Suomen MM-ralli 2024 reittispekulaatiot

MVRX

Well-known member
Liittynyt
28.10.2017
Viestit
843
Sijainti
Manselainen syrjäisellä etelärannikolla
Siitama menee niin lähelle Tamperetta että sinne ei kannata ajaa lenkin ekana pätkänä. Västilän jatkona esimerkiksi toimisi. Aiemmin olisin sanonut että liian nopea pätkä, mutta jos Myhinpää käy niin kyllä Siitamakin. Shikaaneja ei tarvita, koska siinä on sopivasti risteykset rytmittämässä. Siitamaa kyllä ajettiin vielä 1999 viimeksi.

Juupajoki-Väärinmaja-akseli olisi kyllä tervetullut paluu reitille eikä siirtymätkään kasvaisi merkittävästi, ja tosiaan voisi yhdistellä Jämsän ja Petäjäveden reitteihin. Kolonkulma myös tarjolla tämän seudun hienoista pätkistä.

Ja Surkeehan on pitkälti samaa tiestöä kuin nykyinen Moksi - Sahloinen.
Eikös Rönnillä ollut etähuolto joskus?
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14821
Sijainti
Tampereen lenkki
Silloin se ei ollut varsinaisesti etähuolto, koska keskushuoltoa ei ollut. Nykyään Rönnissä saisi vaihtaa renkaat, ei muuta.
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
188
Tampereen lenkki on minunkin "märkä päiväuni".....
Mutta onkohan kuitenkaan realistista haaveilua? Toki Västilän jatkoksi voitaisiin ajaa ainakin osa vanhaa Sahalahtea, Uskila ja Siitama. Siitamassa on hyvänä puolena se, että esimerkiksi 4,4 kilsan kohdalla olevaan risteykseen pääsee helposti, ja vieressä on laajat peltoalueet. Samoin Siitaman kylän risteykseen pääsee helposti. Yleisön kannalta Siitama olisi todellinen herkkupala juuri helpon saavutettavuuden vuoksi. Ja kyllähän "pieneltä tieltä" isolle tielle tulevassa risteyksessä on ihan mielenkiintoisia ajosuorituksia nähty, Ylen tv-kamerat olivat paikassa vuosi toisensa jälkeen.
Savo on tienä hieno, mutta nykyiseen MM-ralliin todella hankala väliteiden puutteen vuoksi.

Keuruun lenkkiä kaipaisin takaisin, ainakin Urria ja Jukojärvi olisivat hyviä pätkiä. Jukojärven lukuisat risteykset tekevät pätkästä helposti saavutettavan.
Miten Päijänteen itäpuoli? Voisiko ajatella lenkkiä Oittila, Lempää (pitkänä), Ylemmäinen-Mynnilä ja Ruuhimäki? Kilsoja yms. en laskenut, mutta jotenkin ymmärtääkseni tuollaisen lenkin voisi rakentaa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14821
Sijainti
Tampereen lenkki
Tampereen lenkki on minunkin "märkä päiväuni".....
Mutta onkohan kuitenkaan realistista haaveilua? Toki Västilän jatkoksi voitaisiin ajaa ainakin osa vanhaa Sahalahtea, Uskila ja Siitama. Siitamassa on hyvänä puolena se, että esimerkiksi 4,4 kilsan kohdalla olevaan risteykseen pääsee helposti, ja vieressä on laajat peltoalueet. Samoin Siitaman kylän risteykseen pääsee helposti. Yleisön kannalta Siitama olisi todellinen herkkupala juuri helpon saavutettavuuden vuoksi. Ja kyllähän "pieneltä tieltä" isolle tielle tulevassa risteyksessä on ihan mielenkiintoisia ajosuorituksia nähty, Ylen tv-kamerat olivat paikassa vuosi toisensa jälkeen.
Savo on tienä hieno, mutta nykyiseen MM-ralliin todella hankala väliteiden puutteen vuoksi.
Joo, Savo on ongelmallinen sekä peltoalueiden että väliteiden puutteen vuoksi. Myös hankala nuotittaa koska pitkä kierto lähtöön. Siitamaan pääsee helposti mutta niin pääsisi myös Uskilaan jonka voisi ajaa Uskilan kylälle asti ja tanssilavalta kääntyä pienelle tielle. Koivulahteen saisi myös pari välitietä.
Miten Päijänteen itäpuoli? Voisiko ajatella lenkkiä Oittila, Lempää (pitkänä), Ylemmäinen-Mynnilä ja Ruuhimäki? Kilsoja yms. en laskenut, mutta jotenkin ymmärtääkseni tuollaisen lenkin voisi rakentaa.
Onhan tuollakin seudulla pätkiä tarjolla, esim Murakka ja Lahdenpohja voisi olla toimivia em. lisäksi. Tämä lenkki varmaan siirtymiensä vuoksi olisi sitten vaihtoehto lauantain Jämsä/Tampere-lenkille, mutta kyllähän sekin sitten olisi etelän katsojille lähempänä. Sen puolesta ehkä kannattaisi ajaa useampi pätkä siellä etelässä ja valita Oittilasta ja Ruuhimäestä vain toinen.
 

MVRX

Well-known member
Liittynyt
28.10.2017
Viestit
843
Sijainti
Manselainen syrjäisellä etelärannikolla
Silloin se ei ollut varsinaisesti etähuolto, koska keskushuoltoa ei ollut. Nykyään Rönnissä saisi vaihtaa renkaat, ei muuta.
Samoihin aikohin( mulla se tarkoittaa +—5v) oli Hallin lentokentällä huolto. Jari Viidan pilttuu jäi mieleen, hirsitalo koneeenkuljetuslavetin päällä. Sillon ehti ajeleen 4 pätkää päivässä, ilman isompaa kiirettä.
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7515
Keuruun lenkkiä kaipaisin takaisin, ainakin Urria ja Jukojärvi olisivat hyviä pätkiä. Jukojärven lukuisat risteykset tekevät pätkästä helposti saavutettavan.
Oma toiveeni on, että esimerkiksi Kruununperä takaisin, jos sillä suunnalla ajetaan. Urriaa en kaipaa yhtään, Jukojärvi riippuu vähän missä muodossa. Mites Lautaperä tai parikymmentä vuotta sitten ajettu Keuruu?
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9186
Mietin myös että mahtuisiko lauantaille viisi erikoiskoetta, mutta sitten sen verran lyhyempiä että kilometrimäärä olisi suurin piirtein sama kuin tänä vuonna?
Lauantain nelikko oli pituudeltaan tänä vuonna parin kilometrin (18,94-20,65) sisällä.
Siitama olisi noin 15, Väärinmajan pituus on vaihdellut isostikin (16/2008, 29/2009-10). Juupajoki oli yli 30-kilometrinen silloin kun Burns veti maalimutkassa ulos, viimeksi himpun päälle 20 kilsaa.

Jyväskylästä katsoen ajattelen reittiä pääosin neljän väli-ilmansuunnan mukaan. Määrällisesti lounaissuunta tarjoaa tietysti eniten ja siten sen on syytä olla joka vuosi mukana. Siinäkin voi sitten vaihdella, onko pääpaino ysitien pohjois- vai eteläpuolella. Kolmesta muusta suunnasta yksi jäisi sitten vuorovuosina pois.

Jakolinjoina käytin länteen suunnatessa Jyväskylä-Keuruu-tietä, pohjoiseen mennessä E75-tietä, itään mennessä ysitietä ja etelään katsoessa Päijännettä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14821
Sijainti
Tampereen lenkki
Oma toiveeni on, että esimerkiksi Kruununperä takaisin, jos sillä suunnalla ajetaan. Urriaa en kaipaa yhtään, Jukojärvi riippuu vähän missä muodossa. Mites Lautaperä tai parikymmentä vuotta sitten ajettu Keuruu?
Minä taas pidän Kruununperää enemmän pimeisiin ralleihin soveltuvana loikotuspätkänä, jossa ei myöskään ole hirveästi peltokapasiteettia MM-rallin katsojamäärille. Lautaperä taisi olla kovasti samankaltainen.

Jukojärvi ja Urria on tervetulleita.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14821
Sijainti
Tampereen lenkki
Mietin myös että mahtuisiko lauantaille viisi erikoiskoetta, mutta sitten sen verran lyhyempiä että kilometrimäärä olisi suurin piirtein sama kuin tänä vuonna?
Lauantain nelikko oli pituudeltaan tänä vuonna parin kilometrin (18,94-20,65) sisällä.
Siitama olisi noin 15, Väärinmajan pituus on vaihdellut isostikin (16/2008, 29/2009-10). Juupajoki oli yli 30-kilometrinen silloin kun Burns veti maalimutkassa ulos, viimeksi himpun päälle 20 kilsaa.
Säännöt määräävät, että yhden loopin aikana ajetaan enintään neljä metsäerikoiskoetta.
 

LeoHi_93

New member
Liittynyt
10.3.2021
Viestit
1
Heipä hei, pari vuotta tullut sivusta seurattua keskusteluja ja nyt ekaa kertaa äänessä. Rallireittien ja kaikenlaisten moottoriurheilubaanojen suunnittelu on aina ollut kiinnostavaa vapaa-ajan puuhaa, ja siitä innostuneena kehittelin tän tyyppistä ratkaisua lisämausteeksi Vekkulaan. Vaikka kuinka ollaan legendaarisella alueella, niin viime vuosien versio ei oikein ole itseä säväyttänyt.

https://www.mapfab.com/map/AdXO/Vekkula-Ehikki-27km

Mahtuu mukaan enemmän mielenkiintoisia paikkoja klassiselta Vekkulantieltä nykyisen valjun alkuosan tilalle. Okspohjantien/Leuhulantien kunto tosin on kysymysmerkki, kun rallymapsin mukaan ei ole ollut rallikäytössä sitten 1992. Profiililta ja leveydeltä on satelliittikuvan perusteella ainakin soveltuvaa rallitietä. Alkua voi myös tarpeen mukaan saksia pois, jos pituus alkaa olemaan liikaa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14821
Sijainti
Tampereen lenkki
Moi ja tervetuloa foorumille! Ihan luova versio mutta kuten itse veikkailet niin tuo alun pikkutie on liian huonossa kunnossa, etenkin Leuhulantien ja Okspohjantien väliseltä "nimettömältä" osuudelta. Toinen juttu on, ettei nyt ole "muodissa" noin pitkät erikoiskokeet, vaan edes yli 20-kilometrisiä ei ajettu tänä vuonna.

Tässä oma ehdotukseni eli ajosuunnan kääntö ja pienen tien osuuden jälkeen takaisin Vekkulantielle Sainzin paikkaan asti

https://www.mapfab.com/map/Aa3o/Ehikki
 

BMW CSL

Well-known member
Liittynyt
9.2.2021
Viestit
235
No aloitetaan nyt tämä kun keskustelu meinasi alkaa tämän vuoden ketjussa.

Aloitetaan taas arvioimalla tämän vuoden reitti
Myhinpää: on hieno pätkä mutta toki yleisöä palvelee huonosti.
Rapsula: Kyllä nyt pitäisi saada jotain vaihtelua tänne. Se pitkä Ouni lopultakin? Tai sitten jotain Hassin tiestöä?
Myhinpää on mahti pätkä vaikkakin vaatii isosti seikkailuhenkeä päästä katselupaikoille.

Ouninpohjaa ei näillä näkymin tulla enää ajamaan ainakaan ennen autojen radikaalia hidastumista. Toisekseen pitkä Ouni on ihan liian pitkä järjestää nykyisten vaatimusten puolesta.

Ehkäpä jostain Keuruun suunnalta voisi etsiä vaihtelua reittiin niin haluttaessa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14821
Sijainti
Tampereen lenkki
Piti lisäämäni, että miksei sitten lyhyempää Ounia?

Ouninpohjantiessä on vähän sama ongelma kuin Myhinpäässä, väliteitä on huonosti. Oikeastaan vain Vuorisjärventie, Konivuorentie ja Ounin talolle tuleva tie (joka on yleensä suljettu?). Pieniä teitä, ei peltoparkkeja. Konivuoren kautta Puukkoistentielle ajamalla saataisiin Jyrkyseen ja Puukkoisiin helposti lähestyttävät välitiet, mutta olisiko sekään riittävästi? Pätkänä se olisi kyllä haastava.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1064
Ymmärrän kyllä tuon Ounin haastavuuden järjestää +30km mammuttina. Mutta silti vaihtaisin vaikka Vekkulan ja Rapsulan molemmat yhteen Ouniin. :D Luulisi sillä väkimäärällä onnistuvan.

Luonnollisesti tässä ratkaisussa jäisi yhden pätkän tyhjiö, johon tarvitsisi järjestävän seuran ja pätkän verran tekijöitä, jos haluaisi yhteen lenkkiin 4 pätkää eikä 3 pätkää. Sinänsä, jos Ouninpohja olisi pitkänä mukana, niin melkein voisi tuo 3 pätkää yhtenä lenkkinä olla ok. Tuossa tapauksessa varmasti tippuisivat Tampere ym. kuviosta pois, kun paukut olisivat tässä Ouninpohjan ympärillä.

Pistää vaan mietityttämään, että miten ihmeessä ne on ennen saanut järjestettyä 52 eri erikoiskoetta. :eek: Pakko oli tulla ruumiita tulla silloin läjäpäin ja kaikki järjestelyt päin helvettiä...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14821
Sijainti
Tampereen lenkki
Konivuoren kautta Puukkoistentielle ajamalla saataisiin Jyrkyseen ja Puukkoisiin helposti lähestyttävät välitiet, mutta olisiko sekään riittävästi? Pätkänä se olisi kyllä haastava.
https://www.mapfab.com/map/AdZA/Konivuori

Tossa vielä kyseinen 23 km pätkä johon hahmoteltuna välitiet ja peltoparkkien mahdolliset paikat. Puukkoistentietä voisi ajaa periaatteessa myös pohjoiseen.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14821
Sijainti
Tampereen lenkki
Pistää vaan mietityttämään, että miten ihmeessä ne on ennen saanut järjestettyä 52 eri erikoiskoetta. :eek: Pakko oli tulla ruumiita tulla silloin läjäpäin ja kaikki järjestelyt päin helvettiä...
No ainakin:
- kun reitti kulkee laajemmalla alueella, on joka paikassa aina enemmän porukkaa tekemään sitä omaa pätkää, eikä niin että kaikki pätkät ajetaan 100 km säteellä Jyväskylästä.
- moottorikerhoja oli varmaan enemmän ja niissä oli enemmän aktiivista porukkaa
- vapaaehtoisia ja talkoolaisia oli helpompi saada lähtemään mukaan
- vaatimukset pätkän järjestämiselle oli pienemmät
- kustannukset pätkän järjestämiselle oli pienemmät
- odotettu lipputulo pätkälle oli isompi
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
188
Pistää vaan mietityttämään, että miten ihmeessä ne on ennen saanut järjestettyä 52 eri erikoiskoetta. :eek: Pakko oli tulla ruumiita tulla silloin läjäpäin ja kaikki järjestelyt päin helvettiä...
Yksi keskeinen syy on yhteiskunnan puolelta tulevat vaatimukset, joita tulee jatkuvasti lisää. Aikoinaan pätkille riitti pienempi määrä järkkäreitä yms. Ei tarvinnut tehdä katselualueita. Samoin teiden luvitusprosessi on mutkistunut, ja vaikeutunut, kaiken aikaa.

Samanaikaisesti talkootyön merkitys on vähentynyt. Nykyiset sukupolvet eivät halua sitoutua talkootyöhön samalla tavalla kuin aiemmat sukupolvet. Talkootyön tekijöistä on pulaa kaikissa seuroissa ja järjestöissä.

Jyväskylän MM-rallissa on lisäksi ilmeisesti jonkinlaista kitkaa AKK:n ja seurojen välillä. Ainakin tämän viikon Keskisuomalaisessa olleen jutun mukaan Hankasalmen UA:n hampaankoloon on jäänyt asioita.
 

cesar

Well-known member
Liittynyt
21.10.2009
Viestit
1064
No ainakin:
- kun reitti kulkee laajemmalla alueella, on joka paikassa aina enemmän porukkaa tekemään sitä omaa pätkää, eikä niin että kaikki pätkät ajetaan 100 km säteellä Jyväskylästä.
Aika tiheesti ja lähellä Jyväskylää noita pätkiä tuolloinkin meni? Laukaa-Konnevesi väliin saatiin kai neljä pätkää parhaimmillaan ahdettua tuolloin?

- moottorikerhoja oli varmaan enemmän ja niissä oli enemmän aktiivista porukkaa
Tämä on totta, mutta helpottaisiko asiaa, jos pätkä olisi puolenpäivän mittainen eikä kahteen kertaan ajettava, eli täällä ei tarvitsisi olla aamusta iltaan?

- vapaaehtoisia ja talkoolaisia oli helpompi saada lähtemään mukaan
Vähän tuo edellinen asia tähän liittyen.

- vaatimukset pätkän järjestämiselle oli pienemmät
Tämähän on se isoin asia selkeästi. Yhteiskunta- sekä keskustelukulttuuri on sellainen, että mitään ei saa sattua ja mielellään virheitäkään ei sallita.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös