Kopsahti johonkin ja takaripustuksessa sanomista.Oliko tietoa mikä Heikkilälle tuli?
Kopsahti johonkin ja takaripustuksessa sanomista.Oliko tietoa mikä Heikkilälle tuli?
Toyotalla n. 10kmh pienempi huippunopeus hyundaihin verrattuna jyväskylä säädöillä. Takasiipihän määrittää paljolti huiput..
Mun silmään kyllä osui parikin kertaa että Toyotat ei kulkenut juurikaan 180 km/h yli mutta etenkin Tänakin Hyundai meni jopa yli 190 km/h.Ainakaan graafiikoissa ei nopeuksissa ollut eroja. Kaikki piikkas jossakin 190km/h paikkeilla.
Semmonen kysymys iltaan, että paljon on suurin Jyväskylässä mitattu huippunopeus? Itsellä sellainen muistikuva, että Basti Lindholm ja 211kmh Laukaassa. Onko parempaa tietoa?
En tiedä vastausta, mutta tosiaan noi vanhat 2-litraiset WRC-autot kulki yli 200 kilsaa tunnissa, nykyisillä pienemmillä moottoreilla se ei ole enää onnistunut, tai jos välitykset laitettaisiin sellaiseksi niin suorituskyky kärsisi muualta.Ei taida olla kovempia. Kun ei niiden juuri enempää tarvitse kulkea niin se riittää... Nykyiset taitaa mennä noin 190km/h
No Oit reuhoaa aivan käsittämättömällä tavalla. En tiedä miten se penkalla näkyy mutta kotimonitorissa se on melkoista menoa.
Ilmanvastuksesta toi ero tulee, autoissa on yli 500hp, ei kulku ole kiinni moottorin koosta.En tiedä vastausta, mutta tosiaan noi vanhat 2-litraiset WRC-autot kulki yli 200 kilsaa tunnissa, nykyisillä pienemmillä moottoreilla se ei ole enää onnistunut, tai jos välitykset laitettaisiin sellaiseksi niin suorituskyky kärsisi muualta.
Joo, teho vaikuttaa huippunopeuteen. Isompi iskutilavuus tuo vääntöä, mutta se vaikuttaa sitten taas kiihtyvyyteen. Kaksilitraisissa vääntö on ollut parempi, ainakin jos hybridiä ei oteta mukaan, joten voisiko ne välitykset kuitenkin olla lyhyemmät, että saadaan se auto ripeästi liikkelle, huomioiden vielä tuo suurempi aeron määrä ja lisäksi Rally 1:n massa?Ilmanvastuksesta toi ero tulee, autoissa on yli 500hp, ei kulku ole kiinni moottorin koosta.
Miten se ero voi tulla ilmanvastuksesta? Jo vuoden 2011 autoissa huippunopeus oli pienempi, vaikkei niissä ollut isoja siipiä. En ole minkään tason inssi, mutta väittäisin että kyseessä on väännön ja käytettävissä olevin välitysten suhde.Ilmanvastuksesta toi ero tulee, autoissa on yli 500hp, ei kulku ole kiinni moottorin koosta.
Tähän mennessä osunu veikkaukset tosi lähelle, mutta Patajoen oon arvioinut aivan liian hitaaksi. Vekkula 1:n pohjien veikkaus meni 6 sekunnin päähän vaikka kyseessä lähes täysin uusi pätkäTämmöset arviot heitin taulukkolaskentaan sairaspedissä makoillessa (toki pätkien keskinopeudet arvioitu aiempien vuosien perusteella ja uusien osuuksien osalta omalla arviolla verraten vastaaviin osuuksiin. Nopein pätkä olisi siis Sahloinen - Moksi 2, hitain (metsäpätkä) Oittila 1, ja voittajan koko rallin keskinopeus olisi n. 124 km/h. Tällöin se olisi viidenneksi nopein koskaan ajettu MM-ralli.
Stage Estimate Length Time Whole Avg Speed At This point Harju 1 75.00 km/h 3.48 km 02:47.0 75.00 km/h Laukaa 1 129.00 km/h 11.75 km 05:27.9 110.78 km/h Lankamaa 1 129.50 km/h 21.69 km 10:03.0 121.06 km/h Laukaa 2 131.00 km/h 11.75 km 05:22.9 123.32 km/h Lankamaa 2 131.50 km/h 21.69 km 09:53.8 125.73 km/h Harju 2 75.00 km/h 2.01 km 01:36.5 123.41 km/h Ässämäki 1 128.50 km/h 12.31 km 05:44.9 124.13 km/h Sahloinen-Moksi 1 130.00 km/h 15.70 km 07:14.8 125.01 km/h Ässämäki 2 130.00 km/h 12.31 km 05:40.9 125.54 km/h Sahloinen-Moksi 2 132.00 km/h 15.70 km 07:08.2 126.29 km/h Päijälä 1 126.00 km/h 20.19 km 09:36.9 126.25 km/h Rapsula 1 121.00 km/h 20.56 km 10:11.7 125.59 km/h Patajoki 1 119.00 km/h 13.75 km 06:56.0 125.07 km/h Vekkula 1 122.50 km/h 20.65 km 10:06.9 124.80 km/h Päijälä 2 128.00 km/h 20.19 km 09:27.8 125.09 km/h Rapsula 2 123.00 km/h 20.56 km 10:01.8 124.91 km/h Patajoki 2 120.50 km/h 13.75 km 06:50.8 124.66 km/h Vekkula 2 125.00 km/h 20.65 km 09:54.7 124.69 km/h Oittila 1 117.00 km/h 10.84 km 05:33.5 124.38 km/h Ruuhimäki 1 123.00 km/h 11.12 km 05:25.5 124.33 km/h Oittila 2 119.00 km/h 10.84 km 05:27.9 124.14 km/h Ruuhimäki 2 125.00 km/h 11.12 km 05:20.3 124.17 km/h TOTAL 322.61 km 02:35:53.5 124.17 km/h
Laskelmahan on siis tehty sillä oletuksella, että rallin voittaja ajaa joka pätkälle pohjat, mikä ei varmastikaan tule toteutumaan, vaikka Kalle nyt onkin Kalle, mutta mennään nyt tällä arviolla ja katotaan mitkä numerot osuu kohdilleen.
Jep, 2010 vs 2011 teho oli sama, mutta vääntö tippui noin viidenneksellä ja aerot eivät eronneet sen kummemmin.Miten se ero voi tulla ilmanvastuksesta? Jo vuoden 2011 autoissa huippunopeus oli pienempi, vaikkei niissä ollut isoja siipiä. En ole minkään tason inssi, mutta väittäisin että kyseessä on väännön ja käytettävissä olevin välitysten suhde.