Suomen radat

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
Jep. Moottoriurheilukeskus Finlandia. Muistelisin, että myös nykyisestä profiilista on olemassa suunniteluasteelle jäänyt pitempi versio, mutta sitä en tähän hätään löytänyt.
No hiukan on tuokin suunnitteluasteelle jäänyt :D Erittäin mielenkiintoinen artikkeli ja hyvin tuosta sai selvää.

Tunnustaakos kukaan foorumilaisista ostaneensa tuolloin ratayhtiön osakkeita?
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
Alastaron moottoriradan omistussuhteista kaksi vanhaa uutista:

28.10.1999

Alastaron moottorirata myytiin

Loimaalla perjantaina 1.10.1999 pidetyssä pakkohuutokaupassa Pentti Setälä ja Kari Isotalo huusivat Alastaron moottoriurheilukeskuksen vuokraoikeudet sekä Formula Finlandia Oy:n konkurssipesän hallussa olleet rakennukset perustettavan yhtiön lukuun 2,1 miljoonalla markalla. Kolmanneksi omistajaksi uuteen yhtiöön on tulossa Markku Hietamäki. Heistä Setälä ja Isotalo ovat itsekin moottoriurheilua harrastavia; Isotalo ajaa kansallisessa ratakuorma-autosarjassa ja Hietamäki Super Saloon-sarjassa. Myös rata-alueen nykyinen vuokralainen, Finn Mile Marketing Oy, on keskustellut toimitusjohtajansa Gösta Kalénin toimesta omaisuudenhoitoyhtiö Arsenall-SSP Oy:n kanssa alueen ostamisesta, mutta tuloksetta. Spinnerin saamien tietojen mukaan rata-aluetta on myös menneen kevään aikana tarjottu Fast Wheels Oy:lle, joka löytyy FHRA Tampereen Seutu ry:n takaa. Uudet omistajat aikovat pitää moottoriurheilukeskuksen alkuperäisen tarkoituksen mukaisessa käytössä. Nythän alue käsittää kaikkiaan 18 erilaista moottoriurheilurataa, joista tunnetuimpia lienevät kiihdytysrata ja rata-autojen asfalttirata. Jatkuuko kiihdyttely Alastarossa, se jää nähtävksi. Alastaron moottoriradan maa-alueet omistaa Alastaron kunta. Huutokaupalla myyty vuokrasopimus on voimassa vuoteen 2016 asti.
16.5.2007

Alastaron moottoriradan osake-enemmistö myytiin

Alastaron moottoriradan omistavan Alastaro Circuit Oy:n osake-enemmistö on myyty köyliöläisille Tarmo ja Tero Tupalalle. Toiminta radalla jatkuu entisellään ainakin ensi kesän, joka on lähes täyteen varattu. Uudet omistajat pyrkivät kehittämään alueelle talvitoimintaa, joka tähän saakka on ollut vähäistä.

- Alueella on hyvät kehittämismahdollisuudet, sillä sen naapurustoon valmistuva golfkeskus ja mökkikylä lisäävät sen vetovoimaa. Ainakin kävijöitä pitäisi riittää, Tero Tupala sanoo.

Uudet omistajat aikovat aivan ensimmäiseksi pistää radan ympäristön kuntoon. Paikkoja siistimällä ja kohentamalla pyritään parantamaan sen ilmettä ja vaikutelmaa.

Ratayhtiön toimitusjohtajaksi ryhtyy takavuosien tunnettu maajoukkuemaileri Tarmo Tupala. Hänen poikansa Tero Tupala harrastaa itse moottoriurheilua ja ajaa tänä kesänä kiihdytyskilpailuja Janne Ahosen viimevuotisella autolla.

- Olen ajanut Alastaron radalla sen valmistumisesta lähtien, ensin rata-autojen SM-sarjaa ja nyt kiihdytyskisoja. Hieroimme kauppaa pitkään, ja lopulta hinta ja muut ehdot loksahtivat kohdalleen. Radan ostaminen oli oikeastaan luonteva jatko kilpaharrastukselle, Tero Tupala sanoo.

Ratayhtiön edelliset omistajat Kari Isotalo, Pentti Setälä ja Markku Lehtimäki jäävät ainakin toistaiseksi yhtiöön nimellisosakkaiksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
No hiukan on tuokin suunnitteluasteelle jäänyt :D
Juu, mutta tuo alkuperäinen ei toteutunut lainkaan. Se uudempi sentään lyhyemmän version osalta. Tai sitten muistan väärin ja se "pitempi versio" onkin juuri tuo alkuperäinen.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Jep. Moottoriurheilukeskus Finlandia. Muistelisin, että myös nykyisestä profiilista on olemassa suunniteluasteelle jäänyt pitempi versio, mutta sitä en tähän hätään löytänyt.

Artikkeli löytyy lehdestä VM 1/87, tai sen voi yrittää lukea huonolaatuisesta valokuvasta tuolta.
On muuten hiukkasen mielenkiintoisempi profiili kuin se nykyinen kiihdytä-jarruta -baana suht terävine mutkineen.

Ohituspaikat tosin olisivat tiukemmassa kuin toteutuneella versiolla.
 

Iso Masa

Anonyymit Kyynikot
Liittynyt
14.11.2005
Viestit
1877
Muutamia autokilpailuissa käytettyjä katuratoja, joita ei vielä ole tässä ketjussa mainittu:

-Ounasvaara (Rovaniemi)
-Väinölänniemi (Kuopio)
-Itäharju (Turku): Tästä en ole täysin varma, jotta oliko rata kokonaan asfalttia. Mutta kuitenkin merkittäviltä osin.

Seinäjoesta puhuttaessa pitää muistaa, että Kapernaumin alueen radan lisäksi ajettiin kilpaa Rengastien ja Kantatien alueelle tehdyllä radalla. Itse asiassa alkuperäinen Vauhtiajojen pitopaikka, jonka kuolinisku oli Kai Bernerin ikävä onnettomuus 1976. Radalla ajettiin toki vielä pari vuotta tuon jälkeenkin.


Moottoripyörien puolelta täytyy nostaa esiin historian hämäriin jäänyt Korjalan katurata Kouvolassa. Formula TT:n MM-kisat ajettiin siellä muistaakseni vuosina 1988-1991. Toivoton rata, mutta kunnioitettava yritys palauttaa RR-kisat Suomeen ajan ajettua Imatran ohi.

Niin, ajettiinhan Turussa monta vuotta moottoripyörillä Ruissalon Ajot. Jotenkin on pieni etiäinen, että parina vuonna olisi mukana ollut myös vakioautojen lähtö.



Suunnitelma-asteelle jääneistä radoista mielestäni eniten potentiaalia oli Project Horha-hankkeella. Komia pienoismalli saatiin radasta aikaan, mutta ei sitten oikein mitään muuta. Tässä ketjussa jo mainitussa Timo Katajamäen Pyynikki-historiikissa sivutaan tätä, Katajamäen itsensä vahvasti suunnittelemaa, hanketta lyhyesti.

Sääli, ettei tuosta tai sen paremmin Tamringistä mitään tullut...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Moottoripyörien puolelta täytyy nostaa esiin historian hämäriin jäänyt Korjalan katurata Kouvolassa. Formula TT:n MM-kisat ajettiin siellä muistaakseni vuosina 1988-1991. Toivoton rata, mutta kunnioitettava yritys palauttaa RR-kisat Suomeen ajan ajettua Imatran ohi.
Tuohonkin törmäsin vanhoja Vauhdin Maailmoja selatessani, mutta kun olin etsimässä jotain muuta...
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11230
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Tunnustaakos kukaan foorumilaisista ostaneensa tuolloin ratayhtiön osakkeita?
Jep, mutta koska paljon on mennyt rahaa viinaan, lauluun ja naisiin niin hukkaankin voi jotain hieman heittää.

Saihan sillä sentään kutsun avajaisiin (kirjoitin niistä jutun tänne kun tapahtumasta oli 10v) sekä ilmaisen pysäköinnin muutamaan 90-luvun alun kisaan...alkuun tuli uutiskirjeitä tiuhaan tahtiin, joten niiden kadotessa arvasi radan tilanteen.
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
384
Sijainti
Vantaa
Sattuukos kukaan tietämään onko Räyskälässä ajettu autoilla kisaa? Kiihdytysajoja ja jokkistahan on kait ajettu... Ainaskin muistaisin juutuubista tällaista nähneeni...

Sitten toinen kysymys...

Onko kenellään tietoa Keimolaan suunnitellusta lisälenkistä? Keimola-kirjasta muistan lukeneeni että se olisi pidentänyt rataa viiteen kilometriin.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Onko kenellään tietoa Keimolaan suunnitellusta lisälenkistä? Keimola-kirjasta muistan lukeneeni että se olisi pidentänyt rataa viiteen kilometriin.
Jöytyy juttu VM:stä. Kaivelkaapas, minulla ei lehtiä tallella ole. Muistelisin, että rataan olisi tullut silmukka, eli siis silta/tunneli, Ahvenisto-tyyliin.
Räyskälä: eiköhän sielläkin ole autoilla ajettu.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7208
Keimolan kohtaloksi koitui Kivistön asukkaat jotka valittivat melusta, mutta päästyään moottoriradan tuottamasta metelistä eroon, he saivat sen tilalle moottoritien Keimolan radan ja Kivistön asuinalueen väliin tuottamaan melua ja onpa Kivistön lähellä myös Suomen vilkkain lentokenttäkin.

Ovatkohan kivistöläiset tyytyväisiä saatuaan lyhytaikaisen melun tilalle jatkuvan melun.

Valitettavasti myös Motopark on joutunut saman ongelman uhriksi joka koitui Keimolan kohtaloksi eli melusta valitetaan sielläkin, mikä on siinä suhteessa erikoista, että Motoparkin läheisyydessä ei asu juurikaan ihmisiä.

Suomessa tilanne näyttää siis olevan se, että F1-sarjan vaatimukset täyttävä moottorirata kelpaa, kunhan se rakennetaan vähintään 10 kilometrin päähän omasta kodista eli käytännössä se pitäisi rakentaa keskelle korpea, mutta sitten ongelmaksi muodostuisivat yhteydet rata-alueelle.

Pitää ihmetellä sitä, että miten ihmeessä ihmisten mielestä muutamana viikonloppuna moottoriradalta kantautuva kilpa-autojen ääni on paljon pahempi meluongelma, kuin vaikkapa muutaman kymmenen metrin päässä oleva jatkuvaa melua tuottava moottoritie.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Motoparkissa oudointa on se että paikalla toimi aiemmin kaivos/louhos jonka melupäästöt olivat kertaluokkaa suurempia eikä silloin kukaan valittanut toiminnasta.
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Pitää ihmetellä sitä, että miten ihmeessä ihmisten mielestä muutamana viikonloppuna moottoriradalta kantautuva kilpa-autojen ääni on paljon pahempi meluongelma, kuin vaikkapa muutaman kymmenen metrin päässä oleva jatkuvaa melua tuottava moottoritie.
Kaipa se on vain niin, että jatkuvan piinaan turtuu kun taas tuollaiset hetkittäiset saavat mielen kirpoamaan.
Ampumaharrastajat joutuvat ratoineen yleensä samanlaisen vainon kohteeksi.
Lisäksi valtion tiehankkeita vastaan on yleensä turha kapinoida (ellei keksi keksi kylvää liito-oravan p.skaa muutaman kilometrin päähän tietyömaasta ja täten saa viherpiipertäjiä puolelleen) ja ihmiset ovat toisaalta mielissään kulkuyhteyksien paranemisesta.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
Ettei vaan olis saman kylän asukkaat, jotka Helsinki-Vantaalle yölentokieltoa puuhasivat. Melusta lienee valitettu vähän jokaisen moottoriradan naapurustossa. Alastarollakaan edes yhtenä lauantai-iltana vuodessa saa enää kiihdytysajoja järjestää. Hockenheimissa sekin tuntuu onnistuvan, vaikka asutusta on paljon lähempänä.
 

bbc454

Well-known member
Liittynyt
7.6.2010
Viestit
128
Motoparkin onneksi nuo valitukset ainakin jossain osin kumottiin ja rata sai edes muutaman melupäivän lisää, mutta toki vanhasta meninigistä ollaan edelllen kaukana, ei ole juhannuskisoja jne..

Hieman pistää vihaksi vielä kun käsittääkseni päävalittajana on ollut eräs oulu tai rovaniemeläinen naishenkilö joka on ostanut kesämökin jostain radan lähettyviltä, radan rakennuksen jälkeen... :wall:

Hemmetti mitä touhua, ostaa kesämökki radan lähettyviltä ja aloittaa massiivinen, lähes kokonaan radan tuhonnut vuosia kestänyt valitusruljanssi.

:mad:
 

bbc454

Well-known member
Liittynyt
7.6.2010
Viestit
128
Ettei vaan olis saman kylän asukkaat, jotka Helsinki-Vantaalle yölentokieltoa puuhasivat. Melusta lienee valitettu vähän jokaisen moottoriradan naapurustossa. Alastarollakaan edes yhtenä lauantai-iltana vuodessa saa enää kiihdytysajoja järjestää. Hockenheimissa sekin tuntuu onnistuvan, vaikka asutusta on paljon lähempänä.

Ruotsissa Malmössä pidetään kesäisin käsittääkseni joka viikko paikallisella drag stripillä testi-iltoja, 6km kaupungin keskustasta...
 

JEP

Well-known member
Liittynyt
6.3.2001
Viestit
48
Alastarollehan haaveiltiin alunperin jotain F1-luokituksen omaavaa moottoriurheilukeskusta ja Keke Rosberg oli jollain tapaa hankkeen konsulttina.
Botniaringin radan "kummisetä" on kait ollut Tuisku Urpiala ja Kemoralla vastaavasti Kaj Dahlbacka.
Alastaron hankkeeseen myytiin tosiaan osakkeita, itsekin ostin yhden:) ja Keke oli tosiaan konsulttina.

Botniaringillä Tuisku oli "kummisetänä", mutta käsittääkseni rooli oli tosiaan vain kummisetä.

Kemoralla puuhamiehinä / toteuttajina olivat Dahlbackan "Kalle" (Kaj:n isä), sekä Lumpion Erkki, molemmat jo edesmenneitä.
 
Ylös