Suomen MM-ralli 2022

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3614
Sijainti
JKL
Iso ongelma monella pätkällä oli järjestyshenkilöstön puute. Porukkaa on vähän ja sekin vanhaa. Moni sanoi tämän vuoden olevan viimeinen eikä uusia järkkäreitä tule. Lankamaalla ja Laukaassa olleet järkkärit oli myös Patajoella eli kun aikanaan yksi seura järjesti pätkän niin nyt sama seura hoiti useampaa pätkää. Se oli yksi niistä syistä miksi Lankamaa peruttiin. Ei ollut tarpeeksi henkilöstöä siihen yleisömäärään.
 

Captain Slow

Well-known member
Liittynyt
7.2.2013
Viestit
102
Erittäin hyvin kiteytetty. 👍
Jotain tämän suuntaista ajattelin tapahtuneen heti tuolloin kun pätkä peruttiin. Ja kun vähän on lukenut rivien välistä pitkin palstoja, niin tunne tästä vain vahvistui. No ehkä tähän vielä joskus selvyys saadaan ihan järjestäjien toimesta. Oli syyt sitten lopulta mitkä tahansa, niin toivottavasti tästä oppivat niin katsojat kuin järjestäjätkin.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Täällä on Lappia parjattu, mutta ihan hyvinhän tuo veti. Toiseksi nopein Toyota eikä ilman eilistä tuulilasirikkoa olisi ollut kovin kaukana Rovanperästä ja Tänakista tänä aamuna viimeiseen päivään lähdettäessä.

Oma mokakaan ei vaikuttanut loppusijoitukseen ja Evans jäi selkeästi taakse virheestä huolimatta. Hyvä suoritus mielestäni. Varsinkaan kun ei ole saanut kaikkia kisoja alle.

Viime vuoden Jyskälän suoritus on kanssa kova, jos +40kg ja alitehoinen moottori pitää paikkansa, nämä ilmeisesti Latvalan suusta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16071
Sijainti
Tampereen lenkki
Oma mokakaan ei vaikuttanut loppusijoitukseen ja Evans jäi selkeästi taakse virheestä huolimatta.
Lappi oli todella onnekas tässä tilanteessa
1. Auto pyöri pehmeästi pellolla eikä osunut kiveen tms
2. Auto jäi pyörilleen
3. Evans oli menettänyt aikaa edellisenä päivänä takarenkaan vioittumiseen
4. Auto kesti loppuun asti

En tiedä oliko sitten tavallaan vara ottaa riskiä kun tiesi että tallikaveri varmistaa vielä selustaa, mutta eihän tuossa kohtaa ollut enää mitään sijoituksia kiinni ajettavana. Jos tuossa kohtaa olisi vaikka Neuville päässyt nappaamaan korkeammat tallipisteet, se olisi ollut iso moka.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5628
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Lapin tilanteesta.... Oli tilanne miten yllättävä tahansa, niin siitähän ei pääse mihinkään, etteikö se olisi ollut kuljettajan virhe. Having said that, oli myös oikeus ja kohtuus, että Kroatian, Sardinian ja eilisen jälkeen Lapilla oli kerrankin tänä vuonna myös tuuria mukana.
 

Hanapeitto

Well-known member
Liittynyt
6.7.2019
Viestit
73
Lappi oli todella onnekas tässä tilanteessa
1. Auto pyöri pehmeästi pellolla eikä osunut kiveen tms
2. Auto jäi pyörilleen
3. Evans oli menettänyt aikaa edellisenä päivänä takarenkaan vioittumiseen
4. Auto kesti loppuun asti

En tiedä oliko sitten tavallaan vara ottaa riskiä kun tiesi että tallikaveri varmistaa vielä selustaa, mutta eihän tuossa kohtaa ollut enää mitään sijoituksia kiinni ajettavana. Jos tuossa kohtaa olisi vaikka Neuville päässyt nappaamaan korkeammat tallipisteet, se olisi ollut iso moka.
Ei ollut kyllä riskin ottamisen kanssa mitään tekemistä tossa virheessä, päinvastoin.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Solbergin ulosajosta vielä analyysiä, kaveri lataa mutkaan ihan täysiä ja vaihtaa vielä neloselle siinä kohtaa missä muut vähän nostaa kaasua kolmonen päällä.
"Se yliohjautu."

Tuosta tuli itselle yksi ikimuistettavimmista rallihetkistä. Aivan kuin jostain sketsisarjasta.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8796
Sijainti
Vantaa
Lappi oli todella onnekas tässä tilanteessa
1. Auto pyöri pehmeästi pellolla eikä osunut kiveen tms
2. Auto jäi pyörilleen
3. Evans oli menettänyt aikaa edellisenä päivänä takarenkaan vioittumiseen
4. Auto kesti loppuun asti

En tiedä oliko sitten tavallaan vara ottaa riskiä kun tiesi että tallikaveri varmistaa vielä selustaa, mutta eihän tuossa kohtaa ollut enää mitään sijoituksia kiinni ajettavana. Jos tuossa kohtaa olisi vaikka Neuville päässyt nappaamaan korkeammat tallipisteet, se olisi ollut iso moka.
No ei kai Esupin eilinen tuulilasirikkokaan ainakaan vauhtia tuonut eli olihan siellä molemmilla eilen ongelmia.
 

Late

Peugeot 205 T16
Liittynyt
3.10.2003
Viestit
2114
Ihme kitinää lähtöpaikasta. Jos parissa ekassa kilpailussa on tekniikka murhetta niin ei ole loppu kaudesta mitään mahiksia jos lähdettäs heti käännetyssä.

Urheilussa nyt vaan nopein on eka, ihan loogista. Ennen ei käännetty mitään rallin aikana. Siinä sitten seisoivat maalin lähistöllö jotta ei joutunut auraamaan. Saipa siinä jotain sakkojakin kun liian lähellä maalia seisoivat. Ja taktikointi urheilussa on perseestä ja tällä systeemillä siitä on päästy eroon.
 

arskar1970

Well-known member
Liittynyt
14.10.2012
Viestit
178
Eli kävikö tässä näin:

-Katsojia oli väärissä paikoissa. Mouton ja muut järjestäjät tästä infosivat kilpailun johtoa.
-Kilpailunjohto päätti siirtää EK:n starttia 15 minuutilla, tarkoituksena saada tämän aikana katsojat oikeille paikoille.
-Tieto siirrosta ei mennyt EK:n lähtöön jostain syystä ja Rovanperä lähetettiin alkuperäisellä ajalla liikkeelle. TV-lähetyksessä luki "stage delayed" vain hetki ennen Kallen starttaamista.
-EK:n turvallisuutta ei pystytty takaamaan, joten laitettiin punaiset liput Kallelle.
-Tässä vaiheessa olisi mennyt liikaa aikaa Kallen körötellä pätkä läpi siirtymävauhtia ja sen jälkeen vielä mahdollisesti 0-auton olisi pitänyt pätkä ajaa läpi ja tarkistaa pätkän turvallisuus.
-Pätkä päätettiin perua koska aikatauluista olisi jääty aivan liikaa jälkeen. Peruminen oli ns. pienempi paha.

Eli tässä skenaariossa juurisyy viivästykselle oli väärissä paikoissa olleet katsojat, mutta lopullinen syy pätkän perumiselle oli lähtöpään moka kun Kalle päästettiin pätkälle liian aikaisin.
Tuli kuunneltua kyseisen pätkän radioliikennettä, niin kyllä katsoja ongelma oli jo kuosissaan ennen pätkän viivästyttämistä.
Pirunmoinen pula tuntui pätkällä olevan järkkäreistä, kun niitä siirreltiin eri paikkoihin ja siimaa kuljeteltiin nolla-autoissa myös laitettavaksi eri paikkoihin.

Kallelle tuli tieto juuri ennen lähtöaikaansa teamiradion kautta, että pätkän alku viivästyy 5 minuuttia, mutta tietoa ei ollut sitten lähdössä ja Kalle lähti tietenkin lähtöaikansa mukaisesti, kun hänen lähtöään ei mitenkään estetty. Tämän jälkeen alkoi radiossa täydellinen itkunsekainen paniikki varmaankin ek-päällikön toimesta. "ei saa lähettää ketään, meillä ei ole lähtölupaa, Neuvillea ette päästä lähtemään"...
Seuraavaksi sitten jäi pätkän jaksopäälliköt tiedottamatta kokonaan, mitä seuraavaksi tapahtuu. No porukkahan alkoi valumaan tientäydeltä, joten ei ollut enään mitään mahdollisuutta laittaa pätkää käyntiin. Edes siinä vaiheessa, kun pätkältä alettiin käännyttämään autoja lähdöstä ei tiedotettu jaksopäälliköitä onko pätkä peruttu vai ei.
 

hitsaaja

Active member
Liittynyt
6.4.2018
Viestit
26
Jotain tämän suuntaista ajattelin tapahtuneen heti tuolloin kun pätkä peruttiin. Ja kun vähän on lukenut rivien välistä pitkin palstoja, niin tunne tästä vain vahvistui. No ehkä tähän vielä joskus selvyys saadaan ihan järjestäjien toimesta. Oli syyt sitten lopulta mitkä tahansa, niin toivottavasti tästä oppivat niin katsojat kuin järjestäjätkin.
Itse olin Lankamaalla toisella vedolla p4 paikkeilla risteyksestä hieman pätkää vastakarvaan, tien molemmilla puolin oli järjestäjän siimat ja kaikki ihmiset olivat siiman takana. Ensimmäiset etuautot ajoivat läpi pysähtymättä mutta Anttila ja Mouton pysähtyivät paikalle ja järjestysmiehet käskivät pois siiman takaa toiselle puolen tietä tai 200 metriä pätkää eteenpäin paikoille josta näit todennäköisemmin jonkun metsän eläimistä kun ralliauton. Lopputuloksena muistaakseni 00 auto, saefty auto ja 0 auto ajoivat pätkän siitälähtien lähes peräkkäin ja pätkän suunniteltuun alkamisaikaan ei ollut enää kymmentä minuuttia. Siinävaiheessa jo mietin että tämä ei välttämättä pääty hyvin.
 

PaksuPasi

Member
Liittynyt
3.10.2021
Viestit
7
Nyt kun yleisön käytös on noussut puheeksi, niin sananen omista kokemuksista tältä vuodelta. Katselin lauantaina Vekkulan pätkällä, kun porukkaa majoittui ulkokurviini pitkän suoran jälkeiseen vasuriin. Järkkäreitä ei näkynyt missään tai sitten olivat laittaneet liivit taskuun. Moutoon ja muut turvat ajoivat ohi eivätkä reagoineet asiana, niin en kehdannut ruveta leikkimään minkäänlaista penkkapoliisia. Tyydyin siis nynnynä muutaman muun katsojan kanssa jupisemaan asiasta puoliääneen ja mulkoilemaan. Nuo ulkokurvin sankarit tulivat itse sisäkurvin puolelle ensimmäisten autojen jälkeen kun olivat vastaanottaneet melkoisen kivisateen.

Toisella ajokerralla olimme 90-risteyksessä jonne porukkaa rynnii aivan minuutteja ennen autojen tuloa. Kun järkkärinä toiminut vanhempi herrasmies kielsi näiltä jälki-ilmoittautuneilta tiellä kävelyn sai hän osakseen melkoisen törkeää huutelua ja jopa uhkailua. Siinä kohtaa oli pakko avata itsekin sanaista arkkua ja osoittaa tukea järkkärille. Hölmöintä mielestäni tilanteessa oli se, että metsän puolella kulki todella tasainen polku/motoura eikä kävelymatka pidentynyt monellakaan metrillä.

Sunnuntaina Oittilassa silmiin pisti myös järkkäreiden vähyys. Ns Mikkelssenin paikassa muistaakseni Skodasta tippui tielle muovin paloja. Noita paloja siivoamaan lähti könyämään melko huono jalkainen eläkeläinen keltaisessa liivissä. Hänellä kesti niin kauan päästä rinnettä alas tielle, että seuraava auto ennätti jo ajaa romujen yli. Onneksi joku valveutunut katsoja oli lähellä ja loikki tielle siivoamaan romut pois ladulta. Hän saikin ansaitsemansa suosionosoitukset katsojilta, vaikkakin en ole aivan varma menikö tuo nyt aivan FIA:n ohjeiden mukaan.

Tämän ylipitkän sepostuksen pointti on seuraava. Olen huolissani mistä saamme tulevaisuudessa järkkäreitä? Nykyisit katsojissa on paljon kaikenlaisia suorittajia jotka vaativat rahoilleen vastinetta piittaamatta yhteisistä säännöistä. Kun nämä kaikkihetimullenyt-tyypit rynnivät ryhmänä lippusiimojen yli on yksinäisellä eläkeläis järkkärillä aika vähän tehtävissä. Kenties rallin seuraaminen on jatkossa enemmän menossa karsina malliin eikä muualle ole sallittua mennä, kuin merkityille paikoille. Se on todella sääli, mutta jossain määrin ymmärrän tuon. Itsellä tosin jää tuossa kohtaa rallin seuraaminen sohvahommiksi.

Yksi positiivinen asia oli, että känni ördääjiä en nähnyt kuin Oittilan P2-alueella. Tosin siellä jos jossain heidän olikin erittäin hyvä repiä lärpätin perkelettä kaltaistensa joukossa. Toinen ja isoin posi oli itse kilpailu. Vaikka pikkasen edelleen harmittaa ettei Kalle voittoa vienyt, niin onhan se pakko nostaa Tänakille hattua. Huima ukko ja muutenkin älyttömän kovaa vetoa kaikilta neljän kärjessä.

Kyllä on taas pitkä vuosi odotella tuota fiilistä, kun könyää Hiacen kontista aamukuudeksi nauhojen taakse odottamaan autoja ralliradion tiivistäessä tunnelmaa.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ei kai sillä hybridillä ole mitään tekemistä huippunopeuden kanssa. Sähkömoottori on parhaimmillaan lähdössä ja kiihdytyksissä pienistä nopeuksista. Polttomoottorin teho tässä tapauksessa on riippuvainen minkä kokoinen reikä on turbon imuaukossa, ts. mikä on kuristimen koko. Reiästä ei saada ilmaa menemään tiettyä määrää enempää läpi vaikka kuinka yrittäisi. Fysiikan lait tulevat vastaan, koska vallitseva ilmanpaine ja tyhjiö on kaikille sama. Kaikki autot ottivat suurimmalla vaihteella rajoittajaan eli huippunopeuden ero johtuu vain välityksistä, ei mistään muusta.
Jos oikein hifistellään niin pitäisi olla intercoolerit molemmin puolin turboa. Ilma laajenee lämmetessään joten kylmää ilmaa mahtuu kuristimen läpi enemmän kuin lammintä. Turbon kuristimen läpi survottuna ilma lämpiää jolloin sitä pitäisi taas viilentää jotta sylintereihin mahtuu enemmän ilma-polttoaineseosta palamaan ja tehoa tuottamaan. Kokonaan toinen juttu sitten on, onko tällä käytännössä merkitystä vai hifistelläänkö vain joidenkin watin osien tehonlisäyksellä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1631
Viime vuoden Jyskälän suoritus on kanssa kova, jos +40kg ja alitehoinen moottori pitää paikkansa, nämä ilmeisesti Latvalan suusta.
Eikös JM sanonut ensin +20kg johon EP kommentoi +40kg....heittikö läpällä??? Emme tiedä...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ralliautoilun on luonteeltaan sellainen laji, ettei siitä koskaan saada sataprosenttisen tasapuolista kaikille. Ehkä olisi hyvä ottaa tähän lähtöjärjestysasiaan samanlainen näkökulma kuin eräällä vanhalla suomalaisella mestarille: jonkun on pakko lähtee ensimmäisenä, joskus siitä on haittaa ja joskus hyötyä.
Thats it. Pulinat pois.
Kaikille yksityyppi-sähköautot ja ajetaan 5 km pätkiä 4 kpl per päivä ja välillä lataillaan akkuja.... Muutoin ei tasaisuutta päästä lähellekään.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Tuo Esupin ilman tuulilasia ajaminen. Aika iso turvallisuusriski. Koskahan tuo kielletään. Kuvitelkaa vastaava kiviepisodi lauantailta. Vois käydä huonosti.
Jos tiputtaa ripustukset jostain kulmasta EK:n varteen niin siirtymälle ei ole enää mitään asiaa kolmipyöräisellä. Taitaa pelkkä puhjennut kummikin olla no-no. Samoin Kankkus-tyylinen konehuoneessa roikkuminen ja käsin kaasuttaminen on tietääkseni bannattu. Voisin kyl kans kuvitella et ilman tuulilasia ajaminen siirtymällä kiellettäisiin.
 
Ylös