Suomen MM-rallin reittispekulaatiot 2021

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14540
Sijainti
Tampereen lenkki
Laitetaan nyt tämäkin tästä tulille että saadaan jauhettavaa. Jossain mainittiinkin että ensi vuonna ei ajeta suunniteltua 2020 reittiä vaan muutoksia tulee.

Mitä uskotte muuttuvan? Mitä pitäisi muuttua (sääntöjen puitteissa)?

Omina pätkätoiveina vuodesta toiseen Konivuori ja Juupajoki. Tälle vuodelle suunnitellun Arvajan saisi hyvin yhdistettyä nykyisen Kakariston reitille.
 

Micael

Micael
Liittynyt
24.5.2004
Viestit
17743
Sijainti
East of Eden
Toiveena olis Lankamaa, Sirkkamäki ja Myhinpää. (Ehkä Äijälä vois myös sopia tuohon itälenkille)
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7505
Kestotoiveena on Vaherin seudun teitä. Moksiin Pöykyntie, Pekanmäentie tai joku muu läheinen osuus mikä ei ole ollut pitkään aikaan mukana. Laukaan ja Ässämäen tilalle voisi keksiä jotain muuta.

Veikkauksena Oittila tippuu pois.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14540
Sijainti
Tampereen lenkki
Kestotoiveena on Vaherin seudun teitä.
Vaheri-Himos teille saisi kyllä hyvän pätkän. Himos 2010 on hyvä esimerkki.
Moksiin Pöykyntie, Pekanmäentie tai joku muu läheinen osuus mikä ei ole ollut pitkään aikaan mukana.
Surkeen kun aloittaisi Pöykyntieltä niin siinä olisi kyllä tosi kova 20 kilsan pätkä. Toinen kova vaihtoehto olisi ajaa Surkeen lenkin sijasta maali Hirvimäen metsäautoteille (kuten Parkkola 90-luvulla).
Laukaan ja Ässämäen tilalle voisi keksiä jotain muuta.
Tästä sinänsä samaa mieltä, vaikka Ässämäki vastaseen olisi ollut tänä vuonna edes jotain uudistusta. Laukaassakin voitaisiin ajaa sitä itäpuolella kulkevaa väylää jota Peurunka-ralleissa aina ajetaan.
 

rallikiinnostaa

Well-known member
Liittynyt
2.6.2017
Viestit
102
Jos hieman Tampereen suuntaan, edes Juupajoki :). Ässämäki, Oittila ja Laukaa tauolle. Ehikki mukaan perjantaille, lauantaille tuo Juupajoki ja Vaheri-Himos. Sunnuntaina Ruuhimäki + Laajavuori. Uskoisin, että tuo 2020 Harju to-pe ja Laajavuori La-su konsepti voisi toimia hyvinkin. Tarvitaan siis lisää pätkiä, jotta ei tarvis monestakaan luopua. :)
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3490
Olisi kiva saada hivenen vaihtelua reittiin. Toki nyt on fiilis sellainen että pääasia että ajettaisiin edes koko ralli, reitistä välittämättä.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1394
Sijainti
Porvoo
Itse toivoisin joka päivälle yhden uuden pätkän, suurempaan muutokseen en usko muutenkaan. Pe Palsankylä, La Juupajoki, Su jotain täysin uutta kuten Hoho, Taulu.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
398
Pahoin pelkään että Humalamäki tulee tämän vuoden reitistä ensi vuodelle tippumaan pois (täysin mutu)

Jämsän äijät rallissa olleena Vaherin seudun tiet kyllä säväyttivät, en tiedä miten kyseinen pätkä sijoittuu niihin Vahereihin joita Jyväskylässä on ajettu, mutta kyseinen pätkä olisi kokonaisuutena hieno, tosin kovaa siellä mentäisiin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14540
Sijainti
Tampereen lenkki
Pahoin pelkään että Humalamäki tulee tämän vuoden reitistä ensi vuodelle tippumaan pois (täysin mutu)
Sama fiilis on,
Jämsän äijät rallissa olleena Vaherin seudun tiet kyllä säväyttivät, en tiedä miten kyseinen pätkä sijoittuu niihin Vahereihin joita Jyväskylässä on ajettu, mutta kyseinen pätkä olisi kokonaisuutena hieno, tosin kovaa siellä mentäisiin.
EK1 on tuttua MM-rallistakin, etenkin Vaherin talolta eteenpäin on ajettu vielä 2010 pikkuteille lopussa kääntyen. Toki kovavauhtinen tie mutta pikkuteihin yhdistämällä mahdollinen.
EK2 on taas ollut MM-rallissa vain ihan lyhyenä pätkänä Vaherin maalina tai lähtönä. Se olikin tosi kovavauhtinen tie, Pietarisen pohjat oli lähempänä 140 km/h.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14540
Sijainti
Tampereen lenkki
Itse toivoisin joka päivälle yhden uuden pätkän, suurempaan muutokseen en usko muutenkaan. Pe Palsankylä, La Juupajoki, Su jotain täysin uutta kuten Hoho, Taulu.
Palsankylä...en usko että vievät Toyotan testiteitä. Hoho ja Taulu taas ehkä kuitenkin liian nopeaa tiestöä tai sit pitää mennä niin puskaan että yleisö ei pääse. Ja toisaalta viereinen Ruuhimäki on kaikilta ominaisuuksiltaan parempi.
 

Tume88

Well-known member
Liittynyt
18.1.2019
Viestit
398
EK2 on taas ollut MM-rallissa vain ihan lyhyenä pätkänä Vaherin maalina tai lähtönä. Se olikin tosi kovavauhtinen tie, Pietarisen pohjat oli lähempänä 140 km/h.
[/QUOTE]

Joo ek2 oli tosi nopeaa eikä tienä mitenkään ihmeellinen maalimutkia lukuunottamatta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14540
Sijainti
Tampereen lenkki
Tässä vielä Kari Nuutisen lausahdus sanatarkasti YLEn ralliradion illasta (https://areena.yle.fi/audio/1-50589594 2:12:10)

"Kyllä meillä muutoksia tulee, meillä oli tarkoitus että ajetaan [tämän vuoden reitti] ihan tämmöisenään sitten ens vuonna, mutta eipä tule olemaan, siellä on FIA:lla muuttunut systeemit ja siinä on monta muuttujaa, mutta kyllä meidän on pakko reitti veivata uusiksi"
Eli kuulostaa nyt joltain vähän isommalta muutokselta kuin että jokin nopea pätkä pitää korvata toisella. Lyhennetäänkö ralleja alkamaan perjantaina?
 

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1347
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Muistaakseni (tietenkin helposti saatavilla olevasta linkistä tarkistamatta) Nuutinen puheli, että joissain teissä sopimukset loppuu tähän vuoteen eli ei ole varmuutta seuraavasta. Ja Nuutisen puheiden ulkopuolelta ELYn tienparannuksetkin saattavat joltain vuodelta jättää valtiontien pois reitiltä (kuten Ouni joitain vuosia sitten).
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14540
Sijainti
Tampereen lenkki
Toisaalta Nuutinen sanoo tuossa että oli jo alustavasti sovittuna ajaa sama reitti, mutta sitten muuttui systeemit, eli kuulostaa siltä että muutos ei johtunut tiesopimuksista tms. vaikka toki yksittäisen erikoiskokeen osalta tämä voisikin olla mahdollista.

Ja siis tuossa haastattelussa Kari ei puhu tiesopimuksista mitään.

Muita mahdollisia FIA:n rajoitteita

- siirtymien maksimipituudet
- tankkauspisteiden maksimimäärät
- pätkäkilometrien määrä huoltojen välissä
- päivän kokonaispituus aamusta iltaan
 
Viimeksi muokattu:

henkka_ok

penkkapelle
Liittynyt
24.9.2008
Viestit
1347
Sijainti
Etelä-Pirkanmaa
Ja siis tuossa haastattelussa Kari ei puhu tiesopimuksista mitään.
No ei muuten niin kun kuuntelin uusiks. Tulikohan juotua joku fiiliskalja liikaa siinä illasta.. No, oli ainakin hyvällä tuulella Bensaa suonissa -spektaakkelia varten.
Jostain tuommonen mielikuva on kuitenkin jäänyt, olisko sitten joku eri haastis tai muuten väljästi aiheeseen liittyvä toteamus.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14540
Sijainti
Tampereen lenkki
Otetaas tämä Myhinpää-ajatus vielä tänne talteen

Oikeastaan pakko vielä jälkispekuloida sillä, että jos Humalamäkeen on nyt otettu pari "pihankiertoa", niin olisiko Myhinpää voitu ajaa samalla konstilla? Siellä länsipuolen nopealla osuudella on pari "kolmioliittymää" joista olisi saanut elegantimmat shikaanit kuin vuoden 2017 aitojenkierrot. Sikäli hyväksyn ennemmin tällaiset, että ne ovat luonnollisia osia tiestöä. Efektihän on sama kuin jos reitillä olisi risteys, kova vauhti otetaan pois ja sitten pitää taas ruveta keräämään sitä, olkoonkin, että nykyautoilla siinä ei kauaa kestä, mutta vauhtisokeutta ei tule.

https://www.google.fi/maps/@62.4809215,26.7061422,3a,90y,215.27h,84.33t/data=!3m6!1e1!3m4!1sgzXe_Mbrvam4isZVVlw7Iw!2e0!7i13312!8i6656

https://www.google.fi/maps/@62.4803333,26.6724918,3a,90y,294.92h,78.5t/data=!3m6!1e1!3m4!1srKRuyYiCOjDwNDG4evh29A!2e0!7i13312!8i6656

Jälkimmäinen näistä on myös toinen liittymä Myhinpään "pikkutielenkille". Se on kuitenkin käytännössä vaarallisempaa ajettavaa, kun siellä mennään muuta pätkää kovempaa reilusti kapeammalla tiellä. Kellotin 8 km pikkutielenkin keskinopeudeksi vuoden 2014 Latvalan onboardilta 137 km/h, ja tähän sisältyy siis viisi risteyskäännöstä. Muun pätkän keskinopeudeksi jää 133 km/h.
 
Ylös