Suomen MM-ralli 2022

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
757
Kovaa veti Tänak vikalle ek:lle, mutta 8.1 sekuntia sai Kalle virolaista kiinni päivän ekan loopin aikana. Vastaavasti Evans otti Lappia kiinni 7.1 sekuntia. Eiköhän voittotaistelu käydä Tänakin ja Kallen välillä ja kolmannesta sijasta kamppaillaan Evansin ja EP:n kesken.

Kaikkien aikojen tiukin TOP4 on Suomessa ollut vuonna 2010, jolloin neljä parasta mahtui 30.7 sekunnin sisään (0.10 s/km). Vuonna 2001 ero oli 33.9 sekuntia, mutta sekunti / kilometreiksi muutettuna ero oli 0.08 s/km. Tällä hetkellä ykkösen ja nelosen välinen ero on juurikin 0.10 s/km. Evanskin pystyi päivän neljällä erikoiskokeella olemaan 1.4 sekuntia Tänakia nopeampi, joten melkein harvinaisen tiukasti tuo kovin nelikko vääntää keskenään.
 

hila

A-sijan Tuntija
Liittynyt
22.5.2014
Viestit
4194
Sijainti
Maalla
Olipa taas huima aamupäivä.
EP on myös herännyt kisaa ajmaan kun oli ekan hieman nukuksissa jonka jälkeen on tullut tosi hyvin.
Kalle on myös lyönyt oikean taisteluvaihteen päälle ja ajaa tosissaan rallin voitosta.
Elfy tulee myös hyvää kyytiä.
No Oit reuhoaa aivan käsittämättömällä tavalla. En tiedä miten se penkalla näkyy mutta kotimonitorissa se on melkoista menoa. Varsinkin nyt kun hänellä on 3 kpl "herhiläisiä" niskassa eikä Oit tule antamaan yhtään sijaa ilmaiseksi. Ainoo epäilys on vaan että miten pitkään kuntopohja ja auto kestää tuota menoa.
Huttusen tilanne on taas todella surkea. Näyttöjä pitäis antaa mutta tuolla autolla se nyt ei onnistu mitenkään.
Toivottavasti saavat auton iltapäivän lenkille kuntoon.

Lauantain Iltapäivän lenkistä on taas kerran tulossa todella jännä. :)
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14538
Sijainti
Tampereen lenkki
Toyotalla n. 10kmh pienempi huippunopeus hyundaihin verrattuna jyväskylä säädöillä. Takasiipihän määrittää paljolti huiput..
Ainakaan graafiikoissa ei nopeuksissa ollut eroja. Kaikki piikkas jossakin 190km/h paikkeilla.
Mun silmään kyllä osui parikin kertaa että Toyotat ei kulkenut juurikaan 180 km/h yli mutta etenkin Tänakin Hyundai meni jopa yli 190 km/h.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14538
Sijainti
Tampereen lenkki
Semmonen kysymys iltaan, että paljon on suurin Jyväskylässä mitattu huippunopeus? Itsellä sellainen muistikuva, että Basti Lindholm ja 211kmh Laukaassa. Onko parempaa tietoa?
Ei taida olla kovempia. Kun ei niiden juuri enempää tarvitse kulkea niin se riittää... Nykyiset taitaa mennä noin 190km/h
En tiedä vastausta, mutta tosiaan noi vanhat 2-litraiset WRC-autot kulki yli 200 kilsaa tunnissa, nykyisillä pienemmillä moottoreilla se ei ole enää onnistunut, tai jos välitykset laitettaisiin sellaiseksi niin suorituskyky kärsisi muualta.
 

Bullet Tooth Tony

Well-known member
Liittynyt
24.9.2016
Viestit
291
Esuppi oli aamun osalta pettymys. Kallen nousun kärjen tuntumaan nyt tiesikin ennakkoon.

Penkalta nähtynä uudet autot eivät tunnu yhtä vaikuttavilta kuin edeltäjänsä. Hienoja silti ovat. Ralli ei mennyt hybridien myötä pilalle.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
522
Sijainti
pk.seutu
Kalle ja Tänak tulee hyvin. Näyttää siltä, että voittokamppailu käydään heidän välillään.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3490
Tänään Vekkula 1:lta katsojan suusta kuultua. "Tää pätkä on laiton, katselualueet pitäisi olla 10m taaempana"

Ei niin ihmeenä niin järkkäri ei reagoinut millään tavalla 😃

Oliko Huttusella vieläkin auto rikki? Omaan silmiin näytti ja kuulosti kun olisi vaan himmaillut.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3490
Tänäkin meno oli kyllä huiman näköistä etenkin nyt sateen liukastamana.

Ihmeen paljon oli ainakin äskesellä pätkällä sitä perus kännijengiä. Oletin että eivät tulisi paikalle kun noin paljon sataa, mutta väärässä olin 😃

Patajoelle pitäisi suunnistaa seuraavalle lenkille. Siellä en muista aiemmin olleeni?
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4183
En tiedä vastausta, mutta tosiaan noi vanhat 2-litraiset WRC-autot kulki yli 200 kilsaa tunnissa, nykyisillä pienemmillä moottoreilla se ei ole enää onnistunut, tai jos välitykset laitettaisiin sellaiseksi niin suorituskyky kärsisi muualta.
Ilmanvastuksesta toi ero tulee, autoissa on yli 500hp, ei kulku ole kiinni moottorin koosta.
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
545
Ilmanvastuksesta toi ero tulee, autoissa on yli 500hp, ei kulku ole kiinni moottorin koosta.
Joo, teho vaikuttaa huippunopeuteen. Isompi iskutilavuus tuo vääntöä, mutta se vaikuttaa sitten taas kiihtyvyyteen. Kaksilitraisissa vääntö on ollut parempi, ainakin jos hybridiä ei oteta mukaan, joten voisiko ne välitykset kuitenkin olla lyhyemmät, että saadaan se auto ripeästi liikkelle, huomioiden vielä tuo suurempi aeron määrä ja lisäksi Rally 1:n massa?

R1:ssä Toyotan sivujen mukaan maksimivääntö yli 500 Nm ja hybridi antaa 180 Nm. 2017 WRC-autoissa taas vääntö on ollut 420-450 Nm luokkaa, joten ilman hybridiä Rally 1:n vääntö olisi kohtalaisesti kaksilitraisia pienempi, niissä kun oli siellä 550-600 Nm tienoilla. Suhteellisestihan tuo ero on hyvin merkittävä. Suhteellisesti tarkastellen ero massoissa ei ole kuitenkaan niin suuri ja kaksilitraiset sijoittuvat 2017 WRC:n ja Rally 1:n väliin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14538
Sijainti
Tampereen lenkki
Ilmanvastuksesta toi ero tulee, autoissa on yli 500hp, ei kulku ole kiinni moottorin koosta.
Miten se ero voi tulla ilmanvastuksesta? Jo vuoden 2011 autoissa huippunopeus oli pienempi, vaikkei niissä ollut isoja siipiä. En ole minkään tason inssi, mutta väittäisin että kyseessä on väännön ja käytettävissä olevin välitysten suhde.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14538
Sijainti
Tampereen lenkki
Tämmöset arviot heitin taulukkolaskentaan sairaspedissä makoillessa (toki pätkien keskinopeudet arvioitu aiempien vuosien perusteella ja uusien osuuksien osalta omalla arviolla verraten vastaaviin osuuksiin. Nopein pätkä olisi siis Sahloinen - Moksi 2, hitain (metsäpätkä) Oittila 1, ja voittajan koko rallin keskinopeus olisi n. 124 km/h. Tällöin se olisi viidenneksi nopein koskaan ajettu MM-ralli.

StageEstimateLengthTimeWhole Avg Speed At This point
Harju 175.00 km/h3.48 km02:47.075.00 km/h
Laukaa 1129.00 km/h11.75 km05:27.9110.78 km/h
Lankamaa 1129.50 km/h21.69 km10:03.0121.06 km/h
Laukaa 2131.00 km/h11.75 km05:22.9123.32 km/h
Lankamaa 2131.50 km/h21.69 km09:53.8125.73 km/h
Harju 275.00 km/h2.01 km01:36.5123.41 km/h
Ässämäki 1128.50 km/h12.31 km05:44.9124.13 km/h
Sahloinen-Moksi 1130.00 km/h15.70 km07:14.8125.01 km/h
Ässämäki 2130.00 km/h12.31 km05:40.9125.54 km/h
Sahloinen-Moksi 2132.00 km/h15.70 km07:08.2126.29 km/h
Päijälä 1126.00 km/h20.19 km09:36.9126.25 km/h
Rapsula 1121.00 km/h20.56 km10:11.7125.59 km/h
Patajoki 1119.00 km/h13.75 km06:56.0125.07 km/h
Vekkula 1122.50 km/h20.65 km10:06.9124.80 km/h
Päijälä 2128.00 km/h20.19 km09:27.8125.09 km/h
Rapsula 2123.00 km/h20.56 km10:01.8124.91 km/h
Patajoki 2120.50 km/h13.75 km06:50.8124.66 km/h
Vekkula 2125.00 km/h20.65 km09:54.7124.69 km/h
Oittila 1117.00 km/h10.84 km05:33.5124.38 km/h
Ruuhimäki 1123.00 km/h11.12 km05:25.5124.33 km/h
Oittila 2119.00 km/h10.84 km05:27.9124.14 km/h
Ruuhimäki 2125.00 km/h11.12 km05:20.3124.17 km/h
TOTAL322.61 km02:35:53.5124.17 km/h

Laskelmahan on siis tehty sillä oletuksella, että rallin voittaja ajaa joka pätkälle pohjat, mikä ei varmastikaan tule toteutumaan, vaikka Kalle nyt onkin Kalle, mutta mennään nyt tällä arviolla ja katotaan mitkä numerot osuu kohdilleen.
Tähän mennessä osunu veikkaukset tosi lähelle, mutta Patajoen oon arvioinut aivan liian hitaaksi. Vekkula 1:n pohjien veikkaus meni 6 sekunnin päähän vaikka kyseessä lähes täysin uusi pätkä :D
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
545
Miten se ero voi tulla ilmanvastuksesta? Jo vuoden 2011 autoissa huippunopeus oli pienempi, vaikkei niissä ollut isoja siipiä. En ole minkään tason inssi, mutta väittäisin että kyseessä on väännön ja käytettävissä olevin välitysten suhde.
Jep, 2010 vs 2011 teho oli sama, mutta vääntö tippui noin viidenneksellä ja aerot eivät eronneet sen kummemmin.

ps. Olen konetekniikan DI, mutta ajoneuvotekniikka ei sinänsä kuulu kyllä omiin vahvuuksiin :ROFLMAO:
 

Freak

Well-known member
Liittynyt
13.4.2012
Viestit
2476
Sijainti
Botniaringin ja Kemoran välimaastossa
Ei kai sillä hybridillä ole mitään tekemistä huippunopeuden kanssa. Sähkömoottori on parhaimmillaan lähdössä ja kiihdytyksissä pienistä nopeuksista. Polttomoottorin teho tässä tapauksessa on riippuvainen minkä kokoinen reikä on turbon imuaukossa, ts. mikä on kuristimen koko. Reiästä ei saada ilmaa menemään tiettyä määrää enempää läpi vaikka kuinka yrittäisi. Fysiikan lait tulevat vastaan, koska vallitseva ilmanpaine ja tyhjiö on kaikille sama. Kaikki autot ottivat suurimmalla vaihteella rajoittajaan eli huippunopeuden ero johtuu vain välityksistä, ei mistään muusta.
 
Ylös