Suomen radat

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4732
Sijainti
Event horizon
En tiedä kuinka realistisia ovat erilaiset simulaattorit. Pääsin nimittäin VM motorsporttimessuilla kokeilemaan tuota uutta Botniaringiä sellaisella simulla, jossa penkkikin heilui. Vanha osa kyllä meni mielestäni aika tavalla kuten oikeakin rata, myös vauhdin puolesta. Siksi tuo uusi lenkki olikin hieman pettymys: meno sinne sisälsi aika tiukan vasen/oikea yhdistelmän, jossa ihan kiva mäki kuitenkin. Sitten kyllä hieno se oikea/vasen shikaani, joka ilmeisesti ajetaan aika vauhdilla. Päätymutkaan piti vauhti ottaa kokonaan pois ja se paluu vasuri (melkein kilometrin pituinen) on huomattavasti tiukempi kuin oletin. Luulin, että sen voi vetää todela kovaa, mutta siinä joutuu nostamaan oikein kunnolla.
Ihan kiva lisä rataan, mutta ei tuosta mitään vauhtibaanaa tullut.
Harmi kun tuo bitmappi on sen verran pieneksi pakattu, ettei noista kaartosäteiden lukemista saa mitään selvää, mutta noin yleissilmäyksellä voi jo nähdä että uudelle rataosalle liittynnän jälkeinen kurva kääntää itse asiassa yli 90 astetta ja tämän "paluu vasurin" profiilissa näyttäis olevan itseasiassa kolme perättäistä pientä "kulmaa" yhden pitkän tasaisen loivasti kääntävän kaarteen sijaan. Noin yleisesti ottaen olis tuosta uudesta osiosta kyllä vauhdikkaammankin voinut tehdä. Nähtäväksi jää mahdetaanko tuossa päästä edes Kemoran pääsuoran vauhteihin. Motoparkin takasuoran vauhteihin ei varmasti ylletä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tuonne on kyllä päästävä ajamaan mopolla :ahem:

Teräviä hitaita mutkia ei juuri ole, joten huomattavasti sujuvampi ajaa kuin esim. Alastaro.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1303
Harmi kun tuo bitmappi on sen verran pieneksi pakattu, ettei noista kaartosäteiden lukemista saa mitään selvää, mutta noin yleissilmäyksellä voi jo nähdä että uudelle rataosalle liittynnän jälkeinen kurva kääntää itse asiassa yli 90 astetta ja tämän "paluu vasurin" profiilissa näyttäis olevan itseasiassa kolme perättäistä pientä "kulmaa" yhden pitkän tasaisen loivasti kääntävän kaarteen sijaan. Noin yleisesti ottaen olis tuosta uudesta osiosta kyllä vauhdikkaammankin voinut tehdä. Nähtäväksi jää mahdetaanko tuossa päästä edes Kemoran pääsuoran vauhteihin. Motoparkin takasuoran vauhteihin ei varmasti ylletä.
Nyt, kun katsoo tuota piirustusta, niin siitähän näkee heti, että ei tuo uusi osuus mitään vauhtibaanaa ole. Ei tuo vanhan osan pääsuora (= pisin suora) mikään valtavan pitkä ole. Ja uo uuden osuuden paluusuorahan on todella lyhyt siihen verrattuna. Ja sitä edellisessä mutkassa tosiaan otetaan vauhti oikein kunnolla pois niin kuin kuvasta näkeekin, Siinähän jopa hiukan käännytään ensin vasemmalle ennen kuin tulee se varsinainen oikealla kääntyvä, aukeava mutka. Ja sitten se alkaakin jo kaartua vasemmalle. Veikkaan, että radan valmistuttua eivät kaksipyöräisetkään halua tuota shikaania pitkin ajaa. Ei tuo kaarre niin kovavauhtinen ole.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Tuore (ainakin itselleni uusi) simulaation ratakierroksesta pidennetyllä radalla.

https://www.facebook.com/photo.php?v=10151270865074691&set=o.50076058945&type=2&theater

Video facebook-ryhmässä. Vaatii kirjautumisen Facebookiin.
Tuo viimeisin ratatuomaripiste uuden pitkän nopean vasurin jälkeen ennen käännöstä oikealle on melkoinen hasardipaikka jos tuollaiseksi jää oikeallakin radalla. Pitäisi olla kaide koko matkalla, varsinkin mutkan loppuosalla tuossa tuomaripisteen kohdalla. Vauhtia tulee niin paljon, että suistuttaessa ollaan pitkällä..
 

vharju

Well-known member
Liittynyt
3.9.2006
Viestit
186
Tuo viimeisin ratatuomaripiste uuden pitkän nopean vasurin jälkeen ennen käännöstä oikealle on melkoinen hasardipaikka jos tuollaiseksi jää oikeallakin radalla. Pitäisi olla kaide koko matkalla, varsinkin mutkan loppuosalla tuossa tuomaripisteen kohdalla. Vauhtia tulee niin paljon, että suistuttaessa ollaan pitkällä..
Ei se tuossa kohtaan oikeasti ole, tuon peli-radan tekijä on lätkäissyt sen väärään paikaan, oikeasti noin 30 metriä kauempana, aivan "ovaalin" alun kohdassa.
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Tuo viimeisin ratatuomaripiste uuden pitkän nopean vasurin jälkeen ennen käännöstä oikealle on melkoinen hasardipaikka jos tuollaiseksi jää oikeallakin radalla. Pitäisi olla kaide koko matkalla, varsinkin mutkan loppuosalla tuossa tuomaripisteen kohdalla. Vauhtia tulee niin paljon, että suistuttaessa ollaan pitkällä..

Hei, ei nyt oteta tuota peliä aivan noin vakavasti :tongue: Tuo on melko hyvä simulaatio profiilin osalta, mutta eihän tuon pelin tekijä ole voinut tietää tarkkaan ratatuomaripisteiden, kanttareiden, kaiteiden, yms. sijaintia, koska niitä ei siellä vielä ole.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ei se tuossa kohtaan oikeasti ole, tuon peli-radan tekijä on lätkäissyt sen väärään paikaan, oikeasti noin 30 metriä kauempana, aivan "ovaalin" alun kohdassa.
Hei, ei nyt oteta tuota peliä aivan noin vakavasti :tongue: Tuo on melko hyvä simulaatio profiilin osalta, mutta eihän tuon pelin tekijä ole voinut tietää tarkkaan ratatuomaripisteiden, kanttareiden, kaiteiden, yms. sijaintia, koska niitä ei siellä vielä ole.
Aika hyvin on muita uusia fasiliteettejä osannut sijoittaa pelin karttaan. Myös ajoharjoitteluradan.

Mutta ans kattoo. Kaiteita ja rengasvalleja kyllä vaatisi moneen paikkaan jos meinaa kv-kisoja tuolla järjestää.
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Aika hyvin on muita uusia fasiliteettejä osannut sijoittaa pelin karttaan. Myös ajoharjoitteluradan.
Ajoharjoittelurata, kuten myös sen rakennukset ovat jo olemassa (toinen rakennus puuttuu pelistä), joten ne pelin tekijä on käynyt kuvaamassa, mutta tuomaripisteitä, kanttareita ja kaiteita siellä ei vielä taida olla.

Tässä muuten tuore ilmakuva Botniaringistä:
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Kymi Ring ratahanke (Iitti/Kouvola)



Koska Kymi Ring on kansallisessa mittakaavassa merkittävä rataprojekti, perustin sille oman otsakkeen, jossa voidaan seurata projektin etenemistä.

Kysesssä siis FIA-2 tason rata, jolla saisivat ajaa kaikki muut luokat F1:siä lukuunottamatta.

Radan 1.vaiheen budjetti on noin 25M€.

Radan kehittämisyhtiö (Kymi Ring Oy) perustettiin 11.2.2013, ja tällä hetkellä budjettia yritetään parsia kasaan.

Jos asiat menevät putkeen, toiminta alkaisi vuonna 2016. Fasiliteetit olisivat täysin valmiita vuonna 2018.

--

Olen hieman skeptinen projektin onnistumiselle, ainakin tässä taloustilanteessa.

Medioista olen saanut käsityksen, että Kouvolan suhtautuminen koko projektiin olisi aika nihkeää, mikä olisi sääli monessakin mielessä. Rata voisi tuoda verotuloja alueelle merkittävästi.

Entä miten projektissa on huomioitu monen kotimaisen moottoriradan akilleen kantapää, eli meluasiat?

http://www.autourheilu.fi/36601.aspx
Paikallisia mielipiteitä@Kouvolan Sanomat: http://www.kouvolansanomat.fi/Online/2012/10/30/Kouvola+pysyy+etäällä+moottoriratahankkeesta/20121776/4?alku=50#kommentti
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/2013/02/1705740/pikkuformuloita-suomeen---uudesta-radasta-syntyi-sopimus
Rataesite:http://www.autourheilu.fi/attachements/2010-11-19T10-38-04175.pdf

Yhdistetty Suomen radat-ketjuun.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Lobosaurus

Jopefani
Liittynyt
23.4.2009
Viestit
528
Sijainti
Suamesa
Rataprofiili näyttää kyllä erittäin hienolta! Siellä ois heti huomattavissa Suzukaa ja Interlagosta. Mikähän mahtaa olla kiertosuunta muuten.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Itseä kiinnostaisi radn tekniset tiedot, pituus/leveys/korkeuserot ehkä myös esim suoran pituus. Mutta noita en ole missään uutisissa nähnyt(?)
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Rataprofiili näyttää kyllä erittäin hienolta! Siellä ois heti huomattavissa Suzukaa ja Interlagosta. Mikähän mahtaa olla kiertosuunta muuten.
Turva-alueista päätellen kiertosuunta on myötäpäivään.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Joo, pdf:stä näköjään selvisi. ~4.6km, sehän on ihan kunnon mittainen rata tuo. Nyt vain simuistina toivoo että joku vääntää tuon jollekin simulle ajettavaksi.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Tämä projekti on varmaan edennyt merkittävästi kulissien takana, joka on hyvä asia, sillä ettei valittajien tietoon mee.
Lienee nuo radan hommaajat ottaneet huomioon mahdolliset valitukset. :idea:
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18378
Olisikohan kenties ELMS-kisa vielä joskus mahdollinen Keimolan Interserien hengessä?
Paha sanoa, mutta viime maaliskuussa AKK:n Jani Backman twiittasi seuraavaa: Kova juttu ois saada iitin radalle Italian Superstars, WTCC, DTM, FIA GT tai joku vastaava sarja.” Tämä on tavoite!
 

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
DTM olisi noista sarjoista ehkä luonnollisin valinta; ajettiinhan sarjan 1900-luvun versiota parina vuonna Sörnäisissäkin. Nykyajan FIA GT:tä pidän vähän "pula-ajan versiona" verrattuna siihen, mitä 90-luvulla mahtavimmillaan oli, mutta olisi toki silti kova juttu saada "Raattelin ratasarja" näille leveysasteille.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Kun V8 Supercarsien saanti voi olla hieman epätodennäköistä, niin Superstarsit olisivat kyllä, varsinkin nykyisessä potrassa kunnossaan, mainio valinta.

Toki WTCC etc myös, Suomikuski pitäisi vain saada ujutettua sarjaan(Kovis?).
 
Ylös