Suomen radat

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Tuo pisin "suora" joka lähtee uuden rata-osuuden kauimmaisesta kurvista ja jatkuu aina vanhan osuuden "Tatun kurviin" asti, on pituudeltaan kuulemma noin 900 metriä... :ahem: Kokonaispituuttahan radalle tulee noin 4100 metriä.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1294
Valitettavasti en päässyt siihen sunnittelutilaisuuteen, mutta saipa niitä ajatuksia puhelimenkin välityksellä hoidettua :ahem:
Tuo järjettömän pitkä kaarre on jotain aivan käsittämättömän hienoa. Hyvä, että se tulee tuollaisena. Siinä voi meikäläiselläkin hieman puntti tutista loppupäässä, nostaako vai ei...
Prätkämiehillä oli hieman erilaisia näkemyksiä. Siksi siihen on tuo shikaani laitettu puoliväliin. Näin ymmärsin, autoilla toki ajetaan suoraan.
Uudelle osuudella pitäisi tulla myös jonkinlainen mäki/notko. Sitä olisi kiva saada jokin havainnekuva.
Koitin kovasti ehdottaa, että samalla poistettaisiin ne järjettömät doseeraukset vanhalta osuudelta, mutta en tiedä mikä on lopullinen suunnitelma. Nythän auton säätäminen tuonne on vähän liian helppoa = voimakkaat kallistukset antavat alustavirheitä liikaa anteeksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuo pisin "suora" joka lähtee uuden rata-osuuden kauimmaisesta kurvista ja jatkuu aina vanhan osuuden "Tatun kurviin" asti, on pituudeltaan kuulemma noin 900 metriä... :ahem: Kokonaispituuttahan radalle tulee noin 4100 metriä.
"Tatun kurvi" siis on se, josta käännytään sisälenkille? Siihen taidetaan tarvita lisää turva-aluetta tuon uudistuksen jälkeen.

Onko noilla muilla mutkilla muuten nimiä? Virallisia tai kansan suussa syntyneitä?
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
"Tatun kurvi" siis on se, josta käännytään sisälenkille? Siihen taidetaan tarvita lisää turva-aluetta tuon uudistuksen jälkeen.

Onko noilla muilla mutkilla muuten nimiä? Virallisia tai kansan suussa syntyneitä?
Pääsuoran jälkeinen mutka on käsittääkseni "Curva Kela", joksi se on nimetty Anssi Kelan onnettomuuden jälkeen. Vasen-oikea -mutkayhdistelmää ennen maalisuoraa ja tornia olen kuullut nimitettävän mielikuvituksellisesti "ässämutkaksi" :) Muiden mutkien nimistä ei ainakaan meikäläisellä ole tietoa...

Ja tuo "Tatun kurvi" on muuten nimetty Taisto Hongan mukaan, joka lienee tuttu nimi autourheilua vähänkään kauemmin harrastaneille.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Ihan hyvältähän tuo näyttää, mutta onko kiihdytysratasuunnitelmat nyt kuopattu? Aikaisemmassa suunnitelmassahan strippi oli Kauhajoentien varressa tien suuntaisena...

Sen verran muuttaisin tuota, että lähtöpaikan voisi siirtää pitemmälle suoralle. Nykyisellään viimeiset Legendsit starttaavat "ovaalin pätkältä" ja melkein puolet ei taida nähdä valoja... Seuraavalle suoralle mahtuisi paljon isompi gridi.

Tässä tuoreimmassa suunnitelmassa kiertosuunta varmaan säilyy ennallaan (myötäpäivään). Siinä vanhemmassahan suunta piti vaihtaa, koska vauhdit vanhaan ykkösmutkaan olisivat nousseet kovasti, eikä kyseiselle nurkalle olisi mahtunut riittävää turva-aluetta.
 

vharju

Well-known member
Liittynyt
3.9.2006
Viestit
186
Ihan hyvältähän tuo näyttää, mutta onko kiihdytysratasuunnitelmat nyt kuopattu? Aikaisemmassa suunnitelmassahan strippi oli Kauhajoentien varressa tien suuntaisena...
Ilmeisesti kyseinen strippi (ja ensimmäinen suunnitelma) jouduttiin hylkäämään maapohjan takia. Kuulemami mukaa pintamaata (suota) olisi pitänyt poistaa seitsemän metrin syvyyteen asti ennenkuin tuli tukeva maaperä vastaan. Ja ensimmäisen suunnitelman alue on pohjavesi -alueella, nykyinen suunnitelma on sen varorajojen ulkopuolella.
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Tekninen lautakunta (TEK) 1.12.2011

Botniaringin laajennus
Kaupunginvaltuusto on 20.6.2011 § 50 päättänyt Botniaringin moottoriradan
lisärakentamisesta ja myöntänyt sitä varten 600.000 euron
määrärahan.
Hankkeesta on Suunnittelutoimisto Aluetekniikka Oy laatinut suunnitelman.
Suunnitelma sisältää moottoriradan jatkamisen lisäksi ns.
liukkaankelin harjoitteluradan.
.
.
.
Radan maanrakennustöiden toteutus menee pääosin vuodelle 2012, joten
tarvittava määräraha tulee myös varata vuoden 2012 talousarviossa.
.
.
.
Ehdotus: Tekninen lautakunta päättää hyväksyä Maarakennus Hautala
Ay:n tarjouksen ehdolla, että valtuusto myöntää määrärahan vuodelle
2012.
Päätös: Hyväksyttiin.
Botniaringin laajennushanke etenee. Vuodenvaihteen jälkeen pääsee rakennustyöt kunnolla käyntiin.

:thumbup:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Botniaringillä työt etenee kovaa vauhtia. Kuvia löytyy radan facebook-ryhmästä.

Etelä-Suomea lähempänäkin kehitetään rataja, mutta ei tietenkään tässä maassa. Audrun rata Pärnun liepeillä on saamassa lisää pituutta. Uudelle keskeneräiselle versiolle on jo "rataennätys" aikaan 3:03 :tongue:

Uusi pitempi Audruringin näyttää valmistuttuaan tältä:


Työmaa kuvia.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Miksi kaiken pitäisi tapahtua "etelä-Suomessa"? Suomea riittää vielä aika pitkälti myös Vetelistä pohjoiseen, joten kyllä tuon Botniaringin voisi hyvin sanoa olevan eteläsuomea. Sen sijaan johonkin Oulun seudulle kaipaisi jonkinlaista asvaltoitua moottorirataa. Onhan se sentään "puolen Suomen pääkaupunki".:p
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Uusi pitempi Audruringin näyttää valmistuttuaan tältä:
Tuo uusi ykköskurvi näyttää melkoisen mielenkiintoiselta. Ensin kaarretaan jo lähtösuoralla oikealle kunnes tulee pitkä aukeneva vasuri.

Saisi Tilkekin ottaa mallia tuosta. :ahem:

Koko ensimmäinen puolikas radasta ennen loppuosan tiukempia mutkia on melkoisen vauhdikas.

rFactor onboard ja trackside view: http://www.youtube.com/watch?v=FeIbHiov3xM
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Miksi kaiken pitäisi tapahtua "etelä-Suomessa"?
Ei minkään takia, enkä niin väittänytkään, mutta kohta ei "pitkää" matkaa Pohjanmaalle vierastavienkaan tarvi tyytyä Ahveniston ja Alastaron tasoisiin tekeleisiin ;)

Ei tuo Pärnun rata remontin jälkeenkään tosin mikään pitkä ole. Uusi profiili on 3,2 kilometrinen.
 
Viimeksi muokattu:

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Kotimaisten ratojen historia

Aiheesta ei haun perusteella ole vielä ainakaan yhtenäistä topicia, vaikka ratojen nykytilasta on ollut juttua.

Onko jossain olemassa tietokantaa tai tietoa, missä muualla Suomessa on kisattu autopuolen ratakisoja (asfaltilla), kuin:

Moottoriradat:

1) Ahvenisto
2) Alastaro
3) Artukainen
4) Botniaring
5) Keimola
6) Kemora
7) Kymiring
8) Motopark

Väliaikaiset:

Eläintarha
Helsinki Sörnäinen (Thunder)
Imatra (RR)
Itäharju (Turku)
Korjala (RR) (Kouvola)
Malmin lentokenttä
Ounasvaara (Rovaniemi)
Pyynikki
Race of Porvoo
Ruissalo (RR) (Turku)
Räyskälä
Savonlinna
Seinäjoen Vauhtiajot
Väinölänniemi (Kuopio)

Ajettiinko Imatralla tai Pyynikillä autoilla?

Toinen aihe: Mistä voisi löytää tietoa kotimaisten moottoriratojen syntyhistoriasta? Esim.
-Ketkä ovat olleet ratojen suunnittelijoita?
-Mistä lähtökohdista ja mihin tarpeisiin ratoja on alunperin mitoitettu?
-Miksi radat ovat tulleet juuri näihin sijainteihin?
-Onko ollut olemassa jotain ratahankkeita, joita on viety aikanaan jo pitkälle, mutta mitä ei ole kuitenkaan saatu jostain syystä toteutettua?

Tällasta nyt tuli alkuun mieleen, toivottavasti syntyy muutakin keskustelua aiheesta ja vaikka sen vierestäkin ;)

Yhdistetty Suomen radat-ketjuun.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Aiheesta ei haun perusteella ole vielä ainakaan yhtenäistä topicia, vaikka ratojen nykytilasta on ollut juttua.

Onko jossain olemassa tietokantaa tai tietoa, missä muualla Suomessa on kisattu autopuolen ratakisoja (asfaltilla), kuin:

Moottoriradat:

1) Ahvenisto
2) Alastaro
3) Botniaring
4) Keimola
5) Kemora
6) Motopark

Väliaikaiset:

Artukainen
Eläintarha
Helsinki Sörnäinen (Thunder)
Malmin lentokenttä
Race of Porvoo
Seinäjoen Vauhtiajot

Ajettiinko Imatralla tai Pyynikillä autoilla?
Imatralla ainakaan minun (tarkistamattomaan) tietooni ei. Mutta miksipä tätä tarvitsisikaan pelkästään autoihin rajata?

Moottoripyöräpuolelta noita vanhoja teitä/katuja käyttäneitä ratoja on nopean googlauksen perusteella lueteltu ainakin tuolla. Imatrallakin ihan alunperin ajettiin eri profiililla kuin ne kaksi paremmin tunnettua.

Niin ja Räyskälän lentokenttärata tuosta tietysti myös uupuu.
Tällasta nyt tuli alkuun mieleen, toivottavasti syntyy muutakin keskustelua aiheesta ja vaikka sen vierestäkin ;)
Hyvä avaus! :thumbup: Toivottavasti syntyy keskustelua ja tietoa.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1294
Ei kai Artukainen ollut väliaikainen rata?

Pyynikki
Toki ajettiin autoilla myös, olen itse ollut katsomassa, aika hatarat muistikuvat kyllä (pitää joskus tutkia minkä ikäinen olin silloin) :thumbup:
Jossakin vaiheessa autot jäi pois.

Savonlinnassa oli myös katurata. enempää en siitä tiedä.
 
Viimeksi muokattu:

iceman1988

Well-known member
Liittynyt
1.7.2008
Viestit
1409
Pyynikillä ajettiin autoillakin kilpaa. Joskus aiemmin tutkin ajojen historiaa Pyynikinajot-kirjasta.

Alla kilpailusta ja radasta tehdyn kirjan tiedot:
Timo Katajamäki: Pyynikinajot 1932–1939 ja 1946–1971 (Pilot-kustannus, 2006) ISBN 952-464-462-2

Melkoisen huikea rata ollut aikoinaan. Oon ton radan osittain autolla ajanut ja juossut sen ympäristössä. Maisemallisesti todella hienoa aluetta.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Alastarollehan haaveiltiin alunperin jotain F1-luokituksen omaavaa moottoriurheilukeskusta ja Keke Rosberg oli jollain tapaa hankkeen konsulttina.
Botniaringin radan "kummisetä" on kait ollut Tuisku Urpiala ja Kemoralla vastaavasti Kaj Dahlbacka.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Alastarollehan haaveiltiin alunperin jotain F1-luokituksen omaavaa moottoriurheilukeskusta ja Keke Rosberg oli jollain tapaa hankkeen konsulttina.
Botniaringin radan "kummisetä" on kait ollut Tuisku Urpiala ja Kemoralla vastaavasti Kaj Dahlbacka.
Jep. Moottoriurheilukeskus Finlandia. Muistelisin, että myös nykyisestä profiilista on olemassa suunniteluasteelle jäänyt pitempi versio, mutta sitä en tähän hätään löytänyt.



Artikkeli löytyy lehdestä VM 1/87, tai sen voi yrittää lukea huonolaatuisesta valokuvasta tuolta.

Tuota etsiessäni törmäsin myös "Botnia Ringin" rakentamisen aloittamisesta kertovaan juttuun lehdessä VM 8/88. Rataprofiili näyttää sielläkin olleen alunperin toisenlainen. Kuvaan senkin jossain vaiheessa, ellei joku ehdi skannereineen ensin.
 
Ylös