutama todella humalainen sakki tuli vastaan, mutta väkeä oli kaiken kaikkiaan melko vähän. Yksi mitä itse ihmettelin, oli kun eräs järkkäri ohjeisti ihmisiä metsään kävelemään ennen vetomiehiä. Siinä joku 40-50-vuotias herrasmies ilmoitti kovaan ääneen, että kävele keskenäs mettässä. Me menemme tietä pitkin! Järjestysmies ei voinut mitään, vaikka kuinka yritti puhua järkeä päähän näille älyköille. Meitä meni samaan aikaan kymmenkunta kuuliaista rallifania jakkarat olalla polkua pitkin harvassa metsässä, mutta aina näitä sankareita löytyy jotka ei suostu yhteisiin sääntöihin. Kovasti myös arvostan vapaaehtoisia jotka siellä yrittää saada ihmiset oikeille paikoille saaden palkaksi vain haukut.

Jäi vahva fiilis, että tätä kilpailua tullaan muistelemaan vielä pitkään, mikäli ralli palaa tutulle paikalleen kalenterissa. Pimeässä jarrulevyt hehkuivat ja autojen perässä heilui paikoin erittäin näyttäviä ketunhäntiä. Syksy oli mielestäni erinomainen ajankohta rallille, mutta nähtäväksi jää mitä tulevaisuudessa tapahtuu. Vaikka WRC:n puolella härmäläiset eivät podiumille yltäneetkään, niin viikonlopusta jäi erittäin hienot fiilis ja paljon parjattu YLE laittoi parasta pöytään, jotta kotona sai myös täyden rallitunnelman. Liekö hieno TV toteutus oli yksi syy, miksi reitin varrella ei niin paljon katsojia näkynyt kuin odotettiin.
 

franz galle

Well-known member
Liittynyt
22.4.2008
Viestit
237
Kovasti myös arvostan vapaaehtoisia jotka siellä yrittää saada ihmiset oikeille paikoille saaden palkaksi vain haukut....

...Jäi vahva fiilis, että tätä kilpailua tullaan muistelemaan vielä pitkään...
Sahloinen-Moksissa kyllä-joo Miikka Anttilan kuskaama Michele Mouton rähjäsi avatusta sivuikkunasta kahdelle nuorehkolle nais-järkkärille, kun 'no joo' vähän vaarallisessa paikassa oli pari katsojaa.
Olisivat voineet vastata että 'sinun ajaessasi tässä rallissa 80-luvulla mikä tahansa paikka penkalla oli vaarallinen.'

Tämä kilpailu oli kunnon ralli! Ja niin se vaan on että tosi-vetomiehet tulee rajan takaa.

Sunnuntai Suurajoissa on aina tätä auringonpaisteista haukottelua.
Perjantai-illan lataus on jotain ihan muuta!
 
Ylös